bodyprotector of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bOwieGeeske

bodyprotector of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 21:16

Hallo bokkers,

Ik las net al een topic over een bodyprotector en heb die helemaal bestudeerd maar kwam toch niet helemaal op het
antwoord van mijn vraag..

Ik ga een jong paard rijden (nylano van qt_shetties). Bij het zadel-mak maken ben ik een keer gevallen op mijn rug en
heb daar nog aardige tijd last van gehad. nu ga ik heb samen met 'n instructrice doorrijden maar ik zit te twijfelen of
ik een bp zal nemen.Ik een opleiding tot verpleegkundige en ben dus erg zuinig op mijn rug :+ maar natuurlijk weet ik
dat in de paardensport er altijd gevaar bestaat om te vallen ;) Alleen hoor ik er voor en nadelen over. Ik weet dat het veiliger is met, maar kunnen jullie me ook de nadelen
van een bp vertellen? Ik heb bijv. gehoord dat als hij op je zadel terecht komt bij het rijden, het juist de tegenovergestelde
werking heeft.(?)

Geeske.

marjo26

Re: bodyprotector of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:57

Volgens mij zijn er weinig nadelen mits je een bp hebt die goed past...

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 23:59

Ze zijn heeeuul heet!!

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:05

Dat ze warm zijn neem ik op de koop toe. Ik heb helaas een wervel gebroken met een val van een paard (was toen 4e jaars fysiotherapie, studie eindigde o.a. daarom |( ).
Normaal draag ik geen bp, maar bij het springen merkte ik dat ik terughoudend was en daardoor juist risico's liep. Daarom een bp aangeschaft, 1x rug breken is al te veel ;)
In het begin zit ie voor mijn gevoel wat stug, maar als ik een tijdje rij merk ik er vrij weinig van.
Het is inderdaad wel een kwestie van een goed passende zoeken. Dus als je past hou 'm een even aan en vraag of je op een zadel dat op een zadelbok ligt mag zitten om de lengte te bekijken/controleren.

Valerie_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:59

Ik heb ook mijn rug gebroken door een val van mijn paard en rij nu alleen nog maar met bodyprotector.
Ik heb er eentje van race safe dat is eentje met van die losse blokjes zeg maar. deze: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 80&bih=589
Die zit erg lekker ik merk het eigenlijk niet eens meer dat ik hem aan heb. Ik heb er ook geen last van dat hij op de zadel komt. Alleen is het best wel warm ja..
maargoed wat wil je liever? het een beetje warm hebben hebben of een gebroken rug? ;)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:01

Valerie_V schreef:
Ik heb ook mijn rug gebroken door een val van mijn paard en rij nu alleen nog maar met bodyprotector.
Ik heb er eentje van race safe dat is eentje met van die losse blokjes zeg maar. deze: http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 80&bih=589
Die zit erg lekker ik merk het eigenlijk niet eens meer dat ik hem aan heb. Ik heb er ook geen last van dat hij op de zadel komt. Alleen is het best wel warm ja..
maargoed wat wil je liever? het een beetje warm hebben hebben of een gebroken rug? ;)

Die heb ik ook ;) Erg fijn, licht en beweegt goed mee. Ben er dol op en rij echt niet meer zonder.

Kimberly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:11

Ik heb ooit met een bodyprotector gereden, toen mocht ik helpen een pony in te rijden (omdat ik een licht persoon was). Dat was wel veilig, ben er gelukkig niet afgevallen ofzo hoor, maar je voelt je dan toch wel veiliger op zo'n jong paard...

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:25

jaa het is wel veilig. Ik ben alleen daar niet zo een goed voorbeeld van. Heb een half jaar geleden mijn wervel gebroken ondanks een bodyprotector. Rij nu met een air-jacket met de hoop dat die beter mijn onderrug beschermd.

jamibean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:36

Heb voor mijn dochter (7j) ook een bp gekocht, vooral uit voorzorgrsmaatregel. Je weet nooit hé

@waiki: wervel gebroken met bp, nu kan je de vraag stellen wat het zou geweest zijn zonder bp (verlamming misschien?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:37

Ik kan geen nadelen opnoemen, het is stukken veiliger en geeft je ook het gevoel zodat je een stukje veiliger op je paard stapt. Althans dat heb ik ;)

jamibean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:25

Om bij de inhoud van TS te blijven, die bp's kan je toch verstellen, zowel in hoogte als breedte?
Dus als ie op het zadel komt een beetje verkleinen in de ruglengte?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:35

Als je een dressuurzadel hebt met een diepe zit, heb je inderdaad last dat de bp tegen de achterkant van het zadel aankomt. Ik had hier tenminste last van. Ik heb mijn bp zelf ingekort, nergens last meer van.

Vind de 1e 5 minuten de bodyprotector niet fijn zitten, daarna merk ik er niets meer van.

Ik doe de bp altijd aan bij een buitenrit.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 18:39

Op je titelvraag zeg ik : doen !
Ik gebruikte nooit een Bp tot ik deze zomer verkeerd van het paard viel en geraakt werd.
en vervolgens 6 weken uit de running was.
Als je een goed aansluitende hebt voel je er amper wat van.
Het is wel iets warmer, maarja met de winter in zicht vind ik het niet erg :+
Heb er trouwens een met blokjes ook.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 09:27

nadat ik loeihard van mijn jonge paard ben afgevallen en gewond was, ben ik meteen een bp gaan kopen, heb daar anderhalf jaar mee gereden, een goedpassende bp is totaal geen belemmering en zal je ook zekerheid bieden, mijn nieuwe jonge paard stap ik ook weer op met bp..

bOwieGeeske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 16:03

oh top! dit is goed om te horen! ik wil er eentje aanschaffen omdat ik idd wat meer zekerheid wil en ik gewoon bang
ben dat ik iets breek :+ ik denk dat ik maar is opzoek ga naar een goeie! bedankt voor jullie tips meiden!

Pinkellover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:08

ik heb er wel 1 maar draag hem niet, het is wel veiliger.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:10

Ik heb geen nadelen aan bij bp. Als hij te warm is doe ik mijn jas eronderuit en opgelost. Dat hij op je zadel komt is een kwestie van goed passen, bij mij werd het getest bij aankoop. En ik heb genoeg bewegingsvrijheid. Hij is van RiderPro of zoiets.

UvantesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 13:29

Als je bodyprotector te lang is aan de achterkant kom je er steeds mee tegen het zadel,
en daardoor raak ik juist sneller uit evenwicht.
Ik vind een bodyprotector ook een wat beklemmend gevoel geven, vind het toch ietsje minder prettig rijden.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:36

ik had eerst eentje van HH, daar kon ik niet fijn mee rijden in het begin en had al helemaal moeite om op me paard te komen.. nu heb ik er eentje met van die blokjes en die zit echt veel beter en vind hem ook niet heel warm..

belangrijkste is dat je hem goed past.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 19:13

idd, ze zijn erg warm, ze beschermen wel je rug en je buik, maar voor de rest ook niet
laatst was ik dus net op mijn heup gevallen, en ik had dus een te kleine bp en die was dus helemaal in mijn heup gedrukt wat erg pijn deed