Paard ophalen uit opfok, sederen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jibbel

Paard ophalen uit opfok, sederen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:40

Volgende week woensdag ga ik (eindelijk) mijn paard uit de opfok halen. *\o/*

En daar komt meteen het 'probleem' hij moet op de trailer en we zullen ongeveer een uur met hem in de trailer onderweg zijn op de snelweg.
Hij heeft wel meerdere keren op de trailer gestaan, maar altijd met een ander paard en nog nooit zo lang als deze keer het geval zal zijn.

Nu werd ik geadviseerd om hem (licht) te sederen, zodat hij zich iig rustig houdt tijdens de reis. Diegene die het mij adviseerde heeft zelf meegemaakt dat haar paard met een voorbeen uit het voordeurtje hing toen ze hem uit de opfok ging halen. Nu zijn dit geen dingen waar ik op zit te wachten, dus wellicht een fijn idee om hem wat 'relaxed' op de trailer te hebben.
Maar ik vind het ook een 'eng' idee, omdat ze best wiebelig kunnen worden. Dat lijkt me voor hem ook meteen een minder fijne ervaring.

Hij gaat vervoerd worden in een 2-paards trailer, dus hij heeft iig wel steun aan het middenschot.

Iemand tips / tricks waar ik wat mee kan en wellicht zelf nog niet aan gedacht heb?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:40

Kan je niet gewoon een reisgenootje regelen? Een shetje ofzo?
Verwacht je trouwens dat hij moeilijk gaat doen dan? Of is hij het wel gewend?
Sederen zou ik alleen als laatste redmiddel doen.
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 21-09-10 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:41

Neem aub een ander ervaren paard/pony mee als maatje
Dat scheelt een boel stress
Sederen lijkt me ook geen slecht idee
Beter voorkomen dan dat je ongelukken krijgt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:41

Ik zou nooit sederen.
Dan hebben ze nog meer moeite met evenwicht en het is al zo eng!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:42

Gewoon erin zetten en meteen gaan rijden. Als met z'n 2en goed gaat dan gaat alleen ook goed. Zeker met die jonge beesten.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 14:43

Het punt is dat hij nog hengst is.. De enige shet hier in de buurt die ik ken, is een merrie. En om 2 vreemde paarden zomaar bij elkaar op de trailer te zetten is misschien ook niet zo'n goed idee, zeker gezien het feit dat hij dus hengst is.

Ik verwacht eigenlijk helemaal niks, hij is zo mak als een schaap, maar ik weet inmiddels dat paarden, honden en kinderen je altijd voor banketstaaf zetten op dat soort momenten. :P

Ik wil vooral verantwoord bezig gaan en niet in onnodig gevaarlijke situaties terecht komen en hou dus eigenlijk rekening met meerdere scenario's.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:44

Ik zeg ook gewoon gaan rijden. Die van mij had ook nog maar een aantal keer in de trailer gestaan en moest ook vanaf de opfok best een eind.
Ik zou niet gelijk voor een oplossing als sederen kiezen. Probeer eerst maar eens of hij er gewoon aan kan wennen.
Rustig rijden en rustig de tijd nemen voor het laden.
Laat je niet bang maken door die verhalen, het gaat veel vaker goed dan fout!

Verder niet te vaak stoppen onderweg, zorg dat je tank vol zit zodat hij niet onrustig kan worden bij een tankstation. Gassen en gaan. Hooinet volgooien zodat hij in ieder geval iets te doen heeft.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:46

Nee, ik ben ook tegen sederen. Je moet hem gewoon zo vastzetten ,dat hij niet omhoog kan. Zeker aan 2 touwen, en doe er paniekknippen aan. Neem ook b.v extra touwen mee en een longe. Ik ben altijd voorbereid op ev. problemen.
Maar een rustig maatje kan nooit kwaad.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:47

Ik doe het altijd met jong spul, klein streepje er in, nooit geen probleem mee gehad, of met omvallen oid.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:54

Maak je niet al te veel zorgen...
Alletwee mijn hengsten heb ik uit de opfok weggehaald. Ik had er de dag ervoor al buikpijn van hoe ik ze ging laden, en vervoeren.
En alletwee de keer lipen ze zo makkelijk de trailer op, en was het rijden ook geen probleem. (het lossen hooguit. Ineens achteruit lopen en nog ergens af ook :D )
En een fries is vaak toch ook wat nuchterder in zijn hoofd dan dan een bloederige hete...

