Pubert ieder paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cavalry

Pubert ieder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 16:58

Nou ik ben eignelijk wel erg beniuewd.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:20

Ja, ieder paard pubert.
Die leeftijd ligt zo tussen de 5 en de 11 jaar.
Mijn ijslander is een superschatje en gedraagt zich als een 20-jarige heer, maar heeft ook zijn puberbuien en je ziet ook echt aan hem dat hij een jonge ruin is (hij is nu 8)

lynne_berna

Re: Pubert ieder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:20

Ja net zoals dat ieder kind pubert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:32

Nee, geen enkel paard pubert :).

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:39

Net als bij mensen verschild het ook enorm per paard.
Bij sommige paarden merk je het helemaal niet en de ander is juist weer extreem of er tussenin.
Maar puberen vind ik niet het juiste woord er voor.
Ik ben van mening dat een stukje opvoeding een hoop "gepuber" kan voorkomen ;)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:42

Ik heb in mijn leven nog nooit een paard meegemaakt die pubert.
wel onervaren eigenaren die zorgen dat een paard met zijn/haar jonge leeftijd vervelend gedrag krijgen door een onjuiste opvoeding..

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:48

Sunrise19 schreef:
Ik heb in mijn leven nog nooit een paard meegemaakt die pubert.
wel onervaren eigenaren die zorgen dat een paard met zijn/haar jonge leeftijd vervelend gedrag krijgen door een onjuiste opvoeding..

Kijk jij verwoord het beter dan ik, ik vind puberen namelijk ook niet de juiste benaming.
Een stukje opvoeding komt erbij kijken en zoals jij zegt zijn het vaak de onervaren eigenaren.
Maar goed de schuld wordt al snel doorgeschoven naar het paard want hij "pubert"...
Vind het geen goed woord, ik denk dat eigenaren eerder bij zichzelf te raden moeten gaan waarom je paard eventueel zulk gedrag vertoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 12:56

Sunrise en Flower, mee eens :). Wat vaak puberen genoemd wordt is de verkeerde manier van omgaan met wat uitproberen. Het is inderdaad maar mooi makkelijk om dat puberstreken te noemen, dan hoef je als eigenaar niet bij jezelf te rade te gaan.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:29

ik heb wel ervaring met een soort van pubergedrag... ik noem het alleen altijd de 'verschrikkelijke 4'.
Meestal na de periode van het beleren (maakt niet uit wat voor leeftijd), op het moment dat het paard wat begint te wennen, spieren en uithoudingsvermogen krijgt, dan willen ze nog wel eens wat hun grenzen op gaan zoeken. Die ervaring heb ik ook met paarden die ik net op stal krijg om te trainen of die ik nieuw heb gekocht.... Dit duurt alleen niet zolang, kan van een paar minuten tot een paar weken zijn. Maar op zich heb je altijd wel een op- of neerwaartse lijn in je training, dus daar kan je t ook opgooien....

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:22

Ieder paard pubert sommige hun hele leven volgens mij hihi

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:24

kaatjemuts schreef:
ik heb wel ervaring met een soort van pubergedrag... ik noem het alleen altijd de 'verschrikkelijke 4'.
Meestal na de periode van het beleren (maakt niet uit wat voor leeftijd), op het moment dat het paard wat begint te wennen, spieren en uithoudingsvermogen krijgt, dan willen ze nog wel eens wat hun grenzen op gaan zoeken. Die ervaring heb ik ook met paarden die ik net op stal krijg om te trainen of die ik nieuw heb gekocht.... Dit duurt alleen niet zolang, kan van een paar minuten tot een paar weken zijn. Maar op zich heb je altijd wel een op- of neerwaartse lijn in je training, dus daar kan je t ook opgooien....

Dat is het naar mijn idee ook:het paard wordt sterker en gaat proberen de onderlinge rangorde te veranderen.
Puberen is echter iets menselijks en behoort niet toe aan een paard.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:47

Er wordt zoveel ongewenst paardengedrag onder puberen geschaard. Veelal is het (in de communicatie met mensen!) ongewenst gedrag doordat de persoon inconsequent is met africhten/opvoeden en ze hun eigen fouten tegenkomen. :P

Het echte puberen zie ik wel bij veulens en jonge paarden die de grenzen van de groepsleden testen.

Desire__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:17

Ieder paard pubert ja, bij sommige paarden merk je er maar heel weinig van en andere, ja die zijn erg puberaal!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:38

kaatjemuts schreef:

waarom de verschrikkelijke 4? duurt het 4 weken??

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:35

Ben het wel eens met dat ze niet echt "puberen". Het schijnt bij mensen zelfs een illusie te zijn - er bestaat geen "puberbrein".

