gekke shetlander (help!?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rosemarin

gekke shetlander (help!?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:36

hallo,
ik heb sinds 2 dagen 2 verzorgshetjes
nu is het probleem dat die mensen die shetjes gewoon hebben genomen omdat ze het leuk vonden voor in de tuin,
er word dus nooit iets met ze gedaan, ;(
en ik krijg dus ook geen halster om terwijl ze nodig naar de smit moeten,
de smit is al 2x geweest maar kreeg ze ook niet te pakken,
wie oooh wie geeft mij de gouden tip zodat ik ze kan pakken,
wat ik al heb geprobeerd,
1. brokjes
2. in de hoek drijven maar ze ontsnapte toch :Y)
3. met een halstertouw
4. haar rustig lokken
ik ben dus echt een beetje radeloos!
ik moet ze ook niet laten schrikken of jagen ofzo,
want de 1 is hoefbevangen en is te dik waardoor die heel erg benauwd is :(:)
alvast bedankt !

AniiQue

Re: gekke shetlander (help!?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:40

Laat de pony's eerst aan je wennen dat ze je helemaal kennen. en dat je ze helemaal kan aaien en poetsen.
Dan pak je bij het poetsen een halster erbij gewoon alleen vast houden en overal aanraken met het halster.
Of je legt een halster in de voerbak zodat ze eraan wennen. en je kan natuurlijk ook halster touw om de nek doen.
Daarna rustig aan het halster wennen.. brokjes in de ene hand en onder het gat van het halster houden dat ze met de neus erdoor heen moeten. wanneer dat gaat rustig naar boven werken tot de oren. (zorgen dat je de oren kan aanrake) en als ze het goed vinden kan je het ze om doen..
Maar het vergt heeeel veel geduld!

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:46

oke weetje ik ga het gewoon proberen als als het vandaag niet lukt dan morgen wel :D

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:50

Als je ze in een hoek dreef, dan ontsnapten ze gewoon? Probeer het eens met meer personen?

De aanpak van AniiQue is ook wel goed, maar als ze dringend naar de smid moeten. Die aanpak duurt heel erg lang & ik vind dat je ook moet denken aan het welzijn van de ponys.

Klinkt mischien een beetje cru, maar zo denk ik erover ;)

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:51

je kan ze bvb ook veel verwennen!
dan komen ze op het laatst wel bij je en dan wennen ze aan jou

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 19:52

ja dat denk ik ook maar ik wil haar niet in paniek laten raken,
en we waren al met zn 2en :P

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 20:03

Oke een tip,komt ie................
Pony's zijn erg slim,dus je zult listig moeten zijn.
Wat je kunt doen is eerst rustig in de tuin erbij gaan staan.Zorg dat je een halstertouw hebt,hang deze gewoon los om je nek.
Dan gooi je een lekkertje naar de pony toe,laat deze het opeten.Nu heb je waarschijnlijk de aandacht van het dier,deze staat nu naar je te kijken van wat er nog gaat komen.

In plaats van recht op het dier af te lopen loop je rustig in je achteruit naar de pony toe,probeer je hoofd niet teveel om te draaien.
Als je dicht genoeg bent pak je de pony heel snel vast aan de manen en zorg je dat het touw meteen om de hals komt zodat je de pony mee kan nemen.
Uiteraard beloon je de pony dan uitbundig.

Tis een beetje rare manier maar je zult zien dat het je gaat lukken.
Loop je namelijk recht op een pony af die zich toch al niet laat pakken dan drijf je hem als het ware van je weg.
Loop je achteruit naar de pony toe,zal deze nieuwsgierig worden en toch effe afwachten wat er gaat komen.

succes!

