En daar komen de dekens weer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

En daar komen de dekens weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 13:04

dit jaar zou het derde jaar zijn dat mijn paard onder dekens staat, en helaas mag ik er ieder seizoen voor rond de 250 euro aan dekens tegenaan gooien, en ik heb het eerlijk gezegd wel gehad

ik heb een belgisch trekpaard die het vlug te warm krijgt, met als gevolg, na 10 minuten stap en draf werk een zeiknat leeg paard, die twee dagen nodig heeft om terug op te drogen.
dus zodra ik merk dat het niet meer gaat, gaat het scheermachientje erover, en deken erop.
paardlief staat dag en nacht buiten, weer en wind, dus we hebben wel degelijke dekens nodig.

Probleem, eerste jaar een dure winterdeken, 300 grams,
na een week was die gemold, laten herstellen voor bijna evenveel als de deken gekost had, en een tweede deken bijgekocht, samen met een hoop zweetdekens, uitrijdekens etc.

eind dat seizoen, beide dekens gemold.

vorig jaar de Bucas smartex all-in-one Big Neck gehad, was ik erg tevreden over, mooie pasvorm, goede snit, goede warmte, dan gekocht voor een prijsje (99 euro), maar eind het seizoen ook gemold, en nog een maand overbrugt met half kapotte dekens...

nu zijn ze trouwens ook loeiduur.

paard moet dus geschoren worden, maar ik ben het beu om zoveel geld uit te geven voor dekens die maar een seizoen meegaan, en als ze het overleven ik nog eens veel geld kwijt ben aan nieuwkuis ed.
plus het feit dat ik het niet zo hygienisch vind om een deken 5 maand op te laten zonder tussendoor te reinigen.

ik heb dus zitten denken om een deel goedkope dekens te kopen (er bestaan bv regendekens voor 35 euro, en staldekens ook) en ze te gaan combineren
2 of 3 staldekens in verschillende diktes, en een of twee regendekens.
de staldekens kan ik zelf wassen in de wasmachine, en als er een kapot gaat valt het van niet zo hoog.

ik heb een tijd twee regendekens over elkaar gehad (gevoerde) nadat ze de 400 grams gemold had, en dat ging op zich wel.

maar ik zoek dus ervaringen wat de beste keus is of hoe jullie het doen?

Jasmijn76

Re: En daar komen de dekens weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:10

verschillende gram onderdekens kopen met daarop een regendeken?....

ik heb gekeken bij nikahorseware.nl(dacht ik zo uit mn hoofd) en daar heb je mooie dekens voor betaalbare prijs....en mn stalgenoten zijn er tevreden over dus ik ga ze dit jaar ook proberen!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:14

Is het niet een idee om hem in het jachtmodel te scheren? Dan heb je helemaal geen dekens nodig en kan hij toch zijn warmte kwijt..?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:16

Dat is lastig... Ik neem aan dat de buitenkant van de dekens gesloopt worden?
Mijn ervaring is wel goed met Horseware, maar denk dat dat een beetje vergelijkbaar is met Bucas. Vergeet natuurlijk niet, hoe Denier, hoe sterker. De goedkope dekens zijn vaak maar 600D, wat natuurlijk sneller scheurt. Zeker met een sloper.
Ikzelf zou niet zo snel met lagen gaan werken, want dat is niet bevorderlijk voor de pasvorm. Twee dekens onder elkaar gaat nog wel, maar 3-4 wordt snel vervelend.

Als ik jou was zou ik een goedkopere onderdeken nemen, of 2 omdat je ze niet te lang achter elkaar wilt gebruiken. HH is daar best wel geschikt voor.
En verder zou ik een hele sterke ongevoerde regendeken erbij kopen. Geloof dat de New Zeeland dekens enorm sterk zijn? Maar daar heb ik geen ervaring mee ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:16

Ik koop mijn dekens altijd na het dekenseizoen, dan heb je vaak de mooiste schnapchen.
Zo heb ik al winterdekens van normaal 100 euro voor 40 euro gloedje nieuw kunnen kopen, meteen 3 gekocht.
En afgelopen voorjaar heb ik bij divoza een regendeken van 69.00 voor 35.00 euro gekocht.
Maar ik begrijp dat het in jouw maat ook wat moeilijk word.
je moet echt steeds de aanbiedingen in de gaten houden en vaak niet pas kopen als je hem nodig hebt of je moet er natuurlijk al een hoop hebben liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 19:11

het sloopprobleem:
de andere paarden blijven er mooi af, en ze draagt de deken meestal vrij lang voor die kapot gaat, maar het feit is wel, als die kapot is is die goed kapot (dus buitenkant binnenkant, singels kapot, etc)
mevrouw rolt graag, maar is wat onhandig met opstaan, en volgens mij staat ze dan op een deel van de deken, of blijft ergens hangen, en scheurt hem zo radicaal kapot, buigt het niet dan kraakt het wel.

