paard doet mond niet open voor bit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte70

paard doet mond niet open voor bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:18

Hallo, ik heb sinds ruim een maand een nieuw paard, heel braaf, alleen wil ze haar mond niet opendoen als ik het hoofdstel aandoe en het bit wil indoen. Ze blijft verder heel braaf stil staan, maar houdt haar mond stijf dicht. Nu duw ik dan haar lip tegen haar tanden aan de zijkant, zodat ze op een gegeven moment wel moet opendoen. Maar omdat ze verder zo lief is doe ik haar liever geen pijn. En ze blijft iedere keer weer haar mond dichthouden, dus het lijkt er niet op dat ze leert dat ze toch zal moeten.
Nu heb ik ook al geprobeerd het bit samen met een paardensnoepje te geven. Dit werkte heel goed, ze deed haar mond open voor het snoepje, en ik kon snel het bit naar binnen doen. Maar de tweede keer had deze slimmerik het door en negeerde ze mijn snoepje helemaal!
Het bit is trouwens een dikke trens, en heb ik van de vorige eigenaar overgenomen.
Weet iemand hier iets op?
Groetjes, Brigitte

ambre

Re: paard doet mond niet open voor bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:19

Bij sommige paarden helpt het om stroop op het bit te smeren.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:20

ja vaak is het moeilijk probeer eens om appelstroop op t bit te smeren dit vinden ze erg lekker.
Maar weet je zeker dat het gebit verder in orde is dat het noet de eerste keer het bit pijn deed.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:20

In ieder geval vanaf nu als ze het bit in doet een snoepje geven als beloning. Niet echt een oplossing voor je probleem maar wel een tip voor erna.

Eekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:21

Vraag eens aan de oude eigenaar of ze het daar ook deed? En de aloude truc van vinger in de mondhoek werkt ook niet?

droppie<3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:24

ik doe bij me paard altijd me vinger aan de zijkant van zijn mond niet trekken of dergelijke maar zachtjes op haar tong duwen dat werkt bij mij altijd en je doet haar zeker geen pijn :)
ze doet he nu al zelf open als ik het bit nar haar mond breng
het kan natuurlijk ook zijn dat ze last van haar mond heb het zal zeker niet voor niks zijn mis vind ze het bit wel niet fijn
mij paard had een ook ik heb nu een argitan koper dubbel gebroken en dit is een heel fijn bit en ook heel erg zacht ;)

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:32

als je zeker weet dat t bit goed zit en dat ze geen last heeft van dr gebit,
zou ik ipv snoepje geven en dan bit in doen nu eerst bit in doen (zo als je t tot nu toe doet aan de zijkant drukken) en als ie in zit gelijk wat geven snoepje of pepermuntje als ze dat erg lekker vinden.

dan geef je iets lekkers NA dat ze iets heeft gedaan wat ze niet fijn vind. ipv voor ze iets moet gaan doen.

succes

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:34

Ik doe ook altijd mijn duim aan de zijkant in de mond en dan gaat het goed. Als het echt niet wil ( zoals bij jonge pony's soms ) dan maak ik het bit aan 1kant los van het bakstuk en wil het vaak beter.

Brigitte70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:44

Bedankt voor de tips! Ik ga het proberen.
groetjes, Brigitte

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:46

Toen ik mijn paardje hoofdstel aandoen leerde, heb ik net zo lang gewacht tot ze zelf haar mond opendeed. Ik heb er een commando bij gemaakt: als ik 'hap' zeg, doet ze meestal haar mond wel open :D

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:47

Appelstroop werkt erg goed!

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:50

antje_vip schreef:
Toen ik mijn paardje hoofdstel aandoen leerde, heb ik net zo lang gewacht tot ze zelf haar mond opendeed. Ik heb er een commando bij gemaakt: als ik 'hap' zeg, doet ze meestal haar mond wel open :D

jaaaa idd dat deed ik bij een manege fjord die ook lastig deed bij t bit in doen alleen had ik t woord aaaaaaaaaaaaaaaaaaaardbei en dan deed ie t.

moest je die kindjes zien met groote ogen mevrouw wat zegt u nou aaaardbei en dan doet ie t???
:D

Misty_MMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:54

Snoepje in je hand, bit op je hand en hap... bitje in mond.
Ik heb het een tijdje volgehouden en pony doet nu automatisch haar mond open. Daarna krijgt ze nu wat lekkers in plaats van op m'n hand.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:55

