overeenkomst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

naomi_s

overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 21:26

wie weet of ik hier werk van kan maken?

in februari heb ik een pony verkocht met de voorwaarde dat wanneer deze ooit weer verkocht zou worden ik de eerste koop zou hebben.
we hebben dit ter plekke op papier gezet en er is door de koper getekend. mét getuigen er omheen.
nu heeft hij het dier dus verkocht en is de pony spoorloos...
ik wil de man natuurlijk het liefst aan de hoogste boom opknopen, maar veel liever er werk van maken.

zelfs een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig, zal dit dan ook zo zijn?

help!

Magnummm

Re: overeenkomst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:09

Hoort dit niet bij Transport en Afspraken ofzo? Denk dat het niet hier op LZP thuishoort?!

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:14

denk het wel, je hebt het zelfs op papier staan met handtekeningen er onder. ken je iemand die beetje in de advocatuur of wetten zit?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:25

Ik zou even een juridisch loket bellen om het na te vragen.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 22:43

ja die is helaas pas maandag open, hoop dat er bokkers zijn met deze jurisische kennis...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:55

Ja das waar...

Die zijn er vast wel.

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:17

naomi_s schreef:
ja die is helaas pas maandag open, hoop dat er bokkers zijn met deze jurisische kennis...

ik wil wel even voor je kijken of ik het in mn boeken kan vinden?
begin nl. dit jaar met de opleiding Juridisch, en heb mn boeken al binnen ;)

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:24

Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 27-08-10 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:26

graag!

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:29

sorry ik kan het zo 1,2,3 niet vinden. Kon zo snel alleen iets vinden over het verwilderen van dieren.. Maar dat is dit natuurlijk niet. Kan het evt ook aan mn vader vragen, die weet dit soort dingen ook allemaal.

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:30

Een mondelinge overeenkomst is inderdaad rechtsgeldig maar dit is heel moeilijk om te bewijzen. Je hebt bij de verkoop er slim aan gedaan om een 'overeenkomst' te sluiten en daarbij de handtekening laten zetten. Daarmee zijn jullie beide verplicht om je aan de overeenkomst te houden! De verkoper verzuimt zijn plicht na te komen door de pony te verkopen zonder jou daarvan op de hoogte te brengen, dit wordt nalatigheid genoemd. Jij kunt als 'partij' nakoming van de overeenkomst vorderen aan de verkoper! Het wordt alleen wel lastig omdat de pony inmiddels als is doorverkocht... misschien is de verkoper de overeenkomst vergeten? Heb je hem al opgebeld en verteld dat jullie een overeenkomst hebben gesloten en dat hij zich daar nu niet aan houdt? Dat hij wettelijk gezien verplicht is om zijn overeenkomst te voldoen en dus moet nakomen! en hoe hij dit denkt te gaan oplossen? Zou er zeker een telefoontje aan wagen! Succes
Laatst bijgewerkt door lovelietje op 27-08-10 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:31

lovelietje schreef:
Een mondelinge overeenkomst is inderdaad rechtsgeldig maar dit is heel moeilijk om te bewijzen. Je hebt bij de verkoop er slim aan gedaan om een 'overeenkomst' te sluiten en daarbij de handtekening laten zetten. Daarmee zijn jullie beide verplicht om je aan de overeenkomst te houden! De verkoper heeft zijn plich nagelaten door de pony door te verkopen zonder jou daarvan op de hoogte te brengen, dit wordt nalatigheid genoemd. Jij kunt als 'partij' nakoming van de overeenkomst vorderen aan de verkoper! Het wordt alleen wel lastig omdat de pony inmiddels als is doorverkocht... misschien is de verkoper de overeenkomst vergeten? Heb je hem al opgebeld en verteld dat jullie een overeenkomst hebben gesloten en dat hij zich daar nu niet aan houdt? Dat hij wettelijk gezien verplicht is om zijn overeenkomst te voldoen en dus moet nakomen! en hoe hij dit denkt te gaan oplossen? Zou er zeker een telefoontje aan wagen! Succes

mijn vader zei hetzelfde! :j
had het al gevraagd net haha tijdens mn vorige post :7

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:33

Ohw oke! haha. Wat ga je nu doen dan?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:35

en de verkoper verteld dat hij je gesproken heeft en dat je af zag van de koop omdat de vraagprijs te hoog was.... Of dat hij je niet kon bereiken...
of dat hij verkocht heeft voor de hoofdprijs.. en er niet van uitging dat je dat bedrag voor het paard zou betalen om het terug te kopen...

