Help!! Mijn pony steigert vaak, en hoog ook !!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Help!! Mijn pony steigert vaak, en hoog ook !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:56

Hallo medebokkers! :D

Ik zit nu met een bestwel groot probleem, ik heb nu iets meer dan 2 jaar een eigen pony.
Feno is een 14jarige kwpn merrie. erg sterk en heet met rijden. Als je haar aankan is het best een braaf beest :)

Het laatste jaar ging het eigenlijk heel goed, alleen ze is nu de laatste 3 maanden gaan steigeren...
Mijn instructrice is echt een topper. ze heeft precies zo'n zelfde paard dus kan me heel goed helpen. ze zij dat ze bij haar paard een natte spons op haar hoofd had gedrukt.

Ik heb dit dus meerdere keren gadaan maar het werkt echt niet. We zitten nu in een echte dip.. eergister heeft ze voor mijn privéles 11 keer ECHT RECHTOP gestaan !!

We gaan de laatste tijd vaak naar het bos en bij mij gaat het heel goed, alleen als we gaan stappen knapt er een draadje en draait ze helemaal door. De laatste 3 keer ging dit al veel beter. Mijn moeder wil ook binnenkort het buitenrijden weer op gaan pakken allen ze heeft een grote klap gemaakt met haar verzorgpaard (vinger gebroken, fout van HA dus komt niegt meer goed. Niet veel kracht in rechter hand) Feno loopt echt werkelijk altijd met heer oortjes naar voren :) maar als haar verzorgpaard dat deed kwam er gedonder aan, ze vind dit dus erg spannend en feno is een gevoelig dier dus word dan helemaal hyper. we gaan nu vaak rondes van een half uur door het bos en dan ik ernaast op de fiets om mijn moeder aanwijzingen te geven. Gaat op dat rondje supen goed en me moeder is al 3 keer zelf dat rondje gereden zonder mij. dat ging super goed.

Steigeren mag ze dus absoluut niet !! maar er is werkelijk niks aan te doen en ze steigert werkelijk om de kleinste dingen. halthouden kan ze absoluut niet!! (alleen op 2 benen :+ )

hebben jullie andere ideeën ? ik ben echt op..
Sorry voor dit warrige verhaal maar ik weet niet hoe ik het anders uit moet leggen :n

_
Xfeno01X

cYn

Re: Help!! Mijn pony steigert vaak, en hoog ook !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:59

jeetje, ik weet ook niet wat je er echt mee kan doen.. Heb je haar al na laten kijken door de DA? Wellicht heeft ze last van haar rug?
Succes ermee!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:02

Dat stijgeren is een gevolg van.
Wat heb je al allemaal gedaan en na laten kijken?

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:02

Ja, dat hebben we al 2 keer gedaan. 1e keer was ze waarschijnlijk uitgegleden in het land. osteopaat erbij een week nix gedaan alleen ingesmeerd.
Toen ze weer begon hebben we haar weer na laten kijken maar er was niks aan de hand, Ze doet het vooral omdat ze onder het werk uit wil komen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:06

Als een paard onder het werk uit wil komen dan zegt het misschien iets over HOE je te werk gaat!
Het stijgeren is een teken van protest,tegen pijn of tegen niet kunnen begrijpen wat je wil.
Heb je het al eens afgewisseld met bijv.grondwerk?Gewoon es iets leuks doen met het dier,zonder dwang.

angellelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:10

Heb je zijn spieren al eens na laten kijken? Een spierprobleem is vaak lastig op te merken omdat deze geleidelijk ontstaan en daarbij zal een paard niet snel pijn of ongemak laten blijken omdat het een prooidier is.
Met een sportmassage voor paarden kun je zeer goede resultaten boeken. Vaak komt staakgedrag ergens vandaan, een paard wil hiermee een ongemak duidelijk maken, het is aan ons om het 'roepen/schreeuwen' van het paard te horen en er wat mee te doen.

Veel succes.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:14

funnyhorses schreef:
Als een paard onder het werk uit wil komen dan zegt het misschien iets over HOE je te werk gaat!
Het stijgeren is een teken van protest,tegen pijn of tegen niet kunnen begrijpen wat je wil.
Heb je het al eens afgewisseld met bijv.grondwerk?Gewoon es iets leuks doen met het dier,zonder dwang.

Dit doen we juist heel vaak :j
Ze volgt me werkelijk overal en doet alles voor je.
omdat ze bij de vorige eigenaar een beetje in de krul gereden(/getrokken :o )
Ze vind het darom heel moeilijk om lang en laag te lopen. dus probeert ze eronderuit te lopen.
Als je hard word in je hand loopt ze als een zonnetje, maar dat is dus helemaal niet mijn stijl van rijden :n dus ik ben absoluut niet van plan om haar zo door te rijden

We hebben haar ook al 2 keer laten masseren maar het help echt niet :n
Laatst bijgewerkt door Vanky op 26-08-10 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:15

angellelie schreef:
Heb je zijn spieren al eens na laten kijken? Een spierprobleem is vaak lastig op te merken omdat deze geleidelijk ontstaan en daarbij zal een paard niet snel pijn of ongemak laten blijken omdat het een prooidier is.
Met een sportmassage voor paarden kun je zeer goede resultaten boeken. Vaak komt staakgedrag ergens vandaan, een paard wil hiermee een ongemak duidelijk maken, het is aan ons om het 'roepen/schreeuwen' van het paard te horen en er wat mee te doen.

Veel succes.

