Wat voor spoor & waar zit 'ie?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Anoniem

Wat voor spoor & waar zit 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:11

Het is me al vaker opgevallen dat sommige ruiters hun sporen erg hoog dragen, terwijl de ander 'm onderaan bij de hak heeft zitten.
Nu ben ik benieuwd naar twee dingen:

-Waarom rijd je juist met die spoor (wieltje, lange spoor, bolletje)?
-Hoe hoog of laag zit jouw spoor & wat is de gedachte erachter?

MyWishMax

Re: Wat voor spoor & waar zit 'ie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:15

Ik rijd met recht sporen. Waarom? Ehm goede vraag, ik heb een halve ruitersportzaak aan sporen en hier reageert hij fijn op.

Mijn spoor zit helemaal onderaan mijn hak, omdat ik hem maar heel zelden nodig heb en zo niet per ongeluk mijn paard prik.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:23

Ik rijd zelf met een wielspoortje. Heb hiervoor korte & lange bolle sporen geprobeerd en korte en lange rechte sporen. Pony werd van alle 4 onwillig en protesteerde er duidelijk op. Met wieltjes doet hij dat niet, ik denk omdat het meer glijdt dan prikt.
Ik draag ze ook onderaan m'n hak :j

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:21

Ik rijd met een hele korte sporen met een bolletje. Ik heb ze vrij onderaan de hak. Dit omdat mijn pony eigenlijk geen sporen nodig heeft, maar buiten wel eens vervelend kan doen.
Mijn paard reed ik met rechte sporen, niet zo lang, die zaten ook vrij onderaan. Voor hem had ik langere sporen omdat hij nogal moeilijk voorwaarts te krijgen was. Voor wedstrijden had ik nog wat langere met van dat rubber erom heen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:39

Ik rijd ook met een wielspoor, vind dit een fijnere spoor als een lange rechte bijv. (Let op: MIJN mening ;) )
Verder draag ik 'm onderaan mijn laars, hij rust zeg maar op de hak van m'n laars. Dit vind ik zelf fijn zodat ik goed m'n kuit en onderbeen kan blijven gebruiken zonder steeds met m'n spoor eraan te zitten. Mocht ik de spoor nodig hebben, dan kan ik door even de houding van m'n voet wat te veranderen een paar kriebeltjes/tikjes geven met de spoor en daarna mijn been weer 'normaal' te hangen. Het paard waar ik op rij loopt zelf Z en wordt ook met regelmaat zonder sporen gereden. Toch heeft dit paard af en toe wat tikjes/kriebeltjes nodig om er aan herinnerd te worden om bijv. in een hoek, van het binnenbeen af te blijven.

In zo'n situatie tik ik 'm dan ff een keer aan met de spoor. Naar mijn idee, omdat het wieletje best bewegelijk is zeg maar, kan ik maar makkelijk en vriendelijk mee 'spelen' als met een rechte lange spoor bijv.

Er is trouwens ook uit onderzoek gebleven dat een rechte of knopspoor veel makkelijk blauwe plekken/kneuzingen toebrengt als een wielspoor.

Natuurlijk trap ik de paarden niet doormidden, maar we weten allemaal wel hoe sommige ruiters hun sporen gebruiken.
Van de uitslag van dat onderzoek (weet niet waar het te vinden is, ik hoorde het van m'n instructrice) sta ik ook niet te kijken eerlijk gezegt aangezien je met zo'n rechte of knopspoor meer prikt en zo'n wielspoor meer glijdt.

Maar om nou bijv. een paard dat nog nooit sporen heeft gevoeld, gelijk zo'n grote spoor om te hangen, nee, als je gewoon vriendelijk rijdt kan je dat makkelijk af met een klein knopspoortje bijv, in mijn optiek dan he.

Edit: zoals TS zegt en draagt: zo draag ik mijn grove wielsporen ook, dus niet die scherpe tandjes he, en ook niet die gladde 'pizzasnijders'..nee bah.

Als het niet gaat zoals het moet... dan moet het maar zoals het gaat!

