paard krijgen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ShiningStar1

paard krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 20:37

Als het niet juist staat sorry dan ;)

Een vriendin van mij heeft vroeger een verzorgpaard gehad, een haflinger. De eigenaar kan hem niet meer bijhouden door financiële redenen.

Nu wil de eigenaar het paard aan haar geven als cadeau. Wat kan ze het beste doen zich aanstellen als sanitaire verantwoordelijke of het paard helemaal over nemen?

Er heeft iemand tegen mijn vriendin gezegd dat als de eigenaar van het paard openstaande schulden heeft op een manege dat ze het paard niet mee krijgt. Kan het zijn dat mijn vriendin voor de kosten moet opdraaien indien de eigenaar deze niet betaald?

Twinklestar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:16

Ik zou dan eerst even informeren bij die manege of er nog schulden openstaan voor het paard. ;)

ShiningStar1

Re: paard krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 22:49

Dat zal ik haar zeker zeggen :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:57

Ja als je dat gedaan hebt op de manege info vragen.
Moet je ook tegen de eigenaar duidelijk zijn.
Als er schulden zijn moet je gewoon zeggen eerst betalen eerder neem ik het paard niet over. Je weet het nooit.
Voor de rest denk ik dat je een paard beter geheel over kunt nemen dan om hem te delen. Neem aan dat je dat zo'n beetje bedoeld.
Als ze het overneemt goede afspraken maken laat het op papier zetten zodat de eigenaar niet ineens kan terug krabbelen te nadelen van je vriendin. Neem het zekere voor het onzekere.

cYn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:00

En ik zou ZWART OP WIT laten zetten dat mocht ze ermee instemmen, dat de vorige eigenaar de pony GEEFT aan de nieuwe eigenaar. En zo dus niet later de pony ineens ophaalt zonder pardon.... En anders een symbolisch bedrag ervoor geven..Al is het maar 50 euro...... en zet alles zwart op wit...beide handtekening eronder.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:03

Wat de eigenaar kan doen is een verkoop contractje maken met een symbolisch bedrag van 1 euro. Op dat moment is het paard van je vriendin en kan de manege niet het paard vast houden omdat er schulden zijn. Daarvoor moeten ze eerst beslag laten leggen via de rechtbank en zover zal het zeker nog niet zijn. Zorg wel dat het contract door beide partijen is ondertekent ;)

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 19:04

Bedankt voor de tips :)

Ze was al van plan om alles op papier te zetten, ze heeft alleen bang dat die mensen van de manege bij haar komen voor de eventuele schulden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:05

ShiningStar1 schreef:

Ze was al van plan om alles op papier te zetten, ze heeft alleen bang dat die mensen van de manege bij haar komen voor de eventuele schulden.

Al ze dat doet via het contract dan kan dat echt niet!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:23

chocobroodje schreef:
ShiningStar1 schreef:

Al ze dat doet via het contract dan kan dat echt niet!

Da's niet helemaal waar. De stalhouder hoeft het paard niet mee te geven, zolang er nog schulden openstaan. Dan zit er echt niks anders op dan ze te betalen. Logisch ook, het paard is zijn onderpand en van een kale kip (de huidige eigenaar) kan hij niet plukken. Er zijn voorbeelden op internet te vinden van gerechtelijke uitspraken in dit soort kwesties.

Is het paard nog wel helemaal gezond of moeten we het addertje onder het gras in die richting zoeken?

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:32

Lijkt mij dat je niet verantwoordelijk bent voor iemand anders zijn schulden. Als je via een contract het paard koopt ( voor een symbolisch bedrag (1 € ) kunnen ze niet jouw paard als onderpand houden omdat iemand anders schulden bij hun heeft. Dat is dan het probleem van de manege hoe ze aan hun geld komen. of is dit echt te simpel gedacht?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:35

Inderdaad een verkoop contract opzetten waarbij je de voorwaarden van de verkoop compleet neerzet. Voorbeelden zijn wel op internet te vinden (met aansprakelijkheden enz) die kun je dan zelf uitbouwen.
Misschien kun je de stalhouder nog wat zwart op wit laten zetten dat hij niets kan verhalen op jou?
Laatst bijgewerkt door Fairytail op 21-09-10 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:39

leonie1984 schreef:
Lijkt mij dat je niet verantwoordelijk bent voor iemand anders zijn schulden. Als je via een contract het paard koopt ( voor een symbolisch bedrag (1 € ) kunnen ze niet jouw paard als onderpand houden omdat iemand anders schulden bij hun heeft. Dat is dan het probleem van de manege hoe ze aan hun geld komen. of is dit echt te simpel gedacht?