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:01

Dat klinkt wel heel raar maarja je kunt het proberen :D

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:07

Ja probeer maares!
Zo heb ik een shetty hengst te pakken gekregen,die had zn halstertje nog maar half om.Stel meiden hadden hem willen pakken in zn schuilstal en dit was maar half gelukt omdat het dier al zo schuw was.
Liet zich dus echt niet meer pakken,halster bungelde gevaarlijk onder zn hoofd.
Tot ik gewoon achteruit op hem af ging,pony dacht huh,wat nu?
Ik draaide me snel om en had hem vast.Pony was helemaal verwonderd van mijn actie hahaha

Altobelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 07:54

je kunt ook in het weiland gaan zitten, (op je hurken :D )
dan ben je even groot als zij en dat vinden ze vaak ook wel interessant, dan kun je ze aaien en heel langzaam aan proberen het halster om te doen.

als je zegt dat één van de twee écht te dik is, zou ik niet te veel met voer werken, maar je kunt misschien wel één snoepje of zo meenemen.

en twee dagen is ook al wel erg weinig, de shetjes zijn waarschijnlijk nog helemaal niet aan een halster gewend, of wel?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 11:28

Rosemarin schreef:
ja dat denk ik ook maar ik wil haar niet in paniek laten raken,
en we waren al met zn 2en :P

Met zn tweeen? Zet een stukje af in het weiland en laat ze er niet langs gaan? Succes :)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:02

Ik vind de tip van funnyhorses echt heel goed :)
Je moet je pony's proberen nieuwsgierig te maken. Ik heb ook is een Shetlander verzorgd die wat schuw was en zich niet wilde laten pakken. Ik ben toen gewoon in de wei gaan zitten en wat anders gaan doen (Engelse woordjes leren :')) en toen kwam die vanzelf naar me toe. Je moet wel wat geduld ervoor hebben. Eerst heb ik hem rustig geaaid en gekriebeld en toen heb ik hem bij zijn voorpluk gepakt en een halster om gedaan :)

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:14

Als ze echt zo nodig naar de smit moeten zal ik ze in een hoek insluiten met een longeerlijn of ander lang touw.

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 13:22

Kun je ze een halstertouw om de nek doen?
wij hadden hier ook een schuwe pony,
in een hoek gedreven,klem gezet en toen een halstertouw om de nek gedaan (lus maken)
met geduld lukte het niet (heb heel vaak heel lang in de wei gezeten,1x een hele dag zonder resultaat

horze_lover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:16

heey

ik had hetzelfde probleem maar dan met 1 shet.. :( en ik heb gewoon zelf een halter gekocht... ja als die mensen dat niet willen ik kon er ook niet tegen hoor dus ik ben naar een dierenwinkle geweest en heb gewoon het goedkoopste halster gekocht (was bij ons 8.50) en je hebt er nog later wat aan en hij staat leuk op mun kamer HAHA :D :D

Jel_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:39

binkyloveyou schreef:
je kan ze bvb ook veel verwennen!
dan komen ze op het laatst wel bij je en dan wennen ze aan jou

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:11

Kan je ze wel al aanraken en in de buurt komen zonder dat je ze wilt pakken?
In de wei gaan zitten met een halstertje en een paar snoepjes. Ze mogen alleen een snoepje pakken als ze met de neus door het halster gaan(dus snoepje achter het halster houden) als het nieuwsgierige shetties zijn willen ze dit snoepje echt wel hebben. Geduld is een schone zaak in deze, maar de hoefsmid moet toch echt wel tijdig zijn werk kunnen doen.
Veel succes ermee

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:01

Ik snap je titel niet helemaal, dieren zijn niet opgevoed, maar zijn ze daarom gek? Leg eens uit?
Verder moet die hoefbevangen pony zo snel mogelijk worden behandeld door de DA. Gewoon met een paar mensen die pony in de hoek drijven, dan issie maar even bang, jammer voor hem maar de DA moet daar zo snel mogelijk naar kijken.
Ik snap eerlijk gezegt je probleem helemaal niet. Dieren moeten gewoon eerst netjes worden bekapt en behandeld door de DA, in de hoek drijven en met een paar mensen vangen.
Daarna kun je rustig aan de slag met het vertrouwen winnen. Een tijdje op de grond in het land zitten, met grassprietjes spelen, ze worden vanzelf wel nieuwsgierig. Rammelen met wat brokjes. En als ze bij je komen, belonen, geef het dier maar een snoepje, en ZELF meteen weer weglopen.
Als dat goed gaat kun je eens een halster omdoen, belonen en halster meteen weer afdoen. Zo bouw je dat steeds verder op.

