probleem met buitenritten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lisem94

probleem met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 13:01

Hallo,
Ik heb een verzorgpaard een half arabier merrie van 12 met een vervelend verleden.
Haar vorige eigenaar heeft een ongeluk gehad met een ander paard waardoor ze beiden om het leven zijn gekomen.
Toen was de merrie 4 goed ingereden en is daarna niks meer mee gedaan tot haar 9de en toen is ze
naar een nieuwe eigenaar gegaan waar ze dus nu is.

In de bak rijden gaat prima doordat ze toch arabieren bloed heeft is ze vaak goed voorwaarts en soms wat fel(niet bokken of steigeren)
Het is de bedoeling om met haar buitenritten te gaan maken ik zelf heb genoeg ervaring maar toch wil ik graag wat ideee en tips.
Ik ben al weken een route door de buurt met d'r aan het lopen die ze nu wel bijna in detail moet kennen en ik heb nooit problemen met d'r ze is wel schrikachtig maar probeert nooit weg te rennen als ik erop zit zou dat natuurlijk wel het geval kunnen zijn maar ik weet bijna zeker dat het geen type is die echt de benen neemt meer een paar galop sprongen en klaar. Wel heb ik het idee dat als ik erop zit ze erg vaak gaat schrikken in de vorm van even trillen even stilstaan even twijfelen en dat weer verder.
Onverwachts heeft er al een keer iemand express met sleutels tegen een lantaarnpaal aangeslagen ze trilt een beetje maar dan loop ze ook gewoon gelijk door ofdat er niks aan de hand is dus eigenlijk op straat aan de hand is ze redelijk makkelijk. We draven ook wel is stukjes en dan loopt ze ook netjes mee terwel ik ernaast ren (in een straat vol huizen maar wel rustig)

Nu de andere kant de eigenares heeft een paar keer met haar die route gelopen in stap vorige jaar( toen was ik er nog niet), en dan loopt ze heel ongemakkelijk heeeel voorzichtig doet raar een soort springende stap net geen draf ziet er erg apart uit.
Volgende week ben ik van plan dat te gaan doen met goedkeuring van de eigenares. Zij wilde er met de fiets achter gaan fietsen
zo ver dat ze het niet doorheeft. Ze kan verder weinig doen als er wat zou gebeuren maar haar geeft het een goed gevoel om de eerste keer weer even mee te gaan om de reactie te pijlen van Melanie(de merrie) ik ben er voor mezelf nog niet uit of dat een goed idee is. Misschien kan ik beter alleen gaan? Nog even voor de duidelijkheid ik heb genoeg ervaring om dat veilig te kunnen doen.

Nu hebben jullie een beetje een beeld van de situatie ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen om toch uiteindelijk redelijk ontspannen met haar op straat te kunnen lopen. Zelf zorg ik ervoor dat ik heel ontspannen zit en rust uitstraal.

Volgende week was ik dat dus van plan te doen en even ongeacht hoe dat gaat dacht ik zelf dat het gewoon het beste is dat rondje heel vaak te stappen en stukjes te draven en gewoon maar doorzetten (niet dwingen)

Met een ander paard erbij daar had ik ook al aan gedacht maar ook daar heeft de eigenares ervaring mee en dat
helpt ook niet echt met paard of zonder paard erbij het blijft zoals het is.

Wie kan mij hiermee helpen?
Een goed idee voor dat rare loopje van d'r is ook zeker welkom.
Het zou fijn zijn als ze iets normaler liep zoals een paard in de bak stapt.

Alvast bedankt!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:39

Je weet helemaal niet of dit paard nu weer 'dat rare loopje' laat zien, dus dat lijkt me wat voorbarig om daar nu al van uit te gaan. Verder zou ik wel degelijk met een ander paard mee naar buiten gaan, ook al lijkt het paard zich er niets van aan te trekken, het helpt wel degelijk.
Verder: vooral niet er van uit gaan dat het paard 'raar' gaat doen. Alles wat jij al aan spanning meebrengt voelt een paard meteen, en zeker een (half)-Arabier.

Of de eigenaar mee gaat is haar beslissing, daar kan je verder weinig tegen in brengen. Ik vermoed dat ze je niet alleen durft te laten gaan door haar eigen ervaringen. Helaas maakt dat de kans groter dan het een self-fulfilling prophecy wordt.

Mirel

Re: probleem met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:50

Het gevoel wat ik krijg als ik je stuk lees is spannend!
Ik snap dat je het misschien wel spannend vind maar laat het gewoon over je heen komen je kan namelijk niet van minuut tot minuut plannen wat er zou kunnen gebeuren.
Daarnaast kan je een paard niet voor de gek houden door rust uit te stralen want daar prikt ze zo door heen.
Ga het gewoon proberen zonder het geforceerd aan te pakken. Misschien kan je op zoek gaan naar iemand die hier les in geeft.
Mirella

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:25

Precies wat Mirel zegt, spannend! Maar ook jij vind het spannend en paarden zijn spiegels....
Juist lekker met een braaf paard mee naar buiten is het beste wat je kunt doen, dan leert ze dat het helemaal niet zo eng is als zij denkt dat het is. Zelf ook net doen of je neus bloedt en er gewoon ontspannen op zitten, niet bij elke beweging je teugels opnemen en lekker genieten van het buitenrijden.
Als voorbereiding zou je schriktraining kunnen doen zodat haar schrikreactie wat kan afnemen en ze wat minder snel reageert.

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:04

Ja indd spannend! Maar ik zou het gewoon erop wagen als ik jou was. Je hebt het al goed aangepakt om de route meerdere malen te belopen. En het geeft toch niet als ze een beetje schrikt, gewoon rustig erop reageren en eventueel even naar het geen laten kijken/ruiken. Ik zou persoonlijk niemand meenemen op de fiets erachteraan. Maakt het voor jezelf dubbel zo spannend. Als je iemand graag mee wil hebben, zou ik het te paard doen 1 die echt niets doet. Maar je hebt het nu aan toe steeds in je eentje belopen toch de route>? Zou ik het zo nu weer doen (paard dan). Maar dat is net hoe je het zelf het fijnst vind. En een dribbel is niets ernstigs aan, teken dat ze er juist zin in heeft of juist het een beetje spannend vind(dat voel je wel aan). Zet haar maar gewoon in draf dan, zo krijg je iets meer de rust er weer in. En als het heel goed gaat en de mogelijkheid is er even een stukje galop/crossen. Daarna loopt ze wel weer normaal. Succes ermee!

luff

Re: probleem met buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:12

Het is belangrijk dat jij de leiding houd dus als ze stil wil staan spoor jij aan en gaan jullie gewoon doorstappen. Ook kun je best als ze wil draven even draven je hebt immers genoeg ervaring alleen jij bepaalt wanneer je gaat draven en wanneer niet..

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:34

Ik had ook een verzorgpaard die dat rare loopje had tijdens buitenritten. (die wel onder begelijding waren v.d eigenares)
alleen was mijn verzorgpaardje toen voor het eerst in lange tijd buiten, en er lag sneeuw....

het is idd. super belangrijk dat je niet bang bent!. je moet daar dus ook niet aan denken.. gewoon genieten van het buiten zijn met je paardje!

1Moon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:27

makkelijker gezegd dan gedaan... :o