Precies :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:17

Een paard wat niet de hals wil strekken kan dus weldegelijk lichamelijke problemen hebben!Als niet slijtage!
Lijkt me toch beter als je er een deskundige ostheopaat bij haald.
Zit je ook wel eens zonder zadel erop?Dit om es te proberen of ze dan wel enigzins de hals wil strekken.

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:21

funnyhorses schreef:
Een paard wat niet de hals wil strekken kan dus weldegelijk lichamelijke problemen hebben!Als niet slijtage!
Lijkt me toch beter als je er een deskundige ostheopaat bij haald.
Zit je ook wel eens zonder zadel erop?Dit om es te proberen of ze dan wel enigzins de hals wil strekken.

Ja we rijden wel eens zonder zadel, maar wel met dikke pad, om haar rug te beschermen, kregen we als tip van de staleigenaaresse :j

We hebben Heleen slebos erbijgehaald :j Dit was de besxte ostheopaat in de buut zijden ze allemaal

http://www.fysio-osteo-paard.nl/

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:23

Het paard is meestal ver van zijn natuur afgehaald. We leggen er een zadel op, rijden erop, veel paarden staan langdurig op stal. Daarnaast lopen paarden steeds vaker in de sport. Er worden soms hoge eisen aan het paard gesteld, waardoor een paard uit zijn evenwicht zou kunnen raken. Tevens kunnen er problemen ontstaan door bijvoorbeeld een slecht passend zadel, een val in de wei, of wanneer hij zich ophangt aan het halster. Hierdoor kunnen blokkades ontstaan die in eerste instantie niet merkbaar zijn, maar in een later stadium wel klachten gaan geven.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:24

Als je paardje voorheen nooit heeft gesteigerd ga er dan maar vanuit dat het probleem in de rug zit :j

Ben je onlangs van zadel gewisseld? (tip: laat de boom van het zadel die je gebruikt even nakijken door een zadelmaker!!)
Of is je paardje veel aangekomen/afgevallen? (misschien wel in de spieropbouw?) Dit kan er namelijk ook soms voor zorgen dat het zadel niet goed meer past!
hoe reageert je paardje als je met je vingers langs de gehele ruggengraat gaat? (niet als aaien, maar geef ietsje druk) Let daarbij niet alleen op pijnreactie's zoals het hoofd ophoog gooien of stampen/knarsentanden, maar ook op de orenstand! Gaan de oren bv. ineens naar achteren?

Ik zal er allereerst een Dierenarts bij halen die de rug in zijn geheel nakijkt, als de rug in orde is kun je altijd nog verder kijken naar gedragsoplossingen :j Succes!

Edit: ik lees nu dat je een dikkere pad gebruikt op advies van de staleigenaar, dit kan ook weer voor extra druk zorgen in de rug, vooral als je voorheen altijd met een normale pad gereden hebt en het zadel met een normale pad passend is. Als je paardje een blokkade heeft in de rug kan het met een dikkere pad ook niet loskomen omdat het daarvoor dan de ruimte niet heeft.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:33

Nee die dikke pad heeft ze erop als ze zonder zadel rijd en dat is wel goed hoor.
Maar verder ben ik het ook eens met je tekst Robynn!!!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:54

Ze heeft idd erg veel sprieren gekregen in een korte tijd :j
Ik zal wel even aan mjn instructrice vragen of dat een oplossing is.

De zadels hebben we erbij gekregen toen we haar kochten, ze heeft er dus al 3 jaar mee gelopen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:59

Laat zowiezo een kundig iemand kijken naar de zadel,passen deze nog wel goed?!?
Vaak zijn zadels die niet goed passen een hele grote boosdoener.Omdat er niet vaak aan gedacht word gooid met het snel op 'fout gedrag van paard'.
Daarom vroeg ik al of je wel eens rijd zonder zadel,hoe is de houding/reactie van het paard dan?
Lukt het dan wel om de hals ietsje te laten strekken?Of doet het paard dan wel aanstalten om te strekken?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:01

funnyhorses schreef:
Nee die dikke pad heeft ze erop als ze zonder zadel rijd en dat is wel goed hoor.
Maar verder ben ik het ook eens met je tekst Robynn!!!

O excuus, ik dacht dat ze een dikkere pad onder het zadel legde :D

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:02

zonder zadel is het meestal een rodeoshow en aan het einde begint ze alsnog te steigeren, daarom die ik het ook niet zo vaak :n

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:07

Dan denk ik echt dat er iets niet pluis is in dr rug.
Een tip: pak es een wortel en houd die tussen haar voorbenen zodat ze naar beneden moet buigen,met dr neus tussen dr voorbenen om die wortel te pakken.
Een paard zonder rug/spierproblemen moet dit redelijk goed kunnen!
Verder kun je ook testen door de wortel aan dr schouder te houden zodat het paard zich enkel met hals moet omdraaien om de wortel te proberen te pakken(snappie?)

Als je hierin veel protest/staking ziet dan ga er maar vanuit dat het niet goed zit in dr lijf.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:10

Even afgezien van alle eventuele, misschien aanwezige lichamelijk problemen: Wat hebben jij en je lesgeefster al gedaan om het steigeren te stoppen? Ben je wel consequent genoeg?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:25

Misschien dat je een filmpje kunt plaatsen zodat we een beter beeld krijgen van wanneer ze gaat steigeren. Dat maakt het een stuk makkelijker om advies te geven, nu moeten we maar gokken waar het aan zou kunnen liggen.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:26

Ja precies
Of duidelijke foto's van (opgezadeld) paard