sorayamagic2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:51

dat had ik ook heel vaak met shetjes,
in jou geval moet je er echt snel bij zijn,
vraag de eigenaar/eigenaresse erbij
en neem een vriendin mee dan zijn jullie al met zijn 4e,
zet eerst de wei af zodat ze niet zo'n grote wei hebben,
als je er dan nog met zen 4e in gaat staan is het vangen makkelijker,
gewoon goed insluiten en snel te werk gaan,
loopt die toch langs je snel een touw omde nek en dan snel de voorpluk pakken,
halstertje omdoen.
en jaa ik weet het klink makkelijker gezegt dan gedaan maar maak dan sowieso de wei heel klein en zorg
dat ze er absoluut niet door heen kunnen,
rennen ze er niet langs moet 1 iemand met snoepjes, gewoon rustig pakken touw om de nek en halster weer,
het is wel jammer van het vertrouwen maar als die hoefbevangen is is dat altijd belangrijker..
je kan altijd de wei klein houden en daarnaa nog aan het vertrouwen werken suc6! :o

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:08

Nu eerst voor de smid zou ik ook de wei kleiner maken. Neem prikpaaltjes en lint en als je het een beetje rustig wilt houden kun je eerst de wei door de helft doen. Dan het stuk waar ze in staan weer door de helft, en dan dat stuk weer door de helft. Gebruik minstens 2 hoogtes met draad aan de paaltjes zodat ze er niet doorheen schieten. Als het stukje waar ze in staan klein genoeg is kun je de smid laten komen. Die helpt je wel om ze in dat kleine stukje te pakken.
Je kunt ook meteen een stukje wei afzetten en ze daarin (hooi) voeren. Laat het gewoon een aantal dagen zo staan met één open kant zodat ze het niet meer eng vinden. Na een tijdje kun je dan de open kant afsluiten. (ga ze dan niet meteen pakken zodat ze daarna niet het verband leggen met het afsluiten van de "sluis" en het vangen)

Voor de langere termijn heb ik hier al meer goede tips zien langskomen. Blijf rustig, jaag ze niet op maar laat ze naar je toe komen en geef ze dan wat lekkers of kriebel ze op de schouder. Als je ze een halstertje om kunt doen is het handig dat een tijdje om te laten zodat je ze wat makkelijker kunt pakken. Ook hierbij is het handig in een kleiner stukje wei te werken. Succes!

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 22:12

Nog een tip: herhaal altijd hetzelfde ritueel als je komt. Roep hetzelfde, op dezelfde toon en op dezelfde manier. Dan wenen je pony's er langzaam aan en gaan ze je herkennen. Als ze bij het hek komen kun je ze belonen met een snoepje. Dan verder nog niets doen, gewoon een beetje rommelen en ze eigenlijk een beetje negeren. Zo wek je hun nieuwsgierigheid. Daarna kun je het uitbouwen zoals boven al is genoemd. Ik zou er toch een beetje tijd in investeren, als je ze toch met dwang vangt, verlies je hun vertrouwen en zal het nog langer duren. Succes!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 16:53

ik zou ook gewoon stukjes van het land afzetten die steeds kleiner worden, daar drijf je ze in, sluit het stuk achter je en drijf ze naar het volgende kleine stuk en sluit dit ook weer achter je, uiteindelijk kom je in een kleinere ruimte uit en moet je ze wel kunnen pakken lijkt mij, daarna goed belonen met wat lekkers en voortaan halster omhouden tot je ze gewoon kunt pakken.

erna zou ik voor de vriendelijke manier gaan en een band op bouwen,dan kunnen deze halsters weer af en op waneer je wilt, maar als de smit hoog nodig is dan toch maar ff een hardere aanpak voor hun eigen welzijn

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 18:45

4 hekken en 3 zet je al tegen elkaar, in een hoek en als je ze d'r in hebt gedreven, dan sluit je de 4e.. Als ze dringend naar de smid moeten.

En de eigenaren? Klinkt nu een beetje Penny.. jij komt daar en gaat ze redden..