maat velgen Bockmann /ablas 2 paards trailer .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Antar

maat velgen Bockmann /ablas 2 paards trailer .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 21:30

Ik heb een vraagje ,, ik heb een Ablas ( Bockman ) 2 paards trailer gekocht maar er zitten 4 slechte banden en velgen onder .
Dus voordat ik hem op moet halen moeten we eerst 4 andere velgen met band eronder zetten .
Banden maat weet ik 175 r 14 96/ 34 maar op de velg van maat kan ik niets vinden !!
Wel een 5 gaats velg is het .
Dus mijn vraag is : wie heeft een 2 paards bockmann trailer en weet de maat velgen ervan ?
Ik heb de dealer ook gebeld maar die zijn zo kinderachtig ,, moet ik ze daar kopen voordat ze de maat opgeven .

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:55

De 14 staat volgens mij voor de inch maat. Maar je kunt toch ook vast één van de velgen er vanaf halen en daarmee met de vraag voor 4 vervangers naar je bandenboer :)

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:57

Gewoon naar een bandenhandelaar rijden met je trailer en vragen of ze een mooie aanbieding hebben voor jouw trailer.
Dit houdt in dat ze moeten zoeken naar een goede bandenmaat met de bijbehorende inch-maat en dat je banden een gemiddelde druk van 500kg per band moet kunnen "rollen" (bij tweepaardstrailer is meestal maximum gewicht 2000 kg geladen = 500kg per band)

Op deze manier kom je er ook achter welke inchmaat er onder je trailer zit. ;-)

Let er goed op dat je banden (met een tweepaards) gemiddeld 500kg PER BAND moet kunnen rollen. Dan ben je zeker van een goede sterke band.

Ik heb een anderhalf paards bockmann maar heb er wel banden onder liggen die (maximaal) 500 kg per band kunnen rollen, ook al is dit niet nodig voor mijn trailer.

En nog een tip dat ze de banden ook goed balanceren!

Mijn velgen zijn 15 inch.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:05

Ik had, zodra je elders nieuwe banden hebt gekocht, je "eigen" trailerdealer nog even gebeld: "bedankt voor de zeer goede service" (not)

Antar schreef:
Ik heb een vraagje ,, ik heb een Ablas ( Bockman ) 2 paards trailer gekocht maar er zitten 4 slechte banden en velgen onder .
Dus voordat ik hem op moet halen moeten we eerst 4 andere velgen met band eronder zetten .
Banden maat weet ik 175 r 14 96/ 34 maar op de velg van maat kan ik niets vinden !!
Wel een 5 gaats velg is het .
Dus mijn vraag is : wie heeft een 2 paards bockmann trailer en weet de maat velgen ervan ?
Ik heb de dealer ook gebeld maar die zijn zo kinderachtig ,, moet ik ze daar kopen voordat ze de maat opgeven .

Antar

Re: maat velgen Bockmann /ablas 2 paards trailer .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 10:41

Maar alle 5 banden staan lek ,, dus met de trailer kan ik niet weg .
Maar het gaat niet om de inch , die is 14 .
Het gaat echt om de velgen ,, meestal staat er 5 / 112 of 4 / 105 de 5 staat voor 5 gaats en de 112 voor de maat velg .
Ik haal er wel 1 af en ga maar naar een banden boer die ook gewone velgen levert .
Allemaal bedankt voor de reactie evengoed .

Royallady

Re: maat velgen Bockmann /ablas 2 paards trailer .

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:54

Denk ook om de ET waarde van je velg, als deze niet juist is kan je band aanlopen tegen je chassis of het lager beschadigen door een excentrische belasting.

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:50

5 gaats trailervelgen hebben de steek 5 x 112 en 4,5j of 5j. Ik denk dat opel of vw 5-gaats passen. mercedes past zowiezo. maar die velgen zijn meestal te breed.
Denk er om dat je geen hele brede velgen meeneemt van 7j of bandenmaat boven de 195/70/14 want dan heb je kans dat ze te breed zijn en aanlopen.
112 staat voor de diameter van de denkbeeldige cirkel die je over de 5 boutgaten trekt.
Het verhaal van de et-waarde en lagers klopt wel zoals royallady schrijft alleen zal in de praktijk wel mee vallen.Zolang ze maar niet aanlopen.