Manegepaard bijt iedereen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annepoezel

Manegepaard bijt iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 20:48

Hallo iedereen, ik zit met een vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen :)
Zoals bijna iedereen die op een manege rijdt, heb ik ook een lieveling,het is een grote witte ruin.
Nu, het probleem is , hij bijt. Maar hij bijt echt naar iedereen heb ik al gehoord.Niemand moet van hem hebben in de stal en niemand vindt het leuk om hem te poetsen of op te zadelen. Ik moet zeggen , toen ik er voor de eerste keer op reed ,had ik er ook echt wel schrik van omdenduur, ik heb nog nooit een paard gezien die het zo hard heeft, zo'n bijtprobleem. Wat doet hij?
Wel, om het even wie , je gaat de stal binnen , begroet hem, streelt hem, en dan begint het.Hij draait zich om, en probeert te happen, alle kanten dattie maar kan.Maar na een 5tal minuten wordt het erger. Met een ruk draait ie zich om en komt hij dus echt met zijn mond wijd opengesperd jou kant op... Of specifieker.. Hij komt de kant op van je gezicht soms :\ Nu heb ik geen schrik meer van hem, maar ik snap perfect dat er weinig mensen zijn die hem leuk vinden, en dat er ook weinig mensen zijn die geen schrik hebben van hem.. Want als je dan bijvoorbeeld ; hij komt je kant op met zijn mond open al happende , en jij zegt luid NEEN met je armen opengesperd om hem af te weren, dan steigert hij in zijn stal. Ok , dan denk je , de volgende keer niet op die manier. Doet ie et nog is , dan zeg je gewoon luid NEEN maar dan krijg je een hap.. K'kan er van meespreken ;) Een tik geven op zijn hals of gelijk waar helpt niet. Je moet echt al snel zijn om hem te ontwijken ook.. En ik weet gewoon dat er een manier moet zijn om hem te tonen dat hij niet moet bijten, dat het nergens voor nodig is. Want eens hij opgezadeld is , is hij gewoon volkomen rustig ineens en doet hij (bijna) niks meer..
Dus nu is mijn vraag , hebben jullie raad voor mij? Op welke manier kan ik hem best corrigeren of tonen dat het zo niet moet? Want het is echt wel geen pretje om hem te zadelen/kuisen. Terwijl hij om te rijden zo braaf is !
Alvast bedankt!

Pikeur

Re: Manegepaard bijt iedereen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:52

Zo´n paard heb ik ook gereden, was ook op een manege. Juist door wild gedrag als grote bewegingen of een grote mond verergeren dit probleem. Pest is dat er zoveel mensen op een manege rondlopen en zoveel mensen die wel even denken dat ze een paard kunnen corrigeren maar dat werkt voor zo'n paard niet.

Het enige wat werkt is zelf rustig zijn, en die rust proberen door te geven aan het paard. Verder ben ik van mening dat een probleem als deze amper (lees: zo goed als niet) op een manege opgelost kan worden maarja dat heb je ook niet voor het uitkiezen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:58

Annepoezel schreef:
Wel, om het even wie , je gaat de stal binnen , begroet hem, streelt hem, en dan begint het.

Dan zou ik het niet zo ver laten komen en hem meteen een halster / hoofdstel omdoen, niet eerst begroeten, ook niet de kans geven om lang na te denken. Gewoon rustig maar vastberaden de stal in lopen, zonder aarzelen het hoofdstel / halster omdoen en verder niet te veel corrigeren of straffen, maar gewoon de kans niet geven om te happen, bv door 'm vast te zetten bij het poetsen of de buitenteugel erbij te houden. Dat is de methode die in mijn ervaring bij manegepaarden het beste werkt.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:16

manegepaarden zijn altijd lastig.
je weet dan ook vaak niet wat er de oorzaak van is, misschien heeft hij wel een ongeluk gehad of zo, bijten doen ze vaak niet voor niets,
maar ik zou zeggen, gewoon rustig blijven en ervoor proberen te zorgen dat je niet gebeten wordt.
misschien helpt het nog een beetje als je heel goede vrienden wordt, dan vertrouwt hij je misschien en bijt niet meer,
maar ik zie het meer als een probleem van de manege, het blijft ten slotte hun paard.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:32

Hallo,
Dit klinkt als een paard die heel veel liefde nodig heeft. Helaas stoot ie dan veel mensen af door zijn gedrag. Goed van je dat een manier zoekt om dit paard toch vriendelijk te kunnen benaderen. Eigenlijk heb ik het wel te doen met dit paard, zo gestressed en ongelukkig.

