Afdingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Afdingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:20

Afgelopen zondag ben ik bij mensen thuis geweest om een paard welke zij te koop aanbieden te bezichtigen. Na de bezichtiging heb ik aangegeven het paard erg leuk te vinden (hoewel ik toch nog graag voor een 2e bezichtiging langs wilde komen) en de eigenaren lieten mij weten me erg geschikt te vinden voor dit paard en boden aan (ook i.v.m. de 2e bezichtiging) om het paard voor mij vast te houden. Een afspraak voor de 2e bezichtiging moet nog gemaakt worden, maar zal waarschijnlijk komende zondag gaan plaats vinden.

Nu is het dus zo dat de vraagprijs iets hoger ligt dan wat ik er eigenlijk voor wil geven. Hier heb ik het nog niet met de eigenaren over gehad, maar ik weet ook niet zo goed hoe ik dit ter sprake zou moeten brengen. Met dit soort dingen ben ik namelijk niet zo goed. Mijn zus vertelde mij hoe mijn neef (welke erg goed is in afdingen) dat altijd in winkels aanpakt... maarja, dit is geen televisie of auto :o Nu wil ik eigenlijk weten of het eigenlijk wel normaal/fatsoenlijk is om in de paardenwereld af te dingen?? En zo ja, hoe pak je dit dan het beste aan?? Uiteraard wil ik de eigenaren niet beledigen, maar ik zou het toch graag ter sprake brengen op een manier welke wellicht 'succesvol' zou zijn.

HippoLogic

Re: Afdingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:21

Ja dat is normaal in de paardenwereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:24

ja in de paardenwereld gebeurt (probeere ze) het eigenlijk altijd.
als iemand iemand een paard te koop zet, doen ze (bijna) altijd de vraag prijs hoger dan het bedrag wat ze er denken voor te krijgen.

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:24

hallo,

zeker doen. gewoon onder de prijs zitten die jij wil betalen. dan kom je als het goed gaat op de prijs die jij wil betalen.

in de paardenwereld is het normaal om te onderhandelen

succes ermee :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:27

Dan zeg je na de bezichtiging precies wat je nu hebt geschreven.
Dat je het graag over de prijs wilt hebben en ze niet wilt beledigen, maar dat het paard iets boven je butget ligt.

Is bij mij ook gebeurd en wij zijn toen gezakt met de prijs. Ik vond een goed tehuis ook erg belangrijk en juist omdat zij het paard zo geweldig vond, gunde ik ze een (fikse) korting.

Trouwens met een ander paard idem, maar zij wou anders een maand wachten en wel het totaalbedrag betalen. Ik vond dat zij hierdoor liet zien dat ze hem helemaal geweldig vond én hij bleef in de buurt staan bij een goed pensionstal, wat ook hielp.

Als mensen mijn paard afzeiken kunnen ze het hélemaal vergeten (totale (ver)koop), dus dat raad ik af! ;)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:29

Dus het zou niet heel raar zijn als ik het ter sprake zou brengen :o Hoe pak je dit het beste aan? Doe je de eigenaren direct het bod wat jij er voor wil geven? Of zijn daar andere methodes/tactieken voor?

De vraagprijs van dit paard ligt overigens op 4500 en ik had zelf een bedrag van 3750 in gedachten. Is dit realistisch of een onbegonnen zaak? En zou ik dan een bod van 3500 moeten brengen (om onder mijn eigenlijk bedrag te gaan zitten of bied ik die 3750 in de hoop dat ze daarmee akkoord gaan? :o? 1000 verschil is zoveel :o

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:31

@ Superwoman: Hoeveel ben jij uiteindelijk gezakt in de prijs? Is 1000/750 niet iets teveel gevraagd?? :o

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:33

kijk eens, een goede reden om af te dingen: [VN] Drukte in slachthuizen door grote crisis in paardenwereld

Ik denk zeker dat jouw bod wel te halen moet zijn hoor. Al kan zal het natuurlijk wel sterk van het soort paard afhangen en van hoe graag de eigenaar wil verkopen.

Ik ben bij de aankoop van mijn paard gaan zitten met een kop koffie en heb er toen rustig over gesproken.
Zoals al aangegeven, onderhandelen is heel normaal dus dat kan gewoon.

