veiligheid cap ter discussie; gevolgen....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

veiligheid cap ter discussie; gevolgen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 10:11

Het is nu vandaag precies 15 jaar geleden dat ik bij het inrijden voor een dressuurproef van mijn paard ben geworpen.
Ik viel op mijn achterhoofd, en was even buiten bewustzijn.

Vanaf die dag, dat moment is niets meer hetzelfde, nog steeds heb ik elke dag last hoofd- en nekpijn, van evenwichtsproblemen, krachtverlies, duizeligheid, concenratiestoornissen,
Ik heb officieel een ernstige whiplash en licht hersenletsel, ook wel diffuus hersenletsel genoemd.

Ik reed gewoon met cap, en heb zelf het idee dat als je op je ahterhoofd valt, je misschien wel beter geen cap op had, want mij heeft het niets geholpen.

Voorheen was ik gezond, goede opleiding, leuke baan, en na het ongeval lukt niets meer, word heel duizelig van autorijden, kan dat ook niet meer, en werken heb ik vaak geprobeerd weer op te pakken, lukt ook niet... |(

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:16

Ik geloof dat hier al meerder discussie's over zijn geweest.

Je weet niet wat je had gehad als je geen cap op had gehad.
Misschien was je er dan wel niet meer geweest of had je nog een ernstigere beschadiging.
Het lijkt me niet dat je er beter vanaf was gekomen omdat er dan geen bescherming tussen de grond en je hoofd zat.

Sterkte :(:)

JusticeWH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:17

Ik weet niet of het echt 'niets geholpen' heeft... Want nu ben je mét cap op je achterhoofd gevallen en had je een whiplash en licht hersenletsel, maar misschien was je er wel veel erger aan toe geweest indien je zonder cap op dezelfde manier was gevallen... Dus nut heeft een cap imo wel.. Je kan ook niet voorspellen of je nu op je achterhoofd gaat vallen of gewoon opzij of hoe dan ook :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:18

Ik denk dat het geen zin heeft om zo te denken en sluit me grotendeels aan bij de reactie van x_Marr.
"Als... dan..." is zo nutteloos, want het WAS niet zo...
En ALS je geen cap op had gehad dan was je misschien nét anders gevallen en had je je nek gebroken oid.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:22

Toevallig hetzelfde meegemaakt afgelopen vrijdag. Ook opmijn achterhoofd gevallen en gelukkig niet buiten bewust zijn geweest, wel heb ik helaas een fijne hersenschudding en een pijnlijk hoofd. Ik had gelukkig wel mijn cap op en was daar best blij om want de arts die vertelde verhalen wat er had kunnen gebeuren als ik de cap niet op had, wel zijn de spieren in mijn nek flink gemolesteerd door de rand van de cap maar toch. Altijd ophouden dus!!!!!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:23

De cap is er niet om je te beschermen tegen alle letsel wat je krijgen kunt als je van je paard af valt. Dat is net zo iets als verwachten dat je veiligheidsgordel in je auto voorkomt dat je jezelf pijn kan doen.

Een cap is om te voorkomen dat je schedel al te grote schade oploopt. Als je al zegt dat je nu licht hersenletsel hebt, dan kun je je indenken dat je hoofd een behoorlijke klapper heeft gemaakt.

Je kunt niet de cap de schuld geven van het feit dat je nu toch letsel hebt. Je kunt hem wel bedanken dat je scheldel niet gespleten is.

horse_addict

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:27

Ik ben ooit eens frontaal op een treinbils gevallen met mijn hoofd, cap was in stukken en ik had een verstuikte nek en een lichte hersenschudding, ik had wat overbleef van de cap mee naar de kliniek en daar kreeg ik de opmerking dat ik zonder cap zeker in mijn kist zou gelegen hebben. Ik rij dus nooit meer zonder cap...

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 10:33

Wamhorse schreef:
Toevallig hetzelfde meegemaakt afgelopen vrijdag. Ook opmijn achterhoofd gevallen en gelukkig niet buiten bewust zijn geweest, wel heb ik helaas een fijne hersenschudding en een pijnlijk hoofd. Ik had gelukkig wel mijn cap op en was daar best blij om want de arts die vertelde verhalen wat er had kunnen gebeuren als ik de cap niet op had, wel zijn de spieren in mijn nek flink gemolesteerd door de rand van de cap maar toch. Altijd ophouden dus!!!!!!

Ik rijd dus niet meer. Heb het wel geprobeerd, maar ben/word te duizelig.

Het gaat mij niet zo zeer om een cap discussie.
Wel raakt het mij dat er zo makkelijk over wordt gedaan, als je 'licht hersenletsel' hebt.

