probleem paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doesje_molly

probleem paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 15:49

ik en mijn vriendin hebben wat problemen namelijk: het paard van mijn vriendin een tinker merrie doet al een tijdje vreemd. ze hebben haar iets van 2 jaar maar het klikt nog niet echt, ik was vorige week woensdag bij haar en toen moesten we een stukje met de merrie lopen dit is er toen gebeurt: de merrie sjokte rustig met mijn vriendin mee tot dat ze het hek dicht deed en naar mij toe kwam, de merrie deed haar oren naar voren en haar hoofd omhoog (dat is voor haar best bijzonder) daarna ging de merrie wat harder lopen (echt een wonder) maar wat mijn vriendin ook deed ze wou niet stoppen. nadat mijn vriendin al veel moeite had gedaan om haar te laten stoppen wat nog steeds niet lukte vroeg ze mij om hulp (ik had al een paar keer gevraagd of ze mijn hulp nodig had) ik pakte het halstertouw en aaide onder het lopen de merrie over haar nek, reactie: langzamer lopen, daarna pakte mijn vriendin haar weer, reactie: sneller lopen, mijn vriendin aaide de merrie over haar hals, reactie: geen, daarna een klein rukje aan het touw, reactie: geen, daarna een wat harder rukje aan het touw, reactie: geen, daarna een kleine volte met haar stappen, reactie: 1 pas wat rustiger daar na weer snel. dus onze vraag is: hoe kan dat? en hoe komen we er van af? Een ander probleem met de merrie is: onder het rijden wil de merrie niet voor uit, als je een tikje geeft, echt heel zacht, dan bokt ze, als je wil galoperen is het: bok bok bok 1 pas galop en dan weer in stap. we willen ook graag weten wat we hier aan kunnen doen.

TurningPoint

Re: probleem paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:18

Grondwerk :)

doesje_molly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 16:33

geen optie, de moeder doet er meer mee dan mijn vriendin en als die het niet goed vind gebeurt het niet! En die moeder zie ik geen grondwerk doen! ik heb het ook al eens voor gesteld maar ze wou er niks van weten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:53

Wat verstaat haar moeder onder grondwerk dan?
Bedoel zonder grondwerk ben je eigelijk nergens.
En les nemen lijkt me ook een verstandige keus voor het rijden.
Ze is dus niet goed aan het been en dus zul je haar weer actief moeten maken veel overgangen en tempowisselingen.
Bokken lijkt me een teken van verzet maar dat kan ik vanaf hier niet zien dus kan ik weinig over zeggen. Wel dat het misschien verstandg is om te kijken of het zadel nog goed ligt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:57

doesje_molly schreef:
geen optie, de moeder doet er meer mee dan mijn vriendin en als die het niet goed vind gebeurt het niet! En die moeder zie ik geen grondwerk doen! ik heb het ook al eens voor gesteld maar ze wou er niks van weten.

Grondwerk = opvoeden, geen overbodige luxe met een paard wat voor zichzelf bezig is en al helemaal niet als je dochter er veilig mee moeten kunnen omgaan.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:00

Tinkers zijn over het algemeen heel 1kennig...En hebben vaak rare nukken. Ze hebben een soort van laagje om hun geen, dat laagje is eigenwijs, dominant enz enz. Als je door dit laagje heen bent gaan ze voor je door het vuur. Probeer te kijken hoe ze reagert, stel haar vragen en kijk hoe ze reageert. Je hebt een energie om je lichaam heen je paard ook. Als je een vraag stelt ga je contact maken met je paard. Je paard zijn energie heeft dit door en zal als het goed is reageren. Het kan een heel erg klein iets zijn een stap harder, of zachter schudden met het hoofd enz.

Ditmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:28

Mijn menig is dat de tinker allang van je vriendinnetje heeft gewonnen. Aangezien hij niet naar haar luisterd en wel naar jou. Wat jij zou kunnen doen is niet ingrijpen, niet haar helpen.. Maar gewoon naast haar lopen en zeggen wat jij zou doen, zodat ze beide vertrouwen in elkaar krijgen. Tevens bokt hij ook bij haar moeder? Zo niet dan is het testen.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:32

Je topic titel klopt niet echt, er zijn geen probleem paarden, maar probleem mensen... Of snap ik de titel verkeerd?

Grondwerk is zeker geen overbodige luxe. Ik heb een kruising haflinger/tinker jaarling, en ik word soms alle kanten opgetrokken en omver geduwd. Allemaal van dat soort leuke geintjes. Ik geef mezelf niet gewonnen en ga morgen starten met grondwerk ;) gewoon elkaar leren kennen en proberen elkaars vertrouwen te winnen.

Als ik die moeder was, zou ik er snel mee gaan beginnen.

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 16:44

mijn paard luisterde ook niet naar mij
ik doe nu veel grondwerk natural horsemanship en gaat stukken beter nu.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:11

doet ze/hij het bij iedereen of alleen bij je vriendin, kan ook een lichamelijke klacht zijn dat hij niet wil galoperen. heb 1 keer een paard gereden wat schijnbaar rugklachten had, dat was ook bokbokbok en een beetje stappen. misschien zadel niet goed? of echt een spier o.i.d in de rug? of het bit wat niet goed zit in de mond, kan ook een hevige reactie geven.

succes ermee

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 15:30

voor dat bokken: heeft je vriendin het paard al laten nakijken op rugklachten of andere klachten? dit kan een reden zijn voor t gebok. past het zadel (en/of hoofdstel) ook nog goed?

wat dat omvertrekken betrefd, ik denk dat dat gewoon uitproberen is. Ik heb nu 3 weken een arabische volbloed, hij is afgelopen vrijdag gecastreerd, maar gedraagt zich vreselijk dominant. maar vandaag kreeg ik m zover gewoon aan t halster mee te lopen zonder naar me te steigeren of slaan. Gewoon volhouden met t paard van je vriendin, denk ik