Merrie boos in stal. Wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

eikaam

Merrie boos in stal. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:33

Hallo,

Ik heb sinds 3weken een nieuw paard.
Het is een 4-jarige merrie.
Ik weet waar ze vandaan komt en ze liep altijd op de wei.
Ze was superlief en aanhankelijk en begon altijd aan je te friemelen.
Nu ze bij mij is, staat ze op stal. Ze gaat elke dag buiten maar
ze staat nu meer op stal dan voordien.

Sinds een week begint ze echt boos te doen tegen mij in de stal.
Als ik haar wil aaien, legt ze haar oren in haar nek en dreigt ze om
te bijten. Ze maakt ook echt "merriegeluiden" en laat duidelijk zien dat
ze mij uit haar stal wil. Ik, dom als ik ben, ga dan uit de stal omdat
ik bang word.

Ik weet echt niet wat ik moet doen. Ik heb waarschijnlijk zelf niet
genoeg durf. Ze is nog jong en ze heeft het voordien nooit gedaan,
dus ik hoop dat het opgelost kan geraken.

Kan iemand mij helpen?

GaelleS

Re: Merrie boos in stal. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:37

Ze weer meer op een wei zetten?
Als dat niet werkt denk ik dat je moet duidelijk maken dat jij de baas bent (en er eventueel hulp bij zoeken?)..
Kheb ook een paardje, kdacht dat ze voernijd had, niet dus :P Ik moest ook uit haar stal en ze kwam me van de weide afjagen :P ondertussen staat ze wel 24/7 buiten maar om dat gedrag op te lossen heb ik grondwerk gedaan :p Ben er verder ook geen pro in :P

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:41

GaelleS schreef:
Ze weer meer op een wei zetten?
Als dat niet werkt denk ik dat je moet duidelijk maken dat jij de baas bent (en er eventueel hulp bij zoeken?)..
Kheb ook een paardje, kdacht dat ze voernijd had, niet dus :P Ik moest ook uit haar stal en ze kwam me van de weide afjagen :P ondertussen staat ze wel 24/7 buiten maar om dat gedrag op te lossen heb ik grondwerk gedaan :p Ben er verder ook geen pro in :P

Dat meer op de wei zetten, is jammer genoeg geen optie.
Ik heb er de mogelijkheden niet voor.
Ik vind het zelf echt erg dat ik ze niet 24/7 buiten kan zetten maarja.

Ik heb vanavond met iemand gesproken en die zei dat ik met een zweep
in de stal moest gaan en laten zien wie de baas is maar eerlijk gezegd
ben ik echt een watje op dat vlak...
Ik ken haar ook nog niet zo goed he. Ik moet nog meer vertrouwen krijgen in
haar en dan zal ik dat wel durven.

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:43

Met een zweep in de stal gaan staan lijkt me geen goede optie. Daar maak je je paard alleen maar angstig mee. Een andere stal met meer mogelijkheden tot buiten zijn? Of iemand erbij, zodat je een vertrouwensband kunt opbouwen?

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:46

lijkt mij duidelijk dat je paardje je probeert te vertellen dat ze gewoon niet happy is met het vele binnenstaan.
mijn paardje word ook heel gemeen als ze te veel binnen staat.
nu staat ze alweer 2 jaar 24-7 buiten hele jaar.

heb nog nooit zoon happy paard gehad.
dus toch een punt van luisteren naar je paard, enop zoek naar een beter plekje voor haar
met een zweep de stal in omdat ze je wat probeerd te vertellen is wel erg gemeen vind je ook niet//
Laatst bijgewerkt door sandra1986 op 25-08-10 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

September

Zorg ervoor dat ze weet dat jij de baas bent. Niet met zweepjes aan de gang gaan hoor.
Als je aankomt bij haar stal roep je haar naam en zoek je eerst contact terwijl je voor haar box staat. Daarna maak je de deur open en blijf je even in de opening staan tot ze naar je toekomt. Als ze boos gaat doen zeg je gewoon EUHHH heel hard. Je weet wel, wat je ook bij een kind doet als het wat wil pakken/doet wat niet mag. En dan zeg je op een strenge gebiedende toon pas er op! Dan gewoon rustig maar zelfverzekerd de stal in lopen, aaitje/ knuffel geven en voorzichtig mee de stal uit nemen (of niet). Doe wel rustig in haar stal, geen onverwachte bewegingen maken. Maar zorg er voor dat je ten alle tijden zelfverzekerdheid uitstraald naar haar. Als ze het ook doet als je haar vast hebt, gewoon een tik met je hand geven of een ruk aan het touw. Het mag niet, klaar uit. Want anders heeft ze je door en maakt ze daar echt geheid gebruik van, daar zijn merries echt sterren in. Ik had er zelf ook zo eentje en als je niet van begin af aan consequent bent, wordt het steeds erger en gaat het dreigen over tot de daad zelf.

