Bijten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

just_amor

Bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 21:50

Hoe leer je pony af dat hij niet mag bijten? Hoe moet je handelen als je gebeten word? Hoe kan je hem het
beste straffen?

Nrkee

Re: Bijten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:53

heb hier net ook een topic over geopend,
(engel met rijden, duivel op stal) misschien dat daar ook nog tips in komen te staan. Ik hou jou topic ook in de gaten wie weet komen hier ook nog handige tips

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:45

ik geef hem gewoon een tik op zijn neus na de 2de keer doet hij het niet meer hoor.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:42

de mijne blijft het elke keer dat ik 'm van stal haal ofzo proberen. gewoon een tik op z'n neus. bij mij werkt het wel, t bijten is al veel minder :)

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:01

Ik blok gewoon af met mijn elleboog, probeer te zorgen dat de tanden recht op m'n elleboog landen. Denk dat ze dan bijten met pijn associëren, ben je zeker snel genoeg. Een tik helpt niet echt naar mijn mening. Als het blokken niet gaat geef ik een pits in het vel.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:36

Mijn pony was niet opgevoed, en daarbij was het een leiderschapsprobleem. Maar ik zou zeggen als hij bijt: wegjagen of flinke tik op de neus. Ligt aan het paard wat het beste werkt. Wegjagen doe ik gewoon met 'Potverdorie!' of 'Nee!' en jezelf groot maken en snel naar de pony toe bewegen

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:15

Tik op zijn neus werkt denk ik vaak wel het beste

Disaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:40

Tik op dr neus,

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:16

Blokken met je elleboog. Dan stoot hij zijn neus aan jou en doet hij dus zichzelf pijn.

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:00

Blokken met je elleboog, boos nee roepen, en tik op zijn neus.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 21:57

ligt er even aan hoe de bijt aktie begint, komt ie uit het niks met zijn kaken van mekaar op je af.... zelfs ik geef dat een flinke lel, maar ik heb bv zelf een hengst en een ruin, die gewoon graag "nippen" en nooit zouden door bijten, komt voort uit onzekerheid.... dat laat ik gewoon gaan, als het gewoon in alle rust gaat, maar ik creeer altijd een veilige ruimte om me heen, waar zelfs mijn liefste paard niet binnen mag komen.... dat werkt het best ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:02

ik volg dit ook even, moet een shet voor de kar beleren, die ook flink bijt.
hij krijg een tik op zijn neus, maar dat werkt niet echt

LisaDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 14:14

Ikzelf heb ook een hengstje van een jaar en een half, die niet liever doet dan happen naar de handen en bijten.
Het happen kwam voort door voortdurend lekkers te geven op elk moment van de dag, zonder iets gevraagd te hebben van hem (van de vorige eigenaren).
Toen ik enkele weken begon met hem de basisprincipes aan te leren zoals stilstaan,voetje,... zag ik zijn "happengedrag" pas. Dus werk ik zonder lekkers enkel beloning met de stem of klopje op de schouder. Ook zocht hij heel erg in je zakken, handen naar iets lekkers op elk moment dat je hem aandacht gaf. Dus nu krijgt hij enkel nog iets lekkers wanneer ik hem voorbeeld in zijn stal zet,hij netjes blijft staan en ik zijn halster af kan doen. Als hij maar 1 iets aantoont van het happen = weg lekkers. Ze leren het wel...

Dan het bijten: Bij Othello kwam het ook voor door het lekkers geven maar de grootste oorzaak is vooral dominantie. Een jonge hengst die nog niets kende van manieren etc... Hij heeft mij 1 keer flink te grazen gehad toen ik hem wilde losmaken na het poetsen. Hij stond al een hele tijd te frunniken en ongedurig te doen aan het halstertouw,toen ik hem wilde losmaken beet hij recht in mijn décolleté (pijnlijk!!!!) hierna heb ik hem toch een flinke tik verkocht zodat hij echt schrok,sindsdien is het al een stuk verbeterd,maar toch wil hij je nog uittesten.

Wat mij uit ervaring het beste lijkt is voorkomen voor het gebeurd. Als je weet dat je een bijtend paard heb,voorkom dat hij je kan bijten (ja zegt diegene die gebeten werd in de décolleté) door tijdens oefeningen hem niet in je "persoonlijke ruimte te laten".

Enkele voorbeelden:

Voetjes geven: vele ruiters laten het toe dat een paard die zijn voeten geeft,aan de ruiter zit te snuffelen of knabbelen en dergelijke,daar is natuurlijk niets mis mee,maar in mijn geval corrigeer ik op het moment hij nog maar zijn hoofd aanraakt aan mijn benen door telkens een zelfde geluid te maken: shht (klinkend als een berisping)

Poetsen: Bij het poetsen draait hij vaak zijn hoofd om een knap te geven wanneer meneer het niet meer leuk vindt. dit probeer ik ook telkens te corrigeren door datzelfde geluid te maken voor hij nog maar de kans krijgt om te knappen. Dit heeft natuurlijk ook veel te maken met de lichaamstaal van je eigen paard. Ik heb hem zodanig geobserveerd dat ik weet wanneer hij een reactie (bijten) zal geven. Dus kan ik het nu makkelijk corrigeren.

En deze techniek van weten waar zijn plaats is en wat mijn persoonlijke ruimte is gebruik ik bij vrijwel alles:
-wanneer ik zijn stal inga,moet hij achteruit gaan om mij plaats te geven
-bij het verlaten van de stal ga ik eerst buiten,waarna hij volgt
-Als ik zijn staldeur openlaat om borstel te nemen moet hij in zijn stal blijven tot ik eventueel zeg dat hij mag komen kijken.

Allemaal kleine dingetjes waar normaal gezien niet zou bij stilgestaan worden,maar die toch wel belangrijk zijn. Niemand wil een paard die staat te drummen voor buiten...

Het vraagt een beetje tijd en heel veel geduld maar uiteindelijk werpt het toch zijn vruchten af.
(wat een lange tekst :D )

Groetjes

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:57

Tik op de neus.
Elke keer als je pony moeite doet om te bijten geef je hem een tik op de neus.
Daarmee bedoel ik niet zo'n veegje, maar dat ze het wel degelijk voelen (moet je hem niet gaan mishandelen ofzo maar gewoon "opvoedigkundige tik").
Zo heb ik het mijn veulen afgeleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:15

Het klinkt misschien hard maar het hielp wel....
Mijn paard nipte ook toen ik hem net had gekocht en ik zag daar geen kwaad in dus liet hem maar...
totdat hij een keer naar mijn jaszak greep waar de wortelschijfjes in zaten. Hij beet me zo hard in mijn zij dat mijn hele zij 2 weken lang pimpelpaars was en opgezwollen.
Ik ben eerst dubbel voorovergeklapt van de pijn (ik was even bang dat er een stuk uit mijn zij was gebeten) maar daarna heb ik hem een paar behoorlijke flinke klappen aan zijn snuit verkocht en ben vreselijk tegen hem tekeer gegaan, echt boos geflipt, heb hem flink verteld hoe ik er over dacht.
Hij heeft daarna nooit meer gebeten of genipt. Ik kan nu ook gerust met mijn rug naar hem toe staan terwijl ik zijn voer in de bak doe. En hij is nog knuffeliger en liever geworden, geeft me nu ook heel voorzichtig kusjes op de mond dus een trauma heeft hij er niet aan over gehouden :D

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:49

bij mij krijgt ie gewoon een tik op zen neus, niet overdreven en als ze braaf is ook strelen op haar hoofd, zodat ze niet kopschuw word.

EvilSock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:56

Ik wil hier wel even iets bij toevoegen!!

Heel veel mensen zeggen 'tik op de neus' waar op zich niet veel mis mee is, maar pas wel op dat je niet gaat rammen, en bij veulens zou je het al helemaal niet moeten doen. De kans dat ze kopschuw worden is best groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:03

Ik heb geen ervaring met of verstand van veulens dus daar zeg ik liever niks over, maar bij volwassen paarden denk ik dat ze eerder kopschuw worden van iedere keer weer een tikje dan van 1 keer terecht flink aanpakken.
Doet de leider van de kudde ook, die geeft niet steeds weer tikjes. Misschien heeft het bij mijne daarom ook zo goed gewerkt?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:52

bij ons op stal is er een meisje waarvan haar paard in het begin ook verschrikkelijk hard beet !
Nu smeert ze altijd zeep in de mond van haar paard (ik weet niet of dat dient om van het bijten af te komen) :9
kan goed zijn dat ik er helemaal naast zit hè ! :Y)
maar voor je dat gaat uitvoeren toch best maar eventjes gaan vragen :+

Essterretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:25

Als het paard je bijt, knijp je hem binnen 2 seconden (je bijt dan als het ware terug) in zijn vel. Je imiteert hiermee een beet. Ik vind het beter werken dan het geven van een tik.

vallbeejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:27

Zoals anderen al zeggen afblokken met je elleboog :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:30

Consequent blijven, constant dezelfde handeling, ik heb altijd voorkeur voor in het oor knijpen, omdat je daar ongeveer t zelfde terug doet, en het paard daar meestal niet kopschuw van wordt. Alleen moet je dr wel bij kunnen natuurlijk.

IngeHorsting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:48

IK heb ooit een heel lief klein mini shetje gehad een hengst.
Hij beet me eens en ik stond versteld wat hij deed zo lief donzig ding kan dat bijten.
Ja dat kan bijten en hard ook. Hij heeft het nog ooit 1 keer gedaan en ik beet hem terug uit een reactie.
Nooit heeft hij mij of iemand gebeten.
Een grote knuffelbeer.

jinxygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 22:56

een harde nee help vaak goed bij mijn paard,