wieltjes wel of niet toegestaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

wieltjes wel of niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:35

HallO!

Normaal ben ik de eerste die doorverwijst naar het regelement of google maar ik word er niet wijzer uit..

Ik rij mijn paard zo nu en dan met dit spoortje:
Afbeelding

Nu zag een vrouwtje me vanavond met die dingen om en het eerste wat ze zij was : daar mag je niet mee starten he!

punt 1: ik rijd hem er 1 x in de 2 weken oid mee dus is niet de bedoeling er mee te starten en punt 2
in het regelement kan ik niet lezen dat het NIET mag
er staat alleen dat het spoortje niet scherp mag zijn en moet kunnen rollen en dat kan hij en hij is niet scherp...

wat maken jullie uit het regelement op?
9. De maximaal toegestane lengte van de dressuurzweep is 120 cm bij de paarden en 100 cm bij de pony’s.
10. Het gebruik van sporen is in alle klassen toegestaan maar niet verplicht.
11. Sporen zijn van metaal. Een ronde tand/knop van hard plastic is toegestaan. De tand dient vanuit het midden van de spoor recht of gebogen naar achteren gericht te zijn. Wanneer voorzien van een wieltje, dient dit vrij te kunnen draaien en mag niet scherp zijn. De takken van de spoor dienen glad te zijn. Sporen zonder tand (dummysporen) zijn toegestaan. Indien ter bescherming van het paard, takken en steel vanuit de fabriek onlosmakelijk zijn omwonden met een bescherming, is dit eveneens toegestaan. (Dit laatste niet op internationale wedstrijden.) Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlagen.
12. Voor pony’s zijn alleen stompe sporen en knopsporen - eventueel in zwanenhalsuitvoering - toegestaan waarvan de spoortand een maximale lengte van 3 cm heeft (zwanenhalsspoor horizontaal gemeten) en een minimale diameter van 0,5 cm. Internationaal mag de tand van de (stompe) spoor bij ponyruiters een maximale lengte hebben van 1,5 cm. Voor toegestane sporen wordt verwezen naar de bijlage

en dan de bijlage:
Afbeelding

ik word er niet veel wijzer van, eventueel bel ik van de week even met de knhs maar hoop dat jullie me antwoord kunnen geven!

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:38

Ja hoor, mag je wel mee starten. Ik had afgelopen deze discussie ook op stal en heb nagevraagd bij enkele juryleden met als conclusie dat je er wel mee mag starten.

Edit; bij de paarden wel, bij de pony's mag het niet.
Laatst bijgewerkt door Prutsmuts op 23-09-10 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:39

dat zijn toch de balkenhol-sporen? mag je mee starten hoor, ik heb ze ook al jaren .

doerakje

Re: wieltjes wel of niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:43

balkenhol sporen :P ?
Geen idee hoe die dingen heten, ik dacht het inderdaad ook al maar er kwam iemand heel wijsneuzerig doen en nu kan ik morgen dus heel wijsneuzerig terug doen ;)

Jullie rijden er dus ook mee? Ik vind het echt heel fijn rijden en het stimuleert me nog emer om voorzichtig in mijn hulpen te blijven.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:46

ja en ze zijn niet scherp ,doordat het wieltje wegrolt vind ik ze zachter dan een stompe pen of blokspoor. mijn paarden lopen er iig erg fijn op.
een ooit[vroeger..] reed er voor duitsland een politie agent -klaus balkenhol - en die had deze sporen ook of heeft ze bedacht ofzo ,vandaar de naam

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 23:46

volgens mij is het eerder zoiets die balkenhol ofzo hebben een andere manier van vast maken

http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Schulth ... getand.jpg alleen mijn tandjes zijn ronder en minder grof

mijn fout denk verkeerde plaatje gebruikt in de OP heb bijna de zelfde namelijk maar dan van HH wist niet dat het zoveel verschil maakte en kon van HH geen foto's vinden :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:50

:D maakt ook geen verschil qua werking ,allemaal dezefde hap, alleen andere kleur wieltje ,bandje vast,
zo verzinnen ze elke keer wat anders

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:59

Ben het helemaal met je eens knollentuin. Ik vind de wieltjes ook minder scherp. Mijn kerel loopt er ook stukken fijner op. Kan de hulpen net iets meer verfijnen zonder dat ie protesteert, wat ie bij de meer doorsnee spoortjes al wel snel wil doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:28

Ja hoor, hier mag je gewoon mee starten.
Ik ben er van het weekend ook mee gestart in de B.
Jim loopt er ook beter op en ze zijn vriendelijker dan stompe of knopsporen.
Moest ik wel even van overtuigd worden overigens :+
Maar door het draaien zijn ze minder scherp.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:55

Ik start er inderdaad ook soms mee, mag gewoon bij de paarden.

