Bitloos starten bij wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

EmmaJdW

Bitloos starten bij wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 17:46

Hallo allemaal,

Op de manege waar ik lid van ben worden regelamatig FNRS wedstrijden georganiseerd. Ik doe daar altijd graag aan mee.
Nu zag ik op youtube verschillende filmpjes over de effecten van een bit bij het paard en besloot voortaan bitloos te gaan rijden.
Maar in het boek 'Leer paardrijden met plezier' van de FNRS waar ook het 'Proevenboek' bijzit staat dat er gestart moet worden met zadel en hoofdstel in goede staat en een trensbit. Is er nu een alternatief om speciale dresuurwedstrijden te rijden waar geen bit verplicht is??? Of raden jullie me aan toch gewoon met bit te starten, hoewel dit wel schadelijk is voor de paardenmond?

Anoniem

Re: Bitloos starten bij wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:48

KNHS heeft ook rubrieken voor bitloos

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 17:54

Bij ons op stal mocht je wel bitloos starten (FNRS).
Er heeft een keer in de paardensport (?) gestaan dat het toegestaan is, maar het overlegt moet worden met de manege eigenaar :)
Als je wilt kan ik het opzoeken, weet alleen niet of ik hem nog heb.

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 13:34

boooo schreef:
Bij ons op stal mocht je wel bitloos starten (FNRS).
Er heeft een keer in de paardensport (?) gestaan dat het toegestaan is, maar het overlegt moet worden met de manege eigenaar :)
Als je wilt kan ik het opzoeken, weet alleen niet of ik hem nog heb.

Naja, het zou fijn zijn als je weet welk nummer het is, maar ik ga zelf nog wel even zoeken.
Wel bedankt.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 13:28

bitloos starten kan in overleg met de organisatie, er kan er een aparte rubriek voor uitgeschreven worden, of je kan in handicap rijden. Wel heb ik gelezen dat er maar 27 juryleden zijn die getraind zijn in het bitloos jureren... Lijkt me jammer als je bitloos gejureerd wordt door een jury die denkt dat je gek bent om zonder een bit een dressuur ring in te rijden...

ik ga het 3 oktober vanzelf zien, onderlinge FNRS wedstrijd op de manege, gewoon eigenwijs L2 starten met m'n kaakgekruiste bitloze hoofdstel ;)

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 16:57

Tammy_ schreef:
bitloos starten kan in overleg met de organisatie, er kan er een aparte rubriek voor uitgeschreven worden, of je kan in handicap rijden. Wel heb ik gelezen dat er maar 27 juryleden zijn die getraind zijn in het bitloos jureren... Lijkt me jammer als je bitloos gejureerd wordt door een jury die denkt dat je gek bent om zonder een bit een dressuur ring in te rijden...

ik ga het 3 oktober vanzelf zien, onderlinge FNRS wedstrijd op de manege, gewoon eigenwijs L2 starten met m'n kaakgekruiste bitloze hoofdstel ;)

Ohh leuk! Succes he!
Maar ehh.. over dat in handicap rijden, dat lijkt me ook wel wat. Gewoon om het een keer te proberen dan he? Er is weleens iemand geweest bij een andere dressuurwedstrijd, die niet officieel was, waarin je je mocht verkleden. Diegene verkleedde zich als cowboy en startte zonder zadel. Dat vond de jury erg knap en toen is hij heel hoog geeindigt..

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:17

Tammy_ schreef:

Jee! Kaakgekruist, hier ook een! :D
Ben nog niet zover dat ik wedstrijden ga rijden maar wel benieuwd naar bitloos starten.
En die aparte rubrieken; wat nou als je de enige bent? Mag je dan wel gewoon starten?
Of mag je starten en zit je dan met een bevooroordeelde jury opgescheept?

* even off topic: ik word zooooooooo moe van de vraag: Kan een paard nageeflijk rijden met bitloos hoofdstel?
Alsof dat het allerbelangrijkste is! Je rijdt je paard toch niet met je handen & bit naar beneden... ;(

(Succes alvast met je proef!)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:21

Waarom zou een jury daarin getraind moeten zijn? Dat vind ik raar. Alsof je zonder bit een ander doel hebt dan met een bit.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:34

Ginger0410 schreef:
Tammy_ schreef:
* even off topic: ik word zooooooooo moe van de vraag: Kan een paard nageeflijk rijden met bitloos hoofdstel?
Alsof dat het allerbelangrijkste is! Je rijdt je paard toch niet met je handen & bit naar beneden... ;(

(Succes alvast met je proef!)

jaa daar wordt ik dus ook gillend gek van, alsof je paard zich alleen kan ontspannen als je eerst een stuk ijzer in z'n mond doet? mijn pony buigt af en ontspant als ik met hem aan het spelen ben in de paddock, zonder halster of wat dan ook, dan loop ik alleen maar naast hem!
als je de enige bent die bitloos start mag je als het goed is in handicap met een met-bit rubriek meerijden, ik weet niet precies wat voor handicap, dus of je nou 5 extra punten krijgt of met een klasse lager gejureerd wordt, weet ik eigenlijk niet...

over speciaal getrainde jury's, dat snap ik ook niet helemaal, als jury hoor je te kijken naar de harmonie tussen ruiter en paard, en niet bevooroordeeld zijn. Maar, uit eigen ervaring weet ik dat dat soort jury's er zijn, hoop alleen dat het meevalt met het zonder bit rijden!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 21:22