Succes met de aankoop!!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 19:42

Het gaat om een 5 jarige tuiger welke al wel voor de wagen beleerd is, maar te weinig "tuigerkwaliteiten" lijkt te bezitten en beter af zou zijn als dressuurpaard. Hij is sinds kort ook onder het zadel, maar nog niet verder door gereden door blessure van de amazone. Hij is nu een stuk of 8 keer onder het zadel geweest en pakt het erg goed op, hoewel er uiteraard nog een hoop aan gesleuteld moet worden.

Zelf ben ik niet echt een held wat dit soort dingen betreft, dus ik zie er nogal tegen op :o Hoe breng je zoiets in godsnaam ter sprake, ik ben echt absoluut niet zakelijk aangelegd en veels te emotioneel wat dit soort dingen betreft. Ik zou veel liever een email sturen met daarin mijn voorstel :') maar geloof dat ik dat niet echt kan maken. Liefst zou ik iemand mee nemen die hier geen moeite mee heeft en het luchtig ter sprake kan brengen, terwijl ik me ergens verstop. _O-

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:01

Gewoon eens vragen aan de mensen: 'De prijs die genoemd is, is dat een vaste prijs of is die nog te bespreken?' Wanneer ze aangeven dat het een vaste prijs is kun je nog proberen uit te leggen dat je echt wel gecharmeerd bent van het paard maar dat hij boven je budget ligt. Als ze zeggen dat het te bespreken is, kun je vragen hoever ze willen zakken of zelf een bedrag noemen. Persoonlijk vind ik de stap 4500 naar 3500/3750 wel erg groot, ik denk niet dat die mensen aan dat bedrag denken maar proberen kan altijd. Hou er wel rekening mee dat mensen zich door een te laag bod beledigd kunnen voelen of je niet meer serieus nemen.
Ik zou dat wel al ter sprake brengen als je de afspraak maakt voor de tweede bezichtiging, aangezien ze het paard speciaal voor je vasthouden.
Maarre... als je neef er handig in is, vooral meenemen! Sommige mensen hebben er echt talent voor, en dan kun je het hen beter laten doen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:30

Op zich is het geld voor de vraagprijs gewoon aanwezig, maar naast de aanschaf komen er nog enkele extra dingetjes bij kijken waar ik ook rekening mee moet houden. Zo zal ik een hoop nieuwe accesoires moeten aanschaffen als zadel, hoofdstel, dekens e.d., aankoopskeuring, overschrijvingskosten, entreegeld op de stalling. Het paard gaat overigens direct de verzekering in, zodat het altijd van de juiste medische zorg kan worden voorzien :) Als er eens iets gebeurt wil ik gewoon een dierenarts kunnen bellen zonder me zorgen te hoeven maken over de kosten. Mijn ouders vinden het in geval van nood ook niet erg om bij te springen, maar ik regel mijn zaken liever goed, zodat ik me daar geen zorgen om hoef te maken.
Het bedrag waarmee ik de aankoop wil doen heb ik bij elkaar gespaard door hard te werken en met mijn baantje kan ik prima in de maandelijkse lasten voorzien :) Maar veel ruimte om grote bedragen bij elkaar te sparen is er niet, dus in mijn begroting moet ik ook rekening houden met dingen die nog naast de aanschaf van enkel het paard komen kijken :o

Mocht ik nu straks bellen en vragen of de prijs enigzins bespreekbaar is en ik krijg een negatief antwoord, hoe zou ik daar dan het beste op kunnen reageren? Moet ik dan gelijk zeggen dat het hele feest op houdt of zijn er tactieken om de ruimte toch nog enigzins open te houden?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:44

Oke, hart in mn keel :D haha
Zojuist even gebeld en de vraagprijs is onderhandelbaar *pfieuwh* :D Hij zei dat hij 500 in de prijs wilde zakken, toch al een aardig eind in de richting van waar ik het wilde hebben :) Heb gelijk een afspraak gemaakt voor zondag terug te komen voor een 2e bezichtiging. I'm ecxited! :):)

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 20:53

Misschien kun je dan ook vragen of hij de keuring wil betalen? Ik weet niet of je alleen een klinische keuring wilt? Dat is toch ook weer 100,- euro!

