paard kopen bij handelaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bon24

paard kopen bij handelaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:02

Hoi!

ik ben opzoek naar een paard en heb een tip gekregen van kennissen om is te gaan kijken bij handels stallen, waaronder stal mulder in assendelft en klaver in schoorl. ik woon zelf in omgeving haarlem dus vandaar een beetje in de buurt.

ik wilde graag weten heeft iemand ervaringen bij handelaren? of specifiek 1 van deze handelaren?

ik wil graag weten hoe het eraan toe gaat en of er minpunten zijn aan het kopen bij een handelaar,

ook wil ik graag weten wat jullie weten van deze 2 handelaren!

ik hoop op een reactie!

groetjess bon24

Anneert

Re: paard kopen bij handelaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:23

Mijn vorige paard kwam van een handelaar, alleen heb ik hem zelf daar niet gekocht, alleen mee wezen ophalen (eigenaar manege had hem daar gekocht)
Ik ben wel ooit mee geweest naar een handelaar, maar mij werd gezegd nooit te zeggen hoe mooi een paard was, want dan zou een handelaar meteen de prijs verhogen. Als het een eerlijke handelaar is, gebeurd dit niet lijkt me zo ;)

Johnensuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:33

hallo,

ik zelf ken ze niet maar heb wel advies voor je, niet gelijk zeggen wouw anders schiet de prijs omhoog. een beetje afstandelijk houden. ook vragen of je het paard wat je misschien wil, of je het mag laten keuren. klinisch of bij hogere prijsklassen rontologisch. en kijk hoe de handelaar reageert. want een goed paard mag gekeurd worden. en als er al gebreken zijn zeggen ze vaak of niet het is een goed paard.

en als je er 1 op koopt bij een handelaar. zorg ervoor dat je koop overeenkomst krijgt. of laat opstellen dat je het dier op proef kan hebben voor een maand of 3 ivm niet klikken of toch gebrekken naar boven komen.

en kijken bij een handelstal is altijd leuk. al is het om te kijken wat ze hebben. want wie weet staat daar je droom paard.

groetjes susanne

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 21:07

Mijn eerste paardje kwam van een handelaar.
Hij handelde vooral in paarden in de hogere prijsklasse, maar 'had ook nog een fjordje staan'. Paardje stond ook niet op zijn stal, maar ergens anders op een camping. Denk dat dat alles wat anders maakte; hij was toevallig aan het fjordje gekomen, had geen grote plannen om daar veel geld mee te maken of iets dergelijks. Ze was toen net drie jaar, vrij schraal, tikje onverzorgd en nog zo goed als groen toen ik haar ging bekijken.
Deskundige die ik mee had genomen zag direct dat er meer achterzat. Handelaar is altijd eerlijk geweest, ik heb een nette prijs betaald toendertijd voor een paardje dat fysiek en mentaal helemaal in orde was (alleen wat onverzorgd en verwend toen ik haar kreeg ;) ). Na een jaar was ze helemaal bijgegroeid en een prachtige dame geworden die met gemak een eerste premie op de keuring binnensleepte :)

Ik zou zeggen: neem iemand mee met veel verstand van paarden. Vraag of er gekeurd mag worden door een onafhankelijke dierenarts. Als het paard bereden is, vraag of iemand het paard eerst voor rijdt voordat je er zelf opstapt. Ga niet over 1 nacht ijs; neem thuis rustig de tijd om na te denken of dit ook echt hét paardje is dat je zoekt.
Heel veel succes en plezier!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 06:33

Ik zou als eigenaar van een paard mijn paard particulier verkopen. Dan weet je waar het paard naar toe gaat. Alleen indien het paard een slecht karakter heeft of ik kan er niets mee zou ik het paard aan een handelaar verkopen.
Om deze reden zou ik dus niet bij een handelaar een paard kopen. Als je wel gaat kijken neem inderdaad iemand mee die opjectief is en laat het paard altijd keuren.
Ga ook meerdere keren kijken naar het betreffende paard.

