Af en toe extreme Zadel/singeldwang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Af en toe extreme Zadel/singeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:01

Na verschillende topics te hebben gelezen, heb ik nog steeds niet een zelfde soort verhaal als mijn verhaal gevonden.

Wij hebben sinds 2 en een half jaar een nieuw paard. Gekocht toen hij 3 en een half was en netjes ingereden. Het is een geweldig paard, maar hij heeft 1, groot, probleem. Hij heeft enorme zadel(/singel)dwang. In het dagelijks leven hebben we geleerd ermee om te gaan en merk je het amper. Maar als hij een week of langer geen zadel opgehad heeft, slaat hij aan de rodeo. Op zo'n moment dringt er niks meer tot hem door en zie je zijn ogen wit worden. We doen altijd al in etappes aansingelen en na een tijd stil staan eerst enkele dagen met zadel longeren voordat ik erop ga. Maar ook aan de longe doet hij dit, heel sneu voor hem en gevaarlijk voor mensen eromheen.
Daarna longeren we een paar dagen nog voor het rijden en als hij tijdens het opstappen nog verkrampt, dan longeren we nog even verder. Ik ben er al 3 keer heel hard afgeknald, zadels passen is ook vrij moeilijk, omdat je niet zonder dekje kan. Met inrijden/zadelmak maken schijnt hij al zo lastig geweest te zijn.

Op het moment hebben we het redelijk onder controle, maar elke 1e keer weer opzadelen is een ramp. Dus we zoeken nu een oplossing ervoor, want om nu elke dag zadel op te gooien als hij niet mag rijden? Het is ook heel sneu voor het beestje zelf, want hij paniekeert volledig, en als ik eraf val, kan ik er helemaal niet meer opkomen de dagen erna.

Zadel is volledig nagekeken en wordt dit elke 3 maanden, zowel door de DA als door de zadelmaker. Paard loopt ook nog steeds onder controle bij de DA (voor de zekerheid, hij is vrij ernstig geblesseerd geweest, dus nu preventief controleren)

Dus iemand een goede tip, een cursus of weet ik veel wat?

EDIT: Wat ik vergeet te vertellen is dat hij dit niet doet op dekensingels, longeersingels, maar echt op het zadel. We hebben ook al 4 verschillende singels aan het zadel geprobeerd, wat geen verschil maakte.

Brainless

Re: Af en toe extreme Zadel/singeldwang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:05

Als ik het zo lees, is dit het werk voor een professional.

Stuur Annemarie van der Toorn eens je verhaal (of bel), hun hebben heel veel ervaring en kunnen (bijna) zeker je paard opnieuw conditioneren, zodat hij niet meer bang is voor het zadel en rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:31

Zal ik zeker eens doen, dank je wel!

Waar ik wel meezit, is dat ze dan meestal op training moeten, dus naar een andere stal. Dit levert bij hem ook veel stress op, thuis is hij echt een mak schaap, maar vreemd terrein vindt hij enorm spannend. Als hij daarna weer thuis komt, is hij ook eerst een week van slag...

bonte_bente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:36

en wanneer je een ouderwedse dikke molton/of een drukverdeler en een bontje om de singel probeerd?
tja je zult al hoop geprobeerd hebben

ik denk toch dat je paard getraumatiseerd is.
en als je zeker weet dat je paard geen rug/spieren pijn heeft of het zadel perect past zou ik voor proffessionele hulp gaan.

loeree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:36

is er ook al een fysiotherapeut of osteophaat bij geweest?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:41

Fysio en osteo zijn idd al geweest :j Net als DA en verschillende zadelmakers, ook een drukmeeting is gedaan, hebben andere zadels geprobeerd, andere singel, dingen om de singel heen, bontje onder het zadel... Maar hij reageert meer op het zadel dan de singel, tenminste dat vind ik. We moeten wel voorzichtig aansingelen.

loeree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:52

mmmm dat is inderdaad heel erg vervelend. zeker omdat je er al zoveel aan hebt gedaan. Misschien dat Gerry van Ossanen ( coordinator MSFC opleiding) je verder kan helpen. Zij krijgt over het algemeen allemaal paarden waar niemand het antwoord op kan geven.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:53

mijn merrie heeft hetzelfde gehad. Had haar gekocht van iemand die haar met een fout zadel heeft ingereden en doorgereden.
ze bleek verschrikkelijk vast te zitten in de rug en schoft dus is ze een aantal keer behandeld door de chiropractor. ze is weer helemaal topfit, alleen heeft ze nog stress bij het zadelen. Ook bleek dat haar zenuwen door het zadel overgevoelig waren geworden en dus bij elke aanraking zeer deden. Ook bij ons was zadel passen dus een probleem. Ze heeft enkele weken op rust gestaan zodat haar spieren en zenuwen weer rustig waren en hebben toen weer geprobeerd. Onze chiropractor heeft gekeken of het zadel goed lag en nu ben ik weer met haar aan het rijden. Ik heb haar eerst een aantal dagen met alleen het zadel gelongeerd totdat ze weer helemaal ontspannen was. Nu gaat het echt zo goed. Zij was zo gevoelig dat als ze maar een halve mm kleine boom had, ze echt volledig uit haar dak ging.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 09:58

Hij is gewoon goed ingereden, heeft tussendoor(door blessure) jaar op het land gestaan, maar is totaal niet gevoelig op zijn rug. Zadel moet wel goed passen, anders laat hij het wel merken, maar daarvan gaat hij niet rodeoen :n