Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Focussed schreef:Waarom een deken opgooien?
Dan worden de haren juist platgedrukt en werkt het pilo-erection niet meer..
Gewoon niet teveel borstelen en zeker niet wassen met zeep, dan blijft de vacht goed vet tegen het water.
Focussed schreef:Rillen bij een paard is anders dan bij de mens...
Bij de mens is rillen het laatste "redmiddel" voor je onderkoeld gaat raken. Denk maar eens na: op het moment dat je gaat rillen van de kou heb je het ook altijd echt ontzettend koud.
Bij paarden is rillen nog lang niet het laatste redmiddel. Een paard dat rilt heeft het dus een beetje fris, maar niet zo koud als wij het hebben als we rillen.
Het paard kan nl. nog een hele trukendoos opengooien met middeltjes om het warmer te krijgen:
-Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
-Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
-Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
-Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
-Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.
Zorg dat hij genoeg ruwvoer tot zijn beschikking heeft. Dat helpt hem ook enorm warm te houden.
jwoltmanelp schreef:Focussed: is zeer interessant wat je uitlegt. Mijn paarden hebben onbeperkt toegang tot hooi en het paardje in kwestie heeft goed toegenomen tijdens zijn verblijf hier. Is lekker wat dikker geworden. Zou jij eigenlijk aanraden dit paard zo lang mogelijk proberen zonder deken te laten met onbeperkt toegang tot hooi (en schuilstal) en wel een deken opdoen, als hij sterk vermagert?
Natuurlijk wil ik niet dat dit paard kou lijt en zal hem zeker een deken geven, indien noodzakelijk, maar ik ben dus in dubio dat als ik het doe inderdaad het "vacht-systeem" van het paard "kapot" maak.
Focussed schreef:fransje123: Het staat ook niet op volgorde, sorry! Al die truucjes staan door elkaar, dus neit wat het paard als eerste gebruikt etc.
tamary schreef:Mits die aanleg van nature goed functioneerd. Arabier is woestijnpaard, weinig vocht (dus waterdichte vacht is minder belangrijk), wel veel temperatuurverschil. Lang nat + wind kan stijve spieren geven, zeker bij een paard wat ouder is of waarvan de weerstand niet optimaal is. Ik sta hier soms ook in dubio bij lange tijd regen en wind of ik er wel of niet een regendeken op doe om de spieren soepel te houden en ik heb een hekel aan dekens. Wat voor het gemiddelde (natte klimaten gewende) paarden opgaat is niet altijd van toepassing op jouw dieren.
Brainless schreef:tamary schreef:Mits die aanleg van nature goed functioneerd. Arabier is woestijnpaard, weinig vocht (dus waterdichte vacht is minder belangrijk), wel veel temperatuurverschil. Lang nat + wind kan stijve spieren geven, zeker bij een paard wat ouder is of waarvan de weerstand niet optimaal is. Ik sta hier soms ook in dubio bij lange tijd regen en wind of ik er wel of niet een regendeken op doe om de spieren soepel te houden en ik heb een hekel aan dekens. Wat voor het gemiddelde (natte klimaten gewende) paarden opgaat is niet altijd van toepassing op jouw dieren.
En als je een Russische arabier hebt??

.
. hyppolyte schreef:Hoe warm denk je dat het in de woestijn is 's nachts......? En zou het nou helemaaaal niet regenen in de woestijn?
Als ze het weken-/maandenlang bij -50 en moessonregens volhouden, dan redden ze die paar maandjes nattigheid en die ene week vrieskou hier ook wel hoor.
Dus het regent korte tijd heel veel en daarna is het heel lang droog, soms zelfs jaren.
maar die woestijnregens (jij je zin) doen daar niet voor onder, dan loopt de hele boel zo ongeveer onder. En in de woestijn wordt het wel degelijk -50 
hyppolyte schreef:God, gaan we miepen? Je snapt toch wat ik bedoel met een moessonregen? Natuurlijk weet ik dat die niet officieel in de woestijn voorkomen, dat weet iedere debielmaar die woestijnregens (jij je zin) doen daar niet voor onder, dan loopt de hele boel zo ongeveer onder. En in de woestijn wordt het wel degelijk -50
Mijn god zeg, geef een potje zout en je vermaakt je wel met de slakken denk?