Wat me het meest opviel was dit: Het was ruim 25 graden, de meeste mensen hielden daar echt rekening mee met losrijden. Er was echter 1 vrouw die zeer fanatiek aan het losrijden was. Ze heeft zeker 25 minuten achter me gedraaft en gegalloppeert, weinig afwisseling of schakelen in het rijden, gewoon gassen (ze reed dacht ik L1). Toen de proef in, voor de proef nog even drie x rond de bak sjezen. 6 minuutjes proef, toen naar de volgende ring, weer drie x rond de bak sjezen en de volgende proef.
Ondertussen was het paard redelijk leeg, maar nog niet echt bekaf. Hij viel een keer uit de galop en sprong in galop aan als er middendraf gevraagd werd. Kan gebeuren, geeft niks. Na haar proeven ging ze nog ruim 20 minuten draven en galopperen op het losrij terrein, niks rijkunstig, gewoon weer sjezen. Daarna twee rondjes in stap en hup op de trailer.
Mijn mening is, dat als je iets in de proef verknald, dit punt 1 je eigen schuld is en punt 2 dat je dat thuis pas oplossen kunt in de training. Volgens mij heeft het geen zin om je paard na de proefjes als een halve zool rond te jagen op het losrijterrein, wat werkelijk waar geen enkele dressuurmatige inhoud had.
Met deze temperaturen zou ik na de proefjes lekker afstappen, singel los en uitstappen. Thuis pakken we hem wel weer op met trainen.
Ben ik nu zo'n tut-muts of hoe zit het?