Succes.

Gina

Kun je niet naar een oplossing zoeken met meer mogelijkheden naar weide? Ze geeft duidelijk aan dat ze op stal staan niet leuk vind, hoelang komt ze per dag buiten nu?

GaelleS

eikaam schreef:
Dat meer op de wei zetten, is jammer genoeg geen optie.
Ik heb er de mogelijkheden niet voor.
Ik vind het zelf echt erg dat ik ze niet 24/7 buiten kan zetten maarja.

Ik heb vanavond met iemand gesproken en die zei dat ik met een zweep
in de stal moest gaan en laten zien wie de baas is maar eerlijk gezegd
ben ik echt een watje op dat vlak...
Ik ken haar ook nog niet zo goed he. Ik moet nog meer vertrouwen krijgen in
haar en dan zal ik dat wel durven.

Met een zweep er zomaar even op gaan meppen zou ik niet doen, kzou iemand zoeken die wat ervaring heeft met grondwerk, zo krijgt ze vertrouwen in u maar ook respect!
althans bij mij toch :P

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:49

Wat je ook doet: iig NIET met een zweep de stal in om 'haar te laten zien wie de baas is'! De stal moet jouw paards prive ruimte zijn, waar je jou uit vertrouwen in toelaat. Dat vertrouwen kan je wel vergeten als je haar in de stal gaat meppen..

Wel: grondwerk doen, werken aan vertrouwen vanaf de grond (samen 'enge' dingen doen zoals langs zeiltjes lopen etc, zodat ze leert je te vertrouwen), consequent zijn (ook in de stal) en misschien in het begin in een ruimere stal zetten (misschien voelt ze zich opgesloten omdat ze niet weg kan?)

En als het echt gevaarlijk is, iemand vragen om je te helpen! Iemand die jij vertrouwt, en waarbij jij het gevoel hebt dat hij/zij jouw paard kan leren mensen meer te vertrouwen. Geweld is altijd onmacht en maar zeer zelden een duurzame oplossing..

edit: Wat je precies moet doen kunnen wij vanaf een scherm niet zien. Er staan hierboven al een aantal heel zinnige en nuttige tips, maar alleen iemand die ziet wat je paardje precies doet kan jou precies vertellen wat jij moet doen.
Laatst bijgewerkt door _Mikey_ op 25-08-10 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:50

Gina schreef:
Kun je niet naar een oplossing zoeken met meer mogelijkheden naar weide? Ze geeft duidelijk aan dat ze op stal staan niet leuk vind, hoelang komt ze per dag buiten nu?

Ze gaat een halve dag naar buiten. Ofwel 's morgens ofwel 's avonds.
Maar ik sta echt goed daar op stal. Ik krijg er goede begeleiding.
Ik heb niet de mogelijkheid om haar overal naar toe te voeren (met de trailer)

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:52

_Mikey_ schreef:
Wat je ook doet: iig NIET met een zweep de stal in om 'haar te laten zien wie de baas is'! De stal moet jouw paards prive ruimte zijn, waar je jou uit vertrouwen in toelaat. Dat vertrouwen kan je wel vergeten als je haar in de stal gaat meppen..

Wel: grondwerk doen, werken aan vertrouwen vanaf de grond (samen 'enge' dingen doen zoals langs zeiltjes lopen etc, zodat ze leert je te vertrouwen), consequent zijn (ook in de stal) en misschien in het begin in een ruimere stal zetten (misschien voelt ze zich opgesloten omdat ze niet weg kan?)

En als het echt gevaarlijk is, iemand vragen om je te helpen! Iemand die jij vertrouwt, en waarbij jij het gevoel hebt dat hij/zij jouw paard kan leren mensen meer te vertrouwen. Geweld is altijd onmacht en maar zeer zelden een duurzame oplossing..

Van zodra ze uit de stal is, is ze echt braaf. Bij het poetsen, dreigt ze nog weleens om te bijten
maar dat blijft bij dreigen. In de stal doet ze echt gemeen :( Ik ben ten einde raad.
Ik kan ze niet verplaatsen naar een andere box.

