paard staat niet stil :o

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lauranne

paard staat niet stil :o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:04

'Mijn' paard is 20 en kan absoluut niet stilstaan. Ook doet ie ongelooflijk lastig bij het verzorgen, vanaf dat het zadel erop ligt is ie rustig.

Tips voor training of gedragscorrectie?

xx

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:09

Er zijn verschillende manieren in lastig zijn en verschillende gradaties. Wat versta jij onder lastig zijn?

Edit; typo

JBD5A

Re: paard staat niet stil :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:13

Ik rij wel eens op me verzorg pony en dan gaan we naar buiten,

en dan heb ik al gegalopeert en dan als ik stil sta dan gaat ie de hele tijd achter uit en lopen enzo,

Heel vervelend

GRrr

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:14

Je moet hem niet alleen tijdens het poetsen enzo laten stilstaan maar ook tijdens het rijden halt zetten en hij mag pas weer lopen als jij dat zegt en vaak oefenen ik had eerst het probleem ook met mijn tuiger maar nu staat die netjes stil!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:34

Wat je misschien inderdaad kan proberen is een soort training? Laten lopen met een halster en touw en stil staan met een bepaalde commando en dan belonen dmv een snoepje of een klopje op de hals dan weer even stappen en dan weer stilstaan belonen etc een paar keer doen meestal hebben ze dat snel door en leren ze zo'n commando snel, welke leeftijd dan ook. Dat ook tijdens het rijden doen etc misschien werkt het dan na een tijdje als het paardje het door heeft ook bij het poetsen?

molenbeersel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:49

veel oefenen ,
aan de hand ook ,

lopen stilstaan , lopen stilstaan

en belonen voor goed gedrag!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:37

Ik vind het heel lastig te beoordelen; wat is inderdaad lastig? En waarom doet het paard zo?

Doet het dit altijd al, of pas sinds kort? Heeft het dingen meegemaakt waardoor het onzeker is / het vervelend vindt, of juist slecht opgevoed? Doet het dit bij iedereen, of alleen bij jou?
En dan alleen bij poetsen / opzadelen, of ook bij aan de hand wandelen?

Je geeft aan dat 'zodra het zadel erop ligt' het paard stil kan blijven staan. Staat je paard voor het aansingelen ook al stil dan, of is voor / tijdens het aansingelen nog niet? Heeft het een keer iets vervelends meegemaakt tijdens het aansingelen?
En staat je paard dan onder het rijden wel stil, ook als je een minuutje blijft staan?

Hoe lang staat je paard op stal? Dit soort gedrag zie je namelijk vaak terug bij paarden die niet vaak buiten komen, of maar kort buiten komen. Ze hebben dan zo zin in iets leuks te gaan doen, dat ze er heel ongeduldig van worden.

Het belangrijkste is weten waarom je paard iets doet. Als het ongeduldig is, zou je daar beter andere dingen mee kunnen doen dan wanneer het iets vervelends heeft meegemaakt. Als dat zo is, kun je ook weer beter een andere aanpak kiezen dan wanneer je paard niet goed opgevoed is...

Niikkii14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:38

Denk ook gewoon oefenen. mijn paard heeft daar ook een handje van! zeker als het zadel erop ligt dan kan ze echt niet stil blijven staan. heb der al bijna 8 jaar maar ze doet het meestal nog steeds. :\

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:40

>;) oefenen soms moet je accepteren dat een paard wat onrustiger is, tijdens buitenrijden voor een stoplicht is de mijne rustig maar ga niet in de berm stilstaan want meneer wint het van je..stijgert bokt en gooit zich tegen boom en als het echt moet de sloot

Ik heb hem 17 jaar en altijd zo geweest ik houd gewoon rekening met zijn karakter

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:44

tita schreef:
>;) oefenen soms moet je accepteren dat een paard wat onrustiger is, tijdens buitenrijden voor een stoplicht is de mijne rustig maar ga niet in de berm stilstaan want meneer wint het van je..stijgert bokt en gooit zich tegen boom en als het echt moet de sloot

