Spanning tijdens het buiten rijden... Wie kan mij helpen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wetbagyes14

Spanning tijdens het buiten rijden... Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:07

Hoi allemaal!

Ik kom om iets te vragen??

Als ik buiten rij lukt het me meestal niet goed om gewoon lekker te ontspannen:(

Ookal zit ik op een vrij braaf paard en ben ik geen beginnerling meer toch blijft die kleine spanningkjes van: niet te hard ,doorlopen niet te ver achter blijven oehh als hij daar maar niet van schrikt,

Weten jullie iets dat helpt1??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:09

Zingen. Dat ontspant en beïnvloed je ademhaling op een positieve manier waardoor het moeilijk is te gaan spannen.
Asl je in een groep bent en je schaamt je om te zingen, dan kun je zachtjes neuriën of in gedachten zingen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:10

Ja, zingen. Of lekker kletsen met rijmaatjes. Gewoon alles behalve op je paard letten eigenlijk :D

Arjette

Re: Spanning tijdens het buiten rijden... Wie kan mij helpen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:58

Zingen is inderdaad een goeie, maar ik heb zelf al gemerkt dat in je hoofd zingen of neuriën lang niet alle spanningen weg haalt, ik kreeg het iig voor elkaar om dan toch nog alle enge dingen om me heen te zien en te voelen. Het beste is toch echt voluit zingen ;)

Wat ook wel helpt is om op je ademhaling te concentreren, zorg ervoor dat je via je buik ademhaalt, dus als je inademt moet je buik naar buiten gaan, bij uitademen weer naar binnen. Doe het maar eens thuis met je hand op je buik, dan voel je of je goed ademhaalt, veel mensen halen namelijk alleen adem via hun longen en dan gebeurt er bij je buik niet veel (of gaat hij juist naar binnen als je ademhaalt)

Of idd een flink verhaal tegen rijmaatjes op gaan hangen, helpt ook om je gedachten van de omgeving af te halen ;) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:02

Focus je niet teveel op je paard, je paard zal merken dat jij onzeker en gespannen bent. Ga samen met nog iemand rijden, en probeer langzamerhand de knop om te zetten, als je vastberaden op buitenrit gaat zul je zien dat de spanning een stuk minder wordt.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:05

Ik ga meestal samen rijden met een ander paard, dan is hij minder schrikkerig... En vooral veel buitenrijden, dan gaat het steeds beter!

Ik heb namelijk ook wel een beetje wat jij hebt! Ik ga bijna nooit alleen buitenrijden... dan ben ik echt een bangepoeperd!

wetbagyes14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:09

Wauw, wat een suuuuuper adviesen allemaal!!

Super bedankt! en ik gaa zeker mijn prachtige zangkunsten uitproberen:P

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:12

ik ga altijd met mijn paard babbelen. (of eigenlijk tegen mijn paard dan..)
mijn paard is behoorlijk kijkerig en stresserig,
maar ik rijd ook altijd alleen, dus heb onderweg ook niemand anders om mee te praten }:0

kijk lekker om je heen, er is zoveel te zien
zorg dat je lekker rustig blijft ademhalen (door je buik)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:17

gewoon regelmatig doen, met kleine rondjes beginnen en steeds verder weg. Laat desnoods iemand mee, lopen, fietsen of rijden.

Anne_kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:55

inderdaad lekker samen met een vriendin gaan met een rustig paardje, en gewoon lekker kletsen onderweg!

MarloesKV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 00:10

Hai, wat ook kan helpen is even losrijden voor je naar buiten gaat, dus in een bak als je die mogelijkheid hebt. Let er dan op dat jullie SAMEN ontspannen, zodat je ook SAMEN gaat rijden. Focus op je ademhaling tot die goed is, vraag ook ontspanning aan je paard... korte knijpjes aan de teugel tot hij zijn hals laat zakken/ ontspant.
Dan ga je in ieder geval ontspannen op pad.
Wat ik altijd even doe, is even voor het opstijgen bij m'n paard (z'n hoofd) staan en dan wat ontspanningsoefeningetjes... ademhaling tot in de buik, lichtjes met gebogen knieen staan, hoofd leeg maken. Dan vraag ik of hij er ook klaar voor is ;-) ha ha en gaan er dan lekker op uit ! Veel plezier, dat is het belangrijkste !!