Morgen komt haar vorige eigenaar eens kijken. Ik hoop dat hij mij kan helpen.
Anders moet ik echt een andere oplossing zoeken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:53

De stal is haar rustige, veilige plek in principe. Daar ga je niet met een zweep in staan zwaaien.

Als de verhoudingen tussen jullie niet goed zijn dan los je dat buiten op met grondwerk. In de stal gewoon rustig en respectvol benaderen (niet hoppa de stal openrukken en naar binnen walsen) en het hoognodige doen, haar eruit halen en voeren enzo. Niet gaan tutten als ze dat niet wil, poetsen doe je op de poetsplaats.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd erg naar voor het paard dat ze nu veroordeeld is tot een leven op stal terwijl ze dat niet gewend is. Je maakt het paard er niet gelukkig mee... Je zegt dat het niet kan maar je hebt toch voor een paard gekozen? Ik vind dat persoonlijk een beetje oneerlijk naar het paard toe en ik zou toch mijn uiterste best doen om het paard wél ergens op wei te krijgen als ik jou was.

sandra1986

Re: Merrie boos in stal. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:54

omdat jij het goed hebt daar moet je paard maar boos staan te wezen op stal merendeel van de dag/
of zie ik dat nu verkeerd

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:56

eikaam schreef:
[
In de stal doet ze echt gemeen :( Ik ben ten einde raad.

Maar wat wil je dan allemaal doen met het paard in de stal? In principe hoef je daar ook niks toch, behalve haar eruit halen? Ik zou me er niet zo druk om maken en de oorzaak oplossen (meer weidegang)

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:57

Als dit paard gewend was om buiten te lopen en nu nog maar 4 uur per dag buiten komt, snap ik haar gedrag heel goed. Ze geeft duidelijk aan dat ze dit niet leuk vindt. En naar mijn mening is het belangrijk dat jij én je paard het prettig hebben. Wellicht toch een andere stal zoeken?

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:58

sandra1986 schreef:
omdat jij het goed hebt daar moet je paard maar boos staan te wezen op stal merendeel van de dag/

Cru gezien wel. Kunnen ze daar dan niet aan wennen?
Ik ben echt geen paardenterrorist hoor. Ik wil echt het beste voor mijn paard.
Anders zou ik hier geen topic plaatsen. Maar ik sta daar echt goed op stal.
Ik heb geen tijd om een wei te huren en zelf te voeren enzo.
Ik heb het erg druk met mijn studies. Ik ga zo vaak mogelijk naar stal als
ik kan, maar soms ben ik echt blij dat iemand anders haar voert.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:59

nutella schreef:
Als dit paard gewend was om buiten te lopen en nu nog maar 4 uur per dag buiten komt, snap ik haar gedrag heel goed. Ze geeft duidelijk aan dat ze dit niet leuk vindt. En naar mijn mening is het belangrijk dat jij én je paard het prettig hebben. Wellicht toch een andere stal zoeken?

Hier in de buurt zijn het allemaal zo'n stallen.
Het is dit of zelf een wei huren maar dat gaat niet.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:00

Waves schreef:
eikaam schreef:
[
In de stal doet ze echt gemeen :( Ik ben ten einde raad.

Maar wat wil je dan allemaal doen met het paard in de stal? In principe hoef je daar ook niks toch, behalve haar eruit halen? Ik zou me er niet zo druk om maken en de oorzaak oplossen (meer weidegang)

Ik ben zo iemand die graag eens knuffelt met zijn paard in de stal.
Als ik met een halster afkom, is er niets aan de hand.
Ik ga wel eens praten met de eigenares van de stal om te vragen of
ze meer buiten kan.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:01

Nja, ik heb een manegepaard gekocht.
Dit paard schopte iedereen letterlijk uit haar stal, had een paar personen, waar ze bij dreigde, maar niets deed.
Als je niet zelfzeker was, dan was dit een ramp om haar te "vangen", eens buiten de stal of aan het halster in de stal was dit paard een droom.

Het stal is inderdaad 'haar' ruimte, waar ze alleen personen in toelaat als zij het wil en wanneer ze de personen vertrouwd. Ik heb deze merrie nu 4 maand, maar na verloop van tijd, gaat het steeds beter in de stal. Kan nu al de hoeven krabben terwijl ze los staat. Mij trapt of bijt ze niet meer. Anderen moeten wel nog steeds opletten.

