Jonge pony wil niet aan de hand lopen, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fianne

Jonge pony wil niet aan de hand lopen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:47

Dag mede-bokkers,

Een stalgenootje van mij (zit zelf niet op bokt, vandaar dat ik 't vraag) heeft sinds een paar weekjes een nieuwe pony.
Een ruintje (die soms nog hengst denkt te zijn :D ) van bijna 4, echt een schat van een pony, echt een knuffelkont!
Er zijn alleen 2 dingetjes waar we zo 1,2,3 geen concrete oplossing voor hebben, dus vraag ik jullie deskundige advies. :7

- Probleempje 1: Ze ging gister rijden, moest nog even naar 't toilet en vroeg mij om ff met haar pony aan de hand te lopen. Dus ik neem pony-lief aan de hand en begin te lopen, echter.. ik was de enige die liep! De pony bleef stokstijf staan, volledige gewicht op z'n achterhand geplaatst, er was geen beweging in te krijgen! Normaliter zou ik 'm dan 'n beetje bij de achterhand "opjutten", maar ik ben zwanger en zo'n jonge, voor mij nog onbekende pony vertrouw ik uiteraard niet volledig. Toen m'n stalgenootje ook weer de bak in kwam, heb ik haar gezegd dat ze even wat druk moest maken aan de achterkant van de pony, zodat 'ie in ieder geval met mij aan de hand loopt en hij dus niet "gewonnen heeft".
Als we dit blijven oefenen (1 iemand aan de hand en de ander erachter om de pony "op te jutten") en dit steeds iets afbouwen, dus degene die erachter loopt steeds iets minder commando's en steeds verder weg, tot het alleen met de persoon aan de hand lukt, zijn we dan op de goede weg???

- Probleempje 2: De pony is slecht (en dan bedoel ik érg slecht) aan 't been, het is soms net 'n afgestompte manege-pony. Nu heb ik al het advies gegeven om gewoon 'n lichte kuitdruk te geven -- > geen reactie: streng inkomen met de kuit --> nog geen reactie: tik(je) met de zweep net achter de kuit. Helaas lijkt de pony ook totaal ongevoelig voor de zweep.. :Z
Nu stelde zij voor om met 'n klein spoortje te rijden, maar daar ben ik geen voorstander van, aangezien je m.i. dan elke keer na een paar weken weer een groter spoortje kunt pakken..
Wat is jullie advies hierin?

Alvast bedankt voor de reacties!!

troi

Re: Jonge pony wil niet aan de hand lopen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:34

spoortje kun je natuurlijk net zo gebruiken als de zweep, dus als trainingsinstrument. Net als de zweep alleen gebruiken als derde stap en direct gaan afbouwen. Ik gebruik het op die manier heel veel en heb mijn spoortje dus vrijwel altijd 1 keer nodig, namelijk in het eerste begin als soort van herinnering en daarna zijn ze keurig aan het been..

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:42

Voor mij is 'n spoortje ter verfijning van de hulpen, ik rijd zelf ook met spoor, maar 't lijkt mij dat een jong paard of pony te snel afstompt door te veel en te snel spoorgebruik. Daarom vraag ik middels dit topic eigenlijk om alternatieven.

Maximrocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:46

Volgens mij ben je met het meelopen wel goed bezig als je het zo opbouwt moet het haast goedkomen.

Als ze heel veel overgangen rijdt en daar een tijdje mee bezig gaat, gaat het daarna niet beter met aan het been? Dat hielp bij mijn verzorgpaard vrij goed :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:47

Kan ook zijn dat de pony niet lekker onder dat zadel loopt.
Dan is staan blijven de enige optie.
Dat ie slecht aan het been is,kan daardoor komen.Het is nog een jonge pony en waarschijnlijk met een super lief karakter dat ie het jullie op die manier laat merken.Een ander zou er misschien vrolijk op los bokken!

En verder moet het dier de "menselijke" communicatie nog leren dus dat vergt tijd en geduld.

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 09:55

Nee, zadel ligt perfect; is goed naar gekeken en nagekeken.
't Slome doet mij eerder wat flegmatiek aan, maar dat is uiteraard nu nog te vroeg om hard te kunnen maken..

@Maximrocky: overgangen zijn we inderdaad ook mee bezig, maar tot op heden nog geen resultaat. (is 't ook nog te vroeg voor om echt resultaat te zien, maar we gaan vrolijk verder!)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:00

Fianne een zadel ligt NOOIT perfect!En zeker niet bij een pony die nog in ontwikkeling is.
Daarbij komt natuurlijk dat het dier nog een boel moet leren maar als een dier uit zichzelf niet wil lopen dan is er echt wel iets aan de hand.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:07

Fianne: Voor het lopen zijn jullie denk ik wel goed bezig. Daar geen ander idee.