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:43

Ik heb knopspoortjes, volgens mij echt 1,5 cm ofzo.. hoogstens 2. Ze hangen bij mij uhh op normale hoogte, ik gebruik ze maar 1x per week en verder als ik wedstrijd heb. 1 keer per week in de les doen we onwijs veel zijgangen en zijn we wat beginnetjes aan het maken met appuyementen enzo, en dan komt de hulp net wat duidelijker door met een spoortje als zonder.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:50

Ik rijd zonder sporen.

Mijn vorige wedstrijdpaard reed ik met 2cm scherpe sporen (staafjes dus) onder aan mijn hak. Ik heb ze eigenlijk nooit nodig gehad, en erger me altijd dood aan die grietjes die continue hun paard zitten te porren. Bij mijn huidige paard houd ik ze dan ook helemaal buiten de deur.

Kleinschalige dierenopvang
C'est Spring Flower (v. Van Gogh x ELITE SPORT Hamlet)
Happy (v. Westenwind x ELITE SPORT Johnson)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:10

ashley1 schreef:
Naar mijn idee, omdat het wieletje best bewegelijk is zeg maar, kan ik maar makkelijk en vriendelijk mee 'spelen' als met een rechte lange spoor bijv.

Ik kies om diezelfde reden voor een wielspoor :j & toch vragen mensen regelmatig aan mij waarom ik zo'n (zogenaamd?) gemene spoor draag :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:34

Wiel staat bekend als gemeen, terwijl die grove het totaal niet zijn. Toch durf ik de overstap niet aan :o Heb hem net als jullie eigk nooit over, maar met deze loopt hij goed? :=

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 19 PR 212

mar_leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 16:07

Ik rij wisselend met korte bolle sporen buiten en met lange bolle sporen binnen...Omdat het paard binnen moeilijker is dan buiten...En draag ze midden op de hak...Maar let er wel op dat ik niet heel de tijd aan het porren ben.

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:28

Met springen en cross rij met 2 cm stompe sporen en bloksporen en heb ze eigenlijk atijd hoog zitten. Waarom? als ik mij spoor wil gebruiken wil ik zeker weten dat ik het paard raak ipv 'mis prik'.
Dressuur rij ik eigenlijk altijd zonder spoor.

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 17:33

Ik draag korte stompe sporen onder aan de hak. Eigenlijk heeft hij ze niet nodig, behalve als ie een keer ff helemaal niet bij de les is. Normaal tik je zo'n paard dan ff bij, maar deze wordt al zenuwachtig als je een zweep alleen maar in de hand houdt, laat staan dat je er werkelijk mee gaat rijden... Dit vind ik dus vriendelijker.
Ik moet echt m'n hak even optrekken om die sporen te gebruiken, standaard raken ze hem niet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:14

Ik rijd met sprenger sporen, van die balkenhollen ofzoiets dergelijks :P

Op mijn eigen paard rijd ik niet met die lange gevallen :P Maar op het paard van iemand anders wel ;) Steek namelijk wat met mijn benen onder hem uit. Als ik dan moet aansporen moet ik rare bewegingen maken, met die sporen is het wel handig ;)

Op mijn eigen paard rijd ik alleen met zweep. En het zweepje is voor als hij zich eventjes niet gedraagt, of een bokje geeft. Dat is dan de straf, maar hij is heel erg voorwaarts ;)

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:11

Ik rij zonder sporen, want mijn verzorgpony is nogal veel te snel, dus heb ik geen sporen nodig.
Maar alsnog zit ik liever een te drijven dan dat ik met sporen in mijn paard zit te prikken.
Maar dat is mijn mening

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 18:15

Ik heb een heel kort wielspoortje met een wat dikker glad wiel van sprenger.
Ik heb ze in het midden van de achterkant van mijn voet zitten.
Dus precies tussen mijn hak en enkel in.

Ik gebruik ze soms in de wendingen/inbuigen wanneer ik wat meer buiging nodig heb en hij niet genoeg op mijn kuit alleen reageerd.

Warina (Commandeur x Krawall) 05-05-'80 - †08-09-'09
United (Havidoff x Jazz) 11-05-'01 - †14-06-'17
Jam Session (Don Tango B x Krack C) 02-05-2014

lolixpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 08:31

ik heb nooit met sporen gereden :).

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie