Bodemvernieuwen tweepaardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NanKooy

Bodemvernieuwen tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 16:10

Hoe dik moet een bodem wezen van een twee paards trailer.
Ik wil deze maken van waterdichte multiplex
Wie kan mij een antwoord geven

ElCid

Re: Bodemvernieuwen tweepaardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:19

Klein advies; doe er een aluminium bodem in o.a. verkrijgbaar bij de Witte Smid. Is wel duurder maar dan ben je ook voor de komende tientallen jaren klaar.
Ook watervast mulitplex gaat uiteindelijk rotten, wij hebben dat net uit onze trailer gesloopt, lag nog op een houten bodem en dat was dus echt met de hand te breken.
Daarbij komt dat aluminium veel minder weegt dan multiplex.

Het multiplex wat in onze trailer lag was 2 cm dik en lag dus nog op houten planken van ca. 2,5 cm dik.
Nu ligt er dus alleen aluminium in van ca. 3 cm dik; ijzersterk!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:23

multiplex zou idd mijn keuze ook niet zijn...

Daarnaast tem ik even, dit topic hoort hier niet, hier zal je ook minder reacties krijgen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 19:56

WZ > TAO

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 22:45

NanKooy schreef:
Hoe dik moet een bodem wezen van een twee paards trailer.
Ik wil deze maken van waterdichte multiplex
Wie kan mij een antwoord geven

Officieel (EG 1/2005) moet de bodem sterk genoeg zijn; oftewel, zoek het lekker zelf uit. Fijn hoor, die Europese wetgeving, daar heb je wat aan......not.

De oude regelgeving (van de RVV, van voor 2005) schreef 24mm multiplex voor. Dat betekende in de praktijk een plaat van 25mm, watervast verlijmd. Beetje afhankelijk van de wijze waarop de constructie van de trailer de bodem ondersteunt, zou ik kiezen voor iets tussen 20 en 25mm, dat ligt standaard ook in de wat oudere trailers.

multiplex is een uitstekende trailerbodem, mits je die plaat zeer degelijk in de (hufterproof) lak zet, bijvoorbeeld uit de boot- of autoindustrie. Maak eerst de bodem op maat, boor vervolgens alle benodigde gaten en zet daarna de plaat volledig in de lak (inkl gaten), liefst 3 - 5 lagen, welke je tussendoor goed laat drogen.
Mijn bodem is ondertussen 8 jaar oud en nog in uitstekende staat.

Andy6011

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:16

Goed te weten dat hier veel klussers elkaar van advies voorzien.
Ik heb een Westfalia van '89 uit elkaar gehaald, draagarmen gelast, remschoenen, ankerplaten en kabels vervangen. Ik ben nu toe aan een nieuwe vloer. de keuze is : hout, alu of kunststof. Over hout en alu heb ik al de veel voor- en nadelen gelezen. Maar...heeft iemand ook ervaring met kunststofvloerplaten ( Wolvega panelen die ook platen leveren voor Altec-trailers) voor een Westfalia van '89? Voordeel van kunststof is dat het maar 6 kg per m2 weegt ( dus handelbaar bij zagen, boren en passen)en het rot niet. en niet geheel onbelangrijk bij het huidige weer, ik kan lekker doorklussen zodat we geen trailer meer hoeven te regelen. please advice

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 00:24

Bedoel je de Multipan 30mm platen? Zo op het eerste gezicht in de productinformatie mooi spul, maar lijkt mij niet geschikt als bodem in een trailer. Sterkte is 2,5N/mm2. Terwijl een multiplex (berken) vloer van 21 mm dik een sterkte heeft van 25N/mm2. Ik denk niet dat je dit product zo 1 op 1 als vervanging voor de vloer kan gebruiken. Verder erg vage specificaties oa. "The given values are calculated values and not experimental data. The data has been created with great care. However, they can only be used as an indication." Verder ontbreken er ook diverse sterktegegevens die je wel mag verwachten in een technische productfolder.

Trouwens, er zijn nog meer kunststof-vloer-opties mogelijk. Zo kun je bij Henra trailers een combi vloer krijgen gemaakt van 2 (dunne) platen aluminium met daartussen ca. 22mm. zwart kunststof. Aangezien je de vloer er zelf in kunt leggen (en dus contactcorrosie kan voorkomen) zou je ook kunnen kiezen voor zo'n optie en contact met hen opnemen wie de leverancier is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:14

Andy6011 schreef:
Goed te weten dat hier veel klussers elkaar van advies voorzien.
Ik heb een Westfalia van '89 uit elkaar gehaald, draagarmen gelast, remschoenen, ankerplaten en kabels vervangen. Ik ben nu toe aan een nieuwe vloer. de keuze is : hout, alu of kunststof. Over hout en alu heb ik al de veel voor- en nadelen gelezen. Maar...heeft iemand ook ervaring met kunststofvloerplaten ( Wolvega panelen die ook platen leveren voor Altec-trailers) voor een Westfalia van '89? Voordeel van kunststof is dat het maar 6 kg per m2 weegt ( dus handelbaar bij zagen, boren en passen)en het rot niet. en niet geheel onbelangrijk bij het huidige weer, ik kan lekker doorklussen zodat we geen trailer meer hoeven te regelen. please advice

Lassen aan de draagarmen? Je bedoelt de triangels waar de wielen aan vast zitten? Voor 400euro per stuk heb je splinternieuwe, als je het handig doet voor minder, namelijk een wrak opkopen waar goede triangels onder liggen. Ik heb er vier in reserve voor 175 euri's (plus de rest van de trailer).

denk je er ook even aan om de zware stalen delen opnieuw te laten verzinken? Kost een paar centen, maar dan heb je ook ECHT iets goeds.

