Ik zit al een poos te twijfelen wat ik doe aankomende winter..
Mijn shet/welsh is nu 22 jaar en staat zomer en winter 24/7 buiten. Krijgt altijd een goede dikke vacht en heeft het niet snel koud.
Heb de laatste jaren al een regendekentje voor haar liggen waar ik veel gebruik van maak in de herfst en winter met regen en extreme wind..
Nu twijfel ik steeds meer of het niet slim is om toch maar eens gewoon over te gaan op een gevoerde winterdeken.
Redenen;
-ze is aan de dunne kant.. mag niet meer afvallen
-aankomen moet met beleid ivm gevoeligheid hoefbevangen, kan haar niet zomaar heel veel voeren om dikker te krijgen..
-met natte sneeuw en extreme kou is enkel regendeken naar mijn idee niet beter tegen de kou, omdat het de haren plat drukt.
-daarentegen vind ik de fleece eronder niet ideaal en naar mijn idee snel te warm omdat ze zo'n ongelooflijk dikke vacht heeft..
Eigenlijk wil ik dit jaar gewoon een dekentje voor haar. Het liefst zie ik haar natuurlijk gewoon met haar dikke teddyvacht, deze nog steeds uitstekend werkt, ook bij flinke vorst (droog).
Maar ik ben bang dat ze toch gaat invallen met wind, hagel, sneeuw, regen.. En echt veel vetreserves heeft ze niet meer..Het scheelt meteen een hoop gestress om op tijd de regendeken erop en er weer af te hebben of wanneer ze al natgeregend is en de deken er dan niet meer op kan enz..
Nu, wat vinden jullie..? Eerst lichtelijk een vachtje laten krijgen en dan pas een gevoerd dekentje erop (100 grams?)
Of zodra het kouder word, gewoon deken erop, vacht past zich hierin aan..?
En spaar ik haar echt door er een deken op te leggen, of zal ze toch meer baat hebben bij haar eigen dikke vacht?