alleen op de weide blijven staan?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jana_C

alleen op de weide blijven staan?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:19

Hallo iedereen,

Twee jaar geleden is mijn merrie bevallen van een prachtig hengstje (ondertussen al ruin geworden).
Op alle vlakken is hij dood braaf en rustig, maar ik heb 1 probleempje.

Wij hebben op onze weides 2 stallen staan die je volledig kunt sluiten. Wanneer ik vroeger ging rijden met mijn merrie zette ik hem steeds in de stal, maar wanneer ik dan wou gaan wandelen merkte ik dat hij de neiging had om over de onderste deur te springen.
Toen heb ik ge probeert om beide deuren te sluiten en tot mijn verbazig begon hij rustig te eten en tegen dat we terug waren van de wandeling lag meneer rustig te slapen.

Maar nu is hij al 2 jaar en staat hij nog steeds in het stal helemaal toe opgesloten. Ik zou hem nu graag leren van hem alleen op wei te laten staan, want ik hem langer als 1 uur in die stal laten staan vind ik gewoon te zielig. Ik heb dus al 2 jaar geen lessen meer kunnen nemen op verplaatsing of aan wedstrijden kunnen deelnemen.

Weten jullie misschien hoe je zo'n jong paard leert van alleen (zonder door de draad te gaan!!) op weide te blijven staan?
alle tips zijn welkom!

Groetjes Jana

mellen95

Re: alleen op de weide blijven staan?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 13:26

Ik heb ook 2 paarden, en als ik er 1 rijd blijft de ander in de wei.
Het is stroomdraad waar ze respect voor hebben.
Wel gaat het paardje in de wei heel hard draven en galopperen(bij rondje bos, niet als ik in de bak ernaast rij).
Ik denk dan altijd, 2 paarden beweging in 1.
Dus als er voldoende stroom op staat en de paarden weten het, en het draad is hoog genoeg zie ik geen probleem.
Succes

Jana_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:30

Nu hij heeft altijd al heel veel respect gehad voor de stroomdraad, maar wanneer hij gespeend was stond hij bij vrienden van ons op wei samen met een andere jonge hengst.
Die andere hengst jaagde steeds achter hem waardoor hij bij hen enkele keren door de stroomdraad ging.. zelfs zo erg dat hij gewoon er door liep als hij zag dat aan de andere kant beter gras stond.
Nu bij ons heeft hij dit nog nooit gedaan dus ik weet niet of hij de link zal leggen met de stroomdraad van toen..

Het was een andere omgeving, maar maakt dit een verschil voor een paard?

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:27

Ik moet eerlijk bekennen dat we vroeger ongeveer 20 jaar geleden een shetlander hadden die ook vaak door het draad ging.
Tot vervelends toe, nam een aanloop kop naar beneden en gaan.
Hij heeft het afgeleerd, hoe......?
Pony zo dicht mogelijk bij het draad gezet vast gehouden en zelf het draad gepakt, en knal er kwam een schok.
Hij is daar zo van geschrokken dat hij sindsdien niet meer bij het draad kwam. Ik moet er wel bij zeggen dat alles nat was, komt de schok extra aan.
Ik weet het het is zielig, maar je pony onder de auto is erger.

Jana_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:29

nu hij heeft wel schrik van de draad want als ik de draad open doe en hij komt tegen de grond dan gaat hij toch liever 2 passen achteruit dan te blijven staan, maar gaat die schrik hem wel genoeg tegenhouden als hij zijn mama daar ziet vertrekken?

daar heb ik de grootste schrik voor want eenmaal uit de wei staat hij midden in het verkeer..

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:30

Ik heb bij huis twee paarden die dus ook altijd samen staan en heel close zijn. Ik rijd mijn haflinger dus mijn minitje moest dan even alleen blijven in de wei. Ik heb het gewoon heel rustig opgebouwd. Nu geeft ze er niets meer om. Begin anders echt met een minuutje en dan steeds verder uitbouwen. Het gaat er ook om dat hij ziet dat ze weer terug komt.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:41

misschien ken je iemand die bij de ruin blijft en dat jij met de merrie weg gaat (of andersom)
en dan eerst heel even, en dan steeds langer. dan is er iemand bij om op hem te passen en kan hij er rustig aan wennen.

Jana_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:02

Maar wat moet die persoon dan juist doen?
hem vasthouden of er gewoon zijn indien er iets zou gebeuren?

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:58

een beetje gerust stellen denk ik.
ik heb ook geen ervaring met jonge paarden, :o
ik denk erbij blijven, eerst vasthouden misschien (of borstelen, aaien oid), en als hij ontspannen is gewoon loslaten.
zodat hij op een rustige manier kan wennen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:02

Mijn shetje laat ik in het land als de andere paarden ergens in zicht staan, maar anders zet ik haar op stal. Ik vind dat veelte eng en sneu als ze zich zo druk gaat maken. Kleine moeite voor mij om haar op stal te zetten met een plukje hooi, dan blijft ze mooi rustig. En zielig is dat zeker niet, vind het sneuer als ze in de wei blijft roepen en onrustig is zonder haar grote vriendin. Andersom doe ik hetzelfde, paard gaat op stal met een pluk hooi als ik met shetlief weg ga.