paarden uit de wei halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HatjoenLucky

paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 14:45

Hallo bokkers ,
ik heb nogal een probleempje met myn 2 lieve maar ondeugende dames,
deze dames zijn namelijk niet gewend om met het halster de wei uitgehaalt te worden, want ze zijn altijd zonder uit de wei gehaalt
lucky de jongste heeft altijd een halster om,
maar hatjun niet,
een paar keer heb ik lucky met de longeerlijn eruit moeten halen, maar ben altijd bang dat ik haar prongeluk los laat en dat ze vast komt te zitten
want als de 1 niet de stal in gaat gaat de ander dus ook niet,
meestal moet ik ze lokken met brokjes naar de stal toe,
maar soms staan ze allebei voor de stal en horen ze door te lopen
( wij hebben een soort overloop van wei naar stal dus ze kunnen niet ontsnappen)
dan draait 1 van de 2 om die begint te klieren en dan ben ik ze allebei weer kwijt,
vaak ben ik gewoon 30 min kwijt op een slechte dag om ze de stal in krijgen
en nou komt het leukste
soms krijg ik ze helemaal niet de stal in! ;(
zodra allebei een halster om hebben in het weiland en ik klik het halstertouw eraan
beginnen ze te trekken of zelfs soms te steigeren
en ik als klein meisje tegen een paard van 1,75 gaat niet altijd lekker :(
wat vooral het probleem is ,
zodra ik met een halster aan kom om hatjun um om te doen is ze al weg ze wil totaal niet het halster om als ik er mee aan kom lopen,
in de stal zelf zijn ze heel lief maar de wei is 1 groot drama
verder hebben we geen andere paarden op stal staan want ik sta bij een boer met 3 stallen waarvan 1 dus vrij ,
heeft iemand tips om een paard fatsoenlijk met halster + touw uit het weiland te halen zonder geklier ?

Groetjes
esther

8nnemiek

Re: paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:00

Ik zou anders gewoon voorlopig het halster om laten op wei.. En regelmatig oefenen. Gewoon een lang halstertouw aan het halster, beetje longeren in de wei of gewoon wat rondjes lopen, en weer los laten, zodat ze weten dat halstertouw niet altijd stal betekent. En dan uiteindelijk samen met iemand anders tegelijk de paarden naar de stal brengen aan een lange lijn, eventueel met een derde persoon erachter om te drijven.

Of, wat misschien ook kan werken, is het hoofdstel om doen en daarmee proberen te leiden. Dan hebben paarden sneller het idee dat ze braaf mee moeten lopen.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:06

Hmmm...misschien gewoon opvoeden?Consequent zijn en vooral in het begin zorgen dat je niet alleen staat te modderen met 2 paarden...zorg ook voor regelmaat,haal ze om dezelfde tijd uit de wei.
Heb je al eens aan grondwerk gedacht?Beetje respect bijbrengen voor de 2-bener...zorgt dat je hier wat hulp bijkrijgt van iemand die een beetje verstand heeft van paarden.

Steigeren en trekken aan een halster is gewoon eigenwijzigheid,als die van mij het doen krijgen ze gewoon een skûp onder hun achterwerk hoor :o Maar daar moet je dus wel met z'n 2en voor zijn...

Maak jezelf groot en heb in je hoofd dat je paard zonder problemen netjes aan het touw + halster meeloopt naar stal,de juiste uitstraling is al de helft van het werk.Accepteer geen onzin en geklooi als je met ze bezig bent...geen millimeter ;)

Heb al zat in handen gehad wat paarden betreft,in alle soorten en maten...jong en oud,stel jezelf op al leider/beschermer zodat ze het vertrouwen hebben dat ze veilig met je mee kunnen lopen maar dat ze genoeg respect voor je hebben om niet over je heen te walsen.

Dus even kort samengevat....

Voorlopig even iemand erbij(die weet waar hij/zij mee bezig is)...zonder blijf je klooien....met een brokje mag je ze best naar je toe lokken.Laat de halsters desnoods gewoon omzitten(een oud leren halster breekt makkelijk als je vast blijven zitten dus dat is een goede voor in de wei als er weinig toezicht is)

Een pakt een paard en loopt daar een stukje mee..gaan ze hangen dan moet de achterste persoon gaan drijven zodat het paard naar voren gaat.Wordt er gesteigerd dan ga je uit je dak....kwestie van wie de grootste bek heeft en dat heeft niet met de schofthoogte te maken :o

Je kunt desnoods voor een tijdje een bitje indoen...gewoon een los kopstuk met een bit,makkelijk over het halster te schuiven.Hier hebben ze vaak wel respect voor.
Als je mazzel hebt dan zijn ze zo afgebluft...als ze hardnekkig zijn zul je er veel tijd/energie en geduld in moeten steken....beloon ook op tijd zodat ze snel doorhebben wat de bedoeling is.

HatjoenLucky

Re: paarden uit de wei halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 15:20

thnx voor de reacties ik ga er zeker wat mee doen !

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:34

ik doe zelf aan de studi Gedragstherapie bij paarden,
Probeer vaak de weide in te gaan, en ze aan te raken, te aaien enz zoadat ze wennen aan jou als persoon in de weide, accepteren ze dat kun je proberen een halstertouw mee te nemen, en dan bij aaien laten, en die dag erna eens proberen om het halstertouw om de hals te doen, als dat vloeiend gaat, kun je een halster proberen. zo kun je in stapjes opbouwen dat ze wennen aan een halster, maar doe dit oefenen zonder ze uit de weide te halen.

Als het paard stijgert of trekt, negeren en het halstertouw laten vieren, als het braaf blijft staan, uitgebrijd belonen!

voor meer vragen kun je altijd een privebericht sturen;)

suc6