Misschien is je paardje ook wel van het principe dat haar stal van haar is en niet van jou?
Oké, ze is jong, maar dat wil niet zeggen dat ze geen respect moet opbrengen voor je, integendeel!
Met een zweep aan de slag gaan daar ben ik absoluut tegen. Een vertrouwensband, bouw je daarmee niet op, maar af.
Vergeet wel niet dat je "leider" blijft over het paard. Je mag je paard vertroetelen, maar als hij. zij over de schreef gaat dan dit duidelijk aantonen, dit hoeft niet met een tik zijn. Gewoon de stem verheffen is na een tijd ook genoeg om ze te laten weten hoe laat het is...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:03

eikaam schreef:
sandra1986 schreef:

Cru gezien wel. Kunnen ze daar dan niet aan wennen?
Ik ben echt geen paardenterrorist hoor. Ik wil echt het beste voor mijn paard.
Anders zou ik hier geen topic plaatsen. Maar ik sta daar echt goed op stal.
Ik heb geen tijd om een wei te huren en zelf te voeren enzo.
Ik heb het erg druk met mijn studies. Ik ga zo vaak mogelijk naar stal als
ik kan, maar soms ben ik echt blij dat iemand anders haar voert.

Sommige paarden wennen er aan, sommige wennen er echt niet aan en gaan constant gefrustreerd door het leven (zoals jouw merrie nu doet).

Maar bijna elk paard is gelukkiger en gezonder op de wei! (enkele uitzonderingen daargelaten voordat weer mensen gaan roepen 'ja, maar mijn paard...')

Ik vind het eerlijk gezegd een egoïstische keuze. Er zijn ook vast tussenoplossingen waarbij ze op de wei kan en wel iemand haar voert of je dat samen doet (dus dat je niet elke dag hoeft). Goed dat je het gaat vragen op de stal waar je nu staat :)
Laatst bijgewerkt door Waves op 25-08-10 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:04

Misschien is het alleen maar zo dat jullie nog aan elkaar moeten wennen en 'elkaars taal nog niet spreken'. Wij leren paarden om naar ons te luisteren, maar als baasje moet jij net zo goed leren om haar signalen op te pikken. Misschien op dat gebied nog wat 'finetuning' nodig is?

Hoe ga jij bijvoorbeeld de stal binnen? Snel? Langzaam en aarzelend? Langzaam, rustig en zelfbewust? Wat straalt jouw lichaamshouding uit als ze gemeen is? Of juist lief? Dat zijn dingen waar vaak al veel communicatie plaatsvindt en waar wij ons soms niet bewust van zijn.

In ieder geval is het goed om te onthouden dat ze uit een weide komt en nu veel in een veel kleinere stal staat. Ze kan dus niet weg. Heeft ze behoefte aan rust en kom jij te onstuimig binnen? Of is ze snel bang en kan ze niet vluchten in de stal en gaat ze daarom over op 'zelfbescherming'?

Als ze ok is als je met het halster komt, is het iig duidelijk dat ze het fijn vindt om de stal uit te gaan. Zou je het knuffelen en tutten dan niet op de poetsplaats kunnen doen zodat de stal echt haar prive plek blijft?

Ik hoop dat de vorige eigenaar je kan helpen om je paardje beter te begrijpen!

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:04

daegonna schreef:
Dit paard schopte iedereen letterlijk uit haar stal, had een paar personen, waar ze bij dreigde, maar niets deed.
Als je niet zelfzeker was, dan was dit een ramp om haar te "vangen", eens buiten de stal of aan het halster in de stal was dit paard een droom.

Het stal is inderdaad 'haar' ruimte, waar ze alleen personen in toelaat als zij het wil en wanneer ze de personen vertrouwd. Ik heb deze merrie nu 4 maand, maar na verloop van tijd, gaat het steeds beter in de stal. Kan nu al de hoeven krabben terwijl ze los staat. Mij trapt of bijt ze niet meer. Anderen moeten wel nog steeds opletten.

Misschien is je paardje ook wel van het principe dat haar stal van haar is en niet van jou?
Oké, ze is jong, maar dat wil niet zeggen dat ze geen respect moet opbrengen voor je, integendeel!
Met een zweep aan de slag gaan daar ben ik absoluut tegen. Een vertrouwensband, bouw je daarmee niet op, maar af.
Vergeet wel niet dat je "leider" blijft over het paard. Je mag je paard vertroetelen, maar als hij. zij over de schreef gaat dan dit duidelijk aantonen, dit hoeft niet met een tik zijn. Gewoon de stem verheffen is na een tijd ook genoeg om ze te laten weten hoe laat het is...

