Wil jij je paard laten cremeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Wil jij je paard laten cremeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 18:20

Tijdje terug kwam ik op het wel of niet slachten topic, mijn paardje is pas een jaartje maar toch moet je je opties een beetje open houden. Het is altijd prettig dat je een beetje een idee hebt van de mogelijkheden als je ooit afscheid moet gaan nemen.
Er bleek bar weinig op bokt te staan, laatste topic kwam uit 2005 ofzo toen dit eigenlijk net een mogelijkheid begon te worden.
Zo ben ik dus aan het googelen geraakt en kwam een aantal crematoriums tegen maar god wat zijn er een mogelijkheden. Je hebt keuzen uit de plek van inslapen, verschillende crematoriums, verschillende prijzen, mogelijkheden om te sparen, wat wil je met de as van je paard doen?
Dus heeft er iemand ervaring met een crematorium? Zowel positieve als slechte ervaringen zijn welkom. Hoe zit het met de spaarregeling bij sommige crematoriums, prijzen enz.
Ik zou zeggen brand los!

ZusJacobs

Re: Wil jij je paard laten cremeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:21

Nee te duur, en houd niet zo van dat stoffelijk overschot..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:22

nee, ik zie er totaal geen meerwaarde van in, zeker ten opzichte van de kosten./
Als je ze thuis in laat slapen worden ze uiteindelijk ook verbrand, alleen dan door de rendac.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:23

nee. ik wil mijn paard een fijn leven geven, 't hem of haar zo goed mogelijk maken maar zogauw ze er niet meer is is 't klaar. ik heb daar geen as o.i.d meer van nodig, goed is goed.

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:24

Ik heb er ook eens naar gezocht op internet, maar t viel me tegen hoe duur dat nog was..
Verder (gelukkig) geen ervaring.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:24

Nee, ik vind de kosten véél te hoog in relatie tot de dienst. Hoe kloterig het ook is, mijn paard wordt als het thuis sterft opgehaald door de rendac...

Ik knip wel haar staart en haar voorpluk af denk ik, als herinnering. Maar nee, ik vind cremeren niet nodig.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:26

Ik heb mijn pony wel laten cremeren, in Roermond. Zeer tevreden met de gang van zaken. Mocht je meer willen weten wil ik dat best via de pb sturen.
Ts vraagt trouwens alleen om informatie, dus de mensen die het te duur of belachelijk vinden mogen van mij hun mond dicht houden. Laat aub iedereen een beetje in zijn waarde. Als ik nog geld uit wil geven aan mijn overleden pony/paard is dat mijn goed recht. :)

GummyBear

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:31

Iessie schreef:
Ik heb mijn pony wel laten cremeren, in Roermond. Zeer tevreden met de gang van zaken. Mocht je meer willen weten wil ik dat best via de pb sturen.
Ts vraagt trouwens alleen om informatie, dus de mensen die het te duur of belachelijk vinden mogen van mij hun mond dicht houden. Laat aub iedereen een beetje in zijn waarde. Als ik nog geld uit wil geven aan mijn overleden pony/paard is dat mijn goed recht. :)

TS vraagt om zowel goede als slechte ervaringen en de titel van dit topic is: Wil jij je paard laten cremeren? Dus is niet gek dat er dan nee geantwoord wordt met reden erbij. ;)
Overigens denk ik dat ik mijn pony ook wel zou laten cremeren als ik het geld ervoor heb. Meisje van stal heeft vorig jaar haar pony in moeten laten slapen i.v.m een beenbreuk en heeft toen ook voor cremeren gekozen. Volgens haar ging het er heel vriendelijk aan toe en denk dat ik me daar prettiger bij voel.. :)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 18:34

Alle reacties zijn welkom, je moet natuurlijk wel een goed onderbouwde mening hebben waar we wat aan hebben om te lezen.
Voor de mensen die ervaring hebben, ik had dus gelezen dat ze je paardje ook op kwamen halen. Nu hoor ik veel horror verhalen over de rendac met een groot grijpmachien ofzo.. nja niet iets wat ik graag zou willen zien. De meeste sites van crematoriums vertellen mij dat het allemaal vriendelijk gaat is dit ook zo of kan het gewoon bijna niet vriendelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:36

Nop, geschoten en geslacht worden heeft de voorkeur. Indien dit niet mogelijk word (paard + trailer = foute chemie, paard is heel angstig op nieuw terrein, paard kan de reis niet zonder pijn maken ect.) dan kies voor inslapen met rendac.