HAR-->WD-V

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:08

Hiervoor worden inderdaad speciale rubrieken uitgeschreven. Je kunt niet zomaar bitloos starten op een officiele KNHS wedstrijd als er geen rubriek voor is.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:33

Yahiz schreef:
Hallo allemaal,

Op de manege waar ik lid van ben worden regelamatig FNRS wedstrijden georganiseerd. Ik doe daar altijd graag aan mee.
Nu zag ik op youtube verschillende filmpjes over de effecten van een bit bij het paard en besloot voortaan bitloos te gaan rijden.
Maar in het boek 'Leer paardrijden met plezier' van de FNRS waar ook het 'Proevenboek' bijzit staat dat er gestart moet worden met zadel en hoofdstel in goede staat en een trensbit. Is er nu een alternatief om speciale dresuurwedstrijden te rijden waar geen bit verplicht is??? Of raden jullie me aan toch gewoon met bit te starten, hoewel dit wel schadelijk is voor de paardenmond?

Ik heb de rest van de posts even overgeslagen, omdat het daar ineens over KNHS gaat. En ik ga ook even niet in op de schadelijkheid van het gebruik van een bit. Daar zijn genoeg discussies over.

Bij de FNRS proeven mag je in principe gewoon bitloos starten. Op een manegepaard zal je even moeten overleggen met de manege-eigenaar of dat mag. Bij een eigen paard zou dat geen probleem moeten zijn. Tip: leg het bij een eigen paard ook even voor aan de manege-eigenaar, die kan het dan bespreken met de FNRS-jury. Zodat die ook weet wat ze kan verwachten. Niet dat het nou zo heel anders jureren is, maar het is altijd fijn om even vantevoren te weten.

ilonaapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:28

moedf je overlegen met knhs

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:08

Anoeska schreef:
Tip: leg het bij een eigen paard ook even voor aan de manege-eigenaar, die kan het dan bespreken met de FNRS-jury. Zodat die ook weet wat ze kan verwachten. Niet dat het nou zo heel anders jureren is, maar het is altijd fijn om even vantevoren te weten.

is precies wat ik morgen ga doen, aangezien het toch L2 is wat we starten en je daar het "Het rechtgerichte, ontspannen en in aanleuning gaande paard" is vervangen is door "Het rechtgerichte en ontspannen paard en het lichte contact op de teugels en de hoofd/ halshouding van het paard."

geen idee of dat heel veel uitmaakt, maar voor mij zijn alle extraatjes meegenomen!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 18:52

Ik ben ook heel benieuwd. Vandaag mijn eerste les op Lucky gehad, ze loopt goed nageeflijk bitloos, zonder enige druk op de teugel, dat vond de instructrice echt heel goed al. Heeft dus geen bal te maken met de mond.
Ik vind eigenlijk dat er helemaal geen onderscheid zou moeten zijn bij wedstrijden of je al dan niet een bit in hebt!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:44

@Brenda: precies :D

als het paard maar ontspannen loopt en de ruiter volgt in zijn/haar aanwijzingen, daar gaat dressuur toch om? :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 00:24

Volgens mij worden er hier dingen door elkaar gehaald.

FNRS mag je gewoon bitloos starten, ook geen toestanden met handicaps ed.
KNHS mag je tot L1 bitloos starten, voorwaarden ed moet je wel even nagaan.

Succes, ik vind het heel goed dat je bitloos wilt starten!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 17:51

KNHS mag je tot L2 starten had ik gelezen?
wist niet dat je FNRS gewoon zonder bit mocht starten, mocht hier op de manege alleen als een manegepony/paard aan het tandenwisselen was, of een kapotte mond had...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:59

L2 dan, kan ook hoor. Valt zo na te zoeken ieg. :)

FNRS mag gewoon, maar of de manege het ook een goed idee vind zal natuurlijk verschillen...

EmmaJdW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-10 22:23

TurdusMerula schreef:
Volgens mij worden er hier dingen door elkaar gehaald.

FNRS mag je gewoon bitloos starten, ook geen toestanden met handicaps ed.
KNHS mag je tot L1 bitloos starten, voorwaarden ed moet je wel even nagaan.

Succes, ik vind het heel goed dat je bitloos wilt starten!

Dankje ,

Alleen heb ik een proevenboekje van de FNRS waar achterin ook het regelement staat en daar staat in artikel 2a: ''Het paard dient te zijn met deuglijk, goed passend en in behoorlijke staat van onderhoud verkerend zadel, hoofdstel en bit (een trens-optoming).''

Binnenkort ga ik verklede dressuur rijden (voor de gein) en ga, na overleg, bitloos starten. Volgens mij hebben ze dat nu ook niet als handicap aangegeven en kan ik dan ook bij officiele dressuur dus gewoon bitloos starten, maar dat regelement vind ik toch een beetje vreemd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:08

Ik weet het bijna zeker, maar ik weet inderdaad niet van wanneer die regel is. Als je twijfelt zou ik gewoon even bellen naar de FNRS (of navraag doen op de manege).

Succes!

annemie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 16:01

KNHS mag je bitloos starten voor puntenregistratie t/m de klasse L2. Rij je zelf al hoger dan mag je lager bitloos starten in de rubrieken die hiervoor zijn uitgeschreven en HC in je eigen klasse