Intelligentietest paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beautylin

Intelligentietest paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:50

Misschien dat het hier niet thuishoord, maar ik wist niet waar wel precies.

Wij moeten voor school een intelligentietest bedenken voor paarden, en dan moeten we 12 testjes verzinnen om te testen bij een paard.
Nou hebben wij wel paarden thuis, maar gewoon sportpaarden en shetlanders, en dus niet van die paarden net als op TV die kunnen tellen,
en op commando stijgeren, pootjes geven en die dingen. Dus het moeten makkelijke dingen zijn, dus niet iets wat je nog moet leren.
Ieder paard moet het kunnen.

Zelf had ik al bedacht rammelen met voer en kijken of het paard reageert (natuurlijk altijd wel anders is hij ziek :P)
En een appel op een paal leggen en kijken of hij die kan pakken zonder dat hij de appel eraf duwt en dus valt.

Weten jullie nog testjes?
Ik heb al gegoogeld maar ik kan echt niets vinden....

Alvast bedankt! :)

Sodeletuut

Re: Intelligentietest paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:54

Misschien juist kijken hoe snel een paard een trucje kan leren?

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:56

Sodeletuut schreef:
Misschien juist kijken hoe snel een paard een trucje kan leren?

Dat was ook het eerste wat mij te binnen schiet...

En dan bijvoorbeel een vergelijkende meting met de ene als beloning snoepjes en de andere als beloning op stem (braaaaaf)..

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 14:00

Wij mogen van te voren de test niet oefenen, dus ik ben bang dat dat niet gaat. En je leert een paard in 1 dag echt geen trucje...

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:02

Sommige paarden kunnen best in 1 dag een trucje leren. Je hoeft hem ook niet meteen leren te steigeren ofzo. Maar bijvoorbeeld 'touch' of een kleine buiging is niet heel lastig.

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:05

Een bal met snoepjes erin. Rollen = Snoepje
Eten doen in een doos.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:05

Dat kan toch juist de test zijn: hoeveel tijd heeft een paard nodig het te kunnen? Dan kan die idd niets maar dan kijk je hoe snel het gaat met een sipele oefening. Mij paard leerde nee schudden in 3min, dus het kan wel.
Wat ik ook nog op bokt heb zien staan is een wortel onder een emmer (de emmer staat er op, niet er over) en zien hoe snel het paard hem vind.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 14:10

Een geheugentestje is relatief simpel te doen, maar of dat telt als een intelligentietest weet ik niet. (Twee emmers nemen en dan in een voer doen. Het paard moet dat kunnen zien en dan mag hij er naar toe. En dan kan je kijken naar het verschil tussen als het paard er meteen naar toe mag gaan of dat hij eerst een bepaalde tijd moet wachten, hoe vaak gaat het paard meteen naar de goede emmer.)
Of iets met een simpel doolhofje, kijken hoe snel een paard de weg daar doorheen vind. Over deze beide testen moet veel meer informatie te vinden zijn.
Moeten al die twaalf testen op een dag gebeuren? Dat lijkt me erg veel voor een paard.