spiegel in stal voor onrustig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

psychiater

spiegel in stal voor onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 09:38

Hoi allemaal,

Mijn paard staat in de winter maanden op stal een hele grote stal 4 bij 6 ofzo...Maar zodra haar maatje naast haar weg gaat om te rijden draait ze helemaal door ze gaat rondjes draaien hinniken wil niet meer eten ze maakt zich zo druk dat ze zeik nat wordt en dat allemaal tot hij terug is dan is er niks meer aan de hand.Ik heb nu 2 opties of iets van rescue remedy of stressless geven of een spiegel ophangen zodat ze zichzelf ziet??Wat zouden jullie doen?heeft er iemand hier ervaring mee...Dan hoor ik het graag

Groeten maggie

antje_vip

Re: spiegel in stal voor onrustig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 14:25

Mijn pony heeft hier ook last van, maar het word gelukkig al beter! Ze moet denk ik even begrijpen dat haar maatje wel weer terugkomt. Weet niet wat je allemaal met dat andere paard mag, maar anders kun je misschien rustig opbouwen? Eerst dat paard weghalen en een minuutje later weer terugbrengen. Dan steeds iets langer als het goed gaat. Of misschien kun je haar afleiden door ook wat met haar te gaan doen?

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:36

Hoe oud is je paard? En hoelang staan ze al bij elkaar?

Lijkt mij vooral belangrijk om er mee te oefenen.
Ze moeten eraan wennen dat de een weg gaat, maar na een tijd ook terug komt. Dat kan je doen door een paard weg te halen en elke keer iets langer.
Net zoals wanneer veulens eraan moeten wennen om van hun moeder af te gaan.

Mocht het echt niet gaan, dan lijkt het mij heel verstandig om te zorgen dat deze paarden zoiezo niet constant bij elkaar staan.
Heb dit probleem ook gehad bij mijn vorige pony's, en die werden gewoon bij andere paarden in de weide gezet. Dat ging beter.
Als andere oplossing kun je natuurlijk een ander klein gezelschapspaardje aanschaffen, maar dat wordt wel een dure oplossing.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:39

Niks doen, hier moet ze maar aan wennen...

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:01

Ja ze moet er maar aan wennen makkelijker gezegt als gedaan ze is 16 jaar en heeft het altijd al gedaan maar moet het nu gaan voorkomen omdat ze er een maagzweer aan heeft overgehouden!!Dus ja wie heeft er een idee en heeft er ervaring met stressless rescue of een spiegel

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:04

als ik er ben is het ook geen probleem dan ben ik met haar bezig het is juist als ik er niet ben en mijn vriendin wil gaan rijden met haar paard dan blijft zij achter, andere beesten opbouwen heeft allemaal geen zin ??

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:08

Ik zou rescue van Bach doen. Een spiegel is niet zonder gevaar, je weet niet hoe ze reageert op een plotseling 'ander' paard.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:13

Als je paard een beetje slim is, heeft hij binnen een minuut door dat achter de spiegel geen paard zit.
Lijkt me geen serieuze, maar wel gevaarlijke optie.
Grondwerk gaan doen met het paard, als de ander weg is, kan ook helpen. (of anderszins het paard aan het werk zetten)
Dan leer je je paard 'alternatief' gedrag aan.
Succes.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:15

Het zou ook niet het eerste paard zijn, dat dwars door een spiegel vliegt.

Flink veel hooi geven, als ze even alleen is, dat helpt ook vaak al.
er zijn dus meer opties als twee.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:17

Mijn ezel doet ook idioot in stal...Hij springt zelfs over zijn weefrek heen. Ik weet niet wat dat is...Als hij eten heeft, gaat het prima maar is het op dan zullen we het weten. Ik doe nu altijd de bovendeur dicht. Hij stond eerst samen met een andere ezel in 1 stal maar dan deed hij net zo....Wij moeten er maar mee leren leven...Misschien moet jou paardje gewoon wennen. Rescue helpt bij mijn ezel op dat moment helemaal niks.

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:30

er is onderzoek naar gedaan dat een spiegel weldegelijk kan helpen,Veel hooi wordt hem ook al niet en aan het werk zetten ook niet het probleem is juist als ik er niet ben en mijn vriendin gaat rijden met haar paard en de mijne dan achterblijft.De speigel zou op neus hoogte komen en kan ze er niet bij om hem te slopen en er zou betongaas voor komen dus kan ie niet kapot en het zijn speciale spiegels die niet makkelijk te breken zijn..

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:31

Ik heb 2 opties omdat die andere dingen allemaal niet vergen wie heeft er ervaring met spiegels of stressless of rescue remedy

Dank je

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:34

Ik zou zeggen: probeer het uit. Rescue is goedkoper (en veiliger) dan een spiegel, dus probeer dat eerst.
Ik heb de ervaring dat Rescue geen donder uitmaakt, en de wijsheid dat ik een spiegel van z'n lang zal z'n leven niet ga proberen...