Verder tipje voor iedereen die deze sporen gebruikt omdat ze vriendelijker zijn, dat is inderdaad wel zo omdat ze dus draaien, maar als je echt een vriendelijk doch duidelijk spoor wil, moet je eens zoeken naar deze uitvoering in een glad wiel, dus een rond wiel zonder tanden, dan heb je wel het rollen maar niet de tanden, echt ideaal voor gevoelige paarden!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:11

Het lastige van wieltjes vind ik alleen wanneer zijn ze scherp (zoals in eerder aangehaalde artikel beschreven staat verboden) en wanneer niet.
Daarnaast vind ik dat de tekening een voorbeeld laten zien waar het wieltje wel degelijk scherpe punten heeft.
Dus mogen nu alle wieltjes of alleen eie met afgekante punten?
Ik durf er mijn handen niet voor in het vuur te steken.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:13

Ja precies, dan zou je al je sporen in het jury hokje moeten gooien voor je proef om dat te laten beoordelen :+
Ik vond het ook niet duidelijk inderdaad maar deze sporen hebben afgekante/ronde puntjes dus ik ga er van uit dat die ook door zo een test heen zouden komen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:18

Hier mag je gewoon mee starten.
Wat voor reden voerde dat vrouwtje aan, dat het niet mocht?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 12:43

Ja niet echt een reden dus, toen ik het gisteren vertelde zei ze dat je er vorig jaar nog niet mee mocht starten maar ook daar heb ik mijn vraagtekens bij.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:45

Zeker lid van de PVDD :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:59

doerakje schreef:
Ja niet echt een reden dus, toen ik het gisteren vertelde zei ze dat je er vorig jaar nog niet mee mocht starten maar ook daar heb ik mijn vraagtekens bij.

ook dat klopt idd niet ,ik heb ze voor mijn idee al 100 jaar maar toch zeker al 14 jr dat ik ermee start,en ik startte van b tot zz-z verschillende paarden ermee

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:13

Het is een beetje vreemd, want ik rijd met me pony wel met hele kleine wieltjes, wij hebben hier de KNHS nog voor gebeld, en die keurde dit goed.

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:58

_Daniquee schreef:
Het is een beetje vreemd, want ik rijd met me pony wel met hele kleine wieltjes, wij hebben hier de KNHS nog voor gebeld, en die keurde dit goed.

Dat is idd vreemd, het regelement geeft toch echt aan dat er bij de pony's niet met wielsporen gestart mag worden.
Mag van mij wel hoor :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:13

Kan toch zijn dat ze met der pony tussen de paarden rijd ;)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:49

Prutsmuts schreef:
_Daniquee schreef:

Dat is idd vreemd, het regelement geeft toch echt aan dat er bij de pony's niet met wielsporen gestart mag worden.
Mag van mij wel hoor :D

Ja daarom, maar wij hadden toch even gebeld en ze keurde dit goed, als ze maar klein waren.. En ik rijd wel bij de pony's.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:50

doerakje schreef:
HallO!

Normaal ben ik de eerste die doorverwijst naar het regelement of google maar ik word er niet wijzer uit..

Ik rij mijn paard zo nu en dan met dit spoortje:
Afbeelding

Met deze sporen mag je wel starten. :)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:53

Stel mijn vraag maar even hier, kon het zo snel niet vinden, maar als ik het goed begreep mag je nu toch met sporen starten in de B dressuur? En hoelang mogen die maximaal zijn? :)

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:58

Je mag er inderdaad mee starten, maar tot hoelang ze mogen weet ik niet.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:00

je mag er zeker mee starten, vroeger mocht je ook met kleine wieltjes (scherpe tandjes) starten maar die zijn nu niet meer toegestaan. Deze grove mogen zeker wel. Nog nooit een opmerking over gehad ook.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:01

Oke, het gaat mij niet om sporen met wieltjes hoor. :)