Ik ben blij dat je niet begint over meer weidegang. Iedereen verwijt mij hier
dat ik haar opsluit. Ik denk echt dat ze niet mag klagen over haar leventje.
Er zijn paarden die er veel slechter aan toe zijn. Dit terzijde.

Ik denk dat we nog aan elkaar moeten wennen. Maar ik kan echt niet dicht bij haar in
de buurt komen. Ze begint direct te dreigen en te "piepen". Ze is 1m75 en ik kan je vertellen
dat dat behoorlijk angstaanjagend is.

eikaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 22:08

_Mikey_ schreef:
Misschien is het alleen maar zo dat jullie nog aan elkaar moeten wennen en 'elkaars taal nog niet spreken'. Wij leren paarden om naar ons te luisteren, maar als baasje moet jij net zo goed leren om haar signalen op te pikken. Misschien op dat gebied nog wat 'finetuning' nodig is?

Hoe ga jij bijvoorbeeld de stal binnen? Snel? Langzaam en aarzelend? Langzaam, rustig en zelfbewust? Wat straalt jouw lichaamshouding uit als ze gemeen is? Of juist lief? Dat zijn dingen waar vaak al veel communicatie plaatsvindt en waar wij ons soms niet bewust van zijn.

In ieder geval is het goed om te onthouden dat ze uit een weide komt en nu veel in een veel kleinere stal staat. Ze kan dus niet weg. Heeft ze behoefte aan rust en kom jij te onstuimig binnen? Of is ze snel bang en kan ze niet vluchten in de stal en gaat ze daarom over op 'zelfbescherming'?

Als ze ok is als je met het halster komt, is het iig duidelijk dat ze het fijn vindt om de stal uit te gaan. Zou je het knuffelen en tutten dan niet op de poetsplaats kunnen doen zodat de stal echt haar prive plek blijft?

Ik hoop dat de vorige eigenaar je kan helpen om je paardje beter te begrijpen!

Bedankt voor de interessante reactie.
Misschien heb je wel gelijk. Misschien moet ik haar gewoon met rust laten.
Ik ga voor het moment nogal onzeker de stal in en vanaf dat zij dreigt, trek ik
mijn hand terug waardoor ik waarschijnlijk een bruuske beweging maak.
Op dat moment "piept" ze. Dan ga ik gewoon de stal uit.
Aan de tralies legt ze ook haar oren naar achter.

Ik mis echt het lieve, aanhankelijke paard. Misschien moet ik toch een
andere oplossing zoeken voor haar.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:10

eikaam schreef:
daegonna schreef:

Ik ben blij dat je niet begint over meer weidegang. Iedereen verwijt mij hier
dat ik haar opsluit. Ik denk echt dat ze niet mag klagen over haar leventje.
Er zijn paarden die er veel slechter aan toe zijn. Dit terzijde.

Ik denk dat we nog aan elkaar moeten wennen. Maar ik kan echt niet dicht bij haar in
de buurt komen. Ze begint direct te dreigen en te "piepen". Ze is 1m75 en ik kan je vertellen
dat dat behoorlijk angstaanjagend is.

denk niet dat dit met weidegang te maken heeft, maar meer met dominantie en verandering van stal.
Daarom ook dat ik mijn situatie ongeveer heb uitgelegd, met rust en geduld komt t wel in orde.
Ik weet dat t niet makkelijk is. Wat bij mij hield is om het ijs te breken een stukje wortel meenemen.
Halster aandoen, als ze braaf was krijgt ze dit stukje wortel, niet braaf dan kon ze erna fluiten... Heb dit steeds meer beginnen afbouwen, nu krijgt ze niets meer en ze maakt er niets van dat ik in stal kom.
De mijne is 1 m 65 maar kon ook behoorlijk fanatiek uit de hoek komen ;-)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:11

doe eens wat grondwerk, kijk goed naar haar lichaam en hoe ze reageerd op de prikkels die jij geeft, je hoeft geen ingewikkelde dingen te goen gewoon lekker frummelen aan de hand.

ook idd. aankondigen dat je er aan komt en 'toestemming' vragen om binnen te komen, de stal is tenslotte van haar en jij wilt ook niet iedereen zomaar binnen hebben ;)