bang van koeien iemand ervaring met schriktraining

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

bang van koeien iemand ervaring met schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 14:57

wij hebben een hele lieve kwpn merrie waar je alles mee kunt,alleen is er een probleem als je gaat buiten rijden en je komt koeien tegen gaat ze door het lint van angst en gaat dan met je door de draad als dit zou moeten om weg te komen.heeft er iemand ervaring met schriktraining en dan toevallig in de buurt van zuid limburg of limburgs belgie.of misschien is er iemand hier met koeien waar wij ons paard eventueel tegen betaling een tijd bij mogen zetten.ik ben benieuwd of er adressen hier in de buurt zijn oor zo'n probleem gevallen.

marijkedam

Re: bang van koeien iemand ervaring met schriktraining

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 14:59

Ik heb pas een topic geopend met eenzelfde soort vraag.
Misschien staan er voor jou ook nuttige tips in:
[EA-GZ] Koe knuffelen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:51

Dit is een deel desensybiliseren, een deel grondwerk, een deel leiding en vertrouwen, en bovenal rust brengen en zeker en vastberaden zijn en blijven.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 23:56

oftwel gewoon in een weide zetten naast koeien....

spatie toevoegen

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 05:28

nou dat werk niet want dat staat ze al,dus niet zeggen dit moet je gewoon doen en dat helpt,want dat is niet zo
Alane schreef:

spatie toevoegen

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:13

Als ik het goed begrijp staat jouw paard in een weiland naast de koeien.
Dan is ze dat wel gewend en heeft ze daar geen problemen mee, dat scheelt.

Mijn Fries heeft hetzelfde probleem. Bij de vorige eigenaar heeft ze 9 jaar lang zomers naast koeien gelopen.
Ze heeft er geen moment naar omgekeken volgens die man.
Sinds ik haar heb(2,5 jr) loopt ze tijdens een buitenrit met een giga nek al blazend langs die koeien.
En als ze dan ook nog gezellig ;) met ons meehuppelen, is helemaal het hek van de dam :D

Ik trek me er gewoon geen bal van aan als ze zich zo aanstelt, zeg niks tegen haar, al blaast ze zich
op tot formaat luchtballon en ga gewoon door met erlangs stappen. :P
Elk voorjaar als ik weer opnieuw langs de weg ga rijden is alles weer even eng, maar die KOEIEN blijven voor
haar rare gedrochten :D

Wat ik je als tip zou kunnen geven is, ga zoveel en zo vaak als het kan rijden/ wandelen langs die koeien,
op en neer/ heen en weer totdat ze er 'rustig' langs kan lopen,
net zolang tot dat ze ziet dat het niks bijzonders is. Ik denk dat dat de enige manier is om die angst voor
koeien weg te nemen.
Desnoods ga je samen rijden met een ander paard/ruiter die er helemaal geen problemen mee heeft.

Veel succes.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:17

Ik weet niet waar je woont maar op de AOK ranch in Makkinga (Frl.) geven ze Koeien Aai dagen. Erg leerzaam voor jou en je paard.
Hieronder de link naar de site, ze zit zelf op bokt onder de naam Piggeljay.

http://www.aok-ranch.nl/

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 11:41

keona schreef:
nou dat werk niet want dat staat ze al,dus niet zeggen dit moet je gewoon doen en dat helpt,want dat is niet zo
Alane schreef:

spatie toevoegen

Jawel hoor :j

Het is niet je paard dat bang is voor de koeien maar jij bent bang en dat is een wezenlijk verschil...
Vermoed zo dat je paard een keer geschrokken is van het een of ander, en dat jij dat in verband brengt met angst voor koeien...

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 12:00

Ja ik ken hetzelfde probleem, echt een drama.

Ik loop er vaak langsheen met haar, laat haar kijken, snuiven enz, ze is nu gewend aan de koeien tegenover, maar andere koeien zijn echt doodeng.
Heb al meerdere keren echt gevaarlijke ongelukken daarmee gehad, maar ik blijf trainen met haar,
en langzamerhand gaat het wel beter.. Ik blijf er gewoon langsheen gaan, van een afstandje, dan wat dichterbij, veel wandelen etc
En dat na 4 jaar...