Ja, dat is te simpel gedacht. Als jij je huis verkoopt voor een symbolisch bedrag, wil de bank ook gewoon z'n centen hebben. Dat geldt ook voor de stalhouder. Een paard is onderpand en bij langdurig uitblijven van betaling zelfs eigendom van de stalhouder (na een half jaar). Wel verstandig om dus bij de staleigenaar na te gaan of er nog schulden open staan en hoeveel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:42

leonie1984 schreef:

En op papier is dat allemaal wel simpel maar dat moet je nog wel in de praktijk kunnen brengen.
En de tijd en kosten die je dan misschien moet vrij maken om het dus zover te krijgen ik weet niet of dat wel de moeite waard is.

Ik zelf zou als pensionhouder/manege eigenaar echt niet zomaar dat paard meegeven bedoel dan heb je echt helemaal niets meer en als hij allang achterstaat met betalen kan hij het paard dan zomaar weggeven? Ik weet niet is toch zo dat na 6 maanden de gene die de kosten betaald zou kunnen bewijzen dat hij er voor zorgt en dus het paard toe kan eigenen?

Ik weet dit dus allemaal niet zeker maar zou zeker in je vriendins geval even goed uitzoeken hoe en wat allemaal voordat er een hoop rompslomp bij komt kijken!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 09:07

Ja ze is ook aan het twijfelen of ze het wel zou doen.

Of het paard ziek is weet ik niet..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:10

Ik zou het paard laten keuren als je twijfeld. Je kunt dan alleen je DA laten komen om te laten kijken of echt een uitgebreide keuring.
Het lijkt mij overigens niet dat ze het paard niet meekrijgt met een officieele koop overeenkomst. Als je je auto laat maken en de rekening niet betaald en vervolgens die auto verkoopt krijgt de nieuwe eigenaar toch ook niet de rekening of moet de auto terug geven. Ik zou het ondanks dat toch goed navragen.
Hoe is het paard verder? Als het paard al tijden tekort komt aan voeding bijv. kan het nog een opknap klus worden.

Ik zou zeggen:
1. DA erbij kijken naar de gezondheid
2. Overeenkomst met de verkoper
3. Nagaan of er schulden zijn en zwart of wit dat het paard meemag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 10:23

Tsja, mijn ene paardje heb ik van de opfok. Het paardje stond daar in stalling maar door te lang niet betalen werd het eigendom van de opfok en heb ik dervan hun gekocht (voor aardig wat geld, ze moesten toch een deel van de kosten terug) ik ken de opfok en oude eigenaresse niet.
Mijn andere paard heb ik ook voor een symbolish bedrag gekocht. De oude eigenaresse was overleden en de vrouw die hem had georve had niks met paarden, ik kwam hem tegen op vakantie, en nu staat ie bij mij.

Er kan altijd wat gebeuren en het kan zelfs zo zijn dat de koste zo hoog zijn dat ze boven de waarde van het paard uitgaan!
Ik zou zeggen in totaal overnemen, niet dat de oude eigenaresse na 3 maanden zegd ik wil hem terug ik heb genoeg geld!

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-10 11:15

Ik weet dat hij wel goed in zijn vel zit, maar qua blessures ofz weet ik niets.

@Alou dat had ik ook al gezegt dat ze hem volledig moest overnemen en dat de eigenaars hem na een tijdje niet terug komt halen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 22:59

Fairytail schreef:
Ik zou het paard laten keuren als je twijfeld. Je kunt dan alleen je DA laten komen om te laten kijken of echt een uitgebreide keuring.
Het lijkt mij overigens niet dat ze het paard niet meekrijgt met een officieele koop overeenkomst. Als je je auto laat maken en de rekening niet betaald en vervolgens die auto verkoopt krijgt de nieuwe eigenaar toch ook niet de rekening of moet de auto terug geven. Ik zou het ondanks dat toch goed navragen.