Daarbij, moet je goed kijken of het bij het crematorium past. Vroeger was het vrijwel onmogelijk een groot paard te cremeren, dat gaat nu ongetwijfeld makkelijker maar weet niet hoe veel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-09-10 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:37

Iessie schreef:
Dat is inderdaad jouw recht.
Zo is het volgens mij ook ons recht om de andere reacties te geven.
Wel apart dat jij de spelregels bepaalt voor de TS.

Ik vind het gewoon zonde van mijn geld.
Ik zorg goed voor ze als ze leven.
Ik zorg dat ze goed dood gaan.
En wat er daarna mee gebeurt zou me eerlijk gezegd een zorg zijn. Het paard voelt daar namelijk echt niets meer van.
De Rendac hier in de buurt heeft alleen maar hele goede kritieken gekregen. Bij de buren kwam de chauffeur zelfs netjes het halster aan de deur brengen. Tuurlijk doen ze het met een grijpmachine maar heus niet zo dat je paard kapot geknijpt wordt.

Maar bij sommige mensen heeft deze crematie investering een goede invloed op de verwerking van het verlies. Ook prima lijkt me dan.
Ik zou dat geld liever uitgeven aan bv Brook Horse Hospital. Dan heeft een levend wezen (paard en mens) hier nog profijt van.
Laatst bijgewerkt door EllyC op 22-09-10 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Dont_Give_Up

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:41

Mijn vriendin heeft pas ook haar pony in laten slapen. Was allemaal heel goed geregeld. Ze werd gewoon opgehaald en toen wij paar dagen later daar kwamen konden we afscheid nemen en toen ging de deur dicht en de oven aan.
Je kon ook kiezen of het as uitgegooid werd op zee of dat je het mee naar huis nam. Werden heel goed ontvangen daar.
ben alleen heel eventjes de naam kwijt :o

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:43

het is erg erg duur , ben er wel eens bij geweest dat een ander paard opgehaald werd gelukkig nog nooit een vanmijn eigen .
Denk dat ik er dan maar voor kies er niet bij te zijn ik zou moeten kotsen van het hele gebeuren denk ik.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:44

Cremeren is inderdaad erg prijzig waardoor ik ook voor thuis in slapen en ophalen door de Rendac vanaf het erf heb gekozen. Kost 2,50 extra en dan hoef je ze dus niet voor aan de weg te leggen. Ik moet zeggen dat ik ook erg tegen het ophalen op heb gezien en groot was mijn verbazing dan ook dat het een erg aardige vrouwelijke chauffeur was die het echt heel netjes deed. Het is inderdaad wel met een grijper, maar dat hoef je natuurlijk niet perse te zien. De vrouw gaf me zelfs nog netjes een hand en wenste me sterkte.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:45

Iessie schreef:
Laat aub iedereen een beetje in zijn waarde. Als ik nog geld uit wil geven aan mijn overleden pony/paard is dat mijn goed recht. :)

Dat iemand er persoonlijk niet voor kiest, zegt niks over de keuze van een ander.
Als jij het het geld waard vind, en je voelt je er goed bij, dan moet je het zeker doen (en heb je ook gedaan).
Niemand die anders beweerd. Volgens mij ben jij nu eerder de persoon die de mening van anderen niet respecteerd

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:47

Ja de kosten ervan zijn mij het meer dan waard.
Als mijn katten overlijden worden ze ook gecremeerd.
En dan in een mooie urn en op een plank aan de muur onder een foto

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:48

Ik wil mijn pony laten cremeren mocht de tijd daar zijn.
Ik vind Rendac alles behalve eervol.
Ik vind de prijzen voor het cremeren erg mee vallen, dacht dat het veel duurder zou zijn.
Wel zie ik enorm op tegen het vervoeren, maar dat zal wel opgelost worden :)
Nee, voor mij liever wat extra centjes er tegen aan zodat ik het zelf ook goed kan verwerken dan dat ze naar Rendac gaat.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 18:51