Veel geluk en succes,

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 15:17

mijn onverstoorbare knollie van 1.80cm is ook nog steeds bang van koeien. Ze loopt gewoon op landende luchtballonnen af (sterker nog; vind het interessant) vrachtwagens, vuur, vuurwerk allemaal prachtig....maar die vleesetende koeien _O- dat heb ik er in die 23 jaar nog niet uit kunnen krijgen :') (net als hoofddoekjes en boerka's, dan breekt de hel los)

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:22

Wij hadden ook zo'n merrie, maar dat hebben we opgelost door uiteindelijk in een open box naast haar, waar ze met haar hoofd over de wand heen kon, een koe te plaatsen die die nacht moest kalven. Sindsdien heeft ze ineens een heel andere kijk op koeien ;) We hebben nu regelmatig "afdankertjes" (zieke of zwakke stierkalfjes die niets opleveren die we gratis of heel goedkoop krijgen, die hier dan opknappen en groot mogen worden tot ze op de bbq kunnen of verkocht worden aan een handelaar of mestbedrijf die bereid is wat meer er voor neer te leggen; ofwel als het wellicht interessant dekmateriaal is en voor een leuk prijsje als dekstier weg kan naar een klant). Onze afdankertjes leren hier braaf stil staan tijdens het bekappen, meelopen aan het halster enz, dus erg leuk om mee bezig te zijn en voor melkveebedrijven die af en toe een stier willen kopen ook fijn als het brave en goed opgevoede stieren zijn.

Opgroeiende kalfjes zijn overigens in de regel ook minder eng dan volwassen exemplaren.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 19:29

Gewoon met koeien op de wei gooien en het liefst in de box ernaast een koe zetten. (helaas in zeer weinig gevallen mogelijk kan ik me voorstellen overigens) Helpt zeer goed. Toen ik hierheen verhuist ben heb ik vaak kunnen lachen, want daar ga je met je pony die doodsbang is voor koeien; buitenrijden waar de koeien in grote weides vrij over de weg lopen. :7

Hij staat op een boerderij en was het zo dat één van de koeien moeite had met kalveren en dus naar binnen werd gehaald. Zij kwam naast mijn pony te staan, ongeveer een week lang. De angst was toen al bijna weg. Nu is hij helemaal weg, hij staat met koeien op de wei en staat regelmatig kop aan staart met de stier van 1200 kg. :)

Dit gaat zeker gewoon helpen hoor. En idd ik ga mee in de denkwijze van Alane. Misschien is ze eens buiten geschrokken, en jij dacht dat ze schrok van de koeien. Waardoor iedere keer als jullie nu koeien tegenkomen jij onbewust verkrampt en je paard onnodig bang maakt. Is ook stof om over na te denken. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:57

nee dat is het absoluut niet hoor ik verkramp niet heb nog meer paarden en die hebben geen problemen dit paard heb ik gekocht met 5jr misschien dat daar ooit iets gebeurt is,want als ze koeien zag van ver dan liep ze niet meer nu doet ze dat wel en gaat er dan ook wel langs ,maar wel op een gevaarlijke manier waardoor al 2 x een ongluk is gebeurt 1 keer in de greppel en een keer bijna door de prikkedraad.ga haar denk ik naar een western stal brengen en als dit niet werkt,had zich ook iemand op het forum aangeboden voor te trainen
Lara_Silver schreef:
Gewoon met koeien op de wei gooien en het liefst in de box ernaast een koe zetten. (helaas in zeer weinig gevallen mogelijk kan ik me voorstellen overigens) Helpt zeer goed. Toen ik hierheen verhuist ben heb ik vaak kunnen lachen, want daar ga je met je pony die doodsbang is voor koeien; buitenrijden waar de koeien in grote weides vrij over de weg lopen. :7

Hij staat op een boerderij en was het zo dat één van de koeien moeite had met kalveren en dus naar binnen werd gehaald. Zij kwam naast mijn pony te staan, ongeveer een week lang. De angst was toen al bijna weg. Nu is hij helemaal weg, hij staat met koeien op de wei en staat regelmatig kop aan staart met de stier van 1200 kg. :)

Dit gaat zeker gewoon helpen hoor. En idd ik ga mee in de denkwijze van Alane. Misschien is ze eens buiten geschrokken, en jij dacht dat ze schrok van de koeien. Waardoor iedere keer als jullie nu koeien tegenkomen jij onbewust verkrampt en je paard onnodig bang maakt. Is ook stof om over na te denken. ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 20:05

Verkrampen hoef je absoluut niet zelf te merken, onbewust gebeurd het ook en is voor je paard even goed voelbaar. En als er al twee keer een ongeluk is gebeurd.. Waarom stap je dan niet even af als ik vragen mag? Of heeft je paard aan de hand juist minder vertrouwen?