Je moet andersom denken. Bij 9 vd 10 autogarages krijg je de auto niet mee als de rekening nog niet betaald is. Kom jij de auto als nieuwe eigenaar ophalen, dan moet er gewoon eerst betaald worden. Doen ze het andersom, dus ze geven de auto wel mee dan blijft formeel de vordering op de oude eigenaar bestaan. Maar dan vraag ik me af waarom een autogarage de auto mee zou geven aan een voor hun wildvreemde. Als degene de autopapieren op naam kan overleggen, gaat ze echt wel een belletje rinkelen en zijn ze vast niet zo dom.
Igv een paard kan de staleigenaar jou als nieuwe eigenaar verbieden het paard mee te nemen, immers er rust nog een schuld op dit onroerende goed (wat een paard voor de wet is). Hij moet het paard niet vasthouden, hij mag dat. Hij kan er ook voor kiezen het paard wel mee te geven en de vordering op de oude eigenaar te handhaven. Alleen van een kale kip kun je niet plukken (maar het hem wel ongelovelijk lastig maken als je beslag legt op zijn lopende rekening :D ).
Als de staleigenaar langer dan 6 maanden de onderhoudskosten heeft betaald, is hij zelfs juridisch eigenaar en gerechtigd het paard te verkopen teneinde de schulden te kunnen innen. Hier kun je van vinden wat je wilt. Het is bij wet geregeld en dat is waar het om gaat.

Stel je het geval 'ns voor dat je al een maand of 4 de stalling niet hebt betaald. Je verkoopt het paard zogenaamd aan je vriendin. Overeenkomstje gemaakt, betalingsbewijs uitgeschreven, net echt. Zij haalt het paard op en verkast hem naar een andere stalling. Jullie verscheuren het papierwerk, het paard is weer van jou en je hebt mooi 4 maanden stalling in de zak gehouden. Stalhouders stappen door de bank genomen niet zo snel naar de rechter of deurwaarder om betaling af te dwingen. De wettelijke regeling voorkomt deze trucjes dus ook. En reken erop als het wel kon, dat het veel vaker zou gebeuren dan jij en ik kunnen bedenken. Mensen gaan ver hoor als het om geld gaat.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 11:29

zet alles goed op papier
ik heb mijn pony ook zo gekregen
heb nooit problemen gehad
oude eigenaar komt zo nu en dan bij haar kijken
helemaal leuk.
zonder die vrouw had ik nooit een paard gehad

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 09:15

Het meisje gaat het niet meer doen,
dus ga ik het misschien doen.

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:32

ShiningStar1 schreef:
Het meisje gaat het niet meer doen,
dus ga ik het misschien doen.

:D En denk jij dat je niet tegen diezelfde zaken aanloopt :+ ?

Ik snap je wel hoor, zou ook van die gelegenheid gebruik gemaakt hebben..
Even nagaan of hij schulden heeft..gewoon aan de pensionhouder dit voorleggen,
dat ji jhet paardje mag overnemen, maar dat je geen gezeik aan je fiets wil hebben
hangen strakjes.....

Veel plezier ermee :D

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:19

Hij is blijkbaar al verkocht ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 23:14

Marion71 schreef:
Als de staleigenaar langer dan 6 maanden de onderhoudskosten heeft betaald, is hij zelfs juridisch eigenaar en gerechtigd het paard te verkopen teneinde de schulden te kunnen innen. Hier kun je van vinden wat je wilt. Het is bij wet geregeld en dat is waar het om gaat.

Dit is niet waar Marion, dan nog moet er eerst een gerechtelijke procedure volgen om beslag te leggen. Een staleigenaar mag niet zomaar na 6 maanden een paard verkopen oid. Zo hebben kennissen van me met een stal een paard staande gehad waarvan de eigenaar overleed en de echtgenote was met de noorderzon vertrokken en het paard stond daar al dik een jaar toen ze er eindelijk achterkwamen wat er was gebeurd. Daarna is er nog een hele tijd overheen gegaan voor ze gerchtigd waren het paard te verkopen om de schulden te kunnen verrekenen (inmiddels was het bedrag van de stalling en onderhoud al veel hoger dan de opbrengst van het paard).

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:55

ShiningStar1 schreef:
Hij is blijkbaar al verkocht ;)

Beetje raar verhaal eerst is het het verzorgpaard van je vriendin en die zou hem mogen hebben, dan wil jij hem hebben en is hij oppeens verkocht?

ShiningStar1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:06

Ja het is ook raar gegaan, die vriendin zei dat ze even moest nadenken waarop het baasje zei ja maar 1 oktober moet hij weg. Vriendin zei ik doe het niet maar ik ken wel iemand die het wil doen.

Oke zei het baasje maar ik moet het zo snel mogelijk weten, ik laat 3 dagen later iets weten dat ik hem neem en ze zegt dat hem verkocht en dat ze van niets wist dat ik hem wou.