Andy6011

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:51

Royallady,

bedankt voor de tips t.a.v.de bodem.
Ik ga bij Henra verder informeren.
Weet je toevallig ook of de bodem tussen de schotten moet of er onder.
Thanx

Ikke,
t.a.v. de anticorrosie behandeling heb ik via een oldtimer/constructie bedrijf de tip gekregen om stalen draagbalken en triangels 3 x in te smeren met Koopmans anti roestfixeer. Dit wordt veel op constructies en in de bootwereld gerbuikt.
bedankt voor je adviezen.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 18:25

Bij de trailers die ik gezien heb staan de zijpanelen bovenop de vloer, zo fabriceert oa. Böckmann. Het hangt er ook vanaf hoe breed het stalen profiel is waar de vloer op komt te liggen of je hem tussen de wanden kunt leggen of dat je de vloer zegmaar onder de wanden moet schuiven (tenminste.. als dat wil). Zelf zou ik het liefst rondom een brede kier willen hebben en hem niet strak tussen de stalen profielen leggen. Als je dan een soort dun oplegmateriaal gebruikt op de stalen profielen waar je de combi-alu-vloer op legt en er dan voor zorgt dat je af en toe een tussenruimte overlaat, kan het daar mooi doortochten.

Zijn je wanden trouwens volledig van polyester? Of zit er een houtlaag tussen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 20:12

'89-er. Ik schat dat het een late Saturnus is en dan ligt de vloer tussen de wanden, is het hoekprofiel ruim breed genoeg en heb je alle ruimte om de plaat in het profiel te leggen zonder dat de boel klemvast ligt.
Andy6011 schreef:
Ikke,
t.a.v. de anticorrosie behandeling heb ik via een oldtimer/constructie bedrijf de tip gekregen om stalen draagbalken en triangels 3 x in te smeren met Koopmans anti roestfixeer. Dit wordt veel op constructies en in de bootwereld gerbuikt.
bedankt voor je adviezen.

Er gaat niets boven verzinken, waarom anders denk je dat die, relatief dure, behandeling voor alle paardentrailers wordt gebruikt?

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:11

De draagarmen van Westfalia zijn hol van binnen en daar zit ook het zwakke punt. Als een schroef(spiraal)veer kapot gaat net boven de draagarm slijt er op den duur een gaatje in waardoor water in de holle ruimte komt waar ie dan van binnenuit gaat roesten. Deze draagarmen zijn om wat voor reden dan ook vanaf fabriek ook niet verzinkt. Weet niet hoe ze dat met de nieuwste series doen. Gebruikte draagarmen verzinken is m.i geen goed idee omdat je die holle ruimtes nooit goed schoon en (vlieg)roest vrij krijgt waardoor het verzinken zijn nut verliest.Ook zijn er verschillende type's draagarmen gebruikt. 2 tons uitvoeringen( de grote) en de kleinere voor 1600 kg trailers. Oudere types hebben de scharnierpunten van alle 4 de draag armen vooraan zitten terwijl bij de nieuwere types de 2 voorste scharnierpunten vanuit de rijrichting gezien achter de armen zitten en je kunt een linker en een rechter arm ook niet zomaar even omwisselen

Andy6011

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:25

De grote traingels van mijn trailer hebben een een drain gat ter hooge van de spiraal veer. Echter wanneer je de ophanging bekijkt is dit niet het laagste punt. Op ca 2/3 zit nog een uitstulping waar het water in blijft staan. Dit is dan ook de plek waar het van binnen uit doorroest en gaat scheuren. Bij 2 triangels was ik er op tijd bij, ik het ze laten lassen en op de uitstulping en draingat laten in boren. Daarna heb ik 1/4 liter roestfixeer van Koopmans er ingegoten en de gaten gedicht met een kurk, daarna 3 dagen rond laten slingeren aan een stuk elastiek. en dat 3 keer herhaald.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 10:52

Ook wij zijn nu bezig met onze trailer op te knappen en wij doen er een aluminium bodem in van 5 mm dik.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:52

L_Rivaldo schreef:
Ook wij zijn nu bezig met onze trailer op te knappen en wij doen er een aluminium bodem in van 5 mm dik.

Nu wil ik je niet bang maken, maar ik hoop dat je hier naar gerekend hebt (of heb laten rekenen door een constructiebedrijf). Want ik denk dat zo'n vloer qua sterkte niet gaat voldoen. Het is niet voor niks dat de meeste (gerenomeerde) trailerfabrikanten werken met speciale vloerprofielen om zo op een efficiente manier zegmaar een sterkere plaat te creëren.

Nog even een tip: zorg dat je vloer niet in aanraking komt met gewoon staal en RVS want dan gaat je bodem snel corroderen (rotten). (Contact met verzinkt staal is overigens geen probleem volgens diverse publicaties.) Ook kunnen de meeste aluminium legeringen absoluut niet tegen amoniak (uit paardenmest en urine).