"gemeen"gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Lonneke

"gemeen"gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:21

Ik weet eigenlijk niet of dit hier goed staat, maar het leek me de meest logische plek.

Nou wij hebben dus sinds een aantal maanden een paardje, deze heeft altijd op de renbaan gelopen. en het laatste jaar niets meer gedaan.
Ze zou eigenlijk gedekt worden maar word niet dragend, maar staat nu dus gezellig met de andere paarden op de wei en ze vermaakt zich prima. Ik reed haar af en toe wel eens maar de laatste tijd niet meer echt gedaan.

ze was altijd al een beetje licht geiriteerd, een beetje heftig merriegedrag. als je haar te lang aaide begon ze te "gillen" en met het hoofd te gooien.
maar de laatste tijd is het echt heel heftig geworden.

als ik haar roep in de wei komt ze wel meteen naar me toe gegallopeerd en kan ik haar over het hoofd en hals aaien maar voor de rest mag niets meer aangeraakt worden. ook niet heel licht dus het lijkt echt geen pijnreactie te zijn.
maar zodra je haar ergens anders wil aanraken als hoofd of hals dan begind ze te gillen en schopt ze echt heel gericht mijn kant op. (andere mensen kunnen haar niet eens fatsoenlijk aan haar hoofd aaien)
even een tik tegen de billen (zo van loop eens door) is al helemaal onmogelijk, ze komt echt achteruit gillend richting mij gelopen en schopt en bokt echt heel gemeen.
je kan echt helemaal niets meer met haar.

Ik vind dit echt heel vreemd want wij hebben haar nooit wat gedaan,

jullie enig idee waar dit gedrag vanaf kan komen?

Dilan1993

Re: "gemeen"gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:58

ik heb eerlijk gezegd geen idee. Misschien zou ze last kunnen hebben van haar hormonen (misschien reageert ze door hormoonschommelingen heftig)

Maar dat weet ik echt niet zeker, sorry... Ik zou er een DA naar laten kijken. ALs die lichamelijk niets kan vinden, zou ik proberen om contact op te nemen met iemand die veel moeilijke paarden helpt, Annemarie van der Toorn bijvoorbeeld.

Iig heel veel succes, hoop echt dat je er snel achter komt wat er mis is, en dat het opgelost kan worden.

GaelleS

Re: "gemeen"gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:04

Zo roepen en stampen deed die van mij ook, maar niet ineens, was altijd al zo geweest. Grondwerk mee beginnen doen en ook met een stick overal wrijven terwijl je ze vasthebt (dus met halster+touw) en dan met die stick over de benen/buik overal gaan, stampen genegeerd etc, ondertussen mag ik r overal aanraken, kan ik gerust tegen haar kont gaan leunen :P Dus het hoeft niet direct iets medisch te zijn :P

Niikkii14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:43

Dat is echt wel heer vreemd! ik heb ook een merrie en die heeft dan totaal geen problemen met der hoofd, die gaat juist slapen als je aan der gezicht zit. := Maar ze is wel altijd boos als je der aan het poetsen bent ( ook niet altijd ) en als je dan naar de hoofd loopt laat ze der tanden zien enzo. Ze zal niks doen, maar ziet er niet zo heel gezellig uit .....
Maar ik zou niet zo snel durven zeggen wat je paardje dan zou hebben. :\

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:50

Stap 1) Informeer bij de vorige eigenaar: hoe werd ze daar gehouden en behandeld? Welk voer kreeg ze? Hoe gedroeg ze zich daar?
Stap 2) Medisch onderzoek: is er fysiek iets mis met je paardje? Laat de dierenarts en paardentandarts komen en haar binnenstebuiten keren!
Stap 3) Een gerenomeerde gedragsdeskundige inschakelen, voordat het vak kwaad tot erger gaat!

In de tussentijd: heb geduld, respecteer de grenzen die je merrie aangeeft. Houd andere mensen uit de buurt om ongelukken te voorkomen. Beloon gewenst gedrag uitbundig en negeer ongewenst gedrag waar mogelijk. Staffen zal in ieder geval niets oplossen!