Ijsberen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Ijsberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:31

Het gaat om mijn minimerrietje van anderhalf jaar oud.
Die heeft de laatste tijd de gewoonte aangenomen om bij het hek heen en weer te ijsberen.(loopt soms hele geulen in het paddock zand).
Een ruime maand geleden,heb ik haar en haar vriendje(een 8 jarig ruintje)naar hier verhuisd.
Door omstandigheden en omdat ik zelf moest verhuizen,konden ze niet langer op hun oude plekje blijven.
Maar heb zelf niet het idee,dat ze daarom dit gedrag vertoond.
Ze heeft het hier prima naar haar zin met haar oude vriendje,en een 11 jarige merrie.
Zal even de situatie schetsen waarin ze nu leven.
Ze staan in een paddock van 14 bij 14 en half...voor de stal is nog een bestraat stukje van 6 bij 4.
Ze staan dag en nacht buiten,met bij slecht weer mogelijkheid tot schuilen.
In de paddock ligt een skippybal,en wat wilgentakken ter vermaak.
Overdag grazen ze een paar uurtjes.
Ruwvoer is vrijwel onbeperkt aanwezig(is altijd wel hooi of stro om op te knabbelen) en uiteraard liksteen.
Ze krijgen allemaal in de avond een handje voer,en tussendoor eens een appeltje of stukje brood.
Mijn merrietje is zelf van karakter een vrij pittig ding,en voorheen een echte uitbreker! (tik van het schrikdraad deed haar niet snel wat,en ze ging er rustig voor de tweede keer vol in(leek wel of ze wraak wilde nemen op dat rotdraad) ;)
Hier is een goede omheining waar ze dus niet onderdoor kan,en waarop ook een goede portie stroom staat.(ze blijft nu dus netjes staan,waar ze hoort te zijn!).
Ik heb geen idee waarom ze regelmatig zo loopt te ijsberen...mochten jullie suggestie`s hebben,dan hoor ik dat graag!

suuzepuus

Re: Ijsberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:54

Ik heb hier een logeer shetje wat dat ook doet. er is ruimte genoeg en ook genoeg te doen.
Ze staan nu af en toe op de wei maar voor ze daar stonden deed ze het ook al. Het is dus niet dat ze naar het gras toe wil(lijkt mij)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:20

Jij dus ook al Suuzepuus?
Jij ook geen idee,waarom ze dat doet?
Ik snap er niets van,want de mijne heeft echt alles,en staat niet alleen zonder vriendjes,heeft genoeg ruimte etc,,,,en toch maar ijsberen?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 20:50

misschien de kou? (=grapje....)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 20:54

Tis een stoere meid....dus kou lijkt me sterk :D
Hoewel ze het met de zware en extreme regen wel even koud heeft gehad.
Maar ze had schuilmogelijkheid,dus niets aan het hoefje hoor! :+
Voor de shetten is nu zonder regen,gewoon genieten buiten!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:54

ja, nu het droog is is het niet meer koud. Kou is niet de oorzaak bij mijn logeershetje. Ze deed het ook al toen het nog warm was (staat hier nu ongeveer een maand)
Het lijkt een beetje op dat gedrag van tijdgers in de diernetuin maar voor zover ik weet heeft ze nog nooit in een klein hokje gestaan.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 00:31

Mijne heeft ook nog nooit in een klein hokje gestaan,en zeker nooit alleen!
Ze is gekomen als gezelschap voor mijn ruintje,en die deed de eerst tijd best lelijk tegen haar,maar ze zijn inmiddels allang aan elkaar gewaagd! :D
afgelopen zomer hebben ze zelfs tussen de grote paarden gelopen,en zelfs een merrie met veulen.(merrie met veulen was niet de bedoeling,maarja mijn kleine meid brak uit he??) :D