cooky_chanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:38

Ik heb de voorkeur voor particulier, maar ik ga zeker niet zeggen dat je bij een handelaar geen goed paard kan kopen. Wel een goede tip: kom altijd minimaal een kwartier te vroeg.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:41

En ik koop dus niet particulier. Hoe vaak ik al gezien heb dat paarden achteraf dingen bleken te mankeren. Of dat het een braaf dier moest staan wat na een maand staatsgevaarlijk was. En dan zit jij met een paard die je niet wilt. Bij een handelaar heb je nog de mogelijkheid hem terug te brengen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:45

Ik ken ook een paard gekocht bij een handelaar. Deze had een verborgen gebrek, was niet te zien op de analoge foto's maar later wel op de digitale en die handelaar heeft zeer netjes mee betaald in de kosten van een operatie! Uitproberen thuis mag daar, keuren geen probleem, paard met wolfstandjes mochten we op hun kosten later verwijderen (was bij een ander paard ;))
Als het mogelijk is, kan je vragen naar de gegevens van de vorige eigenaren voor wat meer info. Maar een handelaar hoeft dus niet per definitie slecht te zijn...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 13:52

Nee inderdaad handelaren kunnen best eerlijke mensen zijn. Daarbij staat een paard daar over het algemeen niet lang en lijkt mij dat zij minder over de achtergrond en karakter weten dan een particulier. Maar dit is ook per persoon afhankelijk. Let wel: een handelaar moet leven van de handel.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:40

niet alle handelaren zijn slecht maar het staat niet op hun voorhoofd geschreven helaas...
zorg dus altijd minimaal voor de volgende dingen:
- koopcontract met naam en adres, handtekening beiden, welk paard, bedrag etc.
- altijd papieren bij paard checken en bij keuring chip controleren
- (minimaal) klinische keuring door je eigen dierenarts en geen recent keurrapport accepteren of dierenarts van handelaar zelf, maak goede afspraken over wie betaalt bij afkeur. Eerst keuren dan pas betalen, koper heeft onderzoeksplicht dus zorg voor voldoende onderzoek
- altijd vragen om verborgen gebreken en evt in koopcontract laten opnemen.
- bloedje trekken bij keuring om later eventueel te kunnen zien of paard onverhoopt gedrogeerd is geweest ten tijde van keuring.
- neem een ervaren iemand mee bij koop
- altijd paard voor laten rijden en zelf ook even rijden.
- kom te vroeg zodat je ziet of ze er al 'mee bezig zijn'

dit zijn toch op zn minst de voorzorgsmaatregelen om jezelf later een hoop armoe/leed te besparen. Mocht het tot een rechtszaak komen heb je de nodige bewijzen.
Beter vooraf je zaken goed voor elkaar dan achteraf spijt. Lees Bokt er maar op na over alle topics die gaan over armoe na kopen van een paard.

succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:48

Niet alle handelaren zijn slecht en niet alle paarden bij (slechte) handelaren zijn slecht.

Maar je weet 1 ding zeker
Over het algemeen betaal je de hoofdprijs met het hoogste risico op gebreken, onvolledige informatie en onwaarheden.

Ik laat ze dan ook het liefst links liggen als ik wat zoek.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 17:30

Oke heel fijn allemaal deze antwoorden! het probleem is dus,

ben 2 keer particulier geweest en het klikte goed bij beide paarden, de 1e werd afgekeurd aan zijn voorbeen, hij had hoefkatrol en die vrouw wist dat,

de 2e was ook niet goed aan zijn voorbeen die had een scheef been en een scheve hoef,

bij alle anderen war ik keek, zag ik meteen al dat ze iets hadden terwijl ik toch in een normale prijsklasse zit, tot 3000 euro,

groetjes

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:50

Maar datzelfde kun je ook bij een handelaar hebben (en die kunnen gehaaid zijn hoor, schuwen geen verdovingkje hier of daar)
Vandaar dat je altijd een ervaren iemand mee moet nemen, die had gelijk gezien bij het 2e paard dat er eea scheef was. Dat scheelt je een hoop ellende.
Hoefkatrol wordt dan een ander verhaal, niemand heeft röntgenogen maar op een klein cirkeltje laten draven op het harde dan zie je ook vaak wel genoeg. Ook dát had een ervaren persoon je kunnen vertellen.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:54

