Pony schopt naar kinderen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony schopt naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:49

Wat hem bezielt? Geen idee. Maar ik heb dus een 4-jarige shetlanderhengst, hij is echt ontzettend lief... Het enige probleem is: als er een kind bij gaat staan, draait hij er gelijk naartoe en probeert hij te schoppen. Echt alleen bij kinderen, bij mij flikt hij het echt niet en bij vreemde mensen ook niet. Alleen bij kinderen? :+

Vanmiddag kwam mijn nichtje bijvoorbeeld rijden, en weer deed hij een poging en draaide hij naar haar toe om te trappen, heb haar weggeduwd en ponylief zelf even vriendelijk verteld dat dat niet de bedoeling is... Uiteindelijk mijn nichtje toch maar erop getild ipv gewoon opstappen, vond het toch iets teveel risico := Maar zogauw ze erop zat, is het echt een engeltje. Doet geen stap verkeerd...
Het is echt alleen als ze erbij in de buurt komen, dan is het gelijk trappen en oren naar achteren... En dat is behoorlijk vervelend... Want ik zou graag willen dat mijn nichtje hem ook gewoon lekker kan borstelen, zonder dat ik bang moet zjn dat hij haar een trap verkoopt. Gelukkig heb ik nog wel een andere pony staan en die doet echt niets... Kun je bij wijze van spreken nog onderdoor kruipen... Maar toch...

Iemand een idee? Hij heeft nooit slechte ervaringen gehad met kinderen ofzo, heb hem al sinds hij jaarling is, heb hem ook helemaal zelf beleerd (werkelijke rijden natuurlijk aan een kleiner iemand overgelaten, onder mijn begeleiding). Maar daar is ook helemaal niets misgegaan. Zoals gezegd, als ze erop zit doet hij hélémaal niets verkeerd.

Help... :')

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:57

nou wat jij beschijft deed onze shet hengst ook.ik heb hem eens flink terug getrapt onder zijn ballen toen hij wilde trappen erna bedagt hij zich wel.ik denk zelf dat castereren de beste optie zal zijn(dit wil niet zeggen dat er garantie is dat hij veranderd maar het kan wel).want anders zul je hem altijd in de gaten moeten houden met kinderen.onze hengst loopt nu lekker in het 2 span met zijn hengst maatje,zo'n pony kun je beter bij volwassenen zetten dan dat je hem als kinder pony gebruikt.die shettie;s zijn verdomde slim en weten wel bij wie ze iets doen.veel plezier en kijk uit.

Anoniem

Re: Pony schopt naar kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:02

Nou ja, dat bedoelde ik dus met 'vriendelijk vertellen dat dat niet de bedoeling is' :))
Maar ik vind castreren weer zo drastisch. Verder is hij namelijk stikbraaf, doet niets verkeerd.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:19

ja ik weet het dat was bij ons ook maar ze weten precies bij wie ze zo iets kunnen flikken,denk dat je er niet veel aan kunt doen.of zorgen dat de kleine ruiter hem afstraft van mijn part met een zweep en zo gou hij draait zij hem een flinke opsodemieter geeft dat hij weet dat hij het bij haar ook niet kan proberen.ik vind castereren ook niks eigenlijk maar je moet dan kijken of het je waard is dat er misschien wel een keer iets gebeurt,al is castereerden niet altijd de oplossing soms blijven ze het erna nog doen,want o ze zijn zo slim
Bizzybijtje schreef:
Nou ja, dat bedoelde ik dus met 'vriendelijk vertellen dat dat niet de bedoeling is' :))
Maar ik vind castreren weer zo drastisch. Verder is hij namelijk stikbraaf, doet niets verkeerd.

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:07

Komt niet alleen bij hengsten voor hoor.
Wij zien zo"n gedrag ook bij onze merries en zelfs bij ons hengstveulen van enkele weken.
Ze kunnen dus blijkbaar perfect aftasten bij wie ze wat kunnen uitproberen en bij wie ze dit zeker ook niet doen :-)
Erg vervelend maar dit duurt vrees ik tot het kind letterlijk groter geworden is.
Wij hebben 3 kinderen en zien alleen nog een probleem bij onze jongste van 3, bij de anderen proberen ze het niet eens, vanwege al te groot :-)

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:10

Kan je niet zodra die probeert haar te trappen, gewoon een schop in z'n ballen verkopen? Misschien leert hij het dan ook af bij haar!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:10

Ken het ook zoals hierboven. Kennis van me had een shetlander die gemeen was tegen hun dochter tegen ons niet. Toen ik haar dochter optilde was het goed. Bij die pony was het echt een dominatieprobleem.
Heb geen oplossing voor je hun wouden het gevaar neit opzoeken en hebben de pony verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:12

silfie35 schreef:
Kan je niet zodra die probeert haar te trappen, gewoon een schop in z'n ballen verkopen? Misschien leert hij het dan ook af bij haar!

