Hoefrasp verzorgen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zidore

Hoefrasp verzorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 10:53

N.a.v. dit topic [TAO] Hoefrasp/vijl hoe weer scherp te krijgen?

moet ik constateren dat mijn rasp nu al begint te roesten. Doe ik iets verkeerd? Hoe bewaren jullie je rasp? En hoe verzorgen jullie hem? Ik heb er geen zin in om de paar weken een nieuwe rasp te gaan kopen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 18:31

Zidore schreef:
N.a.v. dit topic [TAO] Hoefrasp/vijl hoe weer scherp te krijgen?

moet ik constateren dat mijn rasp nu al begint te roesten. Doe ik iets verkeerd? Hoe bewaren jullie je rasp? En hoe verzorgen jullie hem? Ik heb er geen zin in om de paar weken een nieuwe rasp te gaan kopen!

Vijlen en stalklimaten zijn niet bepaald elkaars vrienden.
Ik bewaar mijn vijl gewoon op stal, gewikkeld in een stuk golfkarton (van een beschuitverpakking). Hij roest inderdaad, maar doet het nog prima.

Divine

Re: Hoefrasp verzorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 21:38

Inderdaad, stalklimaat (ammoniak) en metaal gaan niet goed samen. Dat roesten is niet erg, dat krijg je onherroepelijk als je een rasp gaat gebruiken.
Erg is het ook niet, zolang ie bruikbaar is (scherp) heeft je paard geen last van de roest. Een hoefsmid gebruikt zijn rasp zo vaak dat roest geen kans heeft.
Af en toe met een staalborstel er over heen en je haalt het er zo af.
In een vettige lap bewaren kan helpen, maar het vijlt wat, eh.... glibberiger, haha!

Zidore

Re: Hoefrasp verzorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-10 15:20

ah, dank je! als het geen kwaad kan dan negeer ik het gewoon. had laatst een nieuwe gekocht en hij roestte heel snel, maar scherp is ie nog wel hoor!