is het zo erg als een paard schuurt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ollielief

is het zo erg als een paard schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:11

hallo allemaal ik heb een hele lieve fjord. als ik hem uit de wei haal begroet hij me altijd door te schuren. ik vind dat altijd ontzettend lief maar ik weet ook dat het eigenlijk niet de bedoeling is. ik heb er verder geen last van want hij luisterd wel gewoon. wat is er dan zo erg aan als een paard gaat schuren? en hoe gaan jullie daarmee om?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:13

ik vind het niet erg sommige van mijn paarden/pony's doen dit ook na het rijden,en eentje doet het ook als ik in de wei loop dan loopt die achter me aan en gaat schuren met zijn hoofd.voor mij maakt dit allemaal niet uit verder luisteren ze goed.

upendo

Re: is het zo erg als een paard schuurt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:14

Het is een teken van dominantie. :)
Ik laat het daarom dus niet toe.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:16

upendo schreef:

ook ,en ik vind t niet prettig ze zoeken maar een boom :D
plus dat ze geen verschil maken in mens en ze dus een kleiner persoon pijn kunnen doen,ik vind het onveilig.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:16

wat upendo zegt.
Dat is een manier van je paard om te zeggen.
Ik ben de leider en jij staat lager in rang dan mij.
En geloof me dat wil je niet dat je paard de baas/leider is en jou als ondergeschikte ziet.

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 20:22

ja maar verder is hij super lief en eigelijk is het eerder een spelletje volgens mij ziet hij mij echt als een leider want in de wei loop hij ook altijd achter me aan en in de bak ga ik ook wel eens zonder zadel enzo en dan loopt hij zelfs de kleinste bochtje om achter me aan te komen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 21:52

ollielief schreef:
ja maar verder is hij super lief en eigelijk is het eerder een spelletje volgens mij ziet hij mij echt als een leider want in de wei loop hij ook altijd achter me aan en in de bak ga ik ook wel eens zonder zadel enzo en dan loopt hij zelfs de kleinste bochtje om achter me aan te komen.

Geef je vaak snoepjes? ;)

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 23:18

Misschien heeft hij gewoon jeuk :)*
Is hij aan het verharen?

Als hij verder gewoon luistert zou ik me er niet druk over maken. En als je het zat bent duw je hem weg.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:13

Ik zelf vind het niet handig. Als een shet het doet vinden mensen dat nog weleens lief of schattig. Maar als een Shire dat doet dan is het ineens niet zo leuk meer dus ik zou het niet toelaten. Als ze jeuk hebben dan gaan ze maar aan een hek staan scheuren.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:33

Die van mij doet het ook, heel graag zelfs.
Ze mag het alleen zonder halster oid.
Ze is best dominant, maar niet naar mij!! Ze weet dondersgoed dat ik boven haar sta.

Ik denk dat ze het gewoon heerlijk vindt en dat het een vorm van genegenheid is.

Als jij weet dat je paard je respecteerd als leider, het totaal geen probleem is dit toe te laten.
En uiteraard alleen op jouw voorwaarden

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:41

Ik ken genoeg paarden die ook lief zijn en zo achter je aanlopen, stil staan en je kan er zo opstappen en mee wegrijden.
Zegt niet dat ze niet dominant zijn :+
Er zijn waarschijnlijk ook genoeg mensen die de "baas" over jouw zijn die ook lief zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:22

Schuren is en blijft lastig. Technisch gezien blijft het een teken dat je paard de vrijheid neemt om gewoon iets met je te doen. In het wild zal een ondergeschikt paard nooit zomaar een leider gaan schuren of poetsen, dat wordt heel voorzichtig afgetast of het wel mag, en meestal is dan het dominante paard degene die ermee begint. Maar goed, dit is niet het wild ;)