Mijn mijn paard doe ik altijd een vinger in de mondhoek, dat werkt meestal erg goed. ;)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:11

misschien heeft ze het wel niet zo op het bit en kun je bitloos eens proberen? sommige paarden werken daar beter mee.
je kunt eerst gewoon met halster proberen, dus je hoeft geen duur bitloos hoofdstel te kopen.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:03

Misschien is ze een beetje bang voor het bit geworden omdat je (onbewust) het tegen de tanden gestoten hebt.
Mijn pony was ook erg moeilijk met het bit, indoen was echt een ramp. Als hij er eenmaal inzat was er geen probleem meer. Bij mij hielp een zeempje om het bit, en elke keer een snoepje/bixje geven na het indoen.

Dier hapt hem nu gewoon zelf in :)

kyaraxciara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:35

ik zal eens bitloos proberen [halster&2halstertouwen] en anders zou ik naar de vorige eigenaar gaan en vragen of ze het bit ook niet in wou doen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:36

kyaraxciara schreef:
ik zal eens bitloos proberen [halster&2halstertouwen] en anders zou ik naar de vorige eigenaar gaan en vragen of ze het bit ook niet in wou doen.

Lekker veilig op die manier.
Dan kan je beter een halstertouw met leadrope of een bitlooshoofdstel doen ..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:39

Altobelli schreef:
misschien heeft ze het wel niet zo op het bit en kun je bitloos eens proberen? sommige paarden werken daar beter mee.
je kunt eerst gewoon met halster proberen, dus je hoeft geen duur bitloos hoofdstel te kopen.

lekker veilig en bovendien geen oplossing, da's het probleem uit de weg gaan :+

Als ze de mond niet open willen doen: ze hebben achter hun kiezen een "opening" tussen de tanden, daar je vinger leggen en vaak doen ze hun mond dan wel open. Zo gauw ze het bit aangepakt hebben: snoepje! :)
Merk bij andere paarden dat dat helpt. Het kan zijn dat de vorige eigenaar hem pijn gedaan heeft door het bit tegen de tanden te laten stoten oid en dat ie daarom niet wil, dus voorzichtig zijn en zorgen dat het bit niet tegen de tanden klapt bij het in doen en veel belonen! :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 15:45

Ten eerste ben ik geen fan van een dikke trens...
Is uiteraard afhankelijk van de mond van het paard, maar over het algemeen is een dikke trens te dik voor een paardenmond (voelt als te kleine schoenen).
Wellicht doet je paard vaak haar mond open tijdens het rijden?

Vinger in de mondhoek werkt goed!
Maar doe dit met beleid...
Wanneer jij als een kenau hoppa je vinger erin propt helpt het mischien de eerste paar keer, maar in het vervolg gooit je paard het hoofd in de lucht en heb je nog een probleem erbij. Doe het rustig en kriebel via de mondhoek wat op de tong, dan gaat het mondje zo open ;)

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 12:02

Vraag de eigenaar eens hoe zij/hij het deed, Succes :)

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:08

Ayasha schreef:
lekker veilig en bovendien geen oplossing

het is best veilig, als je er goed mee kan rijden en het paard goed reageert, maar een oplossing voor het omd opendoen is het niet nee.
alleen tijdelijk. als je aan het oefenen of zo.

en gaat het trouwens wel goed bij de tandarts, of weet je dat niet?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 13:10

Ik heb hetzelfde hier met een manege paard waar ik vast op rijd.
Hij is redelijk groot, en gaat ook met zijn hoofd lopen gooien en doen.
Uiteindelijk lukt het wel naar 15/20 minuten.
Maar leuk is anders :+
En omdat het een manege paard is, kan ik er ook niet echt iets aan veranderen.
Maargoed mischien lees ik hier wat tips.

Vinger in mondhoek, allemaal geprobeerd, reageert hij niet op.

oddyssey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 17:31

misschien heeft iemand vroeger een erg scherp bit gebruikt of heel hard in de mond gescheurd, of misschien het het paard haken op de kiezen

Brigitte70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 20:05

Vandaag ging het heel goed met het bit indoen, ik deed een vinger in haar mondhoek en tikte zachtjes op haar tong en hup: mond open! Hopelijk blijft het zo goed gaan! Superbedankt voor die tip.