help! ik heb zwabberbenen, wat voor soort leren laars?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AtSeven

help! ik heb zwabberbenen, wat voor soort leren laars?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:48

Ik heb écht mega wiebelbenen tijdens het rijden. Nu heb ik nogal lange benen en mijn paard is 1.68 dus ik steek er ook wat onderuit (maar dat heeft HP ook en die wiebelt niet! :D ). Nu moet ik nodig nieuwe leren laarzen, kan een bepaald type laars mij helpen mijn benen stiller te houden?

ThreeFingers

Re: help! ik heb zwabberbenen, wat voor soort leren laars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:56

Het stil houden van je benen ligt niet aan je laarzen, maar aan je eigen balans, dus aan je balans werken. Moet er wel bijzeggen als je te lang word voor je pony is het voor jullie allebei moeilijker om in balas te blijven!

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:58

sorry hoor maar heb een PAARD van 1.68. En uiteraard heeft het ook met balans te maken maar misschien kan een nieuw paar laarzen mij wat helpen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:59

Als je uit balans bent kan geen laars uit de wereld hier wat aan doen ;) Echter kan laarzen wel wat helpen, maar welk specifiek merk het beste is geen idee :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:01

Ik verwacht dat een zadel je meer zou kunnen helpen, laarzen zullen wsl niks helpen. Máár misschien ligt het echt aan jezelf en moet je dit bespreken met je instructeur.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:08

AtSeven schreef:
sorry hoor maar heb een PAARD van 1.68. En uiteraard heeft het ook met balans te maken maar misschien kan een nieuw paar laarzen mij wat helpen....

Oops :o sorry dan ben jij waarschijnlijk een grote meid ;)

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:15

Ik ga mee met bovenstaand antwoord. Een stevige laars zou wel kunnen helpen voor zwabberende enkels. Mijn instructrice heeft mij ook eens geadviseerd om met laarzen te gaan rijden ipv chaps. In die tijd lag het toch in de bedoeling om wedstrijden te gaan starten. Ik heb toen petrie laarzen aangeschaft. Natuurlijk zijn mijn benen hierdoor niet volledig stil gaan hangen. Wel is mijn beenligging verbeterd.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:19

Ik denk eerder dat je dan beter wat aan je zit kunt gaan werken, dat je nog niet helemaal onafhankelijk zit. Ik heb het zelf ook best wel, weet hoe lastig het is. Ik zou er met het rijden goed op letten dat je niet onbewust ergens iets aanspant, ik merk vaak bij mezelf dat m'n benen dan beginnen te wiebelen, bij doorzitten vooral.
Ik heb trouwens Petrie laarzen en ik vind ze wel heel fijn :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:32

Het wil ook vaak erg goed helpen, door je beugels een half gat korter te maken. En misschien wel een heel gat. Het kan zijn dat je met iets te lange beugels rijdt. Hierdoor kan je niet genoeg druk op je beugels krijgen. Het proberen zeker waard.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:25

dank jullie wel allemaal, ik heb sowieso goed les maar zoek gewoon nog wat extra steun aan goede laarzen. Zal van het weekend eens op zoek gaan naar goede laarzen met een wat hardere schacht.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:46

Johanna59 schreef:
Het wil ook vaak erg goed helpen, door je beugels een half gat korter te maken. En misschien wel een heel gat. Het kan zijn dat je met iets te lange beugels rijdt. Hierdoor kan je niet genoeg druk op je beugels krijgen. Het proberen zeker waard.

en wsl lijkt het dan alsof je balans-probleem wordt opgelost ;)

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:16

RT-P >> RUI

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:21

ok, hier antwoord op je vraag... Ik heb voor de wedstijden megazachte kalfsleren petries. Een tijdje terug lipica's voor door de weeks gekocht, stuk stugger, en toen ik ze paste schrok ik ervan MAAR m'n zwabberbenen(die ik heb omdat m'n paard heel hoog op gooit) zijn weg!!! Dus een laars kan wel degelijk het verschil maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:24

Hoe groot ben je,
En wat voor bouw heeft je paard,
Kijk als je nou erg lang bent, met lange slanke benen, en je hebt een hog benig rank paard, is de verhouding al niet mooi en steek je dus met je benen onder de buik door van het paard wt het er ook niet makkelijker op maakt,
Dan kan je beter zeggen, ik neem een paard van 1.68 maar en wat forser / rondribbig.
Dan zal het wss voor jou ook stuk makkelijker zijn ..

se7entje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:25

Inderdaad een stuggere laars nemen.
Petrie bijvoorbeeld.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:29

superwoman schreef:
Johanna59 schreef:

en wsl lijkt het dan alsof je balans-probleem wordt opgelost ;)

Ik heb haar profiel foto's bekeken.
Druk op de beugels heeft eigenlijk niets met balans te maken.
Ze kan hierdoor haar hak wat beter uitdrukken. Nu staat ze eigenlijk op de
bal van haar voet. Niet gezien??

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:37

Stugge laars maakt niets uit of je benen stiller blijven liggen. Wat wel helpt is als je laars meer contact heeft met het zadel (dan heb je meer grip) hoe hogere dressuurlaars, hoe meer contact je hebt met het zadel.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 11:49

evelien11 schreef:
Stugge laars maakt niets uit of je benen stiller blijven liggen. Wat wel helpt is als je laars meer contact heeft met het zadel (dan heb je meer grip) hoe hogere dressuurlaars, hoe meer contact je hebt met het zadel.

Je klemt toch niet met je kuiten!
Dat je dus meer grip hebt met een hogere laars, is helaas niet waar.

marjo26

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:49

Volgens een medewerkster van Hypoplaza zouden de Ariat Bromont laarzen met een suede stuk bij je kuiten moeten hebben met je beenligging. Ik kan me er iets bij voorstellen maar heb ze zelf (nog) niet dus geen ervaring mee. Heeft iemand hier deze laarzen misschien en helpen ze voor je beenligging?

Magnumpjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:39

Beenligging en het stil houden van je benen is vooral training, maar een suede stuk of extra ruw leer kunnen wel helpen! Zo had ik altijd "plak pray" die ik op mijn glad lederen chaps spoot met wedstrijden zodat mijn benen als het ware wat een het zadel bleven plakken ;-) Was ideaal spul, maar ik weet alleen niet meer hoe het heet... Een of ander duits merk...

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:41

alleen het type laars dat vastgeplakt zit aan je paard wiebelt niet.... ;) Probleem zit waarschijnlijk in de houding.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:44

Wat mij persoonlijk ook geholpen heeft zijn andere stijgbeugels. Heb nu de bow balance van sprenger en heb nu een veel stillere beenligging.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:46

Mijn paard gooit heel hoog op, en mijn houding is/was belabberd waardoor ik erge wiebel voeten heb/had...

Ik ben afgelopen week heel erg op mijn houding gaan letten. Tenen naar binnen en hakken naar beneden, rug recht enz.. En daardoor is het al een stuk minder.
Mijn balans is goed, maar het lag echt aan mijn houding!