Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bedenk trouwens dat een groter paard het in theorie nog minder snel koud heeft dan een kleine pony, oppervlak neemt veel minder snel toe dan inhoud.
Verduidelijkt dat het een beetje?
Darkness85 schreef:Maar is het niet zo dat als ze eenmaal een wintervacht aan gemaakt hebben. En ze het toch nog koud hebben dat een 0gr regendeken dan niet genoeg is? Moet je dan echt een gevoerde op gaan leggen? Kan/mag dat met zo'n vacht? Of moet ik m dan gaan scheren ofzo?
) maakt ook amper wintervacht aan, bij haar is het helaas echt een mietjes vacht. Kou gaat wel, nattigheid en kou of wind niet, dus heb ik haar met zulke dagen een ongevoerde regendeken op om haar warm te houden. Mocht Tinus het koud krijgen, kun je altijd nog dekentjes opgooien, misschien is dan een dunnetje ook al genoeg, kwestie van uitproberen
De tweede winter toch weer geprobeerd met in mijn achterhoofd om sneller een deken op te doen als het fout dreigde te gaan. En toen ging het prima. Ik merk nu ook dat zijn vacht alweer wat dikker en vetter aan het worden is, blijkbaar regelt zijn lichaam dat prima zelf
Darkness85 schreef:Maar wat nou als hij straks een echte vacht heeft. En het toch koud heeft van de winter. Kan ik hem dan ook gewoon mn regendeken van 350gr op doen? Of is die dan te dik?
Als hij een goede wintervacht heeft, heeft hij het echt niet koud. 'T is een paard hé, zijn harde schijf is al vanaf zo'n 5 miljoen jaar geleden "voorgeprogrammeerd" om een wintervacht te kweken waarmee hij het niet koud krijgt. Dat programma wordt niet zomaar 'overschreven' door 11 jaartjes met deken.
Blijkt ook wel uit het meerendeel van de ervaringen hier.