BestJumping

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:45

I think you should feel relax and give some relaxation to your horse.

wetbagyes14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:22

Dankjulliewel allemaaal!! Eerst komende keer op buitenrit gaa ik alles wat jullie advieseren proberen!!:D

Mursi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:34

Soms is angst of spanning goed: het maakt je allerter op gevaar. Maar vaak laat angst je verstijven. Je adrenaline schiet omhoog net als je ademhaling. Zeker na een traumatische ervaring blijf je je vaak afvragen of het weer gaat gebeuren.
Ik help mensen met angst voor paard (rijden) met Neuro Linguistisch Programmeren (NLP).
Door NLP leer je je eigen denkpatronen (het stemmetje in je hoofd) op een positieve manier te gebruiken. Je bent zelf in staat om een negatieve ervaring om te buigen naar een positieve en om je te ontspannen.
Tijdens de begeleiding krijg je eerst een intensieve NLP sessie, daarna gaan we een aantal balans lessen doen. Eerst naast het paard en daarna op het paard terwijl je op een bareback pad zit aan de longe. Door dat je zo een betere houding en zit ontwikkeld, groeit je zelf vertrouwen al enorm. We gaan in het tempo wat jij zelf aangeeft, dus nooit over je eigen grenzen heen. Het doel is een ontspannen ruiter die weer vol vertrouwen in het zadel zit.
Angst en spanning gaat vaak niet over door gewoon maar door te rijden zoals je altijd al doet en hopen dat het 'vanzelf' weer weg gaat. Wel is het goed om te blijven voelen. Dus je spanning niet wegredeneren. Ga met je ademhaling naar de plek toe waar je je spanning voelt en adem er goed naar toe. Van daaruit kun je je ademhaling dieper naar beneden in je buik brengen. Dus iedere keer als je inademt, moet je buik uitzetten net als een ballon die je opblaast. Hierdoor komt er meer zuurstof in je bloed en kun je beter ontspannen.

Wil je meer weten, mail dan met info@stichtingpaardenmetplezier.com
In een intensief weekeind van vrijdag t/m zondag waarin je 1 op 1 begeleiding krijgt, kun je al weer van je angst verlost worden en weer plezier krijgen in het rijden.
Groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:13

Neem anders muziek mee en zet die zachtjes aan leid wat af maar niet zodat je het verkeer niet meer goed kan volgen. Allert zijn op je omgeving is zeker niet verkeerd maar met spanning rijden zou ik wel zoveel mogelijk voorkomen want je geeft het idd over op je paard.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 10:21

ik herken dit helemaal. het is bij mi9j uiteindelijk vooral over gegaan door een ander paard te kopen trouwens die echt bomproof is en ik helemaal vertrouw. maar goed, wat mij bij mijn *vorige hittepetit paard hielp was lekker kletsen tegen het paard.
*naar de omgeving kijken, genieten van je uitzicht en dus niet zoeken naar spannende dingen of meekijken met je paard.
als je paard ergens naar kijkt wat die eng vind gewoon geruststellen en een andere kant opkijken bijv.
ook hielp het mij om mij op iets heel anders te focussen en bijv. * dressuurmatige oefeningetjes te doen onderweg zodat paard en ik op elkaar concentreren. dus dingen zoals: schouderbinnenwaarts vragen, schouderbuitenwaarts, verzamelen, wijken.
* verder kreeg ik ook holistisch paardrijles en daar leerde ik ademhalingsoefeningen en je concentreren op de ontspanning van je lijf. ontspan je nek, schouders, rug, open je handen een beetje, laat je benen lekker los hangen, je voeten ontspannen.
adem uit.
als ik dit stap voor stap deed zag ik mijn paard gewoon ook ontspannen, die ging lekker met gestrekte hals lopen, briesen. het helpt echt! ontspan jezelf en dan ontspant je paard ook! je geeft zelf zoveel door als je op de paard zit.
doordat ik gespannen was, dacht mijn paard ook dat die op moest letten voor gevaar. zo kom je in een vicueuze cirkel terecht.
* ook ging ik nooit alleen, altijd met een ander braver stoerder paard samen.

* En ik sprak altijd met mijzelf af dat ik in principe een heel kort rondje ging maken. evt kon ik die verlengen als ik mij zeker voelde. zoniet dan was de rit ook al geslaagd met het kleine rondje.
* en als ik iets eng vond of niet verder durfde terug gaan in stap tot ik zelf weer ontspannen was of zelfs mogen afstappen en terug lopen. naast het paard was ik altijd veel zekerder en gaf ik niet van alles door met die bibberende benen van mij...

