Pony verkopen aan verzorgster, vragen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Miepmiept

Pony verkopen aan verzorgster, vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 16:13

Tot mijn grote spijt is mijn geweldige bonte pony te klein gebleven voor mijn doel. Als zij plaats maakt, kan ik eindelijk kijken naar een paardje voor mijn doel.

Gezien ik een hele lieve verzorgster heb, heb ik haar natuurlijk eerst op de hoogte gebracht. Er was al eens eerder gesproken dat ze haar eventueel wel wilde hebben als rijpony en gezelschap voor een eventueel ander paardje. Ze gaf toen aan dat ze haar eventueel wel wilde kopen en ja.. ik heb op haar gewacht. We zijn inmiddels een half jaar verder en ik heb de pony op het gemakje laten inrijden. Gewoon omdat ik het wel een fijn idee vond. Laatst vertelde ze ineens dat ze bezig waren met de omheining (haar vader heeft een boerderijtje) en dat ze binnenkort met haar vader wou komen kijken.

Ze mag van mij de pony op proef zodat zowel haar ouders als zijzelf kan kijken of ze het trekken, een pony aan huis. Tevens mag ze mijn Shetlander óók meenemen zodat de pony sowieso tijdens de eventuele proef periode niet alleen komt te staan. Mocht ze de pony kopen is de Shetlander langer bespreekbaar.

Misschien komt dit voor jullie bijna over als Sinterklaasavond, maar dit meisje heeft een gigantisch verantwoordelijkheidsgevoel en heeft ontzettend veel gedaan voor mijn paard en pony's. Als ik ze iemand toevertrouw, dan is het haar wel.

Maar hoezeer ik haar ook vertrouw, je komt er niet onderuit. Contract. Dus mijn vragen, wat is de normale gang van zaken qua kosten? Wat betaald wie van voer, tot wormenkuur, hoefsmid tot lichte medische zaken zoals vaccinaties, schimmel, luizen tot duurdere dingen als kreupelheden of zelfs koliek... of wat als er in het aller slechtste geval één komt te sterven in de proef of lease periode.

Uiteraard krijgt ze ook de toebehoren mee, maar wat als er bijvoorbeeld een singelstoot knapt, een scheur in de deken. Voor wie zijn die kosten doorgaans in zulke periodes? Kijk qua geld ben ik echt de moeilijkste niet anders had ik haar niet nog zolang laten lopen, laten inrijden en voor een kleine prijs naar mijn verzorgster laten gaan, maar het zijn toch dingen die je van te voren moet afspreken.

Dees

Re: Pony verkopen aan verzorgster, vragen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 16:28

Zodra de pony is gekocht, gaan alle kosten van onderhoud over op de nieuwe eigenaar. Waarom zou je dat anders willen afspreken?
Een proefperiode begint NA verkoop, het is enkel en alleen een terugbreng garantie als 'niet tevreden, geld terug'. De kosten van onderhoud tijdens zo'n proefperiode zijn dus voor de nieuwe eigenaar.

Je haalt jezelf een hoop gedoe op de hals als je alles in een contract wil vatten. Het is eigenlijk heel simpel, alles wat teruggebracht moet worden, moet in dezelfde staat worden geretourneerd als dat het kwam.
Dus met goede singelstoten, ongescheurde deken en pony zonder ziekte bijvoorbeeld.

Niet te 'zacht' ten tijde van verkoop. Maak duidelijke, harde afspraken. Onuitgesproken verwachtingen zijn de bron voor veel ergernis, wees assertief.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:27

Indra, fijn dat je dit meisje een kans wilt geven!
Dat de pony bij een vertrouwd persoon komt, moet voor jou ook goed voelen. Echter ben ik het wel een met Dees. Daar kan ik niets op aanvullen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 17:35

Kijk dat bedoel ik dus, ik heb er helemaal niet bij nagedacht dat je bij proef al verkoopt. :P En de Shetlander die ze dan zo gezegd least, voor wie welke kosten?

Heb haar wel al gewezen op keuring. Goedkeuring haar kosten, hoe zit het met afkeuring, mijn kosten?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:15

Hangt van de prijs af, Indra. Wil je de pony wel aan haar verkopen als deze niet goed is? Nee toch? In dat geval is afkeuring op jouw rekening.

Degene die een shetje leent, moet natuurlijk wel zorgen voor de kosten van onderhoud. Anders moet ze het shetje gewoon niet meenemen.

Nog een tip: 14 dagen is voldoende voor een proeftijd. Dat hoeft echt geen 6 weken te zijn voor een goed beeld.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:19

Qua het shetje zou ik zeggen dat kosten hoefsmid en dierenarts voor jou zijn en de andere kosten voor haar. Dat is het meest gangbaar voor een leaseconstructie. Proeftijd van 2 tot 4 weken voor de pony zou mooi zijn.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:25

normaal gesproken koop zij de ponny en dus eventueel de spullen. je spreekt samen een proef periode af. is alles in deze periode goed gegaan is de ponny van haar. twijfelt ze wel ruilen jullie terug zij het geld en jij de ponny en de spullen in de zelfde staat. alle andere kosten zijn dan ook van haar bij iets stuk dient zij het te vergoeden. maar zou deze periode ook geen maanden laten duren persoonlijk bekenden of niet. ze kent de ponny al en weet dus al waar ze aan begint! of het thuis gaat ben je ook zo achter