Veel plezier met je Kanjer !!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:58

Waarom is iedereen altijd tegen sederen?
als ze licht weg zijn met hun gedachte, is voor het paard fijner als wanneer ze stress krijgen en onrustig worden.
Hier op bokt is het net mishandeling als je ze licht sedeert. Ik denk dat als je een uur moet reizen, en je paard is het niet gewend en je twijfelt zelf, dat je het beste gewoon een lichte sedatie kunt geven. Als je halverwege in de file komt te staan, wordt het uur al gauw anderhalf uur.
Mensen doen hier net of sedatie heel hard aanslaat (heeft iemand wel eens de beschrijving gelezen op bijv. sedasan. 1 streepje per 35 kg voor lichte sedatie en 2 streepjes per 35 kg voor zwaardere sedatie, dit houdt in dat je een paard van 400 kg, en dat wegen ze al gauw, meer dan een hele tube mag geven voor LICHTE sedatie....)
Maar goed, je moet doen waar je je zelf goed bij voelt, en niet wat anderen goed voor je vinden.

Iriscope

Re: Paard ophalen uit opfok, sederen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:01

Ik ben zeker niet tegen sederen hoor! Maar dan wel als je weet dat het nodig is. Ikzelf zou het niet als voorzorgsmaatregel al gaan doen terwijl je nog helemaal geen idee hebt wat het paard gaat doen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:03

Toen ik mijn jaarlinghengstje ging halen heb ik ook geprobeerd een trailermaatje te vinden. Niet gelukt. Vervolgens een spuit tranquigel mee voor het geval dat...
Hij heeft 3,5 uur zo stil gestaan dat we onderweg gecontroleerd hebben of hij er nog wel was.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:04

Zelf heb ik ze altijd rustig opgeladen en ben er meteen mee naar huis gereden. Inderdaad niet vaak of lang stoppen onderweg en een vol hooinet. Soms moesten we wel een uur of twee rijden, nooit problemen gehad.
Belangrijk is om hem met twee touwen (zoals iemand ook al zei, met paniekhaak; ik heb ook altijd een scherp mes in de auto liggen om eventueel het touw door te kunnen snijden) links en rechts vast te zetten en wel zodanig dat hij zijn hoofd niet te ver kan omdraaien naar achteren.
Met een veulen hebben we stropakken opgestapeld vòòr de voorste stang zodat hij er niet onderdoor kon komen.
Verder deden we het zeiltje achter dicht.
Een kennis van me ging een paar weken geleden zijn hengst uit de opfok halen, had hem gesedeerd. Was even weg geweest om die sedatie de tijd te geven te gaan werken, maar toen hij terug kwam lag het paard dood. Als ik me goed herinner had hij iets raars had gedaan. Moet er niet aan denken dat zoiets gebeurt en dan misschien op de trailer. Maar het zal wel iets zeldzaams zijn geweest.

LoveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:07

Ik zou ook kijken of je een reisgenootje kan regelen weet je zeker dat het goed gaat. Kun je niet die benaderen die al vaker met hem op de kar samen zijn geweest?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:09

@ Sky_as: Ik wil er vooral alvast over nagedacht hebben en de nodige meningen gehoord hebben. Niet dat ik daar volgende week sta en denk sjit..ik had een sedatie moeten regelen (oid).

Uiteindelijk maak ik de beslissing toch zelf, maar ik vind het wel fijn om meningen en ervaringen van anderen te horen.

@ LoveLoes: Dat waren maatjes uit de opfok die inmiddels al naar huis zijn en waarvan ik geen flauw idee heb waar ze nu staan. We hadden nauwelijks contact met de overige eigenaren van de paarden, omdat we zo gespreid kwamen.
Zijn moeder is van mij, daarmee heeft hij ook op de trailer gestaan, maar een merrie naast een hengst lijkt me niet heel veilig. Dan maar liever alleen :P

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:38

Sky_As schreef:
Waarom is iedereen altijd tegen sederen?
als ze licht weg zijn met hun gedachte, is voor het paard fijner als wanneer ze stress krijgen en onrustig worden.
Hier op bokt is het net mishandeling als je ze licht sedeert. Ik denk dat als je een uur moet reizen, en je paard is het niet gewend en je twijfelt zelf, dat je het beste gewoon een lichte sedatie kunt geven. Als je halverwege in de file komt te staan, wordt het uur al gauw anderhalf uur.
Mensen doen hier net of sedatie heel hard aanslaat (heeft iemand wel eens de beschrijving gelezen op bijv. sedasan. 1 streepje per 35 kg voor lichte sedatie en 2 streepjes per 35 kg voor zwaardere sedatie, dit houdt in dat je een paard van 400 kg, en dat wegen ze al gauw, meer dan een hele tube mag geven voor LICHTE sedatie....)
Maar goed, je moet doen waar je je zelf goed bij voelt, en niet wat anderen goed voor je vinden.