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:59

Ik was ook altijd gespannen buiten
maar met een ander paard erbij ging het goed

nu sinds deze zomer gaat mijn vriend met de fiets mee
en daardoor heb ik nu nog meer vertrouwen buiten
mijn paard schrikt weinig meer waardoor ik nu meer vertrouwen heb

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:39

Waauw, ik heb ook wat aan de tips. Heb nu 1 week een pony en er 3 keer buiten op gereden. De derde keer maakte zei uit het niets een flinke vreugde sprong en ik viel eraf in het bos. Daardoor ben ik zo onzeker geworden, en mijn pony is zo slim en voelt alles zo goed aan. Ik ga morgen toch weer de stap zetten een rondje naar buiten te gaan, een kleintje om mijzelf inderdaad te herwinnen. Verder is ze rete braaf buiten, schrikt nergens van enkel kan ze heel soms zo'n gemene bok geven zoals laatst dus.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 12:21

wat angst betrefd heb ik heel veel invloed op mijn slechtziende verzorgpaard. in het begin vond ik het wel eens eng omdat hij wel zou kunnen schrikken, dat deed hij dan idd van de normaalste dingen.

maar toen ik eenmaal dcht van: als ik niet bang ben, voelt hij dat en is hij ook niet bang, toen ging het goed. ik heb ook veel aan de hand met m gewerkt, dat heeft ook geholpen. nu kan er zelfs een tractor vlak langs ons rijden en hij stapt rustig door en ik vind het niet eng meer

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:34

Tsja, Bijna alles is wel gezegd, beetje zingen, letten op je ademhaling.. Kijken waar je bent, en vooral , veeel doen.
Ik heb een tijdje gereden op normale paardjes waarbij ik bij elk stapje dat anders was meteen ok dingen dacht als, oh nee, misschien gebeurd er wel dit of dat.
Nu heb ik dat zelden, die paar keer dat de gedachte door mijn hoofd gaat begin ik automatisch het eerste liedje dat in mijn kop komt te zingen, dat hoeft trouwens helemaal geen rustig kalmeren liedje te zijn hoor, kan ook iets geks zijn. Zo lang je maar casual iets anders aan het doen bent dan focussen op wat er mis kan gaan.
Trucje werkt altijd en ik zit nu ook ontspannen op de paardjes waar ik nu op rijd als ze druk briesend, half dribbelend langs de weg lopen. Nu zit ik er meer op van, wat een sukkel tralalaalaa, terwijl dat een paar jaar geleden nog was van, wat als hij op de weg springt, straks gaat hij ervandoor etc..
Kortom, gewoon vaak doen, een zingen :)

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:14

Ik moet mezelf er ook constant aan te herinneren te ontspannen. Vaak gaat de pony door mij zenuwachtig draven, dan vraag ik me af hoe het komt en bedenk voor de zoveelste keer dat ik me moet ontspannen. Vanzelf gaat hij dan weer in stap!

Nou heb ik dit gek genoeg in binnen- en buitenbak door nare ervaringen, buiten durf ik bijna alles. Vind het heerlijk.

Ik hoop dat het je lukt om te gaan genieten van buitenritten - ik vind het één van de mooiste dingen om te doen.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:45

Ik herken het ook, alleen buitenrijden blijft toch spannend voor mij.
Meestal ga ik daarom samen met iemand, dat scheelt voor paard en mij een hoop spanning en is nog gezelliger ook.
De laatste tijd ga ik na het rijden alleen een rondje door het bos en dat gaat heel goed. Na een uur rijden zijn we allebei wat moe en wat meer relaxed. En wat al gezegd is; praten tegen je paard en zingen helpt ook goed.

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:47

Vaak buitenrijden,veel zingen en lekker kletsen met een vriend/vriendin of met paardlief.
6jaar geleden had ik dit ook met mijn paard, nou de spanning is helemaal verdwenen.
En heb er vooral veel plezier in! ;)

Mister T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 21:03

Wat velen al zeggen praten met een rijmaatje helpt, in ieder geval wel bij mij. Ik merk dat mijn paard er ook kalmer van wordt, hij heeft een maatje en ik ;)

LSignora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:29

ga niet alleen maar met iemand die geen spanning voelt en veel praat. mocht je geen rij maatje kunnen vinden vraag dan iemand om mee te fietsen, Gewoon veel doen dan wordt het vanzelf leuk en krijg je er ervaring in.