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:35

Wat bedoel je precies met dingen die allemaal niet vergen?
Je kunt rescue van Bach geven (had ik al gezegd) maar daarmee doe je aan symtoombestrijding. Net als met een spiegel, en pak je niet de oorzaak aan.

Ik zou ook niet aan een spiegel moeten denken. Zelfs niet met betongaas.

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:44

niet werken ....de oorzaak dat ze zo doet is dat ze alleen achter blijft en daar kan ik niks aan doen...Ik ben er dat moment niet bij en je kan niet altijd maar verwachten dat een ander je paard mee neemt of er mee bezig is dus als je nog goeie ideen.... heb ipv bijdehand gedoe reageer dan niet. Het kan me niet schelen of je het zelf wel of niet zou doen .Dus aan alle anderen heb je het zelf al een geprobeerd zo ja hoe ging dat heeft het geholpen dat is wat ik wil weten geld voor een spiegel stressless of rescue remedy

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:06

Gaat lekker..... misschien zit je met jouw houding gewoon op het verkeerde forum? Hier durven mensen best nog wel eens voor een mening te staan en als je maar 2 mogelijke oplossingen wil zien..... waarom dan een topic? Probeer het gewoon uit zou ik zeggen...

En Bach werkte bij ons paard wel heel goed, toen hij jong en groen en opgewonden op wedstrijd was, tip had ik van een hengstenhouder dus dat kan je altijd proberen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:07

Hoe dan ook, een spiegel is een dure optie, want je kunt geen glazen nemen; da's veel te gevaarlijk.
Gezien de grootte van de stal zou ik overwegen om er een shetje bij in te zetten.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 28-08-10 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:07

Is goed, ik reageer niet meer. Ik wil je nog wel zeggen dat je die Bach zelf maar moet proberen. Soms werkt het, maar soms ook niet.
Het ene paard heeft er meer van nodig, dan de andere.

Een spiegel kan heel duur worden als een paard er mee in aanraking komt, het kan een paard kosten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:13

Spiegel werkt niet!!
Als jouw paard bv zijn oren in zijn nek doet, doet het paard in de spiegel het ook en kan voor veel agressie/stress zorgen!!

Normaal reageren paarden op elkaar, maar een spiegel kan nooit de goede response terug geven.

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:15

Tja kuddedieren... Lastig als je zelf maar 2 opties hier 'aanbiedt' en niet open staat voor andere opties. Zoals je paard trainen op alleen kunnen zijn (zoals met honden), is ook al geopperd... Ik denk dat de symptoombestrijding alleen maar geld kost, maar ja als dat is wat je wilt: try it!

Een shetlandpony kan veel helpen, maar ook die kost geld en heeft verzorging nodig...

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:19

Ik heb ook een paardje met een maagzweer (behandeling is ontzettend duur trouwens) dat je voor dat geld met gemak een shetje een hele tijd van kan onderhouden.
Ik neem er volgende maand ook een shetje bij zodat hij niet meer alleen komt te staan als ik met de ander ga rijden.

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:51

Ik heb ervaring met die rescue enz enz enz. Mijn ezel reageert gewoon als hij rustig staat wel, maar als hij dus zo idioot in zijn stalletje doet, werkt het niet. Het duurt zowiezo een week voordat je resultaat ziet. Het werkt of het werkt niet. 6 druppeltjes op een broodje is helemaal goed of je er een liter of 6 druppeltjes op doet heeft de zelfde werking. Je kan het altijd proberen.

psychiater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 19:11

Hoi bedankt voor de serieuse reacties,met mijn houding is niets mis maar soms wordt je echt gek van het beterweterige gedrag van mensen en lezen niet goed voor ze reageren...Ik ga beginnen met rescue ik heb al een shet maar die kan niet bij haar in de stal en om de stal heen is geen optie daar ook andere mensen met hun paarden moeten lopen.Trainen op alleen zijn is ook geen optie ze is 16 jaar en het is al jaren zo (zeker al 13 jaar)dan zou ze toch onderhand moeten weten dat haar maatje terug komt?Ik kom er wel uit verder zo denk ik ik neem even contact op met de veearts en kliniek in utrecht mensen bedankt groeten maggie

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:15

Kan je het paard niet 24/7 op de wei zetten in een groep? Dan heeft hij ook nooit het probleem dat hij alleen staat.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 19:18

Als je dan uiteindelijk toch een spiegel wil proberen, kies dan wel een apart soort spiegel.
Want mocht je paard eens achteruit schoppen, toevallig tegen de spiegel, van ben je nog veeeeeeel verder van huis. ;)