Persoonlijk ben ik daarom geen fan van schuren waarbij het paard het initiatief neemt. Het kan altijd dat je paard gewoon jeuk heeft, en natuurlijk vindt hij / zij het lekker, maar ikzelf vind het absoluut not-done wanneer een paard beslist mij als krabber te gebruiken. Wat ikzelf doe, is wanneer mijn pony aangeeft gekriebeld te willen worden, of jeuk heeft, heel even weg draaien, om aan te geven dat je paard daar niet de beslissing in heeft te nemen. Dan draai ik terug en begin ikzelf met haar te kriebelen / krabben. Zo geef je aan dat je paard niet zomaar ermee mag beginnen, want vaak doen ze het dan te pas en te onpas, jij blijft nu dominant, want je zegt 'hee, niet mee beginnen' en vervolgens zeg je 'want ik ben de baas en ik begin daarmee als ik dat wil'.

Resultaat: jij maakt altijd de dienst uit, je paard weet op een gegeven moment dat het niet meer mag beginnen en jij wordt niet de waterbak / modderpoel / schrikdraad / mest in geschuurt, en je paard blijft evengoed blij als je wel zin hebt in hem / haar te 'ontjeuken'. Maar het sleutelelement is dat JIJ er dan mee begint, JIJ de touwtjes in handen hebt en JIJ dus de baas bent.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 13:26

Met de uitleg en het advies van Khirshanta ben ik het helemaal eens.
Vooral hetgeen over dat jij moet beginnen met jeuken oid. Goede tip voor mezelf ook :D . Merk dat ik toch soms te makkelijk ben.

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:50

mijn pony is net ingereden en na het rijden
standaard schuren zo erg dat ik zowat omviel
ik accepteer het niet en hij heeft nu ook de kans niet meer,anders word het steeds erger

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:52

upendo schreef:

Dat is helemaal niet waar!
Je paard schuurt echt niet omdat hij dominant wilt zijn,
Hij zoekt gewoon de eerste beste schuur-voorwerp op omdat hij jeuk heeft... !
Hij schuurt toch ook tegen een paaltje, huisje, hek etc als hij jeuk heeft?
Daar wilt hij ook niet dominant over zijn hoor :+

EDIT: lees nu het verhaal hier boven, Wil mijn mening niet opdringen hoor! Maar dit is zoals ik het altijd geleerd/gelezen/gehoord heb.
En dan voornamelijk op bokt, en in de wiki + Google.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:57

Ik heb het (bij mijn paard althans) nooit ervaren als dominant gedrag. (hij wist goed wie de baas was) Hij deed het alleen na het rijden soms als hij erg bezweet was. Dan was ik er alsnog niet van gediend hoor, hij mocht het niet doen. Hij deed het tamelijk enthousiast en ik vlieg niet graag in het rond :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 19:35

Giolli schreef:
upendo schreef:

Dat is helemaal niet waar!
Je paard schuurt echt niet omdat hij dominant wilt zijn,
Hij zoekt gewoon de eerste beste schuur-voorwerp op omdat hij jeuk heeft... !
Hij schuurt toch ook tegen een paaltje, huisje, hek etc als hij jeuk heeft?
Daar wilt hij ook niet dominant over zijn hoor :+

EDIT: lees nu het verhaal hier boven, Wil mijn mening niet opdringen hoor! Maar dit is zoals ik het altijd geleerd/gelezen/gehoord heb.
En dan voornamelijk op bokt, en in de wiki + Google.

Ik wil toch niet dat mn paard mij ziet als het eerste het beste voorwerp :+
En schuren zelf is ook niet dominant, maar dat het paard beslist dat hij tegen jouw mag schuren zonder jouw "toestemming" is wel dominant.
Als je daarnaast kijkt hoe het in de kudde gaat zie je ook dat het dominante paard beslist wat er gebeurd.

CarpeDiem45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:24

Als ik naar mijn paardje loop in de wei dan begin IK met kriebelen van zijn manen en ga ik tegen hem aan staan. Als antwoord strijkt hij met zijn neus langs mij heen en weer, noem het 'schuren'. Vervolgens loop ik weg en volgt hij mij de wei uit. Niks mee aan de hand en helemaal duidelijk wie de leider is. Kleine moeite groot genoegen. Voor twee :-)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:31

De mijne weet precies wanneer hij even lekker gekriebeld wordt. Op andere momenten laat ik het niet toe. Na het rijden, wanneer ik het hoofdstel af heb gedaan, kriebel ik hem even lekker achter de oren. Voor de rest wil ik absoluut niet hebben dat ie tegen me aan schuurt.

