Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marit schreef:Er is een manegepaard waar ik dit vandaag nog mee had. Het slimste is om hem als je wilt poetsen dan uit de stal te halen. Dit doe je door te zorgen dat je altijd bij zijn hoofd staat. Grote kans dat hij dan gaat omdraaien, dan draai jij gewoon mee. Je blijft gewoon naast zijn hoofd lopen. Even duwen natuurlijk in een stal, maar het is prima te doen.
Na een tijdje gaat dit achterna lopen wel vervelen want er gebeurd toch niks. Als hij stilstaat doe je hem rustig het halster om en leid je hem naar buiten.
Citaat:Ik zou hem dan toch, als ie zou omdraaien, waarschuwende tik tegen zijn kont geven, want onder geen beding mag een paard zich omdraaien en daarmee jou als het ware wegduwen!
Naomi_unique schreef:Marit schreef:Er is een manegepaard waar ik dit vandaag nog mee had. Het slimste is om hem als je wilt poetsen dan uit de stal te halen. Dit doe je door te zorgen dat je altijd bij zijn hoofd staat. Grote kans dat hij dan gaat omdraaien, dan draai jij gewoon mee. Je blijft gewoon naast zijn hoofd lopen. Even duwen natuurlijk in een stal, maar het is prima te doen.
Na een tijdje gaat dit achterna lopen wel vervelen want er gebeurd toch niks. Als hij stilstaat doe je hem rustig het halster om en leid je hem naar buiten.
Ik zou hem dan toch, als ie zou omdraaien, waarschuwende tik tegen zijn kont geven, want onder geen beding mag een paard zich omdraaien en daarmee jou als het ware wegduwen!
randie schreef:Citaat:Ik zou hem dan toch, als ie zou omdraaien, waarschuwende tik tegen zijn kont geven, want onder geen beding mag een paard zich omdraaien en daarmee jou als het ware wegduwen!
Ja dat is een slimme actie..! Not, ze heeft het paard net, dus ze kent het dier niet goed. Misschien blijft het na
die tik niet meer bij dreigen maar slaat hij haar de stal uit..
succes Failleke schreef:Of hij nou loopt te bluffen of je echt niet in de stal wil hebben: loop met zelfvertrouwen die stal in! Maak gezellig een praatje, en dan niet "..Eh... h-hallo Pietje.. kom je alsjeblieft?" maar gewoon "Heeeuuhjj Piet alles goed, nou je hebt een vreselijk lekkere kont maar het halster past daar echt niet omheen, draai je eens eventjes lekker om." Haal iemand erbij als je je daardoor veiliger voelt.
Ga niet lokken met voer of snoep.. paard zal daar misschien misbruik van gaan maken.
door een gewoon relaxt gesprekje met je paard word je zelf ook wat rustiger en straal je misschien wat minder die angst uit. Failleke schreef:Of hij nou loopt te bluffen of je echt niet in de stal wil hebben: loop met zelfvertrouwen die stal in! Maak gezellig een praatje, en dan niet "..Eh... h-hallo Pietje.. kom je alsjeblieft?" maar gewoon "Heeeuuhjj Piet alles goed, nou je hebt een vreselijk lekkere kont maar het halster past daar echt niet omheen, draai je eens eventjes lekker om." Haal iemand erbij als je je daardoor veiliger voelt.
Ga niet lokken met voer of snoep.. paard zal daar misschien misbruik van gaan maken.
Dat doe ik ook altijd, maar bij mij werkt het beter om niet te praten op de een of andere manier.