Hulp zoeken bij gaan hangen in de trailer ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Hulp zoeken bij gaan hangen in de trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:27

Hallo,

Mijn paard heeft de vervelende gewoonte, dat wanneer het tussenschot van onze 2paardse trailer toe is, te gaan hangen. Hij kan zijn evenwicht dan bijna niet houden, begint te kappen en gaat met zijn volledige lichaam hangen tegen het schot of tegen de muur.
Dit doet hij al sinds ik hem kocht, waarschijnlijk omdat hij in de jaren voor hij bij mij kwam enkel in een vrachtwagen stond (horizontaal dus) en nu verticaal moet staan ;)
We hebben er nooit echt een groot probleem van gemaakt, omdat ik maar 1 paard heb, hebben we het tussenschot opzij gezet, dus dat hij een soort van brede driehoek heeft om te staan. En dan is hij een mak lammetje :D

Maar nu ik er over na denk is het soms wel vervelend. Ik kan bijvoorbeeld niet samen met een vriendin ergens gaan rijden, omdat mijn paard niet met een ander op de trailer kan staan (dan kan het schot niet open). Of in de toekomst zou ik misschien een B vrachtwagentje willen, want dat is veel handiger als een trailer. Maar daar kan hij dus niet in staan (verticaal).

Ik vraag me af of ik hem bijvoorbeeld eens niet kan laten helpen door iemand anders. Want zelf heb ik geen echt idee hoe ik dit zou kunnen oplossen, de 'trukjes' helpen niet echt ( schot altijd beetje dichter doen, kriebelende dingen aan het schot hangen,...). En ik geef eerlijk toe dat ik niet altijd de tijd en het geduld er voor heb, dan doe ik hem liever even weg naar iemand die het echt super met hem doet, dan dat ik het half doe ;)
Bestaan er mensen die mij hier bij zouden kunnen helpen ? Emiel Voest of iemand in die aard ? Of andere tips ?
Alvast bedankt!

Duhelo

Re: Hulp zoeken bij gaan hangen in de trailer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:00

mijn paard kan ook niet met een ander paard staan, liet zich ook hangen, maar door haar gewicht (trekpaard) trok ze alles uit de haak, en molde de trailer van binnen,liet zich vallen, etc.
ik heb de tussenschotten eruit gesloopt, nieuwe stangen erin, en ze laat zich vervoeren als een lammetje nu.

tips heb ik niet voor je, enkel het tussenschot opzij laten zoals het nu is, je paard kan gewoon niet staan in zon smal plaatsje.

kwa vrachtwagentje: op de meeste met b rijbewijs mag je toch maar een paard laden, en de meeste kun je schuin zetten ook.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:06

het hangen is waarschijnlijk een balans probleem, paard van mijn vriendin had het zelfs op hun vrachtwagentje waar hij schuin stond, nu ze het schot verhangen hebben zodat hij 2 plekken heeft staat hij rustig voorheen begon die van zodra ze vertrokken heel de tijd te trappelen
verticaal achteruit reizen is voor een paard minder vermoeiend dan vooruit, dus misschien dat hij toch op een vrachtwagentje kan waar hij verticaal staat.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:09

Paarden willen het liefst diagonaal staan dan staan ze het meest stabiel. Die oplossing van het schot opzij is dus voor jou paard een goede geweest. Sommige paarden kunnen het niet hebben om in een krappe ruimte te staan en hebben dan geen balans. Andere paarden kunnen juist weer niet in een grotere ruimte staan en hebben het schot nodig voor steun.

Het kan ook het soort schot zijn waar hij niet tegen kan, het ene schot is van hout en tot onderaan gesloten en het andere is van flexibel dik plastic en een heel stuk open van onder. Dat kan ook weer schelen. Of je hebt misschien van die dikke kussens tegen de wand voor steun, ook daar kunnen niet alle paarden tegen. Kwestie van uitvlooien wat voor jouw paard het beste werkt.

Het is heel jammer dat je niet met zn 2-en weg kan maar dat is het probleem van degene die met je mee wil. Die zal dan zelf voor vervoer moeten zorgen.
Als jouw paard niet tegen die enge ruimte kan dan is het niet anders.

Het is niet altijd op te lossen nl, je kunt het wel proberen maar dan raadt ik je aan om contact op te nemen met Annemarie vd Toorn, die heeft vaker paarden met balansproblemen geholpen. Of Eddy Modde, die heeft speciaal trailers te koop voor diagonaal paardenvervoer.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 11:39

Wij hebben 2 paarden gehad die niet konden staan op een 2paardstrailer met tussenschot. Schot er tussen uit en het probleem was opgelost.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:49

Iedereen die zegt schot schuin of weg, doe ik en weet ik al ;) Maar ik zoek dus naar een oplossing dat het wel zou lukken.

Cissy, bedankt voor de tips, ik zal Annemarie vd Toorn eens contacteren!