Ik heb hem 17 jaar en altijd zo geweest ik houd gewoon rekening met zijn karakter

-O-

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens.
Okay, verschillende karakters, alla. Maar als je paard niet stil blijft staan als jij dat zegt, en gaat steigeren en zich tegen bomen gooien, zou ik me eens afvragen of ik wel de baas ben, en of ik dus zonodig naar buiten moet met dat dier.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:57

Ik ben zeker de baas absoluut maar ik ga mijn paard niet onnodig even stil zetten terwijl ik weet dat hij door wilt lopen.

Tuurlijk lukt het wel even stil te zetten om bv teugels goed te doen >;) hmmmm nee lukt bijna niet behalve als hij weet dat er bv een trekker komt of moter.
Maar stil zetten om te oefenen...waarom zou ik als ik weet dat hij daar echt niet tegen kan.
Bovendien na 2x in de sloot te hebben gezeten vind ik het welletjes

Ik wil alleen maar mee zeggen dat je ook naar het type paard moet kijken sommige paarden kun je niet commanderen of iets zomaar opleggen zij hebben een ander aanpak nodig.
Die van mij is 28 dus leeftijd speelt ook een rol ik ben juist blij dat ie buiten nog zo uitbundig is

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:13

tita schreef:
Ik ben zeker de baas absoluut maar ik ga mijn paard niet onnodig even stil zetten terwijl ik weet dat hij door wilt lopen.

Tuurlijk lukt het wel even stil te zetten om bv teugels goed te doen >;) hmmmm nee lukt bijna niet behalve als hij weet dat er bv een trekker komt of moter.
Maar stil zetten om te oefenen...waarom zou ik als ik weet dat hij daar echt niet tegen kan.
Bovendien na 2x in de sloot te hebben gezeten vind ik het welletjes

Ik wil alleen maar mee zeggen dat je ook naar het type paard moet kijken sommige paarden kun je niet commanderen of iets zomaar opleggen zij hebben een ander aanpak nodig.
Die van mij is 28 dus leeftijd speelt ook een rol ik ben juist blij dat ie buiten nog zo uitbundig is

daar verschillen we dan in mening over :)

Ik zie het zo: Ik ben de baas, en als ik zeg dat we stil gaan staan, om wat voor reden dan ook, dan wens ik geen gesteiger of slootbezichtigingen...

Ben het met je eens dat het lastiger is om een paard van 28 het stilstaan aan te leren dan een jonkie, maar toch blijf ik erbij hoor....staan is staan en geen gemuts :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:25

:D vroeger toen ik jong was en hij 10 dacht ik dat hem ook wel even te leren inmiddels ben ik blij dat hij "normaal" doet bij 30 moter-rijders (niet stil zetten niet helemaal beetje stappen en flink laten kijken)

Goed ervaring noemen we dat :D we zijn geen gevaar voor de rest alleen zijn blijheid is gevaar voor mij zeg maar

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:35

gewoon een questie van volhouden en heeeeeel consequent zijn!!!

zowel aan de hand als onder het zadel.
onder het zadel zou ik je aanraden om dat in de bak te doen, dus op een veilige locatie, en gewoon volhouden.

wil niet zeggen dat je gelijk een half uur daar moet gaan staan, maar begin met een paar seconden, dan een minuut en zo langzaamaan opbouwen.

steigeren en zichzelf tegen bomen aangooien is voor mij echt een no-go!!!
dan denk ik dat we toch serieus ruzie hebben als die van mij zulke geintjes zou gaan uithalen.

maar iedereen staat daar anders tegenover, en dat is ieders recht!!!
ik kan alleen voor mezelf spreken.

dit is wel een probleem wat gewoon niet een, twee, drie is opgelost. het vergt veel tijd, rust en doorzettingsvermogen maar dan kom je er ook wel.
en vooral niet boos worden, gewoon rustig terug zetten op de plek die jij wil!!

veel succes!!