deken op, maar wintervacht mag best

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

deken op, maar wintervacht mag best

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:50

Hoi,

Ik wil dit jaar mijn paard een deken op doen in de winter om hem beter op gewicht te kunnen houden. Maar hij mag best een wintervachtje krijgen.
Hij staat in de winter een paar uur buiten in de paddock, de rest in een buitenstal.

wanneer kan ik dan het beste met een deken beginnen ?? En hoeveel grams ?
ik heb een 100 grams winterdeken met mogelijkheid om er nog 200 gram onder te leggen....

LoveLoes

Re: deken op, maar wintervacht mag best

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:52

Lijkt mij zo laat mogelijk zo dat hij een wintervachtje al een beetje heeft en dan als het echt winter is doe je de deken op.. Denk ik maar ben geen expert hoor! ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:52

Mijn persoonlijke mening; óf een vacht, óf dekens. Kan er compleet naast zitten hoor :P Maar een deken drukt de haren plat, dus krijgen we weer zo'n achterlijk koude winter, moet je paardje onder een flinke deken om het niet alsnog koud te krijgen..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:53

ik laat die van mij ook een soort van wintervachtje creeren.

ik doe als het ongv geleideiljk 10 graden overdags blijft een regendeken met fleece om. Deze houdt hij zolang mogelijk. Mocht het gaan vriezen. (zoals de winter van 2009/2010) dan krijgt hij van mij een staldeken om van 150 grams.

Ik heb een haflinger.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:54

plutolover schreef:
ik laat die van mij ook een soort van wintervachtje creeren.

ik doe als het ongv geleideiljk 10 graden overdags blijft een regendeken met fleece om. Deze houdt hij zolang mogelijk. Mocht het gaan vriezen. (zoals de winter van 2009/2010) dan krijgt hij van mij een staldeken om van 150 grams.

Ik heb een haflinger.

dus toch al vanaf 10 graden overdag een deken op dan ?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:11

Ze zijn nu al bezig om een wintervachtje aan te maken, dus tot 10 graden krijgen ze niks op (of het moet regenen dan gaat er een regendeken op).
Als ze nog niet zoveel vacht hebben en het wordt onder de 10 graden dan gaat er 's nachts een regendeken op en zou het ineens rond 0 worden dan gaat er een 200 grams op.
Komen ze meer in het haar dan krijgen ze rond 0 een regendeken op en komt het dan op -10 dan gaat er een 200 grams op.
Zitten ze volop in de wintervacht dan gaat er alleen een 200 grams op als het overdag gemeen waait en/of nat is en 's nachts als het onder de -10 komt.

Merk je dat je paard toch staat te rillen dan gewoon eerder een deken op doen. 200 gram is meestal ruim voldoende als ze een wintervacht hebben. Té warm is slechter als kou.
Verder flink hooi voeren, dat houdt het kacheltje aan de praat :D

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:56

VSW-->SV

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:12

ik heb nu 100 gram op :))

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:14

pas als je paard het koud heeft een deken op doen...
dit is per paard verschillend.
als de oren, neusvleugels, en koten echt heel koud zijn gaat de deken op.
ik kweek al jaren wintervacht bij mijn paard, en warempel had ze vorig jaar een beetje wintervacht gekregen

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:23

sandra1986 schreef:
pas als je paard het koud heeft een deken op doen...
dit is per paard verschillend.
als de oren, neusvleugels, en koten echt heel koud zijn gaat de deken op.
ik kweek al jaren wintervacht bij mijn paard, en warempel had ze vorig jaar een beetje wintervacht gekregen

maar hij heeft het nooit, zichtbaar koud ! Alleen valt hij in de winter dus (teveel ) terug in gewicht. Ondanks onbeperkt ruwvoer en extra's.

Dank je Dubbeldun voor de richtlijnen ! Het vriest overigens nooit op stal ( dan gaan de bovenluiken dicht ivm het tegen gaan van bevriezen van de waterleiding ). en met behoorlijke vorst komen ze vaak ook niet veel buiten, ivm veel te ongelijk bevroren paddockbodems dan.
Probleem is alleen dat mijn paard niet aan huis staat dus ik niet iedere keer van deken kan wisselen s'nachts en overdag b.v..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:43

@maris: dat is idd een nadeel. Alhoewel ik met werken zit en dus vaak ook voor een hele dag een beslssing moet nemen.
Bovenluiken gaan hier nooit dicht. Soms staan ze idd met de pegels aan de snuiten. Blijken ze gaan probleem mee te hebben :D
Mijn ouwetje valt ook terug als er teveel energie in het warmhouden gaat zitten, ik heb eens luzerne van Subli (zonder melasse) bijgevoerd en daar deed ze het ook goed op.