Als je controle wilt houden dan moet je niet verkopen....

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:36

LZP -> TAO

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:43

Dat zijn inderdaad dingen die de verkoper kan zeggen. Hebben jullie over zulke zaken regels opgenomen in jullie overeenkomst? Dit is altijd slim om te doen: bv. Wanneer het paard (+ naam paard, evt. kopie papieren toevoegen als bijlage) te koop wordt aangeboden door eigenaar (naam etc noemen in OVK) dient contact te worden opgenomen met naam van wederpartij (+ evt. adresgegevens/tel. etc) en wordt schriftelijk vastgelegd wat de beslissing van naam TS op de verkoop is.

maar denk niet dat dit is gebeurd???? Altijd zoveel mogelijk op papier zetten, wat nu kun je fluiten naar het paardje denk ik.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 23:47

De man heeft ons tot gister verteld dat hij de pony nog had. Ik kan zeker wat met jullie informatie!

Ik heb wel degelijk die dingen beschreven. Hij heeft zelf getekend en zijn naam en adres erbij gezet.

lovelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:01

Nou dan zou ik een afspraak met die man maken en de zaak es even goed bespreken. Mogelijk komen jullie dan tot een goede oplossing! Slim dat je alles op papier hebt gezet:) gaat namelijk vaak fout!!! Succes iig en horen het nog wel zeker?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:10

Mischien had hij de pony gisteren, oftewel was de pony mischie op proef, moest nog gekeurd worden voor de koop definitief was..
En als ik een pony/paard koop dan bepaal ik of ik contact wil met een eerdere eigenaar en niet een eerdere eigenaar (slechte ervaring mee :) )

als je verdere stappen onderneemd moet je je afvragen wat je er mee 'wint' bedenk dat een huidige eigenaar mischien helemaal geen behoefte heeft aan contact...
Of dat die er een slaatje uit wil slaan en je voor veel geld onder druk gaat zetten...
Jou koper kan je de pony niet meer aanbieden.... en dan? wat wil je dan afdwingen?

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:07

Wat ik me afvraag...
Wat wilde je met deze overeenkomst?
Wil je de pony terug kopen? Of wil je gewoon weten waar hij/zij is?
Wil je controle/contact houden?
Als je de pony terug had willen kopen, vraag ik me af waarom? Ik bedoel als je de pony wilt hebben verkoop je hem niet toch? Of wil je hem terug kopen om daarna zelf door te verkopen zodat jij bepaald waar de pony terecht komt?
Kortom wat is je motivatie?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:51

Hoewel het contract rechtsgeldig is, moet je, je afvragen wat je wilt als je nakoming gaat eisen. Als de pony daadwerkelijk is verkocht kan je daar namelijk niets meer aan doen. De nieuwe eigenaar heeft immers niet te maken met jullie contract.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:41

mijn motivatie was om de mogelijkheid te hebben om hem terug te kopen. ik verkeerde destijds met zware lichamelijke en psychische klachten. ik kón hem niet aanhouden, hoe graag ik het ook wilde.

naomi_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 12:41

ik wil kunnen aantonen dat hij de pony onrechtmatig verkocht heeft..

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:18

En wat wil je er dan precies mee? De nieuwe eigenaar heeft hem rechtmatig gekocht, je kan die koop niet ongedaan krijgen. Ook al zou de verkoop rechtmatig zijn, dan nog is de nieuwe eigenaar ter goeder trouw.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 16:23

naomi_s schreef:
ik wil kunnen aantonen dat hij de pony onrechtmatig verkocht heeft..

Ja, en dan? Dan krijg jij gelijk, maar je hebt geen strafclausule opgenomen in je contract (bij nalatigheid moet de man je XXX betalen, bv), dus je schiet er niets mee op.

Oud spreekwoord: "wie pleit om een koe, geeft er een koe op toe." Anders gezegd: dit gaat je geld kosten, en het levert je niks op. oliebol happens, als je dat niet wilt moet je geen paard verkopen. Hooguit kun je aan de verkoper vragen waar de pony heen is, zodat je zelf kunt kijken of-ie goed terecht is gekomen.