Ik ben sinds begin juli in het bezit van 2 merries die jaren samen hebben gestaan, zonder andere paarden. Dit ging perfect. Echte maatjes!
Ze zijn verhuisd naar een kudde. De introductie ging perfect en ze pasten zich prima aan. Ze staan in een groep van 4 andere merries en 1 ruintje. Sinds 2 weken is er een andere ruin bijgekomen van 2,5 jaar oud. Hij stond altijd met een maatje in de wei ernaast. Wel een sociaal paard, maar mijn grootste merrie moet hem absoluut niet. Toen hij nog in de andere wei stond was ze hem ook vaak aan het uitdagen. Ze was ook hengstig op het moment van de toevoeging van de ruin. Dat was misschien niet zo handig. Ze heeft hem een paar keer echt aangevallen om vervolgens piesend weg te rennen. Terwijl ze normaal nauwelijk hengstigheid vertoond. Het enige waar je het normaal aan kunt zien is dat ze knippert. Nu is de verhouding onderling al wel iets beter. Ze staan op een paar meter afstand te grazen en staan ook wel samen in schuilstal.
Ik vind alleen dat mijn merrie veranderd is. Ze is kattig en veel dominanter naar mij toe als anders. Het is normaal echt een mak lammetje. Ik ken het paard ookal van de vorige eigenaar en daar was ze ook erg makkelijk. Zodra ik ga rijden en het erf af ben gedraagt ze zich weer voorbeeldig. Het is dus alleen als de ruin in beeld is. Gisteren tijdens het grondwerken in de buitenbak die aan de wei grenst gedroeg ze zich echt niet netjes. Oren plat, happerig en ze maakte zich groot.
Hoe groot is de kans dat dit gedrag nog weer verandert naar mate ze meer aan elkaar gewend zijn? Is ze misschien bang om haar pas verworven plek in de kudde kwijt te raken?
het is vaak net zo als bij mensen. soms lig je mekaar gewoon niet mss is dit hier ook het geval. nou kun je er voor kiezen het ruintje uit de wei te halen maar als er niet veel onrust in het koppel is kun je ze ook gewoon laten staan. als ze elkaar niet teveel beschadigen of de heledag op jagen is er niet veel aan de hand. anders moet je een andere oplossing verzinnen en natuurlijk ook als je je er zelf niet fijn bij voelt
Lola96
Geplaatst: 29-08-10 20:55
Doordat er een nieuw paard in de kudde staat moet de rangorde opnieuw bepaald worden. Ik denk dat jouw paard het daarom niet prettig vindt als je haar van het land af haalt. Denk dat dat wel weer overgaat als er geen onrust op het land meer is. Heb dat met mijn merrie ook vaak meegemaakt, als ik buiten wilde rijden kreeg ik haar met moeite bij stal weg. Ik zelf vind het altijd het prettigst als er eerst een stukje in het land wordt afgezet waar de nieuwe over het draad kan kennismaken, scheelt een hoop gelazer.
Diesel2005
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-10 10:21
Ze hebben al een tijd naast elkaar gestaan en toen was er ook al spanning. Slaan met de voorbenen enz. Dit komt wel altijd vanuit mijn merrie. Ik kijk het nog even aan.
Lola96
Geplaatst: 30-08-10 13:03
Bij ons op stal gaan ze er pas bij als het goed gaat wanneer ze naast elkaar staan en als dat niet gebeurd gaan ze er niet bij. Erg prettig, er is bij ons dan ook zelden gelazer in het land.
Diesel2005
Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-10 14:15
Dat is natuurlijk ook beter. Alleen ging het weidemaatje van de ruin plotseling verhuizen. Waardoor we ervoor hebben gekozen om hem toch maar in de kudde te doen. Als het niet verbetert de komende weken ga ik toch voorstellen om ze uit elkaar te halen.
Lola96
Geplaatst: 30-08-10 14:19
Ja het is altijd rot als er 1 gaat verhuizen en er komt weer wat anders bij, merk je ook op stallen waar ze komen en gaan daar is nooit rust in het land. Hoe lang staan ze nu bij elkaar?
Diesel2005
Geplaatst door de TopicStarter: 31-08-10 14:08
2 weken. Nog niet lang dus. Ik geef het nog een paar weken de tijd.
Het komt wel goed met de tijd. Je merrie is gewoon verliefd haha, maar de ruin doet niets mee (is geen hengst meer nou).. en dat zint haar niet. Is de ruin misschien lang hengst geweest? dat hij hengste trekken heeft? Je merrie houd vanzelf wel eens op, alleen zal ze dan wel de dominanste van de groep dan zijn. In de bak hou je ook nog wel een probleem totdat de rust is wedergekeerd tussen die 2. Blijf wel consuquent! succes ermee.
Ik denk dat je inderdaad nog "een beetje" geduld zal moeten hebben. Wij zien het hier ook elke keer gebeuren als er een nieuw paardje in de kudde komt, alle verhoudingen gaan veranderen. De ene keer iets ingrijpender of de andere keer, ligt ook aan het karakter van het paardje dat in de nieuwe kudde komt. Maar op termijn (kan toch wel enkele maanden duren) komt alles wel weer in orde denk ik. Zo is toch onze ervaring. Een enkele keer klikt het echt niet en moet dan wel naar een andere oplossing gezocht worden. Veel succes !!
De nieuweling is iid nog niet lang ruin. Een maand of 3-4 nu. Hij is natuurlijk ook nog maar 2 en staat nu weer bij zijn moeder in. Moeders is de alpha, mijn merrie stond daaronder en zoals ik het nu zie neemt de ruin haar plek in. Ik heb ze van de week een paar uur geobserveerd.