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 20:58

Is het niet regel dat de koper bij goedkeuring betaald en bij afkeuring de eigenaar? Is het niet asociaal om dat te vragen?? :o

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:05

nee hoor. Als hun er zeker van zijn dat het paard helemaal goed is en verder ook gezond zullen ze er wel mee eens zijn.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:23

AndreaB schreef:
Is het niet regel dat de koper bij goedkeuring betaald en bij afkeuring de eigenaar? Is het niet asociaal om dat te vragen?? :o

Is een ongeschreven 'regel' die ook niet iedereen kent of hoeft te kennen.

Je moet voor jezelf al weten: kan ik leven met die 500 euro die er af kan.. of dat je perse nog je 250 eraf wilt en het paard evt laat staan? ("met de prijs van 3750 is ie meteen verkocht, mits goedgekeurd" kan je zggen)
Je moet eerst de prijs overeenkomen en dan; mits het paard goedgekeurd wordt.
Laat hen wel weten dat je 'm laat keuren (klinisch en/of röntgen). Is ie wel dat geld ook waard?
Daarna, afhankelijk wat zij zeggen over de gezondheid van het paard, kun je het over keuren hebben. Als ie gezond is, moet het geen probleem zijn, dus willen zij de keuring betalen als deze afgekeurd wordt?
Je kan vriendelijk zijn... als je maar duidelijk bent.

Is het bij jou in de buurt?

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:28

Afdingen is heel normaal en het is maar net hoever je zelf durft te gaan... Als er nu al wordt aangegeven dat er 500 van de prijs afkan, dan kan er nog wel wat meer af..

Voor een paard zoals jij het beschrijft, vind ik 4500 eerlijk gezegd nogal prijzig. Nu weet ik niet wat voor papier er verder achter zit, of het een merrie of ruin is, maar een 5 jarige tuiger, niet echt geschikt voor het tuigen en nog groen onder het zadel..

even in vergelijk, vorig jaar rond deze tijd wilde een vriend van me een merrie kopen, maar hij lag niet goed bij de zoon van de eigenaar, dus vroeg mij de merrie te kopen. Het ging om een 3 jarige NAS stamboekmerrie, drachtig gescand van een goedgekeurde NAS hengst (dekgeld 500), vraagprijs van de merrie 2750 euro. Ik heb de merrie na onderhandelen gekocht voor 1150 euro... het maximum waar die vriend van me heen wilde was 1200

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:13

Donja schreef:
Voor een paard zoals jij het beschrijft, vind ik 4500 eerlijk gezegd nogal prijzig. Nu weet ik niet wat voor papier er verder achter zit, of het een merrie of ruin is, maar een 5 jarige tuiger, niet echt geschikt voor het tuigen en nog groen onder het zadel..

Ik had ook al zoiets van dat ik het wel aan de hoge kant vind de prijs. Afstamming weet ik ook niet dus dacht zal dat wel een hele goeie moeten zijn.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:19

ik vind eerlijk gezegd de vraagprijs ook veel te hoog voor een tuiger ruin die maar net onder het zadel is.... dus afdingen zou ik zeker! gezien de huidige markt en het type paard vind ik 2500 wel genoeg.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:11

Als je het paard hélemaal top vindt, tja wat maakt die extra 500 euro dan uit? Een klikkende combi is priceless. Misschien kan je enkele spulletjes bijvragen? De keuring? Dan zit je al met wat kosten minder iig.
Ik heb zelf een paar 100 euro kunnen afbieden, maar hadden ze niks van de prijs gedaan, had ik het paard alsnog meegenomen.
Nee heb je ja kun je krijgen ;)
Ik zou zeker proberen, maar voorop toch een maximumprijs bepalen wat je er in het extreemste geval voor wil uitgeven.
Ik zou toch zeker nog afbieden tot 3800 euro. Laat ook zien dat je er gewoon heel goed zal voor zorgen en wees heel knuffelig ;)

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 12:19

cissy schreef:
ik vind eerlijk gezegd de vraagprijs ook veel te hoog voor een tuiger ruin die maar net onder het zadel is.... dus afdingen zou ik zeker! gezien de huidige markt en het type paard vind ik 2500 wel genoeg.