Ik vind dat er te weinig aandacht in de media, èn bij artsen is voor de gevolgen van licht hersenletsel.
De reactie is meestal en ook hier ; "wees blij dat je er nog bent",
maar men staat niet stil bij hoe moeilijk het is te leven met een onzichtbare handicap die op bijna alle vlakken in je leven doorwerkt.

sandra1986

Re: veiligheid cap ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:35

maar 15 jaar geleden waren er toch heel ander soort caps/
niet die paddestoeldingen, maar die kleine capjes, met een elastiek.
dat is zowiezo niet te vergelijken met de driepuntcaps van nu/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:37

sterregoud schreef:
Wel raakt het mij dat er zo makkelijk over wordt gedaan, als je 'licht hersenletsel' hebt.

Ik vind dat er te weinig aandacht in de media, èn bij artsen is voor de gevolgen van licht hersenletsel.
maar men staat niet stil bij hoe moeilijk het is te leven met een onzichtbare handicap die op bijna alle vlakken in je leven doorwerkt.

Dan snap ik je topic en topictitel niet :?

Tuurlijk is het zwaar K*T voor je dat je er hersenletsel aan overgehouden hebt, dat staat denk ik volledig buiten kijf.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:43

sterregoud: ben het helemaal eens met wat je hierboven zegt, maar in je openingspost staat dat je misschien beter geen cap op had moeten hebben, dus daarmee start je zelf de 'wel of geen cap' discussie.

Ik heb ook een flinke smak gemaakt een aantal jaren geleden. Gelukkig een cap op, maar wel een forse hersenschudding en ruggemergs kneuzing. Kan sindsdien niet meer zonder zonnebril als de zon ook maar een beetje schijnt, harde geluiden ervaar ik als erg storend (meer dan normaal) en mijn concentratie is er zeker niet beter op geworden. Heel vervelend, maar in mijn ogen is het niet de schuld van mijn cap, maar van mijn paard die me er ongenadig afnaaide en zonder pardon een trap na gaf. Maar dat is 1 van de risico's van paardrijden (ook MET cap).

Ik denk dat je de titel beter anders kan formuleren en dan mbt hoe moeilijk het is om te leven met een onzichtbare handicap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:51

sterregoud schreef:

Dit komt me heel bekend voor en je hebt ook gelijk. Zelf heb ik door een ongeluk (zonder paarden) ook hersenletsel opgelopen en het is inderdaad heel lastig dat niemand het aan je kan zien en dat je daardoor dus heel vaak moet vertellen wat er aan de hand is. Overigens ben ik daar wel mee opgehouden omdat ik mijn leven best wel weer aardig heb opgepakt sindsdien. Ik weet wel wat ik wel of niet kan en wat ik nooit meer zal kunnen, maar het is verstandiger om je aandacht te richten op wat je wel nog allemaal kan met een hoofd dat het niet helemaal doet als zou moeten.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:51

sterregoud schreef:
Wamhorse schreef:

Ik rijd dus niet meer. Heb het wel geprobeerd, maar ben/word te duizelig.

Het gaat mij niet zo zeer om een cap discussie.Wel raakt het mij dat er zo makkelijk over wordt gedaan, als je 'licht hersenletsel' hebt.

De titel van je topic doet anders vermoeden..
Je zegt ook in je OP dat je misschien wel beter geen cap op had kunnen hebben.
Misschien heb je daar wel gelijk in, dan had je misschien wel helemaal niet gemerkt dat je niets meer kon. Of dan was je er misschien wel niet meer.
Ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is, wat kun je nog wel? Kun je nog ergens van genieten? Of is het allemaal bagger?
Wat heb je direct na het ongeluk allemaal gedaan? Heb je lang platgelegen?
Heb een zware hersenschudding gehad na een ongeval (zonder paard en dus zonder cap) en gelukkig vallen mijn restverschijnselen mee, af en toe enorme hoofdpijn, maar gelukkig is dat alles.

Heejj, mamabird ik kan, met name met autorijden bij een beetje scherpe lucht, hoeft niet eens echt zon te zijn, ook echt niet zonder zonnebril, maar heb nooit gedacht dat dat ermee te maken zou kunnen hebben.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 10:53

Sonja schreef:
sterregoud schreef:

Dan snap ik je topic en topictitel niet :?

Tuurlijk is het zwaar K*T voor je dat je er hersenletsel aan overgehouden hebt, dat staat denk ik volledig buiten kijf.

Klopt, maar ik kon bij bijv. mensenwelzijn geen topic starten, omdat ik niet genoeg zinnige berichten ehb in informatief. Dus ik moest wat, ik wilde gewoon vandaag aan iemand zeggen hoe rot het is dat mijn leven hier door bepaald wordt. ;(

Anoniem

Re: veiligheid cap ter discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:55

Dat kan ik me wel helemaal voorstellen. Zéker dingen die een ander niet zo 1,2,3 ziet zijn vaak een bron van onbegrip, wat nog eens extra op het toch al aanwezige ongemak komt. Lastig.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:56

Dat kan ik me heel goed voorstellen :(:)
Ben het helemaal eens met wat Sonja zegt, soms is het gewoon makkelijker om zichtbaar iets te mankeren.

