Paspoort.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackLuca

Paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:18

Hey allemaal,

ik zit een beetje met een dilemma...

Ik heb een vierjarige?

New Forest merrie gekocht en haar paspoort is een puinzooi!

Hierin staat dat het een Appaloosa is?!
Er staat dat ze 1 is in plaats van 4 jaar?! Dit heb ik gechecked en ze is echt 4 jaar!

En er was nog iets waar ik eventjes niet op kan komen... Oja, ook staat er dat ze geen aftekeningen heeft, deze heeft ze wel degelijk.

In de toekomst wil ik wedstrijden gaan rijden en dus ook een fatsoenlijk paspoort hebben, kan ik een nieuw paspoort aanvragen?

Dit vraag ik me al een tijd af...

Groetjesss

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:19

Hebben ze je niet gewoon een verkeerd paspoort meegegeven?
Zou ff de chip checken als ik jou was! ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:20

Klopt het chip nummer wel.....het lijkt wel of je gewoon een kompleet verkeerd paspoort hebt.....dit kan wijzen op diefstal....pas op hoor

BlackLuca

Re: Paspoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:23

Maar als het chipnummer wél blijkt te kloppen?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:26

Dan zou ik even contact opnemen met het Newforest stamboek.
Maar hoe weet je zeker dat het nummer klopt, heb je dat laten controleren door een DA?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:27

Dat kan eigenlijk niet.

BlackLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:30

Ik heb het nog niet laten checken door een DA, maar da ga ik wel doen. De vorige eigenaresse zei dat ze wat foutjes hadden gemaakt bij het maken van het papoort.

Maar als het paspoort nummer wel klopt en ze hebben wel op de weet ik veel wat voor manier, wat dan?

Het is geen volbloed New Forest, maar ik weet het eigenlijk allemaal even niet meer...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:31

nolanlover schreef:
Dan zou ik even contact opnemen met het Newforest stamboek.
Maar hoe weet je zeker dat het nummer klopt, heb je dat laten controleren door een DA?

Je kan beter de ponymeter laten komen dat moet toch elk jaar en die kontroleert automatisch pas en chip....veel goedkoper als de da en heeft dan ook nog enig doel

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:35

BlackLuca schreef:
Ik heb het nog niet laten checken door een DA, maar da ga ik wel doen. De vorige eigenaresse zei dat ze wat foutjes hadden gemaakt bij het maken van het papoort.

Maar als het paspoort nummer wel klopt en ze hebben wel op de weet ik veel wat voor manier, wat dan?

Het is geen volbloed New Forest, maar ik weet het eigenlijk allemaal even niet meer...

Eerlijk? Dan zou ik de pony terug brengen, want dan klinkt het mij als pure oplichterij in de oren.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:38

Snel laten controleren dan! Dan heb je tenminste zekerheid!

BlackLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 16:45

Ik wil 'r echt niet kwijt, al ben k opgelicht bedenk ik wel wat anders, ze is gezond en mankeerd niks en ik heb toch een band met 'r, dan doe ik 'r niet zomaar weg alsof 't niks is. Ik ga morgen de DA bellen.

Bedankt voor jullie tips/hulp

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:47

Ik ga morgen de DA bellen.

pony meter is goedkoper en als t allemaal wel klopt is ie maar alvast gemeten..moet toch elk jaar

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:48

als ze goed bevalt zou ik haar ook zeker niet wegdoen, maar je moet wel zorgen dat je alles netjes krijgt.
Het is namelijk niet normaal als er zoveel mankeert aan het paspoort!

Kijk, kleine dingetjes hou je altijd wel, zo staat in mijn paspoort nog dat mijn ruin een hengst is. Maar dat doet er verder niet toe voor wedstrijden.

Maar als jij dadelijk wedstrijden wil starten rij je met een 1 jarig paard, dat zou wel heel vreemd overkomen!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:49

Wie is nu wie Papagroom en BlackLuca?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:54

papagroom schreef:
Ik ga morgen de DA bellen.

pony meter is goedkoper en als t allemaal wel klopt is ie maar alvast gemeten..moet toch elk jaar

De eerste zin is een quote van de TS denk ik ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:58

juist

BlackLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:02

Dat denk ik inderdaad ook haha, vond het al vreemd anders.

Maar ik heb meteen even mijn dierenarts gemaild, dan reageren ze vaak snel, morgen bel ik sowieso even.

Het is zo vreemd, maar daarnaast nog een vraagje, het is een buckskin, maar ik hoorde dat raszuivere New Forest die kleur niet kunnen krijgen, dat klopt toch ook niet?

En ik wil weten wat het nou precies voor ras is, want geloof allemaal niks meer van wat me verteld is, maar hoe laat ik dit checken?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:03

Aha, het werd even een beetje onduidelijk :o

Het is wel zo, dat het vaker gebeurt dat er een verkeerd ras in een paspoort staat. Vooral bij paarden en pony's zonder papieren.

Buckskin, bedoel je een valk? Die kleur komt wel voor bij NF-pony's. Alleen bonte pony's komen binnen dit ras niet voor.

O ja en heb je behalve dat paspoort ook nog stamboekpapieren van de pony?

BlackLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:09

Nee heb alleen een pasoort van 'r, maar kan je DNA laten checken om erachter te komen wat voor ras het is of iets dergelijks?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:13

Nee, dan heb je toch meer gegevens nodig, zoals de mogelijke ouders.
Een pony zonder papier kan in principe van alles zijn, tot en met alle mogelijke kruisingen.

BlackLuca schreef:
Nee heb alleen een pasoort van 'r, maar kan je DNA laten checken om erachter te komen wat voor ras het is of iets dergelijks?

BlackLuca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:23

Pff dat word dan een ramp... Het is sowieso new forest, maar wilde graag weten of het een volbloed was of wat dan ook

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:26

Dat weet je niet zonder een stamboom, het kan elke willekeurige kruising zijn.

BlackLuca schreef:
Pff dat word dan een ramp... Het is sowieso new forest, maar wilde graag weten of het een volbloed was of wat dan ook

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:00

Sorry hoor, maar ik vind je ook wel erg dom dat je een pony koopt met een paspoort wat van geen kanten klopt. Je had voor de aankoop even moeten controleren of alles klopte, dan had je al dit gedoe niet gehad. Het komt bij mij over alsof ze je een dure newforest hebben verkocht, maar het eigenlijk een goedkope kruiding is.

Toen ik mijn pony kocht heb ik met mijn eigen ogen gezien dat de chipnummers van de pony en het paspoort overeen komen, kost nog geen 5 minuten en scheelt een hoop ellende.

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:44

nolanlover schreef:
Kijk, kleine dingetjes hou je altijd wel, zo staat in mijn paspoort nog dat mijn ruin een hengst is. Maar dat doet er verder niet toe voor wedstrijden.

dat staat bij alle ruinen in het paspoort ;) aangezien ze als hengst geboren worden.

@TS
ik zou zeker contact opnemen met de instantie die het paspoort heeft afgegeven en daar eens navraag doen. het is heel apart dat er vermeldt staat dat het om een jaarling zou gaan.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:53

Kurby schreef:
nolanlover schreef:

dat staat bij alle ruinen in het paspoort ;) aangezien ze als hengst geboren worden.

@TS
ik zou zeker contact opnemen met de instantie die het paspoort heeft afgegeven en daar eens navraag doen. het is heel apart dat er vermeldt staat dat het om een jaarling zou gaan.

Paard heeft pas met 2,5 een paspoort gekregen, dus had gewoon gekund hoor ;)