Ik zou hem voor het poetsen een halster omdoen en vastzetten met een ruim touw. Dat ie zich niet helemaal opgesloten voelt. En dan gewoon lekker rustig gaan borstelen, aaien, rustig tegen praten etc.

Ik denk niet dat zijn gedrag daarmee overgaat, want er zijn teveel mensen met dit paard bezig die heel gemakkelijk weer de verkeerde signalen aan dit paard geven. Maar misschien kan je hem wel even laten voelen dat er ook mensen zijn die het niet kwaad voor hebben met dit paard. En kan ie zich in ieder geval even ontspannen.

patiepatoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:33

tja das een heel probleem. ;( Sommige manegepaarden-pony's hebben singelnijd. Als je aant opzadelen bent dan bijten ze. Zoals hierboven al vermeld is, halster aan en kort vastzetten zodat ie niet kan happen. Of een muilkorf aandoen zolang je aant poetsen bent enzo, dan geeft ie het misschien opden duur vanzelf op als ie niet meer kan bijten. Of is ne keer goed terugbijten :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 08:47

arme dier laat weten dat hij niet wil dat iedereen zomaar aan hem komt plukken en rommelen.
Misschien kan je hem voor zjin en als hij zijn hoofd naar je toe draait (nog voor hij zijn mond opent) hem lief toespreken en doen alsof hij een knuffel kwam halen. ;) Als hij je voor is en toch een poging tot bijten doet kan je als antwoord even een dun velletje van zijn neus tussen je vingers nemen en die gemeen omdraaien. Dat bijt je als het ware terug. Blijf je dit herhalen dan komt hij op den duur die knuffel halen of hij vind er niks meer aan omdat jij ook bijt ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:13

alison_belle schreef:
arme dier laat weten dat hij niet wil dat iedereen zomaar aan hem komt plukken en rommelen. [...] Blijf je dit herhalen dan komt hij op den duur die knuffel halen of hij vind er niks meer aan omdat jij ook bijt ;)

Waarom zou je dan zelf alsnog met zo'n paard gaan plukken en rommelen? Het IS een manegepaard. Of hij het nou leuk vindt of niet, er gaan heel veel mensen mee om. Waarom zou je daar nog meer mee gaan rondklooien om dingen te leren die hij bij andere mensen toch heel anders leert? Bedenk ook dat elke keer dat je probeert om iets aan te leren en het lukt niet, dat het huidige gedrag (dus bijten) alleen maar verder versterkt.
Waarom verminder je niet gewoon de problemen door het hoofdstel om te doen en er verder dus niet te veel aandacht aan te schenken omdat het niet meer uit de hand kan lopen?

_DP_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:20

Ik rij ook al 2,5 jaar op een manegepony die bijt. Hij wil ook schoppen als je de stal inkomt.
Altijd ben ik heel rustig naar hem geweest en ben eigenlijk nooit boos geweest op hem. Heb hem altijd geaaid en lief tegen m gepraat. Na een paar maanden heb ik nooit meer problemen met deze pony gehad. Mensen die nu boos naar m doen, die kunnen een bijt terug verwachten. Ik heb het probleem dus met een hoop geduld opgelost en meneer weet precies wie hem komt opzadelen en doet dan vriendelijk of juist niet.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 09:22

Shadow0 schreef:
alison_belle schreef:
arme dier laat weten dat hij niet wil dat iedereen zomaar aan hem komt plukken en rommelen. [...] Blijf je dit herhalen dan komt hij op den duur die knuffel halen of hij vind er niks meer aan omdat jij ook bijt ;)

Waarom zou je dan zelf alsnog met zo'n paard gaan plukken en rommelen? Het IS een manegepaard. Of hij het nou leuk vindt of niet, er gaan heel veel mensen mee om. Waarom zou je daar nog meer mee gaan rondklooien om dingen te leren die hij bij andere mensen toch heel anders leert? Bedenk ook dat elke keer dat je probeert om iets aan te leren en het lukt niet, dat het huidige gedrag (dus bijten) alleen maar verder versterkt.
Waarom verminder je niet gewoon de problemen door het hoofdstel om te doen en er verder dus niet te veel aandacht aan te schenken omdat het niet meer uit de hand kan lopen?

waarom zou je een hoofdstel om doen en vast zetten als je het risico loopt dat het dier dan zijn mond kapot trekt???
Je hebt nu eenmaal geen keus op een manege, hoe wil je het dier poetsen en optuigen zonder er aan te zitten en op tijd in je les te komen??????