PetraVANL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:57

Ik reed altijd zonder cap, tot ik een keer met een manege-tripje mee moest.. 8 paarden het strand op.. 1 meisje zette haar paard in volle galop tegen de kont van mijn paard aan.. wat er gebeurde weet ik niet, ik bleef in iedergeval hangen in de beugel en ik ben 5 keer tegen mijn hoofd aangeschopt..

Ik heb er een goeie hersenschudding aan over gehouden maar mijn cap was in 2en..

Ik vind om eerlijk te zijn iemand die dit soort uitingen doet in extreme mate naief, sorry..

misschien is er wel 1 manier waardoor je beter zonder cap kan vallen.. maar al die duizenden manier waarin ik hij wel degelijk * nut heeft..

het is jouw eigen keuze.. maar met mijn enige hoofd speel ik liever geen roulette spelletjes meer

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:59

Kamsel: Dat kan zeker een restverschijnsel zijn. Voor mijn val droeg ik er nooit één, nu heb ik overal zonnebrillen liggen en als ik hem vergeet koop ik onderweg een nieuwe. krijg ook enorme hoofdpijn als ik mijn zonnebril niet op zet

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 10:59

Ja dat is zeker rot zeg! Het lijkt me vreselijk om te moeten leven met langdurige hoofdpijn klachten. ik vind migraine vaak al zo'n ramp laat staan als je het bijna dagelijks hebt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 11:06

Citaat:
Wat heb je direct na het ongeluk allemaal gedaan? Heb je lang platgelegen?

In het eerste jaar heb ik veel plat gelegen, ook heb ik wel geprobeerd mijn werk weer op te pakken, maar lukte neit, en dan weer veel gerust.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:08

mamabird schreef:
Kamsel: Dat kan zeker een restverschijnsel zijn. Voor mijn val droeg ik er nooit één, nu heb ik overal zonnebrillen liggen en als ik hem vergeet koop ik onderweg een nieuwe. krijg ook enorme hoofdpijn als ik mijn zonnebril niet op zet

Heb het licht gezien en hoef er geeneens een zonnebril voor op. 8-)
Ik skiede vroeger altijd ook zonder bril, hoef ik nu echt niet te proberen.
Oke Sterregoud, weet dat er vaak niet voldoende rust gehouden wordt en dat dat ook echt negatief werkt op de lange termijn, maar dat heb jij dus wel gedaan.

Anoniem

Re: veiligheid cap ter discussie; gevolgen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:28

13 jaar geleden , hetzelfde meegemaakt.
Ik heb me weken gedragen alsof ik dement was ( minutenlang een grote tafel op proberen te tillen omdat ik dacht de salontafel even te verplaatsen, te kleine pan deksels in de te grote pan laten vallen, eten opzetten en dan rustig weer het huis uitgaan om uren later thuis te komen, etc etc )
Nee onderschat nooit hersenletsel. ( + gekneusd ruggenmerg .. dan doet douchen pijn want het water is zo hard)

Maar ook ik was zonder cap slechter af geweest.

Ik word ook wel eens ene beetje boos om de opmerking geen cap = eigen keus...
Want ik ben degene die amazone zonder cap zie verongelukken, moet reanimeren etc. Ik de eenvoudige toekijker.

Kom uit de extreme sport wereld, en hoe vaak ik niet mensen heb aangesproken op het gebrek aan beschermende kleding/helm etc... waarvoor we een uur later de ambulance moesten bellen ... te vaak ...
Wat nou eigen keus, daar gaat mijn gezellige dag omdat een ander zo onachtzaam is.

Zo denk ik nog maandelijks aan een dodelijk autoongeluk 10 jaar geleden,waar ik bij betrokken was. Betreffend persoon had :eigen keus geen gordel om en reed : eigen keus 50 km te hard, en haalde on : eigen keus op een verkeerde plek in en belandde in het water met hoofd door de ruit.
Ik, omstanders en zijn familie vergeten het nooit, blijft op je netvlies gebrand..
Dus denk af en toe na als je zegt : eigen keus.
Zeg dan gewoon I don't give a .....

Dit even nav het geen cap op ( altijd fijne discussie)

TS, ik begrijp je frustraties enigszins. Mensen nemen hersenletsel niet zo serieus , tenzij het een hersenbloeding of een zichtbare beschadiging is.

Mijn neuroloog zij toen. Kleine beschadigingen hebben ook effect, maar zien we nog niet op de scan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:33

Sterregoud, mijn discussie punt was dus zeker niet naar jou toe.

Je kan idd veel beter jee been breken dan op je hoofd vallen.
Maar dat geldt ook voor veel ziektes.
Wat soms helpt is het een hele duidelijke omschrijving geven naar anderen toe. Dus gewoon ik heb een hersenbeschadiging ( zonder erbij te zeggen dat het een kleine hersenbeschadiging is etc etc) Dat is iig iets wat mij toen wel hielp.