Eigenlijk kan ik hier alleen maar in meegaan. Lichte sedatie is niet erg. Zie er ook het positieve van in, paard leert hierdoor wel de trailer op een vriendelijke manier, want denk maar niet dat hij weet heeft van de sedatie. Hij laat alles rustig over zich heen komen en leert dan dat het juist niet eng is op een relaxte manier.
Wij vervoeren bijvoorbeeld jonge veulens altijd onder sedatie, tenzij ze nog bij de merrie staan. Op latere leeftijd is geen sedatie nodig, want dan zijn ze het reizen vaak al gewoon.
Wij geven ook sedatie als ze bijvoorbeeld een smid eng vinden. Wel zo fijn voor de smid, en vaak hoeft er een volgende keer al geen sedatie gegeven te worden, omdat ze het dan niet meer eng vinden, ze hebben het op een relaxte manier ondergaan en dat weten ze echt nog wel.

sonova

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:50

Zeker licht sederen, ik doe het altijd als de paarden voor het eerst de trailer opgaan, het scheelt een heleboel stress, zowel voor het paard als voor de eigenaar. Ik heb er alleen maar goede ervaringen mee. Het is wel even moeilijk om te bepalen hoeveel je ze moet doen, neem bijv. Tranquigel, gewoon bij de welkoop te koop en doe dan eerst een beetje, dan kijk je na een uurtje hoe de reactie is.( als je daar tijd voor hebt tenminste) dan kun je altijd nog bijspuiten.
Succes!

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:57

Wij halen ons jonge paard op met een ouder, ervaren paard op de trailer. Als dat niet kan, dan zorgen we gewoon dat we direct rijden zodra het paard eenmaal op de trailer staat. Meestal beginnen ze pas echt te ouwehoeren als je te lang wacht.

Het verschilt natuurlijk per paard, maar mijns inziens is het fijner voor het dier als hij niet verdoofd hoeft te worden, maar alles bewust mee kan maken en dan ervaart dat het trailerrijden helemaal niet zo eng is.

Belangrijk is wel dat je met beleid rijdt. Ik zie regelmatig mensen keihard remmen en optrekken bij stoplichten of gewoon over drempels racen mét hun paard achter in de trailer. Dat is natuurlijk killing voor het vertrouwen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 08:58

ik vind het zeker geen mishandeling om te sederen
maar zou het niet doen als het niet nodig is...
en in het geval van op de trailer gaan houd ik er helemaal niet van
ze zijn er toch niet helemaal bij met hun hoofd en dat lijkt me voor hun evenwicht ook niet erg fijn

ik heb mijn hengst ook opgehaald uit de opfok,
gewoon de trailer op en rijden, in z'n eentje
ging gewoon prima

toen ik hem bij zijn mams vandaan haalde trouwens ook
was de allereerste keer dat hij de trailer op moest en
we waren dik 2 uur onderweg met hem
lekker wat te knabbelen voor hem en hij heeft er een superervaring bijgekregen

dus ik zou zeggen, rustig opladen en rijden. wat al gezegd werd, zeiltje dicht en misschien stropakken voor de stang, dat is wel een prettig idee

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 09:51

Thnx allemaal voor de goede adviezen!

Nog wel even voor de duidelijkheid, het is niet de eerste x op de trailer, hij heeft er 6/7x op gestaan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:06

Een lichte sedatie heeft eigenlijk geen invloed op het evenwicht, paarden staan echt wel stabiel op de trailer, nooit geen problemen mee gehad.

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:13

Paard kort vastzetten en gewoon rijden. Is hij onrustig dan ga je gewoon wat ruiger rijden. Paar keer remmen als hij staat te stampen (natuurlijk niet vol op de rem :roll: ), dan blijft hij echt wel stil staan en heeft hij het toch te druk met blijven staan dan met iets anders.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:19

Even sederen, wachten tot het goed werkt, paard inladen en rustig naar huis rijden. Geen probleem. Ik zou geen onbekend paard in de trailer zetten naast hem, als je een rustig ritje wilt zonder gedoe in zo'n kleine ruimte, zou ik hem alleen vervoeren.

Tip: als het paard staat, niet te lang wachten en meteen gaan rijden.

Doe dit vooral niet:

Girlgamer schreef:
Paard kort vastzetten en gewoon rijden. Is hij onrustig dan ga je gewoon wat ruiger rijden. Paar keer remmen als hij staat te stampen (natuurlijk niet vol op de rem :roll: ), dan blijft hij echt wel stil staan en heeft hij het toch te druk met blijven staan dan met iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:26

Neonlight schreef:
Een lichte sedatie heeft eigenlijk geen invloed op het evenwicht, paarden staan echt wel stabiel op de trailer, nooit geen problemen mee gehad.

Zwaardere sedatie ook niet echt omdat het voor een paard essentieeel is en blijft om op zijn benen te blijven. In een trailer kan hij niet vallen als de chauffeur netjes rijdt. Ik zou dit paard 3 streepjes sedasan geven, dat een half uurtje laten inwerken en dan gaan rijden. Als je dit doet, doe dan in elk geval geen hooinet in de trailer.