Wat je ook kan doen, is een keer onverwachts langs gaan om idd evt verdovingen te voorkomen ;) (zowel particulier als handelaar)

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 19:00

lees jij wel goed cissy?

ik kwam daar en de hoef was scheef, dit heb ik zelf ook gezien en het hoefatrol ook, maar aan de telefoon vraag je of ze afwijkingen hebben, ja dat is erg vervelend en die hoefkatrol was neit te zien op het harde pas na keuring,

ik doe zelf een paardenopleiding dus verstand is er wel;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:02

bon24 schreef:
Oke heel fijn allemaal deze antwoorden! het probleem is dus,

ben 2 keer particulier geweest en het klikte goed bij beide paarden, de 1e werd afgekeurd aan zijn voorbeen, hij had hoefkatrol en die vrouw wist dat,

de 2e was ook niet goed aan zijn voorbeen die had een scheef been en een scheve hoef,

bij alle anderen war ik keek, zag ik meteen al dat ze iets hadden terwijl ik toch in een normale prijsklasse zit, tot 3000 euro,

groetjes

Heb er toen ik zocht bergen gezien en best lang gezocht.
Tip 1 heb geen haast..

Overigens scheve benen en scheve hoef kan je zelf zien is vervelend dat je dan voor niets komt..
Maar ach, hier heeft stalgenoot pas paard gekocht, ik vind hem scheef, iedereen vind hem scheef,
maar zij vinden hem niet scheef. (hij is dus echt wel scheef, bekken..).
Ik vroeg altijd is het paard recht, gelijke voeten etc. Kwam je daar, dier schots en scheef,
zowel bij particulier als handelaren.

Dus waar je ook terecht komt, ogen open, laten keuren en contract...
Je vind uiteindelijk echt wel een leuke.

Overigens zocht ik ook duurder dan jou en waren ze soms ook schots en scheef, ook die van 7000 euro...
(je snapt dat die meteen afvielen ;) )
Heb er ook 1 laten keuren die ik wou, laten staan, straalbeentjes voor 3en... helaas...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:00

Ik heb ervaringen met Klaver in Schoorl. Hij heeft een hele hoop meuk staan, maar hij heeft ook een 'laantje' met prima paarden. Helaas is dat net een andere prijsklasse dan de gemiddelde 'hobby-ruiter' ervoor kan en/of wil betalen.
Daarnaast moet je bij hem echt alle paarden laten keuren door een eigen dierenarts en heel goed de chipnummers controleren met het paspoort wat je mee krijgt.

Ik heb meerdere paarden bij hem gekocht en ik vond het op zich wel netjes dat ik ze mocht terug brengen. De eerste deed namelijk letterlijk een flikflak zodra je opstapte, dus die heb ik na een tijdje aanmodderen terug gebracht. Ik kreeg geen geld terug, maar ik mocht wel een andere uitkiezen.

Nu heb ik een veulen bij een particulier en dat is me vooralsnog prima bevallen. Ik vond het contact gewoon fijner, persoonlijker.