daarom, ook de sterkste dekens gaan op die manier kapot, en uit ervaring weet ik dat het geen verschil maakt in prijs, scheuren doet ze hem toch.

ik was ook van dat idee om een lichtgevoerde regendeken te halen, en dan een onderdeken in 200 en een in 300 of 400 grams oid, maar in welke mate blijft dat goed liggen?
die onderdekens kunnen dan tussendoor ook effe gewassen worden, vandaar ...

een jachtmodel scheren,dat heb ik wel nog niet uitgeprobeerd, maar als het vriest en ze staat snachts buiten, zal het dan niet te koud worden? ze worden voor iets over hun hele lichaam behaard ...
Meestal scheer ik zelfs de buik niet helemaak kort, alles gaat kaal behalve de buik, die wordt getrimd...

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:16

Hmmmm... moeilijk. Ik had zelf ook een sloper, maar die heeft mijn Weatherbeeta niet kapot kunnen krijgen, gelukkig. Helaas past de deken mijn huidige paard niet meer.

Ik vind zelf je laatste optie denk ik het meest werkzaam. Een onderdeken met een regendeken erover. Wat je ook kan doen (dat is wat ik op gegeven moment ook heb gedaan) is een fleece hoes om de singels van de deken doen en deze zo strak mogelijk om de buik zetten. Op die manier heeft mijn paard nooit een voet achter de singel kunnen krijgen en bleef de deken uitstekend op zijn plaats :D

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 19:34

ben je zeker dat je de bilkoorden bv niet te los laat? dan trekt mijn pony haar exceemdeken bv ook scheef... vercer deed ik vroeger ook altijd 2 dekens omdat ik dan een 100gr en een 200gr kon kopen. een eenvoudige staldeken en een dunnere waterdichte dus. zo kon ik makkkelijker opbouwen als het kouder werd, want ik scheerde de paarden niet. bleef altijd prima liggen. maar meer dan 2 zou ik niet te doen vinden, 3 sets kruisriemen enz...wordt wel wat veel he

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 20:45

ja, drie was ik inderdaad niet van plan, als ik een onderdeken van pakweg 300 grams opgooi, plus die regendeken met fleece gevoerd, zit ik kwa gevoel ook aan 400 grams, en ze heeft een speklaagje en niet vlug koud, dus ...
denk dat ik ze zelfs geschoren zou kunnen buitenzetten zonder dat ze koud heeft, binnen een week staat het haar terug...

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 20:59

Zoek even op Bokt naar zgn. "renco" dekens. Dat zijn hengstedekens (dus met 1 sluiting voor en verder alleen maar 2 bilkoorden, geen singels). Dekens zijn werkelijk onverwoestbaar en waterdicht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:05

blijven die dekens ook goed liggen bij het rollen?
want ik denk inderdad dat ze in de kruissingels oid blijft hangen, daar deze regelmatig opengaan of afgescheurd zijn, en dan volledig doorscheuren..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:20

Yep, die Renco dekens hebben een goede pasvorm waardoor ze altijd goed blijven liggen.
Maar als je paard in de bilriemen blijft hangen met rollen, heb je mogelijk de bilriemen te lang. Hierdoor kan ze er in blijven hangen, met alle gevolgen van dien. Ik heb ze hier bij de paarden altijd zo strak dat ze net niet strak langs de billen lopen, maar er wel tegen aan liggen. Ook heb ik de singels tegen de buik aan liggen, zodat ze daar niet met de achterbenen in blijven haken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:26

de buikriemen kan ik meestal men hand gewoon tussensteken (alles is op het langste net aan of te kort bij mijn paard)
de bilriemen kan ik wel men vuist tussen steken maar zijn elastisch, daar is mijn deken pas een maal uitgescheurd, de andere scheuren waren iedere keer lagns de zijkant, op de kont, en na twee jaar ook op de schouderstukken, dus ik denk dat ze echt op de deken gaat staan tijdens het liggen, en ze kapot rukt bij het rechtopstaan.

de rencodekens vind ik trouwens geen dealer van terug...
passen die ook mooi bij paarden met een brede boeg?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:28

maakt het trouwens verschil of ik een onderdeken of een staldeken gebruik onder de regendeken?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:34

Renco dekens worden alleen op een adres verkocht.
Van Reedeweg 8 3927 BV Renswoude - 06 50564412

Ik hou niet van meerdere dekens op een paard, dus ik zou het je niet kunnen vertellen. Maar de pasvorm is super, dus een dek er onder zou wel moeten kunnen. Overigens heeft de deken een dikke wollen deken aan de binnenkant als voering. Het dek heeft een boeg er in gesneden zitten en door de enkele sluiting voor, krijg je 'm altijd mooi passend.

Selinaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:26

ik koop altijd goedkopen dekens rond de 30 40 euro als die kapot gaan niet erg maar duurdere ben ik niet zo blij mee..
heb nu 6 regendekens haha beetje overdreven maar ik heb dr iedergeval genoeg

Raffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:13

Mijn paard heeft een gruwelijke hekel aan dekens en sloopt ze daarom.
Helemaal gek werd ik ervan, heb allerlei dekens gekocht: goedkoop, die was na 1 dag al helemaal gesloopt, daarna Dominick dekens geprobeerd omdat ik dacht dat het misschien aan de pasvorm zou liggen. Helaas ook niet gelukt, de verkoopster werd niet blij van ons want ze geven garantie op deze dekens en ze moest ze telkens herstellen. Bij de Dominick dekens bleven wel de voorsluitingen heel. Als staldeken heb ik toen een Kalvakade hengstendeken gekocht met buikflap en een gesloten voorkant. Helaas zaten daar geen bilkoorden aan en heeft hij het voor elkaar gekregen om zich eruit te wurmen, ik kwam in ieder geval een keer op stal en meneer stond er bovenop, uiteraard zeer trots kijkend! Daar heb ik toen bilkoorden aan laten zetten en het probleem was over en aangezien de deken van zeer sterk materiaal is kreeg hij hem niet kapot, alleen is het een staldeken en dus niet geschikt voor buiten....
1 Maand geleden heb ik nu bij Renco in Renswoude een deken gekocht. Het materiaal is een soort zeildoek, dus erg sterk. De ouderwetse New Sealand deken eigenlijk. Mijn "Houdini" stond na 1 dag in zijn blootje weer in het land, hij had keurig de leren voorsluitriem losgemaakt en vervolgens uit zijn bilkoorden gestapt, uiteraard weer trots kijkend!
Nu zit de deken aan de voorkant vast met een grote karabijnhaak en krijgt hij hem niet meer uit, er zitten wel aan de voorkant onderaan de deken al wat kleine rafels, want hij probeert het natuurlijk nog wel.
Mijn paard is best stevig aan de voorkant en hij past perfect. Van de winter ben ik van plan om onder deze deken de Kalvakade hengstendeken te leggen, onze paarden kunnen namelijk zomer en winter naar buiten, elke box heeft een uitloopje naar buiten, zodat je altijd een outdoordeken op je paard moet leggen.
Voor een extra breed paard (Zeeuw) kun je denk ik wel vragen of Nico (van Renco) een bredere versie voor je kan maken. Hij maakt en repareert ze in zijn eigen werkplaats in Renswoude. Hij heeft rollen blauw en groene doek liggen. Er zijn een paar ruitershops die zijn dekens verkopen, bijv. Heja in Garderen maar die rekenen € 25,- meer voor de deken.
Opsturen doet Renco ook, dat kost dan € 15,- extra.
Voor mij is deze deken een echte aanrader voor dekenslopers, alleen heb ik spijt dat ik de deken van te voren aan de voorkant niet dicht heb laten stikken. Nico van Renco zei dat de deken erg zwaar is om over het hoofd van het paard te brengen, maar had wel gezegd als het toch problemen zou geven hij de deken gratis voor me dicht zou naaien, maar ik woon 85 km bij hem vandaan, dat vind ik net iets te ver. Sorry dat het verhaal een beetje aan de lange kant is geworden :o, maar ik heb hier slapeloze nachten van gehad en uren achter de pc doorgebracht zoekende naar een oersterke deken.
Succes met je dame Duhelo.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 15:46

dank je wel voor de uitgebreide reactie :D
ik heb echter wel al eens gezocht achter renco, maar ik vind dus niks van gegevens terug, behalve dat hij waarschijnlijk gestopt is ...

Raffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:56

Hij bestaat echt nog hoor, ik ben 1 maand geleden nog bij hem in Renswoude geweest. De werkplaats gaat wel verhuizen, hij was bezig met verbouwen op de nieuwe locatie. Nu lagen de dekens nog in een soort grote garagebox achter zijn huis, maar hij vertelde dat hij binnenkort naar de nieuwe locatie zou gaan.
Het 06-nummer dat een paar reactie terug vermeld is, klopt ook nog. Renco is volgens mij een 1-mansbedrijf, ik kon ook niets vinden via google of zo, ik ben er via bokt.nl aan gekomen. Hij levert trouwens de dekens aan grote paardenbedrijven zoals bijv. Gebr. van Manen en Norel.