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:30

alison_belle schreef:
waarom zou je een hoofdstel om doen en vast zetten als je het risico loopt dat het dier dan zijn mond kapot trekt???

Hoho :) Ik zou een paard nooit aan het hoofdstel vastzetten. Vastzetten aan het halster, of hoofdstel om en de buitenteugel erbij pakken zodat je het paard de andere kant op kunt laten kijken.

Citaat:
Je hebt nu eenmaal geen keus op een manege, hoe wil je het dier poetsen en optuigen zonder er aan te zitten en op tijd in je les te komen??????

Ten eerste: vanwaar al die geemotioneerde vraagtekens? Een normale vraag wil ik ook best beantwoorden hoor.
En daarnaast: natuurlijk moet je eraan zitten, maar ik zou dat bij een paard dat zo heftig reageert gewoon zakelijk houden, en doen wat nodig is en verder niet. Niet ook nog eens frutten en kroelen en knuffelen, of proberen op te voeden, of wat dan ook. Ik ken wel meer paarden die nogal chago zijn op stal - dit werkt altijd het beste. Gewoon kalm, helder, zonder al te veel gedoe eromheen.

Ik loop kalm maar doelbewust naar binnen, doe het hoofdstel om, ga poetsen en zadel daarna op. Werkt prima zonder veel stress. Echt gevaarlijke situaties zoals happen en rondlopen worden al voorkomen doordat je het paard vast hebt, overige signalen dat paard er geen zin in heeft negeer ik meestal - ik weet allang al hoe het paard er over denkt. Dat kost mij het minste energie, het paard ervaart het minste stress, en we kunnen ontspannen aan de les beginnen waar het wel leuk is.

Annepoezel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:33

Bedankt voor alle tips al ! Ik probeer zowieso de volgende keer weer op mijn rustige manier hem te kuisen en opzadelen. En inderdaad, misschien zet ik hem volgende keer gewoon rustig vast aan een halster,zodat er niet zoveel kan gebeuren.
Ik ben niet tegen het terug'nijpen' truukje, maar ik denk dat hij het met dat alleen niet zal afleren omdat ik niet de enigste ben die op hem rijdt natuurlijk. En waarschijnlijk zal ieder kind/volwassene die hem poetst ,en andere manier hebben van reageren erop, en dan denk ik dat hij alleen nog maar meer gaat verward worden door alle verschillende reacties die hij krijgt.. Of heb ik het mis? :\
En feit is ook , je moet al zeer snel bij hem zijn om het voor te zijn, geloof me ;)
Dus alvast bedankt voor de nuttige tips en weetjes ! Wie er nog heeft, shoot ! Hoe meer ik weet , hoemeer ik hem kan helpen ! :)

horze_lover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:03

wij hebben ook zo´n paard op de manege maar daar weten we meer van.. want hij is ong. 4 jaar geleden geopereerd aan een soort bult net op de plek waar je de singel aantrekt er is al een paar keer naar gekeken maar omdat het paard er al zo lang mee had gelopen denkt ie dat het nog steeds pijn doet maar dat is niet zo!!!
misschien moet je er dus maar een dierenarts naar laten kijken...

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 16:37

Wij hebben ook een pony op de manege die bijt en zijn oren in de nek legt.
In het begin toen ik voor mijn cbr1 ging hapte hij naar mij.
Ik heb wel zo'n idee hoe dat kwam iedereen gaf hem een tik voor niks.
En dan hapte hij terug.
Maar toen ik gewoon elke keer dat ik op hem reed lief deed deed hij dat op een gegeven moment niet meer.
En nu is het mijn lievenigs pony <3

Kimbiiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:24

Wij zaten op de vorige manege ook met zo 1 , er was eens een meid en die had een blauwe arm van hem (; Niet zo fijn dus