Ik ben het hier mee eens. Voor die prijs kan je volgens mij in deze tijd ook een leuk ingereden paard kopen.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 14:23

Volgens de eigenaren is dit paard nog nooit eerder kreupel/ziek geweest en op 3-jarige leeftijd is hij op de HK geweest waar hij door de medische keuring is gekomen. Ik denk dus dat ik er wel enigzins vanuit kan gaan dat het paard gewoon goed gekeurd zal worden, maar goed... je weet het nooit ;) De eigenaren zijn al op de hoogte dat ik hem klinisch wil laten keuren voor aankoop, over de kostenverdeling heb ik het nog niet gehad i.v.m. ik toen nog niet zeker wist of ik hem zou willen hebben (nu nog steeds niet). Hoeveel dit paard nu werkelijk waard is... geen idee! Daar ben ik niet zo in thuis en vaak is het toch ook maar weer net wat de gek er voor wil geven. Nu betaal ik het liefst zo min mogelijk uiteraard, maar ik wil wel een realistisch bod doen en ik heb geen idee wat voor dit paard realistisch is. Aan het begin van mijn zoektocht heb ik mijzelf een budget van 3000 gesteld welke ik inmiddels heb opgeschroefd tot 4000 (mede doordat ik mijn eisen enigzins heb bijgesteld), dan heb ik nog 1000 over voor al het andere wat nog komen moet.

Het paard staat hier op een uur rijden vandaan.

Hoever ik met afdingen durf te gaan weet ik niet, ook omdat ik niet goed weet wat realistisch is. Inmiddels ben ik al ruim een half jaar op zoek naar DE match en ik denk hem hier wellicht gevonden te hebben. Ook aan dit paard zitten uiteraard een aantal maar-en, maar hij komt aardig in de buurt van waar ik tevreden mee zou zijn. Aan de ene kant ben ik heel blij eindelijk een leuk paard te hebben gevonden en wil ik hem graag meenemen, maar aan de andere kant weet ik niet of ik het heel erg zou vinden om hem gewoon te laten lopen. Hoe ver durf ik hierin te gaan?

De reden waarom de eigenaren hem niet perfect geschikt vonden voor het tuigen is omdat hij de tuighouding niet lang vol kan houden en hij liever wat lager ingesteld loopt. Het paard is wel goed voor de wagen beleerd en hoe groen is groen? Doordat hij voor de wagen beleerd is, is hij heel makkelijk op stemhulpen te rijden en hij loopt af en toe al netjes nageeflijk. Hij loopt nog geen goede B-proef, maar stap-draf-galop zit er al wel netjes op. In ieder geval door stemhulpen dan. Hij moet nog verder doorgereden worden. Het papier wat er achter zit is geloof ik best netjes. Zelfs IK wist wie de vaderpaarden waren xD (Manno x Droomwals). Maar goed, afstamming voor een ruin vind ik niet heel belangrijk :o

Zouden jullie echt van 4500 tot 2500 af dingen? Is dat realistisch? En hoe verkoop ik zo'n verhaal aan de eigenaren. Ik moet hen dan natuurlijk wel zien te overtuigen dat dit DE prijs is voor hun paard.

http://link.marktplaats.nl/366538029
Hier een link naar de advertentie van het paard. Wellicht iets makkelijker om er dan een beeld bij te kunnen vormen.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:30

Ik moet eerlijk zeggen ik vind hem wel heel leuk. Ik zou zeker als je hem echt leuk vind proberen om alsnog wat af te dingen. Zoals eerder algezegt ze zijn al 500 gezakt. Zakken vast nog wel iets in de prijs.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:36

Hij is leuk. Maar hij is veel te duur. 2500 is al een hele dikke prijs, voor een paard als deze.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:52

sorry, niet mijn type paard.... maar evengoed gezien de huidige markt veel te duur. Maar als jij denkt een match te hebben moet je het doen, het is tenslotte jouw portemonee.