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:53

Bij de rendac worden ze in principe ook gecremeerd. Ik zelf hecht er minder waarde aan wat er na het overlijden met het lichaam gebeurt. Als het paard maar vredig inslaapt, dat vind ik belangrijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:53

IggyPop schreef:
Alle reacties zijn welkom, je moet natuurlijk wel een goed onderbouwde mening hebben waar we wat aan hebben om te lezen.
Voor de mensen die ervaring hebben, ik had dus gelezen dat ze je paardje ook op kwamen halen. Nu hoor ik veel horror verhalen over de rendac met een groot grijpmachien ofzo.. nja niet iets wat ik graag zou willen zien. De meeste sites van crematoriums vertellen mij dat het allemaal vriendelijk gaat is dit ook zo of kan het gewoon bijna niet vriendelijk?

Daar hoef je niet bij te zijn. Als je zorgt dat pony daar ligt waar de vrachtwagen er vanaf de weg bij kan kan de chauffeur alles alleen af.

Rendac heeft trouwens ook een speciale ophaal service en dan lieren ze dode pony netjes een trailer in.
Asyaa schreef:
Nop, geschoten en geslacht worden heeft de voorkeur. Indien dit niet mogelijk word (paard + trailer = foute chemie, paard is heel angstig op nieuw terrein, paard kan de reis niet zonder pijn maken ect.) dan kies voor inslapen met rendac.

Zover ik weet is het ook mogelijk om aan huis te laten schieten ipv inslapen. Al moet pony dan ook met de rendac opgehaalt worden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 18:55

Ik heb van mijn kat een schitterend schilderij laten maken nadat hij overleden was. Ik heb ongeveer hetzelfde uitgegeven wat je uit zou geven aan een crematie, maar het schilderij is zo schitterend, zo mooi, dat ik het idee heb dat ik hier veel meer aan heb dan een pot as.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:38

roxiie schreef:
Ik vind de prijzen voor het cremeren erg mee vallen, dacht dat het veel duurder zou zijn.
Nee, voor mij liever wat extra centjes er tegen aan zodat ik het zelf ook goed kan verwerken dan dat ze naar Rendac gaat.

je hebt gelijk hoor als je het graag wilt , maar de prijzen vind ik niet mee vallen je schud toch niet zomaar een 1500 euro uit je mouw tenminste jan modaal niet hoor en als die jan modaal ook nog paarden heeft pfff ik wil ook graag mijn oudje die ik van kinds af aan heb crimeren maar als me dat 1600 gaat kosten nu waar moet je het vandaan halen , ik heb een potje voor als er een paard ziek word maar dan houd het wel op.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 22-09-10 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:44

Hier gaan mijn paarden ook niet voor crematie.
Indien mogelijk en voor het paard aanvaardbaar slacht, anders inslapen thuis en rendac.

In mijn ogen is dat wat je doet voor het dier tijdens zijn leven,
vele malen belangrijker dan dat wat je met het stoffelijk overschot doet.
(staart en manen zullen ongetwijfeld met mij mee naar huis gaan.)
De herinneringen die je samen hebt blijven altijd.

Echter indien er mensen zijn die wel liever cremeren,
kan ik me dat ook best voorstellen en de mogelijkheid is er dus waarom niet?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:04

liberty22 schreef:
roxiie schreef:

je hebt gelijk hoor als je het graag wilt , maar de prijzen vind ik niet mee vallen je schud toch niet zomaar een 1500 euro uit je mouw tenminste jan modaal niet hoor en als die jan modaal ook nog paarden heeft pfff ik wil ook graag mijn oudje die ik van kinds af aan heb crimeren maar als me dat 1600 gaat kosten nu waar moet je het vandaan halen , ik heb een potje voor als er een paard ziek word maar dan houd het wel op.

Hier zou dus een spaarregeling voor zijn waar dus een goede korting bij komt kijken: http://www.shcn.eu/paginas/GarantiefondsPaard.html vraag me dus af of dit zo mooi werkt als het lijkt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:12

Ik weet het niet,
Het is heel duur maar om je pony nou zou aan de weg de leggen, word er als misselijk van als ik er aan denk!
Hopelijk duurt het nog 20 jaar en dan kijk ik wel of er geld voor heb maar het lijkt me wel heel mooi en dan uitstrooien op een special plekje voor ons!
Maar het is ieders eigen keuze ;)