Ik ken een ruintje dat niet pubert, en een merrie van 2,5 die nu al keihard aan de gang is. Dat ligt aan een verschil in hun persoonlijkheden - de ruin doet heel stoer en soms heel gevoelig, maar is stiekem gewoon een rustig kereltje en dus wil hij nooit zo explosief doen als de merrie (is zijn weidemaatje). Het kan hem gewoon allemaal niet zo schelen als ze zich aanstelt. ;)

De merrie is echter een dominant geval met een goed stel hersens en voelt dus heel erg de behoefte zich te laten gelden nu ze vindt dat ze volwassen genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:37

Kheb nu een 4 jarig paard onder me kont, maar als je had gezegd dat ie 12 was had ik je ook gelooft. Het ligt heel er aant paard. De een is 'onhandelbaar', de ander kan je zo mee wegrijden.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:11

Dilan1993 schreef:
kaatjemuts schreef:

waarom de verschrikkelijke 4? duurt het 4 weken??

omdat ze meestal met 3,5 beleerd worden en als ze, na ong een half jaar, iets meer in balans komen en wat spieren ontwikkelen, dan mogen ze graag hun grenzen gaan verkennen, dat is dan meestal rond hun 4e jaar.... vandaar de verschrikkelijke 4 ;)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:54

Precies Kaatjemuts, het is niet zozeer "puberen" als dat het "uitproberen" is en dat doet ieder wezen dat iets nieuws leert en uitgroeit.
De mate van uitproberen/gein trappen is ook heel erg paard-afhankelijk. Ik ken namelijk ook nog iemand die toen ze haar ene paard beleerde wel eens met een bloedneus thuiskwam vanwege het gebok tijdens een les, maar toen ze de dochter van datzelfde paard net had beleerd was het zo'n braaf ding dat ze mij er gewoon bovenop durfde te zetten zonder gezeur. De dochter had namelijk nog nooit wat geflikt en was toch al een half jaar onder het zadel.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 21:00

Ik ben ook van mening dat er een soort "puberen" bestaat, maar dan doel ik dus inderdaad op de uitprobeer fase. Lang niet alle paarden (of ruiters, het is maar hoe je 't bekijkt ;) )hebben hier evenveel last van

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:38

Ik geloof ook niet in pubers bij paarden, het zijn geen mensen.
Als je het paard goed begeleid en hij jou als leider gaat zien zal hij dat gedrag echt niet laten zien, het puberen in de mensen ogen komt uit mijn mening voort uit het te vroeg beleren en te veel vragen van een jong dier, die daardoor in verzet komt en zegt hallo dit gaat me of te snel of te hardhandig.
Zorg dat je een goeie geduldige leider en trainer ben en je hebt geen vervelende zogenaamde puberende paarden meer.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:43

Ik heb een 3,5 jarige Tinker ruin, en bij hem merkt je wel al dat hij puberstreken krijgt... hij is heel lief, maar even snel er vandoor gaan buiten in het bos, of protesterende bokjes...

Maar niet echt heel vervelend... hij is altijd wel weer onder controle te krijgen.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:19

midgie schreef:
Ik geloof ook niet in pubers bij paarden, het zijn geen mensen.
Als je het paard goed begeleid en hij jou als leider gaat zien zal hij dat gedrag echt niet laten zien, het puberen in de mensen ogen komt uit mijn mening voort uit het te vroeg beleren en te veel vragen van een jong dier, die daardoor in verzet komt en zegt hallo dit gaat me of te snel of te hardhandig.
Zorg dat je een goeie geduldige leider en trainer ben en je hebt geen vervelende zogenaamde puberende paarden meer.

das wel erg zwart wit...
ik ben van mening (en heb ook die ervaring) dat elk paard/dier zijn grenzen elke keer weer opzoekt, in wat voor mate dan ook. het kan van iets drammerig zijn, tot iets veel extremers. Om t nou neer te leggen bij te vroeg beleerd... ik heb ook wel deze ervaring bij een paard die op latere leeftijd beleerd is. Hoe erg t wordt en blijft, tja dat hangt dan wel weer van een trainer af...

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:23

Lovely schreef:
Nee, geen enkel paard pubert :).

Helemaal mee eens. Eigenaren bedenken dat volgens mij omdat ze hun paard te veel menselijke eigenschappen toedichten.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:23

Mijn paard heeft echt een periode gehad waarin het bedenken van 'trucjes' en het ontdekken hoe sterk ze is centraal stonden.
De periodes van het 'puberen' hebben zich wel afgewisseld. Paard bedacht een trucje, vervolgens bedacht ik een manier om het te corrigeren en na een tijdje bedacht ze weer een nieuw trucje, etc, etc.
Ik begin nu het idee te krijgen (jaar na beleren), dat we eindelijk uit de spiraal zijn *klopt af*.

Mijn paard is overigens pas op haar 5e ingereden met veel 'vakanties' tussen het rijden door, niets overhaast, niets te vroeg.
Ik acht de kans klein dat haar gedrag te maken heeft met te vroeg&te snel zoals iemand in een berichtje hierboven suggereerde.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 30-09-10 13:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:32

Abel is in mei 5 geworden, maar hij is nog steeds lief en braaf. Hij heeft wel z'n boevigheidjes onder het zadel (gelukkig maar!) maar over het algemeen is het een harde werker en liever dan hem bestaat niet <3