Het zal misschien niet iets met dominantie te maken hebben, maar toch...
Als ik even niet goed oplet en niet zo stabiel op de benen sta en meneer begint even lekker tegen me aan te schuren lig ik zo op mijn giechel!!

ollielief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 11:49

siskeh schreef:
Ik ken genoeg paarden die ook lief zijn en zo achter je aanlopen, stil staan en je kan er zo opstappen en mee wegrijden.
Zegt niet dat ze niet dominant zijn :+
Er zijn waarschijnlijk ook genoeg mensen die de "baas" over jouw zijn die ook lief zijn.

ik denk niet dat hij dominant is. hij staat juist heel laag in rang en bijt nooit andere paarden of mensen. ik denk eigenlijk hetzelfte als CarpeDiem dat hij het gewoon doet om me een soort van knuffel te geven. ik vind het ook niet erg juist heel grappig!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:52

kijken of je het nog lief vind in de zomer als je een t-shirt aanheeft en je paard een hoofdstel met gespen :=
Nooit toestaan, je bent immers geen boom :n
ze zullen dit gedrag ook bij bv kleine kinderen toepassen, en dat is het ronduit gevaarlijk.
je paard kan zat andere manieren uiten om te laten weten dat je lief bent

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:09

Nooit toestaan, het is ook gewoon een kwestie van veiligheid. Het zijn grote sterke dieren en door duidelijke regels te hebben kan je een hoop ongelukken voorkomen.

Bij mij is de regel dat het paard niet aan mij mag komen. Ik heb mijn eigen ruimte om mij heen waar ze niet zonder toestemming in mogen komen. Als ze naar me toe komen lopen weten ze precies waar ze moeten stoppen, en ben ik degene die de laatste stap naar hun toe zet om een aai te geven/halster om te doen. Daarnaast moeten ze ook onmiddelijk voor mij wegstappen als ik dat vraag. Terugduwen, hoofd naar mijn kant slaan en dat soort ongein wil ik gewoon echt niet, en mag ook gewoon echt niet. Je wil en kan gewoon niet hebben dat je paard jou als schuurpaal gebruikt, vandaag schuurpaal en morgen krijg je een dreun omdat je paard toevallig iets wou bekijken en jij in de weg stond.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:23

Er is anders wel een verschil tussen gecontroleerd schuren en je zomaar omver lopen.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:39

Ben wel benieuwd hoe jij gecontroleerd schuren ziet. Is er dan een commando aan verbonden? :)

Ik ben erg duidelijk tegenover mijn paarden. Het mag wel of het mag niet. Dan weten we allebei waar we aan toe zijn :) Een paard hoort in mijn ogen gewoon niet aan een mens te zitten. Om het duidelijk te houden is er dus geen middenweg (zoals bijv: vandaag mag je schuren, maar morgen als ik een T-shirtje aan heb niet...).

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 12:49

Als ik alleen een tshirtje aan heb, of mijn pony's hebben een hoofdstel om, dan zeg ik "nee" en dan houden ze op.

Als ik merk dat ze jeuk aan hun hoofd hebben, doe ik hun halster/hoofdstel/grasmasker af, ga stevig op twee benen staan en dan kriebel ik ze over de neus. Zij weten dan dat ze aan mijn spijkerbroek mogen schuren. Oftewel ik krijg van hun een vriendelijk verzoek en daar zeg ik ja of nee tegen.

Mijn pony's begrijpen het verschil tussen nu wel, straks niet heel goed. Ze kunnen ook prima onderscheid maken tussen mij en mijn vriend bv. Ze weten heel goed dat ze bij hem veel meer kunnen uitproberen dan bij mij := En als er toevallig kleine kindjes in de buurt zijn, dan zijn ze extra voorzichtig.