Voor het rijden: Het diertje zal nog totaal niet begrijpen waar dat been nu eigenlijk voor staat. Weet niet of hij aan de longeerlijn getraind is op stem? Is het dan niet mogelijk om in de eerste instantie te beginnen met stem en been geven. Hij zal dan uiteindelijk de link leggen waarvoor het dient en de stem niet nodig hebben. Ook als je dan tikt met de zweep en hij is hier niet van onder de indruk moet je blijven tikken tot je de reactie krijgt die je wenst. Dat kan in het begin bij een jong dier even duren. Ik heb bij mijn paard aan de longeerlijn de stemcommandos erop gezet en dat deed ik ook stem..dan zweep erachter aan niet slaan meteen. Geen reactie tikje erbij tot hij loopt en doet wat ik vraag ondertussen het commando herhaald wat ik wilde. toen ik er uiteindelijk op ging heb ik dus de commando gebruikt met been en uiteindelijk snappen ze het allemaal.

En dat hij nog wat laks is kan wel...jong..snel afgeleid in de groei nog niet in balans met de het ruiter/amazone gewicht waardoor je lichaam als je erop zit onbewust het diertje ook remt. Een jong diertje 20 min onder het zadel hebben is al veel om zijn concentratie bij jou te houden. En uiteraard snappen ze soms nog helemaal niet wat je nu van ze wil en dan het onbelans erbij? Tja..even werk kan niet verwachten dat hij in een week voorwaarts is dan. Komt wel goed..geduld en goede hulp met hoe je dat leert is belangerijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:10

Fianne schreef:
Voor mij is 'n spoortje ter verfijning van de hulpen, ik rijd zelf ook met spoor, maar 't lijkt mij dat een jong paard of pony te snel afstompt door te veel en te snel spoorgebruik. Daarom vraag ik middels dit topic eigenlijk om alternatieven.

Een ieder moet rijden zoals die wil, ik wilde enkel aangeven dat er meerdere manier zijn om een instrument te gebruiken. Mijn tactiek werkt ook alleen (zoals ik aangaf ) door dus niet teveel en te snel te gebruiken (sterker nog 1 keer is voldoende en dan kunnen ze weer af).

In elk geval veel succes met de pown.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:16

Trio in kundige benen kunnen sporen geen kwaad. Is de ruiter/amazone niet zo kundig..of onrustige benen. Zie ik ze liever niet. Maar wat je zegt klopt verder wel bij juist gebruiken. En veel mensen is het gebruik van spoor niet juist.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:25

Tja, ik zie veel liever een ruiter met spoortje op een jong paard die dat spoortje zeer minimaal maar doelmatig gebruikt dan iemand die met 'hogere oefeningen' bezig is en om de pas de spoor erin steekt..

Maar goed, we gaan wat off topic..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:26

Trio: klopt helemaal. Maar inderdaad off topic..dat is weer een ander verhaal.

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 10:39

De amazone is 14 en flink in de puberteit en kan (te) streng zijn met rijden als er geen begeleiding bij is. Ook daarom zie ik 'n spoortje niet erg zitten..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:43

En die reden begrijp ik volledig! Dan idd zeker verder kijken.

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:56

misschien kun je, net als aan de hand, iemand erbij hebben om wat 'druk' (net als met een longeerzweep, wijzen of een beetje zwaaien) te geven,
het zou kunnen dat de pony het niet snapt.
en als je het idee hebt dat hij dat de pony de zweep wel kent als drijvend middel, maar niet reageert, kun je het op de schouder proberen,
misschien schrikt hij er wel van om vervolgens even op te letten.
maar met 4 jaar snap hij het misschien nog niet????
als dat zo is hebben sporen ook geen zin denk ik :D

Fianne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 11:59

@Altobelli: op de schouder zouden we nog wel eens kunnen proberen idd, hopende op een schrik (= naar voren) reactie.
Dat 'ie 't niet snapt lijkt me volkomen duidelijk, anders had ik dit topic natuurlijk niet geopend met de vraag om suggesties...

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 12:03

Wij rijden in het begin (dan bedoel ik de eerste 5 keer dat we erop zitten) de jonge paarden met een begeleider met een longeerzweep in het midden. Zo hoef je nog geen overdreven hulpen te geven en kan degene die in het midden staat het paard leren door te lopen. Hierbij kan dan degene die er op zit de juiste hulp geven zodat ze de link gaan leggen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze bang worden van degene die in het midden staat. Maar ze moeten gewoon de link leren leggen. Als dit echt niet goed gaat, en het verbetert echt niet, zou ik pas naar de gezondheid kijken. Het kan ook gewoon een kwestie van verkeerd aangereden zijn. gewoon even terug naar de basis. En inderdaad geen sporen, hierop stompen ze alleen maar nog meer af...