De clue bij iedere paardenaankoop zit hem in het rontgenologisch laten keuren door een eigen DA. Wanneer je die regel vasthoud scheid je al een hoop kaf van het koren.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:11

bon24 schreef:
lees jij wel goed cissy?

ik kwam daar en de hoef was scheef, dit heb ik zelf ook gezien en het hoefatrol ook, maar aan de telefoon vraag je of ze afwijkingen hebben, ja dat is erg vervelend en die hoefkatrol was neit te zien op het harde pas na keuring,

ik doe zelf een paardenopleiding dus verstand is er wel;)

Ik lees wel goed, maar als jij niet alles neerzet heb ik niet het hele verhaal :)
aan de telefoon zie je geen gebreken nee... maar op foto's had je dat scheve been moeten kunnen zien.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:15

Cissy, op de fotos die ik kreeg zag ik het niet, in eerste stantie zag ik het ook neit toen ik daar was totdat ik een beetje begon te observeren, hier prikken daar duwen , toen kwam k bij het been en dacht ik jeetje kijk ik nou verkeerd, ik kon me niet voorstellen dat die vrouw dat zelf niet wist maargoed!

Plukje: Ja je hebt ook helemaal gelijk ben nu 2 keer geweest bij mulder de 1e keer zette die me op een merrie die zo kreupel als wat was, en de 2e keer had ie zogenaamd een ruin voor mij die die toch maar niet had opgehaald, dus 2 teleurstellingen,

morgen ga ik naar klaver is zien wat dat oplevert.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:16

Oja en nog wat Plukej..

van de prijsklasse waarin ik koop vind ik het nogal , uh nou onzin wil ik het niet noemen maar, meestal laat je niet rontologisch keuren bij die prijsklasse?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:20

Ik ben bekend met beide stallen. Mulder heb ik niet zo'n hoge pet van op, maar dat is meer mijn eigen gevoel!
Kees heeft daarentegen veel leuke paardjes staan en over het algemeen nette stalruiters (heb er al zoveel de revue zien passeren in de loop der jaren). Veel succes morgen!

Edit: Zie net je budget, en ben net als Pluk van mening dat de leuke paarden bij Klaver (hoogstwaarschijnlijk) niet in je budget zitten!
Laatst bijgewerkt door Mootje op 30-08-10 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:21

dat je wel of nietrontgologisch laat keuren vind ik dus niet van de prijsklasse afhangen. Hoeveel kost het niet als je paard gehaald hebt, 1 a 2 maanden stalling. En dan hebben we het nog niet over het emotionele deel.
Elke viervoeter boven de 1.40 wordt rontgologisch gekeurd, juist die lagere prijsklasse. Wat heb je er aan als je na een half jaar erachter komt dat paard toch niet goed is.

Spaar overigens liever een jaar langer door dan dat je te veel paard wild kopen voor het geld dat je wilt uitgeven. Dan weet je nl. altijd zeker dat je bedrogen uitkomt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:23

bon24 schreef:
Cissy, op de fotos die ik kreeg zag ik het niet, in eerste stantie zag ik het ook neit toen ik daar was totdat ik een beetje begon te observeren, hier prikken daar duwen , toen kwam k bij het been en dacht ik jeetje kijk ik nou verkeerd, ik kon me niet voorstellen dat die vrouw dat zelf niet wist maargoed!

Je moest eens weten wat mensen allemaal niet zien bij hun eigen paard..... zadels die niet passen, paarden die scheef zijn, kreupele paarden, communicatie misverstanden tussen eigenaar en paard..... noem ze maar op! }>
Kijk maar eens om je heen op een grote stal hoe daar met paarden wordt omgegaan en wat mensen er allemaal in/om en aan hebben hangen....

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 22:43

Oke, eigenlijk is het van de zotte dat een je gewoon niet een beetje goed paard hebt voor 3000, en oke van dat rontologisch keuren boven de 1.40 zal ik onthouden, mijn omgeving zegt namelijk altijd vanaf 4500 moet je dat pas doen!

Oke, nou we zullen zien bij klaver en dat je van mulder geen hoge pet heb kan ik begrijpen want ik vond het zelf ook niet zo maargoed.

bedankt voor jullie reacties meer reacties of discussiepunten,tips enz. zijn altijd welkom!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:51

vroeger was de verzekeringseis dat je vanaf 9000 gulden op de foto moest, dus je hebt best kans dat daar die 4500 vandaan komt.