Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

boooo schreef:Bij ons op stal mocht je wel bitloos starten (FNRS).
Er heeft een keer in de paardensport (?) gestaan dat het toegestaan is, maar het overlegt moet worden met de manege eigenaar
Als je wilt kan ik het opzoeken, weet alleen niet of ik hem nog heb.
Tammy_ schreef:bitloos starten kan in overleg met de organisatie, er kan er een aparte rubriek voor uitgeschreven worden, of je kan in handicap rijden. Wel heb ik gelezen dat er maar 27 juryleden zijn die getraind zijn in het bitloos jureren... Lijkt me jammer als je bitloos gejureerd wordt door een jury die denkt dat je gek bent om zonder een bit een dressuur ring in te rijden...
ik ga het 3 oktober vanzelf zien, onderlinge FNRS wedstrijd op de manege, gewoon eigenwijs L2 starten met m'n kaakgekruiste bitloze hoofdstel
Tammy_ schreef:bitloos starten kan in overleg met de organisatie, er kan er een aparte rubriek voor uitgeschreven worden, of je kan in handicap rijden. Wel heb ik gelezen dat er maar 27 juryleden zijn die getraind zijn in het bitloos jureren... Lijkt me jammer als je bitloos gejureerd wordt door een jury die denkt dat je gek bent om zonder een bit een dressuur ring in te rijden...
ik ga het 3 oktober vanzelf zien, onderlinge FNRS wedstrijd op de manege, gewoon eigenwijs L2 starten met m'n kaakgekruiste bitloze hoofdstel
Ginger0410 schreef:Tammy_ schreef:* even off topic: ik word zooooooooo moe van de vraag: Kan een paard nageeflijk rijden met bitloos hoofdstel?
Alsof dat het allerbelangrijkste is! Je rijdt je paard toch niet met je handen & bit naar beneden...![]()
(Succes alvast met je proef!)
Yahiz schreef:Hallo allemaal,
Op de manege waar ik lid van ben worden regelamatig FNRS wedstrijden georganiseerd. Ik doe daar altijd graag aan mee.
Nu zag ik op youtube verschillende filmpjes over de effecten van een bit bij het paard en besloot voortaan bitloos te gaan rijden.
Maar in het boek 'Leer paardrijden met plezier' van de FNRS waar ook het 'Proevenboek' bijzit staat dat er gestart moet worden met zadel en hoofdstel in goede staat en een trensbit. Is er nu een alternatief om speciale dresuurwedstrijden te rijden waar geen bit verplicht is??? Of raden jullie me aan toch gewoon met bit te starten, hoewel dit wel schadelijk is voor de paardenmond?
Anoeska schreef:Tip: leg het bij een eigen paard ook even voor aan de manege-eigenaar, die kan het dan bespreken met de FNRS-jury. Zodat die ook weet wat ze kan verwachten. Niet dat het nou zo heel anders jureren is, maar het is altijd fijn om even vantevoren te weten.

TurdusMerula schreef:Volgens mij worden er hier dingen door elkaar gehaald.
FNRS mag je gewoon bitloos starten, ook geen toestanden met handicaps ed.
KNHS mag je tot L1 bitloos starten, voorwaarden ed moet je wel even nagaan.
Succes, ik vind het heel goed dat je bitloos wilt starten!