Doe ik al... Telkens als hij begint te draaien kan hij een schop verwachten, maar dit helpt dus ook niet...
Dominant is hij ook niet echt hoor... Eerder onderdanig :n

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:13

Nou michelle...Ik geef Rommy echt wel een trap onder zijn ezelbibsje als hij een kind iets aan wilt doen waar ik bij sta. Als ik er niet bij ben en een kind gaat er bij in sja... Hij moet alles beschermen, dat is zijn taak. Wie weet wat dat kleine grut hem en zijn kudde aan gaat doen? Rommy denkt ook dat hij hengst is :') Er mogen ook geen kleine figuren bij hem in :D

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:16

Dan moet je hem gewoon een keer flink raken. Ik heb Rommy wel eens zo hard geschopt dat hij een week mank liep, het was een gevaarlijke situatie en een leider vraagt ook niet lief heey hou die benen is bij je, een leiderpaard die trapt ook. Je moet niet boos of agressief worden, dit werkt niet gewoon heel neutraal ow jij trapt mij ik jou en boem... Binnen 3 sec reageren.

(begrijp mij niet verkeerd, ik voed mijn ezel op zonder enige agressie. Ik spreek gewoon zijn taal)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:19

Maar ik trap ook, best hard hoor :+ Hij schrikt er iig behoorlijk van iedere keer :))

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:24

Gewoon volhouden... Ik snap best dat die hengst denkt dat hij de baas is over dat kleine grut en die niet in zijn persoonlijke ruimte moeten komen, jij moet hem erop wijzen dat dat dus niet de bedoeling is. Met je stem is niet genoeg? Heel hard EEEEEYYYY? Ik pak Rommy's onderlip ook wel eens heel stevig vast en knijp erin als hij te ver gaat. Of stamp een keer op de grond en maak je groot....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:31

Kan me ook voorstellen dat die shet denkt: ha, een kleintje, dat vind ik niet leuk want dan krijg ik een "schopje" dus dreigt hij om het kind uit zijn buurt te krijgen en is de cirkel weer rond.
Het is inderdaad gevaarlijk en een shet is ook geen kinderpony ondanks zijn formaat en ik denk ook dat de beste oplossing castreren is en kleine kinderen gewoon uit de buurt houden want hij is je ongetwijfeld een keer te snel af, kan het weten want heb al twintig jaar een deuk in mijn bovenbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:38

bigone schreef:
Kan me ook voorstellen dat die shet denkt: ha, een kleintje, dat vind ik niet leuk want dan krijg ik een "schopje" dus dreigt hij om het kind uit zijn buurt te krijgen en is de cirkel weer rond.
Het is inderdaad gevaarlijk en een shet is ook geen kinderpony ondanks zijn formaat en ik denk ook dat de beste oplossing castreren is en kleine kinderen gewoon uit de buurt houden want hij is je ongetwijfeld een keer te snel af, kan het weten want heb al twintig jaar een deuk in mijn bovenbeen.

Wat bedoel je met een schopje?

En dat het gevaarlijk is begrijp ik, anders had ik het topic niet geopend :+

Moniqueedgar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 16:31

ik ben diegene waarover wouterpaard het heeft onze eerste pony voor onze dochter deed inderdaad precies hetzelfde als hierboven beschreven ,was gewoon gevaarlijk.Wij wilde niet het risico lopen dat in een vlaag van onoplettendheid er iets zou gebeuren .Het was al mis als ze mn dochtertje zag dan gingen de oren plat .Zou me het zelf nooit vegeven als er door zoiets iets zou gebeuren met mn dochter dus hebben we de toch wel moeilijke keuze gemaakt om Dora te verkopen.Daarna een pony gekocht die echt lief en omgang was en met rijden ook maar toch ook wel een beetje eigenwijs soms...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:20

Ts, waarschijnlijk heb je de pony bij de eerste keer dreigen naar een kind bestraft en terecht, het kan dus zo zijn dat de pony bij een volgend keer instinctief dreigt omdat hij weet dat er wat naars volgt als hij een klein kind ziet, zo werkt het vaker bij dieren en is lastig op te lossen en schopje was bedoeld om geen tere zieltjes te raken, ik bedoelde een flinke peer tegen z'n achterste, succes ermee.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:33

Bizzybijtje schreef:
Maar ik trap ook, best hard hoor :+ Hij schrikt er iig behoorlijk van iedere keer :))

'FF een bedenking....
Persoonlijk denk ik dat de pony Kind/pijnlijke schop gaat combineren.
Denk trouwens ook niet dat de oplossing daarin ligt.

Zou combi kind/iets leuks niet beter werken?

Zomaar een bedenking.
Je kiest zelf voor je oplossing, maar mijn oplossing zou iig niet liggen in het hard schoppen omdat het m.i. averechts werkt.
Kind=pijn onder je ballen.
Resultaat: gruwelijke hekel aan kinderen''

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:12

nee schoppen is een shop onder zijn reet heeft niks met dat kind te maken vind ik.maar je zou eens kunnen proberen met iets leuks zelf denk ik dat dit helemaal niet werk ze zijn verdomd slim hoor die pony's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:16

liljebo schreef:
Bizzybijtje schreef:

'FF een bedenking....
Persoonlijk denk ik dat de pony Kind/pijnlijke schop gaat combineren.
Denk trouwens ook niet dat de oplossing daarin ligt.

