Citaat:Gisteren kwam mijn bijrijdster (een 11-jarige erg leuke meid) nog eens rijden, het was even geleden vanwege regen/modderige bak maar gisteren was het mooi weer dus hadden we afgesproken. Toen ik daar na het werk aankwam was de weide al uitgemest & stond pony al keurig gepoetst klaar (geweldig toch) dus zadel erop, hoofdstel eraan, gekeken of alles goed zat en richting piste.
Heeft ze een goed half uur gereden, in dat half uur heb ik niks spectaculairs gemerkt, ik had wel het idee dat pony niet helemaal in z'n gewone doen was, maar hij heeft wel vaker een baaldag (zeker als hij moet werken) en ze reed ook op een andere plaats dan normaal dus ik maakte er niet veel van. Na de opwarming heeft ze proberen te galopperen, dat loopt niet zo vlot omdat pony dat gewoon moeilijk vind (is niet zo erg getraind) en een speciale manier van rijden nodig heeft, en voor de bijrijdster is het natuurlijk ook nog erg wennen en ze heeft niet heel erg veel ervaring. Maar anyway, het ging niet echt vlot en bijrijdster was moe (pony krijgt je wel moe
) en vroeg of ik niet even wilde.
Dus ik op pony & wilde wegstappen, toen wilde hij al naar links en ik naar rechts. Naja, gebeurd wel vakerDus gewoon naar rechts en gestapt, na een paar rondjes aandraven en toen had ik iets van: wat is me dat hier .. Elke paar passen wilde pony precies in galop aanspringen en maakte een huppeltje, gewoon doordraven zat er niet in. Op dat moment dacht ik dat het was omdat de bijrijdster voor het wisselen vrij veel was aangesprongen in galop (voor steeds 2/3 passen want dan gaat het mis) en pony heeft soms de neiging om bepaalde dingen gewoon te blijven doen. Achteraf gezien weet ik niet of dat wel echt zo was ..
Nu, om een lang verhaal kort te maken, ik vond pony niet zoals het moest zijn. Zelf dacht ik dat het aan mij lag, want door gebeurtenissen (heel lang verhaal) heb ik héél weinig vertrouwen en ik zit er wel terug op maar het gaat niet altijd van harte. Dus toen heb ik wijselijk besloten niet teveel te gaan proberen (als ik toch wil proberen loopt dat meestal niet goed af) en gewoon nog wat te stappen en in stap wat oefeningen te doen. Daarna pony afgezadeld om hem nog even los te laten lopen. Bijrijdster was er op dat moment nog steeds bij, dus wij samen met de pony in de piste, maar dat ging eigenlijk niet .. Pony crosste de hele tijd naar de uitgang en bleef daar dan staan. Op dat moment dacht ik nog dat dit gewoon normaal was, aangezien hij wel vaker zo'n dingen doet.
Maar .. toen moest de bijrijdster naar huis en ik zei dat ik alles wel zou opruimen enzo, dus toen was ik alleen met de pony in de piste. Ik wilde hem nog wat laten stappen omdat hij nog wat nat was en dat deden we. Toen we op het punt kwamen waar hij altijd naar de uitgang ging stak ik mijn rechtarm uit om aan te wijzen dat hij naar rechts moest (liep rechtsom) en zei eens "hup, die kant op" en zowaar .. pony stapte gewoon braaf rond!Lijkt misschien niet spectaculair, maar als je 'm bezig had gezien zou je ook niet snappen waarom hij nu wel braaf rondliep
Dit heb ik een ronde of 3 gedaan, op beide handen, totaal geen problemen meer gehad. Toen terug naar z'n hooi en ging ik er nog eens met een borstel over. En toen zag ik wat .. en toen viel alles op z'n plaats .. 2 vrij grote singelwonden .. voor de verandering eens
(de rest van het verhaal kan je hier lezen: [VVDD] Vandaag heb ik de beslissing gemaakt )
Korte samenvatting: pony doet raar/vervelend/moeilijk als ik erop zit, maar is een engeltje als ik er (alleen) op de grond mee werk (wat op zich al speciaal is want hij heeft echt een karakter om U tegen te zeggen
). Achteraf blijkt dat hij 2 singelwonden heeft (dus pijn bij het rijden, lijkt me logisch). Eerst dacht ik dat het gedrag was omdat ik nogal angstig ben, maar eigenlijk was ik totaal niet angstig op het moment dat ik erop stapte, waarom zou ik? Ben ook op geen enkel moment echt angstig geweest, heb wel gedacht dat ik niet teveel moest gaan willen & proberen, maar echt bang ben ik nooit geweest. Dus daarom dat ik mij afvraag of pony mij niet gewoon duidelijk wilde laten merken dat er iets niet in de haak was, en dat onze band ondertussen zo gegroeid is dat hij weet dat hij mij dat dus kan laten merken en ik hem begrijp ...
Als jullie mij begrijpen

Klinkt misschien raar & dromerig, maar ik vroeg me eigenlijk af of zoiets mogelijk is, dus vandaar het topic
) dus zadel erop, hoofdstel eraan, gekeken of alles goed zat en richting piste.
) en een speciale manier van rijden nodig heeft, en voor de bijrijdster is het natuurlijk ook nog erg wennen en ze heeft niet heel erg veel ervaring. Maar anyway, het ging niet echt vlot en bijrijdster was moe (pony krijgt je wel moe
Lijkt misschien niet spectaculair, maar als je 'm bezig had gezien zou je ook niet snappen waarom hij nu wel braaf rondliep