Denk maar aan rondjes draaien, gaan hangen, constant op de poetsplaats staan trippelen en heen en weer lopen,...
Als hij nog maar een zadel ziet, wordt hij helemaal lastig en doet hij alles om eronder uit te komen.
Het rare is dat vanaf het moment dat je er het zadeldoek dan oplegt of zijn hoofd vastneemt om het kopstuk aan te doen, hij helemaal stilvalt.
Van het ene op het andere moment blijft hij netjes stilstaan. Hij verandert in een mak lammetje die je zonder problemen kan opzadelen en alles rustig over zich heen laat gaan.
Hij heeft een groot litteken op z'n been en is bij mij ook al aardig verwond geweest, waardoor ik soms denk dat hij verzorging associeert met pijn en daarom op voorhand al nerveus wordt.
Maar langs de andere kant is hij ook manegepaard geweest en kan hij mensen echt enorm zitten klieren.
Hij wist goed genoeg dat zijn nerveuze gedoe de mensen bang maakte en ze hem daardoor met rust lieten, net wat hij wou.
Het borstelen werd dus vaak overgeslaan en er werd meteen een zadel op gelegd, hij wist dondersgoed dat hij de baas kon spelen.
Ik weet dus dat zijn opvoeding nogal waardeloos is geworden tijdens de manegetijd, maar toch vermoed ik dat er ook een deeltje angst meespeelt.
Dit dan vooral bij het verzorgen, daar merk je echt dat hij zowat op z'n benen staat te trillen. Als zijn mok net verzorgd is, durft hij daarna nog moeilijk voetjes te geven.
Ik weet dus niet zo goed of ik moet straffen of kalmeren, geduld hebben of kordaat zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd: lang borstelen in de hoop dat hij daarvan rustiger zou worden, op verschillende plaatsen borstelen (wasplaats, stal, gebonden aan de muur, iemand die hem vasthoudt). Zo heb ik al gemerkt dat hij in z'n stal het rustigste is, zeker als hij niet gebonden staat. Maar toch ben ik niet 100% zeker over wat ik doe: geef ik hem zijn zin omdat ik hem niet meer vastbindt, of wekt dat vastbinden (en alles eromheen) nu écht stress op bij hem? Is het pure angst of gewoon geklier? Normaalgezien merk ik redelijk makkelijk het verschil, maar net bij mijn paard lijkt het me allemaal niet zo duidelijk.
Mijn eerste gedachte was natuurlijk pijn, maar hij is lichamelijk helemaal in orde. Hij heeft ook een nieuw goed passend zadel en heeft net 6 weken weiderust achter de rug. Ondanks dat hij nog niet zo lang van mij is hebben we toch een goeie band, hij vertrouwt mij duidelijk meer dan anderen.
Het probleem stelt zich ook énkel bij het borstelen en verzorgen. Voor de rest kan een beginner ermee wegrijden en een kleuter zet hem met gemak op de wei. Het is dus niet zo dat hij zomaar over je heenwalst. Het probleem is ook niet zo groot dat ik me geen raad meer weet, maar het zou natuurlijk wel prettiger zijn moest hij gewoon netjes blijven staan.
Het valt nogal lastig uit te leggen, lang verhaal ook. Maar ik hoop dat jullie het een beetje begrijpen.
Ik ben niet beschaamd om te zeggen dat het ook aan mij kan liggen en leer graag bij, dus kom maar op met die tips.