Zou combi kind/iets leuks niet beter werken?

Zomaar een bedenking.
Je kiest zelf voor je oplossing, maar mijn oplossing zou iig niet liggen in het hard schoppen omdat het m.i. averechts werkt.
Kind=pijn onder je ballen.
Resultaat: gruwelijke hekel aan kinderen''

Ach welnee.. Dan zou hij er ook nooit mee begonnen zijn ;) ? En zo'n schop is toch echt de duidelijkste paardentaal die je hebt hoor... Dus denk niet dat het is zoals jij het zegt...

Maar ik hou haar er maar gewoon uit de buurt, en hou hem gewoon lekker aan het werk met lange teugelen. Daar schopt hij, ironisch genoeg, absoluut niet bij :+ Terwijl je pal achter hem loopt.

EDIT: Ze rijdt nu dus maar gewoon alleen maar op [***]... Die doet geen stap verkeerd :)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:18

silfie35 schreef:

Létterlijk tegen z'n ballen? Auw, dat vind ik veelste gevoelig voor een hengst! :wow: (ik zou dat ook écht niet doen bij m'n eigen! :+ )

Misschien heeft hij ooit een nare ervaring gehad met kinderen? Kinderen die schreeuwen, of pony tikken geven of aan 'm trekken? :) Denk dat terugtrappen geen zin heeft zo te lezen! :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:20

Nee hoor... Zoals gezegd, nooit nare ervaringen met kinderen... Hij vind het juist erg leuk als er op hem gereden wordt (kijk maar in mijn profiel, koppie zegt al genoeg ;) )

Maar tegen z'n ballen schoppen vind ik wel erg zielig hoor :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:22

Oh sorry, dan heb ik eroverheen gelezen :x
Ja nouja, misschien klink ik wat soft hoor! _O- Maareh, tegen de knikkers trappen? :wow: Die van mij zou gelijk niet meer kunnen lopen! :x

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:32

Bizzybijtje schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ach welnee.. Dan zou hij er ook nooit mee begonnen zijn ;) ? En zo'n schop is toch echt de duidelijkste paardentaal die je hebt hoor... Dus denk niet dat het is zoals jij het zegt...

:)

Het feit dat paarden naar elkaar toe schoppen wordt standaard als reden gezien om het als mens ook te doen. Helaas missen wij mensen de subtiele taal die er rechtstreeks verband mee houdt.

Mijn inziens na is het schoppen niet de oplossing, gezien je schrijft dat je het ' iedere keer' doet en de pony dus nog steeds schopt

Zoals gezegd... niet mijn oplossing...
Ik zou de combi verzorging door kind koppelen aan een leuke sensatie.
Vergt veel nadenken en trainen, maar is mi. wel een lange termijn oplossing.

Maar goed... dit is dus mijn mening en de manier waarop ik ertegen aan kijk.
Je beslist uiteindelijk zelf wat je ermee wilt doen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:53

Waarom zou je hem hengst willen laten? Ik vind dat nogal een risico bij kleine kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:28

liljebo schreef:
Bizzybijtje schreef:

:)

Het feit dat paarden naar elkaar toe schoppen wordt standaard als reden gezien om het als mens ook te doen. Helaas missen wij mensen de subtiele taal die er rechtstreeks verband mee houdt.

Mijn inziens na is het schoppen niet de oplossing, gezien je schrijft dat je het ' iedere keer' doet en de pony dus nog steeds schopt

Zoals gezegd... niet mijn oplossing...
Ik zou de combi verzorging door kind koppelen aan een leuke sensatie.
Vergt veel nadenken en trainen, maar is mi. wel een lange termijn oplossing.

Maar goed... dit is dus mijn mening en de manier waarop ik ertegen aan kijk.
Je beslist uiteindelijk zelf wat je ermee wilt doen.

Klopt, maar dat zie ik dus niet zitten, aangezien hij al gaat trappen als ze nog maar een meter in de buurt komt :)

Ik wil hem inderdaad hengst laten... De reden daarvoor is omdat hij zo juist wél een ideaal karakter en temperament heeft om aan de lange teugel te werken. Dat doe ik namelijk zelf met hem...ben nu zelfs naar het Z aan het werken... ;) Want erop rijden is maar een paar keer per jaar... Als ik hem ruin wordt hij inderdaad veel rustiger, maar dat is inderdaad fijn voor die paar keer dat erop gereden wordt (al is dat niet zeker, dat hij dan stopt met schoppen), maar voor het lange teugelen kan het nog wel eens 'funest' zijn. Ik zie ook niet echt een reden om hem wél te casteren, want zoals gezegd, naast het schoppen doet hij echt geen stap verkeerd :n Mijn nichtje rijdt er zo op weg (als ze er op zit :)) ).

@Kohtje: Dat een hengst een per se een risico is bij kinderen...dat klopt niet helemaal :+ Ligt per pony verschillend hoor...